Решение по дело №2887/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260170
Дата: 14 септември 2020 г. (в сила от 7 октомври 2020 г.)
Съдия: Елена Димитрова Герцова
Дело: 20205330202887
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 май 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

 

                                        РЕШЕНИЕ

 

Номер 260170                            14.09.2020 година                             Град Пловдив

 

                                     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски Районен съд                                    ХХІІ наказателен състав

На двадесети юли                                                                       2020  Година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ГЕРЦОВА

 

Секретар: Мария Колева
като разгледа докладваното от съдията

НАХ дело номер 2887 по описа за 2020 година

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 36-0000158/09.04.2020г на Директора на РД “АА” - гр.Пловдив, с което на „ТРАЙЧОТРАНС” ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул. „Кукуш”, № 18, ет.1, ап.3, представлявано от Т.К.М.,  на основание чл.104, ал.1 от Закон за автомобилните превози  /ЗАвПр/, е наложена “Имуществена санкция” в размер на 1000 /хиляда/ лв за извършено административно нарушение по чл.10, §2, изречение 1 от Регламент 561/06, вр. чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвПр.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, по реда на Глава ХІІ от АПК.

           

                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            МОТИВИ:

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 36-0000158/09.04.2020г на Директора на РД “АА” - гр.Пловдив, с което на „ТРАЙЧОТРАНС” ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул. „Кукуш”, № 18, ет.1, ап.3, представлявано от Т.К.М.,  на основание чл.104, ал.1 от Закон за автомобилните превози  /ЗАвПр/, е наложена “Имуществена санкция” в размер на 1000 /хиляда/ лв за извършено административно нарушение по чл.10, §2, изречение 1 от Регламент 561/06, вр. чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвПр.

Жалбоподателят „ТРАЙЧОТРАНС” ЕООД, по съображения, изложени в жалбата, моли съда да отмени процесното наказателно постановлние като неправилно и незаконосъобразно. Редовно призован, не изпраща представител в съдебно заседание и не взема становище по спора.   

Въззиваемата страна – РД “АА” - Пловдив, редовно призована, не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. До съда е депозирано писмено становище, в което излага доводи за потвърждаване на обжалваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно. 

Съдът, като прецени материалите по делото и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и приема за установено следното:

          ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.

          Атакуваното Наказателно постановление е издадено против „ТРАЙЧОТРАНС” ЕООД, за това, че на 08.11.2019 г. около 11:00 часа в гр. Пловдив, бул. „Христо Ботев“ № 82, ет. 2 - от представените документи и от представената информация в дигитален вид от карта на водача № 0000000064113001 на водача Т.М. при извършване на комплексна проверка на транспортното предприятие „Трайчотранс“ ЕООД, притежаващо лиценз № 13913 за международен автомобилен превоз на товари за чужда сметка или срещу възнаграждение се установи, че: 1. Транспортното предприятие не е организирало работата на водача Т.К.М. с ЕГН ********** по такъв начин, че да е в състояние да спазва изискванията на глава II от Регламент № 561/2006 г., който за период от 24 часа след края на предходната нормална дневна почивка завършила в 06:00 часа на 06.06.2019 г., водачът М. от 21:08 часа на 06.06.2019 г. до 06.00 часа на 07.06.2019 г., е ползвал намалена дневна почивка от 08 часа и 52 минути, която е по- малко с 00:08 часа от законоустановените 9 последователни часа намалена дневна почивка. Водачът М. е трябвало да започне ползването на тази намалена дневна почивка не по-късно от 21:00 часа на 06.08.2019 г. Нарушението е извършено при управлението на товарен автомобил категория N3, мзрка Рено с per. N2 СВ9856ВМ.

          С това е нарушен чл.10, §2, изречение 1 от Регламент 561/06, вр. чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвПр.

Актът за установяване на административно нарушение е съставен на 08.11.2019 г. от В.С.Д. - **** в ОО „Автомобилна администрация“ - гр. Русе, изпълняващ служебните си задължения на територията на ОО „Автомобилна администрация“ - гр. Пловдив за времето от 04.11.2019 г., до 08.11.2019 г. на основание Заповед № РД-01 - 900/01.11.2019 г. на изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация“ - гр. София.   Актът бил съставен в присъствието на представляващ жалбоподателя, който се запознал със съдържанието на акта и го подписал без възражения. Получил и препис от акта.

Наказателното постановление е издадено въз основа на съставения АУАН, като отразената в същото фактическа обстановка пресъздава по идентичен начин тази, описана в АУАН.

Тази фактическа обстановка се установяав от приложените и събрани по делото писмени доказателства, както и то гласните такива-показанията на актосъставителя Д., който потвърждава авторството на АУАН и направените в него констатации. Съдът кредитира показанията на свидетеля като достоверни, логични, последователни и съотвестващи на писмените доказателства по делото.

Въз основа на събраните доказателства, съдът намира за установено, че действително жалбоподателят не е организирал работата на конкретния водач по смисъла на чл.10, §2, изречение 1 от Регламент 561/06, вр. чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвПр, доколкото последният, за период от 24 часа след края на предходната нормална дневна почивка, завършила в 06:00 часа на 06.06.2019 г.,  за периода 21:08 часа на 06.06.2019 г. до 06.00 часа на 07.06.2019 г., е ползвал намалена дневна почивка от 08 часа и 52 минути, която е по-малко с 00:08 часа от законоустановените 9 последователни часа намалена дневна почивка, като действително тези правила се намират в глава II от Регламент № 561/2006 г.

В цитираната глава на регламента, обаче, са визирани изисквания за екипажи, време на управление, почивки по време на работа и почивки, като почивките за конкретния случай са уредени в чл.8 от глава II от Регламент № 561/2006 г. и едва от там в т.2 се извежда предвиденото правило, че за всеки период от 24 часа след края на предходната дневна почивка или седмична почивка водачът трябва да е ползвал следващата дневна почивка. Ако частта от дневната почивка, която попада в този 24-часов период, е поне 9 часа, но е по-къса от 11 часа, въпросната дневна почивка се разглежда като намалена дневна почивка.

От така даденото описание на нарушението в обстоятелствената част на АУАН и НП и определената му правна квалифиция, позоваваща се на общи разпоредби, без посочване на конкретното правило от глава II от Регламент № 561/2006 г., не става ясно от къде се извежда то и коя е правната му основа.  Допълнително объркване създава отразеното в описанието, че М. е трябвало да започне ползването на конкретната намалена дневна почивка не по-късно от 21:00 часа на 06.08.2019 г. По този начин не са изпълнени минимално изискуемите реквизити, съответно на АУАН и НП. Коментираните процесуални нарушения са от категорията на съществените, тъй като пряко рефлектират върху правото на защита на наказаното лице и възможността му да я реализира в пълен обем, тъй като го поставя в невъзможност в пълна степен да узнае за какво нарушение е наказан, кои са правнорелевнтните факти и обстоятелства, които следва да оборва и съответстват ли същите на правната квалификация. Поради въззивните функция на настоящата инстанция посочените процесуални нарушения не могат да се отстранят, което е основание за отмяна на постановлението.

На следващо място и като допълнително самостоятелно основание за отмяна на процесното НП като незаконосъобразно, съдът намира,че настоящото нарушение представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН при следните съображения: макар и действително дружеството-жалбоподател да е осъществило нарушение чрез бездействие, съставляващо липса на създаване на необходимата организация за работата на конкретния шофьор, във връзка с междудневната му почивка, то същото не разкрива някаква по-сериозна степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Напротив по делото се установява, че случаят касае минимално   намаление на почивката - с 8 минути, която по принцип трябва да е 9 часа, а е била 8 часа и 52 минути.  По делото не са ангажирани доказателства за влезли в сила наказателни постановления за други нарушения от този вид, извършени от жалбоподателя. От изложеното става ясно, че макар и да е било допуснато нарушение от превозвача, то същото не е засегнало в значителна степен охраняваните от нарушените норми обществени отношения. С извършеното деяние не са засегнати никакви права и законни интереси на трети лица и не са им нанесени имуществени вреди. В случая не са предявявани жалби от заинтересувани лица, не са настъпили вредоносни последици. В конкретния случай наложеното административно наказание би имало по-скоро негативно, отколкото поправително, възпитателно и възпиращо въздействие, предвид икономическата обстановка в страната ни. Ето защо съдът намира, че наказаващият орган не е съобразил всички обстоятелства около извършване на нарушението, както и неговата конкретна тежест и вместо да налага наказание на нарушителя, е следвало единствено писмено или устно да го предупреди,че при повторно нарушение ще му бъде наложено такова.

С оглед на всичко гореизложено настоящият съдебен състав счита, че атакуваното Наказателно постановление № 36-0000158/09.04.2020г на Директора на РД “АА” - гр.Пловдив, с което на „ТРАЙЧОТРАНС” ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив,                             ул. „Кукуш”, № 18, ет.1, ап.3, представлявано от Т.К.М.,  на основание чл.104, ал.1 от Закон за автомобилните превози  /ЗАвПр/, е наложена “Имуществена санкция” в размер на 1000 /хиляда/ лв за извършено административно нарушение по чл.10, §2, изречение 1 от Регламент 561/06, вр. чл.78, ал.1, т.1 от ЗАвПр, следва да бъде ОТМЕНЕНО като незаконосъобразно.

 

За изложените изводи съдът съобрази всички доказателства по делото.

По застъпените мотиви съдът постанови решението си.

                                                         

                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ:    /п/

 

Вярно с оригинала!

В.И.