Решение по дело №182/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 юни 2022 г. (в сила от 9 юли 2022 г.)
Съдия: Кирил Живков Чакъров
Дело: 20227160700182
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 111

гр. Перник, 22.06.2022г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в открито съдебно заседание проведено на втори юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:  

                                                                                                                  

                                                                  СЪДИЯ: КИРИЛ ЧАКЪРОВ

при секретаря Наталия Симеонова, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 182 по описа на АС – Перник за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145чл. 178 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 118, ал. 1 и ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е по жалба на Б.М.Х., ЕГН **********, адрес: *** срещу Решение  № 270516**** от 18.03.2022г. на директора на Териториално поделение на Националния осигурителен институт (ТП на НОИ) – гр. Перник, с което е отхвърлена жалба с вх. № 1012-13-50/21.02.2022г. на Б.М.Х. срещу Разпореждане № 13220771558 от 01.01.2022г. на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 от КСО. С потвърденото Разпореждане на основание § 7е, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО е извършено преизчисляване на  отпуснатата на жалбоподателя лична пенсия за осигурителен стаж и възраст и размера на добавката по чл. 84 КСО от пенсията на починала съпруга.

Жалбоподателят счита обжалваното решение и потвърденото с него разпореждане за незаконосъобразни, поради неправилно приложение и тълкуване на материалния закон. Изложени са съображения, че незаконосъобразно пенсионният орган не е извършил нужните преизчисления за 2017 г., 2018 г. и 2019 г., каквото е изискването на § 7е, ал. 2 от ПРЗ на КСО. В жалбата са посочени конкретни проценти, които административният орган е следвало да приложи към вече преизчисления по реда на  § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО размер на пенсията на жалбоподателя.  Развити са възражения относно формулата, по която е извършено преизчисляването на отпуснатата пенсия. Иска се отмяна на оспорваното решение и потвърденото с него разпореждане на пенсионния орган и връщане преписката на административния орган за ново произнасяне с указания по точното прилагане на закона. Не се претендира присъждане на разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява и не изпраща представител. По делото са постъпили две молби, в които жалбоподателят доразвива тезата си относно незаконосъобразността на постановения административен акт. По подробно изложени съображения изразява желание делото да бъде гледано в негово отсъствие.

В съдебно заседание ответникът – Директор на ТП на НОИ – гр. Перник, чрез процесуалния си представител Е.С. – юрисконсулт, оспорва жалбата. Счита обжалваното решение и потвърденото с него разпореждане за законосъобразни. Искането към съда е да отхвърли оспорването. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. 

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Б.М.Х. получава пожизнена лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, отпусната на основание чл. 2 от ЗП (отм.), считано от 01.06.1987г. и добавка от починала съпруга, отпусната от 01.07.1999г. на основание чл. 50а от ЗП (отм.) от лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване на наследодателката.

С Разпореждане № **********/15.08.2006г. на основание § 6 от ПЗР на ЗИД на КСО /2006г. и ПМС № 180/20.07.2006г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 191.53 лв., от които 171.98 лв. пенсия за осигурителен стаж и възраст (ОСВ) и 19.55 лв. добавка по чл. 84 от КСО.

С Разпореждане № **********/02.07.2007г. на основание § 2 от ЗР на ЗИЗБДОО /2007г. и ПМС № 136/14.06.2007г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 210.69 лв., като същата е осъвременена с коефициент 1.10, спрямо определения предишен размер.

С Разпореждане № **********/01.10.2007г. на основание § 2 от ЗР на ЗИЗБДОО /2007г. и ПМС № 204/05.09.2007г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 231.76 лв., като същата е осъвременена с коефициент 1.10, спрямо определения предишен размер.

С Разпореждане № **********/01.07.2008г. на основание чл. 100 от КСО, чл. 9 от ЗБДОО /2008г. и ПМС № 129/06.06.2008г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 255.74 лв., като същата е осъвременена с коефициент 1.1035, спрямо определения предишен размер.

С Разпореждане № **********/01.10.2008г. на основание § 7а от ПЗР на КСО (ДВ бр. 69/05.08.2008г.), отпуснатата на Б.М.Х. пенсия е преизчислена, като е определена в размер на 285.47 лв. С разпореждането е зачетен общ осигурителен стаж, превърнат към ІІІ категория труд от 46 години, 10 месеца и 21 ден, изчислен е индивидуален коефициент 1.391. За определяне размера на пенсията за ОСВ е използван средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.  Добавката по чл. 84 от КСО е индексирана с коефициент 0.732, спрямо определения предишен размер, като за изчисляването й също е взет предвид средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.

С Разпореждане № **********/02.02.2009г. на основание чл. 9 от ЗБДОО /2009г. и ПМС № 5/15.01.2009г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 288.08 лв.

С Разпореждане № **********/01.04.2009г. на основание §. 22з, ал. 2 от ПЗР на КСО, отпуснатата на Б.М.Х. пенсия е преизчислена, като е определена в размер на 314.05 лв. С разпореждането е зачетен общ осигурителен стаж, превърнат към ІІІ категория труд от 46 години, 10 месеца и 21 ден, изчислен е индивидуален коефициент 1.391. За определяне размера на пенсията за ОСВ е използван средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.  Добавката по чл. 84 от КСО е индексирана с коефициент 0.732, спрямо определения предишен размер, като за изчисляването й също е взет предвид средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.

С Разпореждане № **********/01.07.2009г. на основание чл. 100 от КСО, §. 22и от ПЗР на КСО и ПМС № 128/25.05.2009г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 342.32 лв., като същата е осъвременена с коефициент 1.09, спрямо определения предишен размер.

С Разпореждане № **********/01.09.2011г. на основание чл. 84, ал. 1, т. 2 от КСО на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 352.49 лв.

С Разпореждане № **********/01.06.2012г. на основание чл. 9 от ЗБДОО /2012г.на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 355.21 лв.

С Разпореждане № **********/01.04.2013г. на основание §. 3, ал. 1 от ПЗР на ЗБДОО и ПМС № 332/20.12.2012г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 387.21 лв., като същата е осъвременена с коефициент 1.098, спрямо определения предишен размер.

С Разпореждане № **********/01.07.2014г. на основание чл. 100 от КСО и ПМС № 153/11.06.2014г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 397.81 лв., като същата е осъвременена с коефициент 1.027, спрямо определения предишен размер.

С Разпореждане № **********/01.07.2015г. на основание чл. 100 от КСО и ПМС № 130/28.05.2015г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 405.36 лв., като същата е осъвременена с коефициент 1.019, спрямо определения предишен размер.

С Разпореждане № **********/01.07.2016г. на основание чл. 100 от КСО и ПМС № 136/08.06.2016г. на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 415.85 лв., като същата е осъвременена с коефициент 1.026, спрямо определения предишен размер.

С Разпореждане № **********/01.07.2017г. на основание §. 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИД на КСО/2015г. и ПМС № 116/22.06.2017г., отпуснатата на Б.М.Х. пенсия е преизчислена, като е определена в размер на 430.16 лв. С разпореждането е зачетен общ осигурителен стаж, превърнат към ІІІ категория труд от 46 години, 10 месеца и 21 ден, изчислен е индивидуален коефициент 1.391. За определяне размера на пенсията за ОСВ е използван средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.  Добавката по чл. 84 от КСО е индексирана с коефициент 0.732, спрямо определения предишен размер, като за изчисляването й също е взет предвид средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.

С Разпореждане № **********/01.10.2017г. на основание чл. 10 от ЗБДОО /2017г.на Б.М.Х. е определена пенсия в размер на 436.35 лв.

С Разпореждане № **********/01.07.2018г. на основание §. 53, ал. 2 и ал. 3 от ПЗР на ЗИД на КСО и ПМС № 106/22.06.2018г., отпуснатата на Б.М.Х. пенсия е преизчислена, като е определена в размер на 452.93 лв. С разпореждането е зачетен общ осигурителен стаж, превърнат към ІІІ категория труд от 46 години, 10 месеца и 21 ден, изчислен е индивидуален коефициент 1.391. За определяне размера на пенсията за ОСВ е използван средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.  Добавката по чл. 84 от КСО е индексирана с коефициент 0.732, спрямо определения предишен размер, като за изчисляването й също е взет предвид средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.

С Разпореждане № 13191347668/01.07.2019г. на основание §. 7б, ал. 2 и §. 7в от ПЗР на КСО и ПМС № 136/06.06.2019г., отпуснатата на Б.М.Х. пенсия е преизчислена, като е определена в размер на 478.74 лв. С разпореждането е зачетен общ осигурителен стаж, превърнат към ІІІ категория труд от 46 години, 10 месеца и 21 ден, изчислен е индивидуален коефициент 1.391. За определяне размера на пенсията за ОСВ е използван средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.  Добавката по чл. 84 от КСО е индексирана с коефициент 0.732, спрямо определения предишен размер, като за изчисляването й също е взет предвид средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.

С последно Разпореждане № 13220771558/01.01.2022г. на основание §. 7е, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО, отпуснатата на Б.М.Х. пенсия е преизчислена, като е определена в размер на 612.17 лв. С разпореждането е зачетен общ осигурителен стаж, превърнат към ІІІ категория труд от 46 години, 10 месеца и 21 ден, изчислен е индивидуален коефициент 1.391. За определяне размера на пенсията за ОСВ е използван средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г.  Добавката по чл. 84 от КСО е индексирана с коефициент 0.732, спрямо определения предишен размер, като за изчисляването й също е взет предвид средномесечния осигурителен доход за страната за 2007г. Изчисленият при използването на тези величини размер на пенсията е осъвременен, съгласно чл. 100 от КСО, със съответните коефициенти за 2014г. (с 1.027), за 2015г. (с 1.019), за 2016г. (с 1.026), за 2020г. 1.067) и за 2021г. (с 1.050).

С жалба вх. на ТП на НОИ гр. Перник рег. № 1012-13-50/21.02.2022г. на Б.М.Х., Разпореждане № 13220771558 от 01.01.2022г. на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 от КСО е обжалвано пред директора на ТП на НОИ – гр. Перник, като с Решение  № 270516**** от 18.03.2022г. на същия жалбата е отхвърлена като неоснователна.

Решение  № 270516**** от 18.03.2022г. на директора на ТП на НОИ – гр. Перник, е връчено на Б.М.Х. на дата 22.03.2022г. чрез известие за доставяне на „Български пощи“ ЕАД.

С жалба по реда на чл. 118 ал. 1 от КСО, подадена чрез лицензиран пощенски оператор, постъпила в ТП на НОИ – гр. Перник на дата 06.04.2022г., Решение  № 270516**** от 18.03.2022г. на директора на ТП на НОИ – гр. Перник е оспорено по съдебен ред.

При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК, въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от оспорения административния акт, при спазване на срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 1 от КСО, срещу подлежащ на съдебен контрол на основание чл. 118, ал. 1 от КСО акт на Директора на ТП на НОИ – Перник, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Оспореното решение е валидно и допустимо. Издадено е след надлежно сезиране с жалба вх. рег. № 1012-13-50/21.02.2022г. по реда на чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „а“ от КСО и в срока за обжалване по чл. 117, ал. 2, т. 1 от КСО.  Издадено е от компетентен орган съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО – Директора на ТП на НОИ – гр. Перник и в посочения в същата разпоредба едномесечен инструктивен срок. Обективирано е в изискуемата писмена форма и отговаря на изискването за мотивираност съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО. Означен е органът, който го е издал. Отразени са направените от него при осъществената контролна дейност фактически и правни изводи. Формулиран е ясен диспозитив. Съдържа информация за реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване. Датирано и подписано е. От обстоятелствената част недвусмислено се изяснява, че контролиращият административен орган приема обжалваното разпореждане за издадено от компетентен орган, при спазване на изискванията за форма, съдържание и процедура и споделя извода на издателя му относно размера и начина на изчисление на отпуснатата пенсия за ОСВ и добавка по чл. 84 от КСО.

Съдът не констатира да са допуснати и съществени нарушения на процесуалните правила при издаването на оспорения административен акт.

Настоящият състав намира, решението на директора на ТП на НОИ гр. Перник правилно и законосъобразно.

Спорните моменти в случая са: правилно ли е извършено преизчисляването на пенсията на Б.М.Х. на основание  § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО, съответно  правилно ли е приложена разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО относно прилагането на всички осъвременявания, преизчисления и индексации и конкретно следвало ли да бъде приложено „швейцарското правило“ по чл. 100 от КСО при индексирането на пенсията на жалбоподателя за 2017, 2018 и 2019г.

Съгласно разпоредбата на  § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО (Нов – ДВ, бр. 77 от 2021 г., в сила от 25.12.2021 г.), отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021 г. включително пенсии се преизчисляват от 25 декември 2021 г. с процент 1, 35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 24 декември 2021 г. включително, се преизчисляват от 25 декември 2021 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1.

Съгласно ал. 2 на същия параграф преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. включително.

Съгласно § 7е, ал. 3 от ПЗР на КСО преизчисляването на пенсиите по ал. 1 се извършва, ако това е по-благоприятно за лицето.

Съдът намира, че съобразно цитираната разпоредба на  § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО пенсионният орган, правилно е приложил новия процент за тежест във формулата за изчисляване на пенсията за осигурителен стаж и възраст и добавката по чл. 84, във вр. с чл. 74, ал. 1 от КСО на жалбоподателя.

Формулата за изчисляване на пенсиите за трудова дейност се извежда от разпоредбата на чл. 70, ал. 3 от КСО, а именно: Средномесечния осигурителен доход (СМОД) за страната за 12 календарни месеца преди месеца на отпускане на пенсията X Индивидуалния коефициент (ИК), изчислен на база на осигурителния доход за конкретното лице по правилата на чл. 70, ал. 4-11 от КСО X Продължителността на осигурителния стаж в години (ОсСтаж)и месеци X Процент т.нар. „тежест“ (%) на осигурителния стаж или нормативно определен процент за всяка години осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж или (СМОД 12м. x ИК x ОсСтаж x %).

По отношение на размера на пенсията за инвалидност поради общо заболяване по чл. 74 ал. 1 от КСО, на починалата съпруга, е приложима цитираната формула, като т.нар. „тежест“ се определя по правилата на чл. 75, ал. 1 и ал. 2 от КСО, като определения размер се приравнява към минималния такъв за този вид пенсия при съобразяване с разпоредбата на чл. 75 ал. 4 от КСО, относно минималния размер за този вид пенсия. От полученият размер по правилата на чл. 84 от КСО се определя и добавката към пенсията на преживелия съпруг, в случая 26.5% от минималния размер за този вид пенсия.

На основание § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО, считано от 25.12.2021г. всички пенсии за трудова дейност подлежат на преизчисляване при използване на посочената формула, като нормативно определената тежест на осигурителния стаж е както следва:

- 1.35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане;

- 1.2 на сто за всяка година и съответната пропорционална част от този процент за всеки месец осигурителен стаж, представляващ разликата между общия осигурителен стаж зачетен на лицето и осигурителния стаж определен без превръщане.

По делото не е спорно, че на жалбоподателя е зачетен общ осигурителен стаж, превърнат към III категория труд  - 46 години, 10 месеца и 21 дни, от които осигурителен стаж, без превръщане към III категория труд  - 42 години, 10 месеца и 21 дни.

Така определената нормативна тежест по чл. § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО - 1, 35% за 42 години, 10 месеца и 21 дни и 1.2% за 4 години са приложени правилно.

Съгласно разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО при преизчисляване на пенсиите не се променя средномесечния осигурителен доход, а за новополучените размери е приложима и относима нормативната уредба за осъвременяване, преизчисляване и индексиране, действаща от датата на отпускане на пенсията до 24.12.2021г.

От съществено значение за изясняване на спорните моменти относно преизчисляването на пенсията на жалбоподателя в настоящото производство, е разграничаването му от осъвременяването на пенсиите по чл. 100 от КСО, т. нар. „швейцарско правило“. Спорът в случая е свързан с това, какво точно включва осъвременяването, преизчисляването и индексирането на вече преизчислената по реда на ал. 1 на § 7е от ПЗР на КСО пенсия и дали в конкретния случай са извършени всички осъвременявания, преизчисления и индексации, съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането на пенсията на жалбоподателката до 24.12.2021 г.

Видно от представените по делото разпореждания, разгледани по-горе в настоящото решение, върху пенсията на жалбоподателя са приложени 7 осъвременявания на основание чл. 100 от КСО за 2008г., 2009г, 2014г., 2015г., 2016г., както и за 2020г и 2021г., за които липсват приложени разпореждания по делото, но предвид факта, че същите са описани в Разпореждане № 13220771558 от 01.01.2022г. на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 от КСО, може да се приеме, че са извършени. В годините пенсията на жалбоподателя е преизчислявана  6 пъти въз основа на различни разпоредби от ПЗР на КСО и на ЗИД на КСО, включително с  Разпореждане № 13220771558 от 01.01.2022г. на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 от КСО. С последното преизчисляване по реда на  § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО, са приложени 5 осъвременявания (за 2014 г., 2015 г., 2016г., 2020 г. и 2021 г.), но не са приложени преизчислявания за 2017 г., 2018 г и 2019 г. Точно липсата на тези преизчислявания се оспорва по делото.

При осъвременяването на пенсиите по чл. 100 от КСО, размерът на пенсията, определен към точно фиксиран момент (30 юни на съответната година) се умножава с нормативно определен коефициент. По силата на императивните разпоредби на § 8 от ПЗР на ЗБДОО за 2010г., § 5 от ПЗР на ЗБДОО за 2011г. и  § 4 от ПЗР на ЗБДОО за 2012г., в периода 2010г.-2012г. не е извършвано осъвременяване на пенсиите по реда на чл. 100 от КСО. Отново на изрично законово основание - § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на КСО (Обн. - ДВ, бр. 61 от 2015 г., изм. и доп. - ДВ, бр. бр. 99 от 2017 г.) и § 7б, ал. 1 от ПЗР на КСО (ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.), осъвременяване на пенсиите по чл. 100 от КСО не е извършвано в периода 2017г.-2019г.

В периода 2017г.-2019г. регламентирания от законодателя ред за  осъвременяване на пенсиите е следния:

За 2017г. на основание § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на КСО, във вр. с чл. 11 от ЗБДОО за 2017г., отпуснатите с начална дата до 31.12.2016г. пенсии са преизчислени с по-голяма тежест за всяка година осигурителен стаж – 1.126 на сто (т.е. отпуснати с 1.1 и преизчислени с 1.126).

За 2018г. на основание § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на КСО, във вр. с чл. 11 от ЗБДОО за 2018г., отпуснатите с начална дата до 31.12.2017г. пенсии са преизчислени с по-голяма тежест за всяка година осигурителен стаж – 1.169 на сто. Едновременно с това в съответствие с § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИД на КСО (в редакцията към 2018г.), считано от 01.07.2018г., определеният към 30.06.2018г. размер на пенсиите ( определен с по- високата тежест 1.126 на сто за осигурителен стаж) е увеличен с 3.8 на сто (т.е. с процента, с който по правилото на чл. 70, ал. 1 от КСО в редакцията към 2018г. е увеличена „тежестта“ на година осигурителен стаж  - от 1.126 на 1.169) и съответно на лицата е изплатен по-високия от двата варианта.

За 2019г. на основание § 7б, ал. 2 ПЗР на КСО, размерът към 30.06.2019г. на пенсиите отпуснатите с начална дата до 31.12.2018г. (определен с тежест 1.169 на сто осигурителен стаж) е увеличен, считано от 01.07.2019г. с процент 5.7. Едновременно с това на основание § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО, считано отново от 01.07.2019г. тези пенсии са преизчислени и с по-голяма тежест на осигурителния стаж – или с 1.2 на сто за всяка година осигурителен стаж. След сравняване на двата размера и на основание § 7в, ал. 3 от ПЗР на КСО, на лицата е изплатен по-високия от двата размера – преизчисления по реда на § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО или увеличения съгласно § 7б, ал. 2 ПЗР на КСО.

Във връзка с изложеното и предвид факта, че приложения при преизчисляването на пенсията на жалбоподателя с Разпореждане № 13220771558 от 01.01.2022г. процент от 1.35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане, надхвърля използваните през 2017г. 2018г и 2019г. проценти, съответно 1.126, 1.169 и 1.2, определеният нов размер на пенсията не се преизчислява за периода 2017-2019г. с тези по-ниски проценти, приложими за съответния период, тъй като това ще доведе до намаляване на определения размер. Фиксираните проценти от 3.8 за 2018г и 5.7 за 2019г., също не могат да бъдат приложени към размер определен с по-висока тежест от 1.35 на сто за всяка година осигурителен стаж.

В обобщение на всичко изложено до тук съдът намира, че в настоящия случай правилно пенсионният орган е изпълнил разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО като след преизчисляването на пенсията на жалбоподателя по реда на ал. 1 от същия параграф, е приложил само извършените от датата на отпускане на пенсията до 24.12.2021 г. осъвременявания по чл. 100 от КСО, тъй като преизчисляванията по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИД на КСО/2015 г. за 2017 г. и 2018 г. и по § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО за 2019 г. са обективно неприложими, поради препокриването им от процесното преизчисляване по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, а увеличенията по § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИД на КСО/2015 г. и § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО не се обхващат от разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО.

С оглед на тези изводи съдът намира оспореното в настоящото производство Решение  № 270516**** от 18.03.2022г. на директора на Териториално поделение на Националния осигурителен институт – гр. Перник и потвърденото с него Разпореждане № 13220771558 от 01.01.2022г. на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 от КСО за законосъобразни, а подадената срещу тях жалба за неоснователна, поради което последната следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора следва да се постави на разглеждане претенцията на ответника за присъждане на разноски, под формата на юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 143, ал. 3 от АПК, когато съдът отхвърли оспорването, ответникът има право на разноски, освен ако с поведението си е дал повод за завеждане на делото, включително юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ.

В настоящият случай, съдът счита, че предпоставка за образуване на съдебното производство и в частност причината за оспорване на Решение  № 270516**** от 18.03.2022г. на директора на ТП на НОИ – гр. Перник, с което е потвърдено Разпореждане № 13220771558 от 01.01.2022г., се корени в поведението на ответната страна. Следва да се  отбележи, че производсвтото по презчисляване на пенсията не е инициирано по желание на жалбоподателя, а служебно по инициатива на административния орган. В тази връзка желанието на Б.М.Х. да разбере реда и начина, по който административния орган е преизчислил така важната за него пенсия, не може да бъде укоримо поведение, още повече да води след себе си санкция за правото му на информираност. С оглед изложеното съдът счита, че не следва да присъжда в полза на ответника претендираните съдебни разноски.

Мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник

Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.М.Х., ЕГН **********, адрес: *** срещу Решение  № 270516**** от 18.03.2022г. на директора на Териториално поделение на Националния осигурителен институт – гр. Перник, с което е потвърдено Разпореждане № 13220771558 от 01.01.2022г. на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 от КСО., за извършено, на основание § 7е, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО, преизчисляване на  отпуснатата на жалбоподателя лична пенсия за осигурителен стаж и възраст и размера на добавката по чл. 84 КСО от пенсията на починала съпруга, като неоснователна.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл. 137 от АПК.

                                                                                         СЪДИЯ  /п/