Решение по дело №2392/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 382
Дата: 11 март 2021 г.
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20207040702392
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

град Бургас, № 382 / 11.03.2021г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на единадесети февруари, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ:  СТАНИМИР ХРИСТОВ

                                                                                                         ДИАНА ГАНЕВА

 

при секретар Илияна Георгиева, изслуша докладваното от съдия Л.АЛЕКСАНДРОВА по КАНД № 2392/2020г. за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, във вр. с чл.208 и сл. от АПК.

Касаторът „ОКС-ПИ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Несебър, ул.“Иван Вазов“ № 9, представлявано от управителя Георги Иванов Станков, е оспорил решение № 260222/30.09.2020г. по АНД № 1407/2020г. по описа на Районен съд Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление № 468580-F492191/07.10.2019г. на началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП. С наказателното постановление на касатора за нарушение на чл.42, ал.1, т.2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ във вр. с чл.118, ал.4 от Закон за данък върху добавената стойност (ЗДДС), на основание чл.185, ал.2, изречение 2 от ЗДДС във вр. с чл.185, ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.

Касаторът твърди, че обжалваното решение е неправилно. Счита, че обжалваното наказателно постановление е антидатирано. Освен това, счита, че нарушението по чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/2006г. на МФ се отнася за стационарен обект, а в случая обекта на проверката е без стационарен обект, поради което е следвало да бъде приложена разпоредбата на чл.42, ал.3, т.2 от Наредба № Н-18/2006г. Иска обжалваното решение да бъде отменено, а по съществото на спора - да бъде отменено наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът, редовно уведомен, не изпраща представител.

Ответникът по касация ТД на НАП - Бургас, редовно уведомен, не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура Бургас – прокурор Дарин Христов, счита, че касационната жалба е неоснователна, а обжалваното решение предлага да бъде оставено в сила.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните намира следното:

Касационната жалба е подадена в срок от надлежно легитимирано лице, поради което е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е основателна.

„ОКС-ПИ“ ЕООД е наказано за това, че на 09.06.2019г. в 13:25 часа при извършена проверка в търговски обект – без стационарен обект, находящ се в гр.Бургас, кв.“Сарафово“, Летище Бургас, стопанисван от дружеството е установено, че в обекта не се съхранява паспорт на фискално устройство, модел DATECS с ИН на ФУ № DT658069 и ИН на ФП № 02658069.

Административнонаказващият орган е приел, че е нарушена нормата на чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ във вр. с чл.118, ал.4 от ЗДДС.

Съгласно чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ лицето по чл. 3 със стационарен търговски обект съхранява в търговския обект паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6.

Съгласно чл.185, ал.1 от ЗДДС на лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв. 

Съгласно чл.185, ал.2 от ЗДДС извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.

Районният съд, след като обсъдил всички доказателства е приел, че не са налице съществени нарушения на процедурата при установяване на административното нарушение и при налагане на наказанието и е потвърдил наказателното постановление.

Обжалваното решение е валидно и допустимо, но неправилно.

Съдът е приел, че при издаване на оспореното пред него наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да обосноват отмяната му на това основание. От събраните пред него доказателства е намерил, че описаното в наказателното постановление деяние е осъществено от субекта, чиято отговорност е ангажирана, правилно е квалифицирано и не е маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

Настоящият съдебен състав споделя мотивите на районния съд, че деянието не е маловажно. Те са подробни и изчерпателни и този състав на основание чл.221, ал.2, предл.последно от АПК препраща към тях.

В случая обаче административнонаказващият орган е допуснал нарушение на материалния закон, тъй като не е квалифицирал правилно деянието. В наказателното постановление при описание на фактите ясно е посочено, че наказаният субект „ОКС-ПИ“ ЕООД е осъществявал търговска дейност в без стационарен търговски обект, находящ се в гр.Бургас, кв. Сарафово, Летище Бургас, в който не е съхранявал паспорта на фискалното устройство, което използва.

Задължението да се съхранява паспорта на фискалното устройство е регламентирано в чл.42, ал.1, т.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. – за случаите, когато се касае за осъществяване на търговска дейност в стационарен обект, а в случаите, когато търговският обект е без стационарен, законодателят отново изисква в обекта да се съхранява паспортът на фискалното устройство, но това изискване е регламентирано в чл.42, ал.3, т.2 от същата наредба. В конкретния случай, въпреки че административнонаказващият орган изрично е посочил вида на конкретно проверявания търговски обект – без стационарен, е квалифицирал деянието като нарушение по чл.42, ал.1, т.2 от Наредбата, вместо като нарушение на чл.42, ал.3, т.2 от същата Наредба. С други думи наказващият орган не е посочил вярно в АУАН и НП нарушената норма, както изисква ЗАНН в чл.42, т.5 и чл.57, т.6 от АПК. Това нарушение според настоящия състав е съществено, тъй като води до нарушаване правото на защита на наказаното лице. Възражения в тази насока са изложени в т.3 от касационната жалба, които се явяват основателни.

Неоснователни са останалите възражения, изложени в касационната жалба. Твърденията за антидатиране не са доказани, а съмненията не са доказателства. По делото от надлежно събраните доказателства се установява, че АУАН е съставен четири дни след установяване на нарушението и на нарушителя, а именно на 13.06.2019г. Наказателното постановление е издадено на 07.10.2019г. Вярно е, че то е връчено едва на 13.03.2020г., но този факт сам по себе си не обосновава автоматично извода, че наказателното постановление обективно не е издадено на датата, на която се сочи.

Както беше посочено по-горе съдът споделя мотивите, изложени от районния съд относно отсъствието на предпоставки за приложението на чл.28 от ЗАНН, от което следва и неоснователност на касационните възражение в тази насока.

Независимо от наличието на неоснователни касационни възражения допуснатото нарушение при квалифициране на деянието, при което не е посочена правилната нарушена разпоредба, е достатъчно основание да се направи извод, че наказателното постановление е порочно издадено и следва да бъде отменено. Като не е стигнал до този извод районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено, а по съществото на спора - да бъде отменено издаденото наказателно постановление.

На основание чл.221, ал.2 във вр. с чл.218 от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд Бургас,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ решение № 260222 от 30.09.2020г. постановено по АНД № 1407/2020г. на Районен съд – Бургас, вместо него постановява:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 468580-F492191/07.10.2019г. на началник отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в ЦУ на НАП, с което на „ОКС – ПИ“ ЕООД за нарушение на чл.42, ал.1, т.2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ във вр. с чл.118, ал.4 от Закон за данък върху добавената стойност, на основание чл.185, ал.2, изречение 2 от ЗДДС във вр. с чл.185, ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв.

Решението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                               ЧЛЕНОВЕ: