Решение по дело №2133/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1959
Дата: 8 ноември 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20227180702133
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 август 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

1959

гр. Пловдив, 08.11.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на първи ноември през две хиляди двадесет и втора година в състав :         

                                                                     СЪДИЯ : МАРИЯ НИКОЛОВА                                                                                                  

при секретаря ХРИСТИНА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията адм. дело 2133 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния закон (АПК), във връзка с чл. 27, ал. 3, 5 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл. 162, ал. 2, т. 8 и т. 9 от Данъчноосигурителния процесуален кодекс (ДОПК),

Образувано е по жалба на ЕТ „Г.М.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Хисаря, обл.Пловдив, ул.“Камилите“ №2, представляван от Г.Н.М., против Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 01-6500/2459#3 от 04.07.2022 г., издаден от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие".

Твърди се незаконосъобразност на акта и се иска неговата отмяна. Изложени са доводи, че действията на органите на ДФЗ не били всестранни и пълни, като не са изпълнили задълженията си за служебна активност при изясняване на случая.

Ответникът по жалбата - Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие", чрез процесуалния си представител юриск. М., изразява становище за неоснователност на жалбата и моли съда да потвърди оспорения административен акт. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

По допустимостта:

Съдът намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес, адресат на оспорения акт, чиито права и законни интереси са засегнати неблагоприятно, в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, видно от отразеното в самия АУПДВ (лист 19) и от проследяване на пратка на интернет страницата на ЕКОНТ (лист 6 – номер на пратка). Жалбата е против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване по отношение на неговата законосъобразност. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима,

Съдът намира за установено, следното от фактическа страна:

Няма спор между страните, че жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на § 1, т. 23 от ДР на ЗПЗП, регистриран с УРН 526248. Няма спор между страните по делото и че ЕТ „Г.М.“ е подал Заявление за подпомагане 2015 с УИН 16/130715/59734, с което е поискал финансово подпомагане по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 г.

С Уведомително писмо изх. № 02-16-2600/1119 от 22.02.2016 г. (лист 7-10), жалбоподателят бил уведомен, че е одобрен за участие по направление „Биологично животновъдство“ от мярка 11 "Биологично земеделие", с обща одобрена площ по направлението в размер на 72,27 ха, с одобрени животни говеда за месо – 56.

По подаденото заявление с УИН 16/130715/59734 на ЕТ „Г.М.“ е изплатено финансово подпомагане по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 г., в размер на 17523,97 лв.

С писмо изх. № 01-6500/7996 от 14.12.2018 г. (лист 12), връчено на 22.01.2019 г., Зам. изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е уведомил жалбоподателя на основание чл. 26, ал. 1 от АПК, че спрямо него се открива производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен ангажимент, като е посочено, че не е подадено заявление за подпомагане по марка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично животновъдство“ през кампания 2018. Със същото писмо е предоставена възможност на ЕТ „Г.М.“ в 7-дневен срок от уведомяването да направи възражения и да представи допълнителни доказателства.

Последвало е издаването на Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 за кампания 2018 изх. № 01-6500/2459 от 17.05.2019 г. на зам. изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" (лист 13). В акта е направено позоваване на чл. 15, ал. 3, т. 4 и чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020. В Акта за прекратяване е посочено, че жалбоподателят не е подал Заявление за подпомагане и Приложение за кандидатстване по мярка 11 "Биологично земеделие", направление „Биологично животновъдство“ през кампания 2018. Административният орган е приел, че са налице предпоставките по чл. 63, т. 1 във вр. с чл. 77, т. 4 б. "в" от Регламент (ЕС) № 1306 на ЕП и Съвета от 17.12.2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика, поради което и на основание чл. 15, ал. 3, т. 4 и чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020, е прекратил поетия биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 с направление "Биологично животновъдство". Актът е връчен на 11.06.2019г. (лист 14 – известие за доставяне). По делото няма данни, а и не се сочи от жалбоподателя Актът за прекратяване да е обжалван по административен или съдебен ред, поради което Актът за прекратяване на ангажимента по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 за кампания 2018 е влязъл в сила.

С писмо изх. № 01-6500/2459 от 04.11.2021 г. (лист 15-16) на основание  чл. 26, ал. 1 от АПК, жалбоподателя е уведомен за откриване на производство по издаване на АУПДВ. В писмото е посочено, че производството се открива въз основа на влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 с изх.№ 01-6500/2459 от 17.05.2019г., како и че общо изплатената сума по направление „Биологично животновъдство“ представляваща сбор от изплатеното финансово подпомагане по направлението през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента е в размер на 17523,97 лв. Изложено е, че в съответствие чл. 15, ал. 4, т. 2 б. "б" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., ЕТ „Г.М.“ следва да възстанови 40% от 17523,97 лв., което се равнява на 7009,59 лв. Посочено е още, че в 7-дневен срок от получаването му адресатът има възможност да представи възражения и допълнителни доказателства или да възстанови доброволно сумата, за която е извършено недължимо плащане без начислени лихви върху нея. Писмото е връчено на жалбоподателя на 14.02.2022 г. Няма данни по делото, а и не се твърди в указания срок да е подадено възражение.

Последвало е издаването на оспорения в настоящото производство Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/2459#3 от 04.07.2022 г., с който заместник изпълнителният директор на ДФЗ определил спрямо ЕТ „Г.М.“ публично държавно вземане в размер на 7009,59 лв., представляващо 40% от 17523,97 лв. - изплатена субсидия по направление "Биологично животновъдство" за кампании 2015 и 2016 във връзка с подадените от оспорващия Заявления за подпомагане с УИН 16/130715/59734 и УИН 16/230616/69594 (за кампания 2016 – 0,00лв.). Като правно основание за издаване на акта, органът е посочил чл. 15, ал. 3, т. 4 и ал. 4, т. 2 б. "б" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., чл. 59, ал. 1 и 2 от АПК, във вр. с чл. 165 и чл. 166 от ДОПК и чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП. От фактическа страна е посочено, че с влязъл в сила Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 с изх. № 01-6500/2459 от 17.05.2019 г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" е прекратен поетия ангажимент на ЕТ „Г.М.“.

По делото от страна на ответника е представена Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022г. (лист 21-22) на изпълнителния директор на ДФЗ, с която на П.Д.С. – заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ са делегирани правомощия да издава и подписва актове за установяване на публични държавни вземания по всички схеми и мерки  по директни плащания, за които реда за подаване на заявления за подпомагане е уреден или е бил уреден в Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

При така установеното от фактическа страна, съдът в настоящия си състав стига до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.168 ал.1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Съгласно разпоредбата на чл.162 ал.2 т. 8 ДОПК за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции, надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. В нормата на §1 т.13 от ДР на ЗПЗП е предвидено, че Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. По силата на чл. 11 и чл. 11а от ЗПЗП, Държавен фонд "Земеделие" е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз.

Съдът счита, че оспореният АУПДВ е издаден от компетентен орган, с оглед изменението в ДВ бр. 51/2019 г. на чл.20а, ал.5 от ЗПЗП, според който Изпълнителният директор издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. А съгласно чл.20а, ал.6 от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си по ал.5 на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Посочената разпоредба изрично допуска възможност за делегиране на правомощия за издаването на АУПДВ от страна на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие". В тази връзка от приложената по делото Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" се установи, че на заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" – П.Д.С. са делегирани правомощия (в т. 3) да издава и подписва актовете за установяване на публични държавни вземания по всички схеми и мерки по директните плащания, за които реда за подаване на заявления за подпомагане е уреден или е бил уреден в Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, като в чл.1 т. 28. от наредбата е именно мярка 11 "Биологично земеделие".

Обжалваният Акт за установяване на публично държавно вземане е постановен в изискуемата писмена форма, съгласно изискването на чл.59, ал.2 от АПК и съдържа посочване на фактическите и правни основания за издаването му.

Не се установява в производството по издаването му да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Противно на твърдяното от жалбоподателя, при издаване на процесният административен акт са спазени изискванията на чл.35, чл.36 и чл.37 от АПК актът да се издаде, след като се съберат и анализират всички факти и обстоятелства, които са от значение за случая. Жалбоподателят е уведомен за започване на административно производство в съответствие с изискването на чл.26, ал.1 от АПК, като му е дадена възможност да направи възражение и да представи доказателства.

По отношение на съответствието с материалния закон, съдът счита следното:

С разпоредбата на чл.27, ал.3 от ЗПЗП е въведено задължение на Разплащателната агенция да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз, които съгласно чл.162, ал.2, т.8 от ДОПК представляват публично държавно вземане. Съгласно  чл.15, ал.4, т.2 б."б" от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. подпомаганите земеделски стопани възстановяват получената до момента финансова помощ по съответното направление заедно със законните лихви, когато е прекратен поетият многогодишен ангажимент; от кампанията на първоначално одобрение по мярката до кампанията, за която са установени неспазванията по ал.3, т.1, 2, 4 и 5, възстановяват 40 % от изплатената финансова помощ, ако е до края на четвъртата година, каквато е настоящата хипотеза.

При наличието на влязло в сила уведомително писмо, с което е прекратен агроекологичният ангажимент на жалбоподателя, за административния орган е възникнало задължението да предприеме принудителното събиране на дължимата сума с оспорения АУПДВ (в този смисъл Решение № 10183 от 02.07.2019 г. на ВАС по адм. д. № 2201/2019 г., VIII о). За пълнота е необходимо да се отбележи, че производството по прекратяване на ангажимента е отделно административно производство, което приключва с акт, който подлежи на оспорване. Следователно фактите, релевантни за проверка законосъобразността на оспорения по настоящото дело акт се свеждат до: 1. извършването на плащане в полза на земеделски стопанин на основание подпомагане по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР за 2014-2020 г. и 2. прекратяване на биологичен ангажимент следствие от влязъл в сила административен акт. Според  Решение № 2476 от 23.02.2021 г. на ВАС по адм. д. № 11685/2020 г., I о, влезлият в сила акт за прекратяване на биологичен ангажимент (АПБА) е достатъчна предпоставка за търсене на изплатените на жалбоподателя суми във връзка с ангажимента му по мярка 11.

От събраните по делото доказателства се установява наличието и на двете предпоставки. Няма спор по делото, че жалбоподателят е получил финансово подпомагане по мярка 11 "Биологично земеделие" по Заявление за подпомагане с УИН 16/130715/59734 за кампания 2015 г. в размер на 17523,97 лв. Следва изрично да се посочи, че жалбоподателят не оспори размера не само на установеното задължение, но и на посочените като получени суми по мярка 11 "Биологично земеделие". Макар в жалбата да бе заявено искане за допускане на съдебно-техническа/съдебно-счетоводна експертиза, то въпроси за такава не бяха формулирани. Още повече, че това доказателствено искане не се поддържа и в молбата представена от процесуалния представител на жалбоподателя на 01.11.2022г. С тази молба не се поддържа и заявеното искане в жалбата за допускане разпита на свидетел, нито пък бе посочено за установяването на какви обстоятелства се иска разпита на свидетеля. Следва да се изтъкне, че и жалбоподателят и неговите процесуални представители проявиха процесуално бездействие, като единствено с молба по делото от 01.11.2022г. поискаха съдът да задължи ответника да представи документи, които са налични по делото и са представени още с административната преписка. В този смисъл жалбоподателят е имал около месец (от датата на връчване на призовката) възможност да се запознае с тях и да изрази становище.

Налице е и втората материалноправна предпоставка, необходима при условията на кумулативност за възникване на задължение за земеделския стопанин да възстанови получена от него като финансово подпомагане и установена с акта сума, а именно биологичният ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" да е бил прекратен. Жалбоподателят не оспорва, че Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 "Биологично земеделие" от ПРСР 2014-2020 г. с изх. № 01-6500/2459 от 17.05.2019 г. е влязъл в законна сила.

По отношение на размера на установеното публично държавно вземане следва да се отбележи, че се равнява на 40 % от получената до момента финансова помощ, предвид факта, че преустановяването на биологичния ангажимент е до края на четвъртата година, т. е. след изтичане на първите три години, доколкото първа година е 2015, а биологичния ангажимент е прекратен 2019 г. (до края на четвъртата година). Съдът констатира, че размерът е математически правилно изчислен.

С оглед гореизложеното съдът приема, че оспореният в настоящото производство АУПДВ е постановен при наличието на изискуемите в закона предпоставки и при посочените в закона параметри относно размера на вземането.

Оспореният АУПДВ е издаден и в съответствие с целта на закона, а именно да се развива биологичното земеделие посредством насърчаване на растежа и създаване на нови работни места в селските райони чрез прилагане на методите на биологичното производство, но при спазване на нормите на националното право и на правото на ЕС.

Следователно, като издаден от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма, при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, в съответствие с целта на закона, както и без противоречие с относимите материалноправни разпоредби, оспореният в настоящото производство АУПДВ е валиден и законосъобразен акт, жалбата против който акт е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващото дружество следва да бъде осъдено да заплати на административния орган, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Водим от горното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Г.М.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Хисаря, обл.Пловдив, ул.“Камилите“ №2, представляван от Г.Н.М., против Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 01-6500/2459#3 от 04.07.2022 г., издаден от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие".

ОСЪЖДА ЕТ „Г.М.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:гр.Хисаря, обл.Пловдив, ул.“Камилите“ №2, представляван от Г.Н.М. да заплати на Държавен фонд "Земеделие" направените по делото разноски в размер на 100 (сто лева) лв.

 

    РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: