Р Е Ш Е Н И Е
07.10.2019 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Н.О. V
Районен съд – Дупница състав
26.09. 2019
на Година
Страхил Гошев
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Румяна Агонцева
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
АН 728 2019
дело № по описа за година.
Производството е по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и е второ по ред такова, след отмяна на предходно поставено от друг състав на РС-Дупница, Решение № 60/18.02.2019г., по описа на РС-Дупница, Н.О.,I състав и връщане на делото за новото му разглеждане от настоящия съдебен състав, постановено с Решение № 170/19.06.2019 г., по описа на КАС.
Образувано е по
жалба на А.Л.Н., ЕГН ********** *** против
Електронен фиш Серия К № 0935937, издаден от ОДМВР Кюстендил за налагане на
глоба за нарушение, установено с АТТС на 31.05.2015 г., с който на
жалбоподателя е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 150.00 лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с
чл. 182, ал.1, т.4 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал.2 от ЗДвП.
Жалбоподателят излага в жалбата и писменото си становище доводи, че електронният фиш е неправилен и незаконосъобразен, погА.по давност, поради което желае да бъде отменен.
Въззиваемата страна не изразява становище по жалбата.
Съдът след като обсъди събраните по делото доказателства
поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа
страна:
С обжалвания
електронен фиш Серия К № 0935937, издаден от ОД на МВР Кюстендил на
жалбоподателя е наложено административно наказание ,,глоба“ в размер на 150 лв.
на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, за
извършено нарушение с МПС ,, Мерцедес Е-200“ с рег. № КН4166ВВ на 31.05.2015 г.
в 20:10 часа на ВП-2-62 км. 28+100, разклона за с. Паничарево в посока гр.
Дупница при ограничение на скоростта 60 км/ч, въведено с ПЗ В-26. В обжалвания
електронен фиш е посочено изрично, че нарушението е установено и заснето с АТС
с фабр. №627 и е приспаднат толеранс от 3 % в полза на водача. От удостоверение
за одобрен тип средство за измерване и Протокол от проверката на мобилна
система за видеоконтрол TFR-1M се установява,
че използваното за установяване на нарушението автоматизирано техническо
средство TFR1-M представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение.
Въз основа на
така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е
подадена чрез наказващия орган в законния срок, доколкото липсват доказателства
за връчване на ЕФ на нарушителя. Същата е подадена от лице, което има право да
обжалва електронния фиш, поради което е процесуално допустима. Разгледана по
същество е основателна.
От обективна
страна по делото се установява, че е осъществен състав на административно
нарушение по смисъла на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП от страна на жалбоподателя, по
отношение на който е реализирана административнонаказателна отговорност за
управление на горепосоченото моторно превозно средство със скорост от 99 км/ч
към момента на извършване на нарушението, с отчетен толеранс от 3 %, при
въведено ограничение от 60 км/ч за движение в посочения по-горе пътен участък,
въведено с ПЗ В-26. Нарушението е установено с АТСС, тип мобилна система TFR1-M
№ 627.
С измененията на
ЗДвП, осъществени с ДВ, бр. 54 от 2017 г., (в
сила от 05.07.17 г.) се реализира промяна в разпоредбата на чл. 189, ал.
4 от ЗДвП, регламентираща условията за издаване на електронен фиш, за извършено
нарушение на правилата за движение, като процесното деяние попада в приложното
поле на предвидения облекчен ред за реализиране на наказателна отговорност.
Съдът приема, че
в конкретния случай са налице предпоставките за прилагане на разпоредбата на чл.
3, ал. 2 от ЗАНН, съгласно която ако до влизане в сила на НП (ЕФ) последват
различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна
за нарушителя, в случая - действащата преди изменението редакция на закона (ДВ,
бр. 19/2015 г.). Съобразно константната съдебна практика, по-благоприятен закон
е този, който предвижда за дееца по-леки административнонаказателни последици,
респективно по-благоприятен режим. Прилагането на по-благоприятния закон по
смисъла на чл.3, л. 2 от ЗАНН се свързва с хипотезите, при които или се
изключва наказуемостта на даден вид деяния, третирани дотогава като
административни нарушения, или се предвижда по-леко по размер и/или вид наказание
за деяния, които представляват административни нарушения и по стария закон. В
разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, действаща към момента на извършване на
нарушението (ДВ бр. 19/2015 г.) са посочени изрично условията, които следва да
са налице, за да се издаде електронен фиш, а именно нарушението да е установено
и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на
контролен орган. Т.е. издаването на електронния фиш е строго ограничено и
възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически
средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им (чл.
165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДвП), същите да работят на автоматичен режим без
нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при
използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани
непосредствено от контролен орган (§1, т. 65, б. б от ЗДвП), тази разпоредба е
неприложима и за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е
приложим общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно
постановление. В този смисъл са и разпоредбите на Тълкувателно решение №
1/26.02.2014 г. на ОСНК на ВАС, съгласно което установяването и заснемането на
нарушение, в хипотезата на чл.
189, л. 4 от ЗДвП,
могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е
предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен
орган.
При това
положение следва да се приеме, че електронният фиш е издаден при съществено
нарушаване на процесуални правила, тъй като издаването му е било обусловено от
установяването на нарушението чрез мобилно, а не чрез стационарно позиционирано
техническо устройство. В този случай с оглед датата на нарушението е следвало
да не се издава електронен фиш по реда на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, а да се
издаде акт за установяване на нарушение, при спазване на правилата, разписани в
разпоредбите на чл. 36 – 43 от ЗАНН, като се осигури възможност на нарушителя
да депозира възражение по реда на чл. 44 от ЗАНН, като след обсъждането му и
евентуалното прилагане на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН е следвало да се издаде
наказателно постановление по реда на чл. 53 от ЗАНН. Допуснатото нарушение е
съществено и е неотстранимо във фазата на съдебния контрол. Това налага
обжалваният електронен фиш да бъде отменен.
На самостоятелно
основание издаденият ЕФ следва да бъде отменен и с оглед недоказаност на
нарушението описано в него от страна на АНО. Този извод следва от съдържанието
на представения Протокол по чл.10 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. В същия
контролния орган противно на предписаното в Наредбата не е отразил и е оставил
празни графите – рег. № и дата на
съставяне на представяне на протокола; Разстояние от пътния знак с временно
ограничени до АТСС в метри; номер на
последно статично изображение/видеозапис. Наред с това липсват имената и подпис на лицето проверило
протокола, както и датата на проверката, ако такава е била извършена.
Последното, съгласно споделеното и в Решение № 57 от 14.02.2019 г. по к. адм. н.
д. № 27 / 2019 г. на Административен съд – Кюстендил е част от
задължителните реквизити за валидност на съставения протокол. Наред с това
отразеното в същия общо ограничение на
скоростта – 60 км/ч не отговаря на посоченото в текста на ЕФ, в който се
твърди, че контролирания участък е разположен извън населено място, т.е. с общо
законово ограничение на скоростта от 90 км/ч, като на конкретното място в
отклонение от това е специално, въведено с пътен знак В-26 ограничение на скоростта
до 60 км/ч. Всичко посочени недостатъци правят негоден съставения и представен
по делото Протокол
по чл.10 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г., поради което и същият няма
необходимата доказателствена стойност относно употребата на процесното АТСС,
каквато му предписва закона – виж. Решение № 255 от 29.11.2018 г. по к. адм. н.
д. № 240 / 2018 г. на Административен съд - Кюстендил.
Към настоящият
момент за обжалвания ЕФ не е изтекла предвидената в закона абсолютна давност,
но не е изключено това да стане факт при евентуално негово касационно обжалване
развило се след 30.11.2019 г.
Мотивиран от горното и на
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К №
0935937, издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на Асен Л.Н., ЕГН ********** ***, е
наложено административно наказание ,,глоба”
в размер на 150.00 лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл. 182, ал.1,
т.4 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал.2 от ЗДвП, като НЕПРАВИЛЕН и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд - Кюстендил, по реда на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: