Решение по дело №987/2020 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 329
Дата: 11 август 2020 г. (в сила от 5 септември 2020 г.)
Съдия: Светослава Иванова Алексиева
Дело: 20201720200987
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юни 2020 г.

Съдържание на акта

                                         Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  329 /11.08.                       Година 2020                                           Град   Перник

                                   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                                  IV – ти наказателен състав  На четвърти август                                                                                    Година 2020

 

В публичното заседание в следния състав:

       Председател: Светослава Алексиева

                                                                 Съдебни заседатели:

Секретар: Наташа Динева

Прокурор:     

като разгледа докладваното от  съдията административнонаказателно дело № 00987  по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С електронен фиш, серия К, №3104837 издаден от ОД МВР – Перник, на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП на С.Д.О. с ЕГН ********** ***, е наложена глоба в размер 300 лева за нарушение на чл. 21, ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП.

Против електронния фиш в срок е постъпила жалба от С.О., с която изразява несъгласие с издаването му.

Тази позиция жалбоподателят поддържа и в съдебното производство. Моли  издаденият електронен фиш да бъде  отменен като незаконосъобразен.

Въззиваемата страна – ОДМВР – Перник, не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание, представител не е участвал.

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

На 11.01.2019 г., около 15.40 часа, по път I-6, общ. Перник, в посока към гр. София, се движело МПС - л.а. “Опел Астра“, с рег. №***. В района на км. 84 на посочения път, с преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1, №11743d0, насочена към приближаващия трафик, се извършвало измерване на скоростта на преминаващите пътни превозни средства в стационарен режим чрез заснемане. На около 400 м. преди мястото, на което била установена системата за контрол на скоростта, на пътя имало поставен пътен знак В 26,  въвеждащ ограничение на скоростта от 60 км/ч.. В 15.41 часа през обсега на преносимата система за контрол на скоростта преминал и горепосоченият автомобил.

 След изтичане времето за контрол, полицейският служител, работил със системата за контрол на скоростта попълнил протокол /приложение  към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.  за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол  на правилата за движение по пътищата .

При обработка на заснетите нарушения, въз основа на разпознатия  регистрационен номер на МПС, бил изготвен електронен фиш, в който били въведени данни за това, че след навлизане на превозното средство в контролираната зоната е измерена скорост на движение от 99 км/ч. /получена след приспадане на допустимата техническа грешка при изчисляване скоростта на движение/.

След справка в ЦБД КАТ – МВР се установило, че превозното средство, с което е извършено нарушението е собственост на ФЛ – К. С.О.. Затова, с оглед разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП срещу това лице бил издаден електронен фиш, серия К №2485404, с който на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП, му била наложена глоба 300 лв. за извършено нарушение на чл.21, ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП.

След  връчване на електронния фиш в срока по чл.189, ал.5 от ЗДвП К. К. депозирал в ОДМВР декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, в която посочил, че на датата отразена в електронния фиш за времето от 15.00 до 18.00 часа л.а. “Опел Астра“ с рег. №*** е предоставен и е бил във владение на С.Д.О..

 Въз основа на декларацията и на основание чл.189, ал.5 ЗДвП, издаденият ЕФ срещу К. О. бил анулиран и бил издаден процесния – серия К, №3104837 срещу  жалбоподателя.

Електронният фиш бил връчен на С.О. на 30.05.2020г.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин като взе предвид приетите писмени доказателства: разпечатка от показанията на техническото средство – снимка №11743D0/0053842, протокол  за използване на АТСС, рег. № 1158р-636/23.01.2019г., справка от ЦБД – КАТ за регистрация и собственост на МПС, анулиран ЕФ серия К, № 2485404, декларация, вх. № 433200-110969/09.10.2019г., свидетелство за управление на МПС № *********, удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 от 07.09.2017г. за вписване  на преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип ARH CAM S1 в регистъра на одобрените за използване средства за измерване, с приложение към удостоверението, протокол от проверка  №248-ИСИ/11.11.2017г. и №52-С-ИСИС/11.10.2018г. на БИМ, както и  писмо, изх. №11-00-156/10.07.2020г.  на Директор ОПУ – Перник.

Въз основа на установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество се явява и основателна.

При извършена служебна проверка за законосъобразност, съдът констатира допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на електронния фиш, от гледна точка условията за издаването му и изискванията към съдържанието му регламентирани в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, както и относно правното квалифициране на нарушението и основанието за наказване.

Обжалваният електронен фиш е нередовен от процесуална страна. Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП същият следва да съдържа данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Всички тези данни формално са изложени в съдържанието на процесния електронен фиш, но в частта относно описанието на нарушението, нарушената норма и приложената административнонаказателна разпоредба, това е станало по начин, непозволяващ формиране на несъмнен извод относно правилността на дадената квалификация на нарушението, пътната структура, при която същото е установено, законосъобразното посочване на приложимата санкционна норма и основанието за ангажиране на административнонаказателна отговорност.

 Съображенията са следните:

 Отговорността на жалбоподателя е ангажирана за нарушение по чл.21, ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП. Нарушената законова разпоредба е означена непрецизно. Констатацията за наличието на пътен знак, установяващ съответно ограничение на скоростта в контролирания с АТСС участък, е обстоятелство относимо към елементите от състава на нарушение по чл.21, ал.2 от ЗДвП, което е самостоятелно такова и различно от нарушението по чл.21, ал.1 от ЗДвП, поради което не следва да се обвързва с него. 

На следващо място, за превишаване на разрешената максимална скорост санкциите са установени в разпоредбата на чл.182 от с.з., вида и размера на които са определени в зависимост от стойността на конкретното превишаване на скоростта. Санкциите, предвидени в чл.182, ал.1 и ал.2 ЗДвП са диференцирани с оглед обстоятелството дали превишаването на  скоростта е извършено в населено място /ал.1/ или извън населено място /ал.2/, като в последния случай отговорността е смекчена, с предвидени по-леки наказания от тези за същото нарушение, извършено обаче в населено място. Поради  това, от гледна точка изискването електронния фиш да съдържа точно описание на нарушението и ясна констатация относно нарушената разпоредба, в съдържанието му задължително следва да се посочи дали превишаването на максимално разрешената скорост е извършено в населено място или извън него, тъй като това обстоятелство е съществен признак от състава на административното нарушение и предопределя приложимата санкционна норма, т.е., една и съща стойност на превишението, във всяка от двете хипотези предпоставя различна по тежест отговорност.

В случая, такава изрична констатация липсва в съдържанието на ЕФ, тъй като е посочено, че нарушението, установено чрез АТС № 11743d0 /преносима система за контрол на скоростта с вградено разпознаване на номера и комуникации, тип АRH САМ S1/, е извършено на път път I-6, км. 84, общ. Перник, бензиностанция „Петрол“. Само по себе си мястото е достатъчно индивидуализирано, но изричен запис дали то попада в населено място или извън такова, няма.  Вписванията, че мястото на нарушението е на територията на община Перник, както и че е въведено ограничение на скоростта с ПЗ В26 – 60 км/ч., индикират съответствие с дадената квалификация по чл.182, ал.2 от ЗДвП, но е в явно противоречие с обстоятелствата удостоверени в съставен протокол по чл. 10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г., приет като писмено доказателство. Записите в съдържанието му, съпоставени със съдържанието на процесния фиш, позволяват формиране на еднозначен извод, че протокола е относим към описаното в него нарушение. В съдържанието на протокола обаче изрично е посочено, че означеното място на контрол на скоростта чрез визираното техническо  средство, а именно път I-6, км. 84 е  на територията на град Перник.

Това обстоятелство безспорно се установява и от служебно събраните  допълнителни писмени доказателства. В писмо, изх. №11-00-156/10.07.2020г. на Директор ОПУ Перник е посочено, че км. 84 на път I-6 попада в рамките на населеното място гр. Перник, началото на което е сигнализирано с пътен знак Д11 на км.74+150 /ПВ Батановци/, а краят му – с ПЗ Д12 на км. 87+718 /ПВ Даскалово/. Събраните сведения от администрацията, стопанисваща пътя, дават информация и за това, че в посочения участък от пътя с ПЗ В26 е разрешена скорост от 60 км/ч.

Изложеното мотивира извод, че установените чрез събраните доказателствени материали фактически обстоятелства относно мястото на нарушението, съответната пътна структура и скоростен режим са неточно квалифицирани и с електронния фиш незаконосъобразно на жалбоподателя е наложено административно наказание на основание чл.189,  ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП за превишаване на разрешената скорост извън населено място. Отсъства съответствие между отразената фактическа обстановка и вменения на жалбоподателя административнонаказателен състав.

Констатираното в горния смисъл противоречие в обжалвания  административнонаказателен акт представлява съществено нарушение на процесуалните правила и ограничава правото на защита на нарушителя, в частност възможността му да разбере за какво нарушение е наказан, въз основа на какви факти и каква е правната квалификация на деянието, за което е ангажирана административнонаказателната му отговорност .

Изложеното мотивира отмяна на обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно.

Преквалифициране на  нарушението по чл.182, ал.1, вр. чл.21, ал.2 от ЗДвП е недопустимо, тъй като предвид конкретното превишаване на скоростта  /с 39 км/ч./, приложима за нарушението би била нормата на чл.182, ал.1, т.4 ЗДвП, предвиждаща по-високо по размер наказание от наложеното.

Мотивиран от гореизложеното, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И  :

 

ОТМЕНЯ електронен фиш, серия К, №3104837, издаден от ОД МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП на С.Д.О. с адрес ***, с ЕГН **********, е наложена глоба в размер 300 лева за нарушение на чл. 21, ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.       

      

                      Председател:/п/

Вярно с оригинала

ИЗ