Р Е Ш Е Н И Е
№ 880
15.07.2019 г., гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - Бургас, в публично
заседание на 05.07.2019 г.,
XXІІ наказателен състав състоящ се от:
Председател: Николай Гемеджиев
секретар Гергана
Стефанова,
като разгледа докладваното
от съдия Гемеджиев
НАХД № 2189 по
описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
по делото е образувано по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН по повод постъпила в съда
жалба подадена от еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма „М“, ЕИК
**** със седалище в гр.Бургас и адрес на управление ****с управител и едноличен
собственик на капитала Людмил Вълчев Желев, ЕГН **********.
Жалбата
е подадена против Наказателно постановление №357482-F384772/10.09.2018 г., издадено от Даниел Т. Вълканов –
Началник на Сектор „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на
Национална агенция по приходите, упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018
г. на Изпълнителния директор на НАП.
С това Наказателно
постановление (НП) на основание чл.53,
ал.1 от ЗАНН и чл.185, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС)
за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. зарегистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства (издадена от министъра на финансите (Наредбата)
във връзка с чл.118, ал.4 ЗДДС, на дружеството-жалбоподател
е наложено административно наказание по вид „имуществена санкция” в размер от 3
000.00 лева.
С жалбата се изразява
несъгласие с процесното НП и се отправя искане за неговата отмяна.
Административнонаказващия
орган (АНО) след редовно призоваване не се явява. Явява се представител, който
моли за потвърждаване на процесното НП.
ПО
ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА:
Процесното НП е получено лично от управителя
на дружеството-жалбоподател на 11.04.2019 г., видно от разписката, която е
неразделна част от постановлението. Жалбата е постъпила при наказващия орган на
18.04.2019 г. с вх.№ИТ-00-3879/18.04.2019 г. Ето защо съдът намира, че е
процесуално допустима за произнасяне, тъй като е подадена в седемдневния
преклузивен срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с 183, ал.3
и ал.4 НПК.
Разгледана по същество, жалбата е повод
за преквалификация и намаляване размера на наложеното административно наказание.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 03.05.2018 г. в 13:55 часа в търговски обект, представляващ павилион, намиращ се гр.Бургас, ж.к. „Меден
рудник”, улица „Захари Стоянов“ №47, стопанисван от дружеството-жалбоподател,
била извършена оперативна проверка от А.Т.М. и Мария Георгиева Добрева –
инспектори по приходите към ЦУ на НАП – София.
В хода на проверката било установено,
че обекта разполага с фискално устройство марка „Daisy Micro c-01 KL” с индивидуален №DY 344146 и фискална памет №36444948,
което било в изправност и работещо към този момент с активирани функции „служебно въведени суми” и „служебно
изведени суми”. С цел установяване на касовата наличност на паричните средства
в обекта на проверка, в началото на тази дейност бил отпечатан дневен финансов „Х”
отчет с №080058/03.05.2018 г. (л.18 от делото), съгласно който дневния оборот
към часа и датата на отпечатвани и извършваната проверка, бил в размер на 00.00
лева.
Фактическата наличност на парични
средства в обекта била в размер на 181.78 лева, а разчетената касова наличност
– 97.10 лева. Паричните средства, които по време на проверката се намирали в обекта
били изброени от продавача Тонка Петрова Стрялкова и били записани от нея
нарочен за това опис (л.17 от делото). Установената промяна в касовата
наличност била в размер на 84.68 лева.
За извършената проверка бил съставен
протокол №0272582/03.05.2018 г. Препис от този протокол бил връчен на Т. Ст.
В резултат на
посоченото и на 13.01.2017 г. в гр.Бургас и в тримесечния давностен[1]
срок по чл.34, ал.1, изр.2 ЗАНН, А.М. съставил против дружеството-жалбоподател
Акт №F384772/15.05.2018 г. за установяване на
административно нарушение (АУАН) със свидетел В. Тр..
Конкретно отразеното
в акта нарушение било в словесен и цифров вид за това, че в стопанисвания от дружеството
обект на 06.01.2017 г. била установена разлика касова наличност на парични
средства в размер на 84.68 лева и не е била регистрирана в работещото фискално
устройство, чрез операциите „служебно въведени” и „служебно изведени” пари в
касата. Това деяние било квалифицирано от актосъставителя като нарушение на чл.118,
ал.4 ЗДДС във връзка с чл.33, ал.1 от Наредбата.
На същата дата и срещу подпис, на едноличния търговец бил
връчен препис от АУАН. Възражения в АУАН не са посочени.
В предоставения тридневен срок по чл.44, ал.1 ЗАНН не било
депозирано възражение.
На 10.09.2018 г., извън
рамките на инструктивния едномесечен срок по чл.52, ал.1 ЗАНН, но в давностния[2]
шестмесечен срок по чл.34, ал.3 ЗАНН от съставянето на АУАН, Д. Т. В. –
Началник на Сектор „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на
Национална агенция по приходите, упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018
г. на Изпълнителния директор на НАП, издал процесното наказателно
постановление. Конкретно посоченото нарушение, вменено на дружеството-жалбоподател,
е идентично с отразеното в АУАН, както в словесен, така и в цифров вид.
На 11.04.2019 г.
на управителя на дружеството-жалбоподател бил връчен препис от НП, а както бе
прието по-горе - в рамките на преклузивния срок по чл.59, ал.2 във връзка с
чл.84 ЗАНН във връзка с чл.183, ал.3 и ал.4 НПК – на 18.04.2019 г., в ТД на НАП
– Бургас била подадена процесната жалба с вх.№ИТ-00-3879/18.04.2019 г.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни пропуски при
издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително решение.
АУАН и НП са съставени от лица, компетентни да
сторят това съгласно чл.193 ЗДДС във връзка със Заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на
Изпълнителния директор на НАП.
От събраните пред настоящия съд доказателства, състава
приема за установено по несъмнен начин, че на посочената в НП дата дружеството-жалбоподател
не е изпълнило задължението си да регистрира в намиращото се в стопанисвания от
него търговски обект фискално устройство въвеждането и изваждането на пари в
касата чрез операцията "Служебно въведени суми" или „Служебно
извадени суми”. Парите по установената разлика е следвало, независимо от
предназначението и размера им, да бъдат задължително регистрирани в намиращото
се в обекта фискално устройство чрез активираната му функция „служебно въведени
суми”, а при действително заплащане на доставчик по-късно – да бъде
регистрирано служебно изваждане от фактическата им наличност чрез функцията „служебно
изведени суми”. Всичко посочено в този абзац от своя страна означава, че
деянието е съставомерно.
Съгласно чл.33, ал.1 от Наредбата, извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност
(начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ
се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно
изведени" суми. Категорично въвеждането на пари от касата представлява
„промяна на касовата наличност”, поради което е следвало да бъде регистрирана
чрез операцията „служебно въведени суми”. Очевидно от приложеното фотокопие от
дневен отчет, а е и безспорно, че се касае за фискално устройство, което притежава
такива функции.
Доколкото административното нарушение е извършено от търговско
дружество, то наложената имуществена санкция е с фиксиран минимален размер от 3
000.00 лева, т.е. колкото е наложена с обжалваното НП, поради което не
съществува възможност за намаляване.
Не са налице и основания за приложението на чл. 28 ЗАНН,
нито случаят може да се квалифицира като такъв по чл. 9, ал. 2 НК, доколкото се
касае за отразяване на приходи във фискалното устройство на обекта, а оттам и
до публично финансово задължение, какъвто несъмнено е данъкът върху добавената
стойност.
Налице е
разлика в касовата наличност в размер на 84.68 лв., за която сума наказващият
орган приема, че представлява такава, която не е била служебно въведена в
касата на търговеца, въпреки функционалните за това възможности на фискалното устройство,
т.е. налице действително е нарушение на чл.
185, ал.2 ЗДДС. Нарушението е правилно квалифицирано, като нормата съдържа в
себе си две възможности за санкциониране, като разграничителният критерий е
дали нарушението е довело до неотразяване на приходи или не. В случая няма
фактическа констатация, че невъвеждането в касата на сумата от 84.68 лв. е
довело до неотразяване на приходи, най-малкото защото не може със сигурност да
се твърди произхода на тези средства, а от друга страна, след като органът се
позовава на чл. 33, ал. 1 от Наредбата, то той приема, че не се касае за
неотчетени продажби, в който случай е мислима хипотезата на неотчитане на
приходи. Нарушението обаче е налице - сумата не е надлежно въведена в касовия
апарат. След като няма данни това да е довело до неотразяване на приходи,
нарушението следва да се санкционира в хипотезата на изречение второ на чл.185,
ал.2, което препраща към размерите на санкцията по алинея 1, където санкцията е
от 500 лв. до 2000 лв.
По
същество релевантните факти не се променят, респ. правото на защита не се
накърнява, поради което наказателното постановление следва да се измени, като с
оглед изложеното размерът на санкцията следва да се намали до 500 лв.
Фактическите обстоятелства в наказателното постановление сочат недвусмислено за
какъв вид нарушение е наложено административното наказание на жалбоподателя,
поради което не е налице съмнение относно действителната воля на административния
орган.
Предвид горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН Районен съд – Бургас
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯВА Наказателно постановление №357482-F384772/10.09.2018 г., издадено от
Даниел Т. Вълканов – Началник на Сектор „Оперативни дейности” – Бургас в
Централно управление на Национална агенция по приходите, упълномощен със заповед
№ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП,
с което на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.185, ал.2 от Закона за данък върху
добавената стойност за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. зарегистриране и отчитане
на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства (издадена от министъра на финансите, обн., ДВ, бр. 106 от 27.12.2006 г.) във връзка с чл.118, ал.4 от Закона за данък върху добавената стойност,
на еднолично дружество с ограничена
отговорност с фирма „М“, ЕИК **** със седалище в гр.Бургас и адрес на
управление ****с управител и едноличен собственик на капитала Людмил Вълчев
Желев, ЕГН **********,
е наложено административно наказание
по вид „имуществена санкция” в размер от 3 000.00 лева,
като на
основание чл. 185, ал.2, изр.последно, във връзка с ал.1 от Закона за данък
върху добавената стойност НАМАЛЯВА
размера на наложената имуществена санкция на 500.00 лв.
Решението,
съгласно чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – гр. Бургас на основанията, предвидени в
Наказателнопроцесуалния кодекс (чл.348 НПК) и по реда на Глава Дванадесета от
Административнопроцесуалния кодекс (чл.чл.208-228 АПК)
в четиринадесетдневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.
Районен съдия:___________________
Вярно с оригинала:
Г.Ст.
[1] Тълкувателно постановление № 1 от
27.02.2015 г. по тълк. д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и
Първа и Втора колегия на Върховен административен съд
[2] Тълкувателно постановление № 1 от
27.02.2015 г. по тълк. д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и
Първа и Втора колегия на Върховен административен съд