О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 564
гр.Плевен, 20.04.2021 год.
Административен съд - гр.Плевен, ІІ-ри състав, в
закрито съдебно заседание на двадесети април две хиляди двадесет и първа
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: Николай Господинов
като
разгледа докладваното от председателя административно
дело № 285/2021 г. по описа на Административен съд – Плевен, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството по
делото е образувано въз основа на жалба от К.И.Б.,***, с която се оспорва
мълчалив отказ на кмета на Община Плевен по подадено от жалбоподателя заявление
с вх. рег. номер УОС-64/10.03.2021 г. по описа на Община Плевен.
В жалбата се твърди, че г-н Б. *** с искане за
сключване на възмезден договор за отстъпване право на строеж за допълващо
застрояване, във връзка с което липсва произнасяне, респ. е формиран мълчалив
отказ, който е незаконосъобразен.
Ответникът с писмо вх. рег. № 1854/14.04.2021 год. е
изпратил административната преписка и е изразил становище за недопустимост на
подадената жалба, тъй като отказът /мълчалив или изричен/ за сключване на
гражданско-правна сделка не представлява индивидуален административен акт и не
подлежи на съдебен контрол по реда на АПК.
След като се запозна с жалбата и представените
доказателства в приобщената административна преписка, съдът счита, че жалбата е
недопустима, но не по посочените от ответника причини.
Правото на строеж е
ограничено вещно право, произтичащо от правото на собственост, по силата на
което собственикът на земята отстъпва на едно трето лице правото да построи
сграда в неговия имот и да стане изключителен собственик на същата. Очевидно решението за учредяване на това право
принадлежи на собственика на имота. От материалите по делото е видно, че
жалбоподателят е поискал отстъпване на право на строеж по отношение на имот,
който е общинска собственост. Съобразно разпоредбата на чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА действията, свързани с управление и разпореждане с общинско имущество са
от компетентността на съответните Общинските съвети. От разпоредбата на чл. 37,
ал.1 ЗОС е видно, че право на строеж върху имот - частна общинска собственост,
се учредява след решение на общинския
съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен
конкурс и съобразно предвижданията на влязъл в сила подробен устройствен план.
Предвид така цитираните разпоредби съдът намира, че компетентният орган, който
може да се произнесе валидно по направеното от жалбоподателя заявление е
Общински съвет - Плевен, а не кмета на Община Плевен. Ето защо за кмета на
Община Плевен не е възникнало задължение за произнасяне по така подаденото
заявление, респективно няма формиран мълчалив отказ, каквото е твърдението на
жалбоподателя. В случая липсва подлежащ на оспорване административен акт,
поради което и с оглед разпоредбата на чл.159, т.1 АПК жалбата е недопустима.
Ето защо същата следва да се остави без разглеждане, а делото – да се прекрати.
Водим от горното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.И.Б.,***, с
която се оспорва мълчалив отказ на кмета на Община Плевен по подадено от
жалбоподателя заявление с вх. рег. номер УОС-64/10.03.2021 г. по описа на
Община Плевен.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на оспорване Върховен административен съд в
седемдневен срок от съобщението.
Преписи от определението да се изпратят на страните.
СЪДИЯ: /п/