Решение по дело №40/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 225
Дата: 23 февруари 2023 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20237050700040
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш      Е       Н       И       Е

 

N……….

 

Гр.Варна………………2023г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи тричленен състав,  в публично заседание на девети февруари две хиляди двадесет и трета година  в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

         ЧЛЕНОВЕ: ИВЕТА ПЕКОВА

                              ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

      

при секретаря Пенка Михайлова и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к. адм. дело № 40 по описа на Административен съд гр.Варна за 2023 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр. чл. 63в ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „М. Б. Брадърс енд Партнър“ООД, подадена чрез адв.Я.  против Решение № 1546/18.11.22г. по НАХД №3783/2022г. на ВРС, VІ състав, с което е потвърдено НП №03-2200614/13.07.2022г. на Директор Дирекция „Инспекция по труда“-Варна, с което за нарушение на чл.28 ал.1 ЗНЗ и чл.5, ал.1 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа му е наложена имуществена санкция в размер на 5000лв. на основание чл.81, ал.1 ЗНЗ.

Касаторът твърди в жалбата си, че обжалваното решение е незаконосъобразно, постановено в противоречие с приложимия закон и необосновано. Твърди, че неправилно и незаконосъобразно ВРС е приел, че е налице съставомерност на деянието съгласно чл.26, т.5 ЗНЗ. Твърди, че в тежест АНО е доказването на тези твърдения, а подобно установяване не е извършено в хода на въззивния процес. Посредническата дейност се дефинира от ТЗ като търговска такава - т.е. извършва се по занятие и с користна цел /печалба/, а данни за подобна дейност при извършване на описаното в АУАН деяние няма. Твърди, че е извършена услуга на приятел в затруднено материално положение и  помощта на близък, който има нужда от средства за препитание, не е достатъчно морално укорима, за да съставлява административно нарушение. В този смисъл не приема изводите на въззивният съд, че деянието не съставлява маловажен случай. Счита, че макар обществените отношения, регламентирани от ЗНЗ, в частност на НУРИПДНР, да са от особена обществена важност, това не може да игнорира задължението на административнонаказващият орган за индивидуална преценка на всеки отделен случай, с оглед обществената опасност на конкретното деяние и на конкретния нарушител. В случая към датата на твърдяното нарушение е отговарял на всички законови изисквания за извършване на посредническа дейност и след изтичане на 14-дневния срок за произнасяне, в който не са били налице забележки от издаващия орган, е приел, че ще му бъде издадено разрешение. Самото нарушение, описано от АНО, е еднократно действие и то в полза на приятел, а не работа по занятие. Управителят на жалбоподателя е разполагал с нужните контакти в чужбина и е бил в подготовка да започне дейност, сигурен в подаденото заявление за придобиване на разрешение и приложенията към него, поради което е решил да помогне на приятел в нужда от работа и препитание. Самият устроен работник не е претърпял никакви негативни последици, напротив - изключително доволен и благодарен е от оказаната помощ. Работодателят също е останал доволен от качествата на работника и няма оплаквания. Счита, че в случай, че е неприложима разпоредбата на чл.28 ЗАНН, то приложение следва да намери субсидиарният закон - чл.55, ал.1, т.1 НК. Счита и че твърдяното нарушение не е доказано, като съвсем бланкетно въззивният съд е отхвърлил възражението, че към датата на деянието жалбоподателят е бил в процес на регистрация съгласно Раздел II от НУРИПДНР. Заявлението за регистрация е подадено много преди датата, на която АНО твърди да е извършено нарушението. Съгласно чл. 9, ал. 1 от НУРИПДНР министърът на труда и социалната политика или упълномощено от него лице се произнася по заявлението в 14-дневен срок от датата на заявлението. Ако заявлението и приложените документи не отговарят на нормативните изисквания, съгласно ал. 2 на заявителя се предоставя допълнителен 14-дневен срок да поправи пропуските. В редки случаи, срокът за регистрация може да бъде удължен с 14 дни, за което заявителят следва да бъде уведомен писмено. След като в 14-дневния законов срок от подаване на заявлението за регистрация кандидатстващото дружество не е уведомено за нередности в документите или за удължаване на срока за регистрация, управителят напълно логично и в съответствие със закона е преценил, че дружеството отговаря на изискванията на закона за извършване на посредническата дейност, за която е кандидатствало да получи разрешение. Сроковете в административния процес са всякога императивни. С бездействието си държавният орган е внесъл заблуда у заявителя и не е законово оправдано налагането на административно наказание поради причина, за която администрацията отговаря или най- малкото е съпричинител. Моли решението на ВРС да бъде отменено, като бъде отменено и издаденото наказателно постановление, а в условията на алтернативност да бъдат приложени чл.28 ЗАНН и касаторът да бъде освободен от административнонаказателна отговорност или да бъде изменено НП, като бъде намален размера на наложената санкция на основание чл.55, ал.1, т.1 НК. В с.з., чрез процесуалния си представител адв.С. твърди, че безспорно дружеството не е било регистрирано като посредник, но липсват доказателства, че лицето, за което е посредничил и е изпратено на работа в Италия за един месец, е било по трудов договор, поради което нарушението не е доказано.

Ответникът по касационната жалба – директор на дирекция „Инспекция по труда“-Варна, чрез процесуалния си представител ю.к.Н., изразява становище, че жалбата е неоснователна и моли решението на ВРС като правилно и законосъобразно да бъде оставено в сила. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на ВОП дава заключение, че жалбата е основателна. Счита, че съвкупната преценка на събраните доказателства не обосновава категоричен извод за извършено нарушение и решението на ВРС следва да бъде отменено, както и да бъде отменено издаденото наказателно постановление.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред ВРС е образувано по жалба на „М. Б. Брадърс енд Партнър“ООД против наказателно постановление №03-2200614/17.07.2022г. на Директор Дирекция „Инспекция по труда“-Варна, с което за нарушение на чл.28 ал.1 ЗНЗ и чл.5, ал.1 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа му е наложена имуществена санкция в размер на 5000лв. на основание чл.81, ал.1 ЗНЗ.

За да се произнесе по спора ВРС е установил от фактическа страна, че на 30.05.2022г. служители на дирекция „ИТ“ Варна, сред които и св. Д., извършили проверка по спазване на трудовото законодателство на „М. Б. Брадърс енд Партнър“ ООД, притежаващо удостоверение за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа за други държави № 3271/24.01.2022г., в хода на която по представени от страна на дружеството документи и писмени сведения, дадени от управителя, установили, че дружеството осъществява посредническа дейност по наемане на работа на български граждани в чужбина - Италия, включваща информиране и/или консултиране на търсещите работа лица и на работодателите, както и насочване и подпомагане за започване на работа на търсещи работа лица. Констатирано било, че въззивното дружество има сключен посреднически договор с чужд работодател „Д.Италия“ООД Ла Специа, Италия, съгласно който чуждият работодател възлагал на въззивника да му осигури заварчици и корпусници, на които ще се заплаща по 14 евро на час, а за устроените на работа лица „Д.Италия“ ООД ще заплаща комисиона на „М.Б. Брадърс енд партнър“ООД в размер на 1,5 евро на човек. Установено било, че въззивникът е предоставил информация на търсещи работа лица, в т.ч. на лицето Ц.Г.за работодателя, за заплащането, за длъжността, на която ще работи, както и че на 19.07.2021г. е бил сключил посреднически договор за съдействие за наемане на работа с това лице, което било устроено на работа като заварчик в кораборемонтна работилница „Д.Италия“ ООД Ла Специа, Италия. Констатирано било, че за устроените на работа лица, в т.ч. и Г., чуждият работодател е изплатил комисионна на касатора. При проверката било установено, че към 2021г., когато е осъществявало посредническа дейност по наемане на работа на български граждани в чужбина, в това число и Г., дружеството не е притежавало съответна регистрация в Агенцията по заетостта за извършване на посредническа дейност и услуги по наемане на работа в чужбина. При тези констатации на 22.06.2022г. срещу дружеството бил съставен АУАН № 03-2200614 за нарушение на чл.28, ал.1 от ЗНЗ, тъй като е предоставило посреднически услуги по наемане на работа за други държави - Италия, включваща информиране и/или консултиране на търсещите работа лица и на работодателите, както и насочване и подпомагане за започване на работа на търсещи работа лица, в т.ч. на лицето Г., за започване на работа като заварчик, по договор с работодателя „Д.Италия“ ООД Ла Специа, Италия, устроен на работа на 29.08.2021г. като заварчик в кораборемонтна работилница в „Д.Италия“ ООД Ла Специа, Италия, без необходимата регистрация в Агенция по заетостта за извършване на посредническа дейност и услуги по наемане на работа в чужбина. В АУАН било посочено, че нарушението е извършено на 29.08.2021г. в гр. Варна, когато по отношение на лицето била осъществена посредническа дейност по наемане на работа. Актът бил надлежно предявен на представляващия дружеството на същата дата и подписан от него. В срока по чл. 44 от ЗАНН писмени възражения не са постъпили. Въз основа на съставения АУАН е издадено и обжалваното НП.

Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че АУАН и НП са издадени от компетентен орган и в срок, съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 ЗАНН, не са допуснати съществени процесуални нарушения на процесуалните правила, нарушението е описано пълно, точно и ясно, като от събраните по делото доказателства по безспорен и категоричен начин е доказано извършване на нарушение на чл.28, ал.1 ЗНЗ вр. чл.5 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа и правилно е определена приложимата санкционна разпоредба. ВРС е обсъдил направените възражения, които е приел за неоснователни. Приел и че случаят не е маловажен по смисъла на чл.28 ЗАНН.

Касационният съд приема от правна страна за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, настоящата инстанция намира следното:

ВРС е обсъдил поотделно и в съвкупност събраните доказателства и твърденията  на страните, като при правилно приложение на материалния закон е стигнал до обоснован извод за законосъобразност на наказателното постановление.

Всички твърдения в жалбата – за допуснати в производството процесуални нарушения и недоказаност на нарушението, са обсъдени подробно от ВРС, като мотивите му се споделят от настоящия касационен състав.

Отговорността на касатора е ангажирана за това, че е предоставило посреднически услуги по наемане на работа за друга държава –Италия, включваща информиране и/или консултиране на търсещите работа лица и на работодателите, както и насочване и подпомагане за започване на работа лица, в т.ч. на лицето Ц.Г.за започване на работа като заварчик по договор с работодателя „Д.Италия“ООД Ла Специя, Италия, устроен на работа на 29.08.2021г. като заварчик в кораборемонтна работилница без необходимата регистрация в Агенция по заетостта – нарушение по чл.28, ал.1 от ЗНЗ, вр. чл.5 т.1 от Наредбата за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа.

Съгласно чл.26 от ЗНЗ, посредническите услуги по заетостта включват информиране и/или консултиране на търсещите работа лица и на работодателите-т.1; психологическо подпомагане на търсещите работа лица- т.2; мотивиране за активно поведение на пазара на труда и насочване към подходящи програми и мерки за заетост и обучение-т.3; насочване към обучение на възрастни-т.4; насочване и подпомагане за започване на работа, включително в друго населено място в страната или в други държави-т.5.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредбата, посредническата дейност по наемане на работа включва предоставяне в съвкупност или поотделно на посредническите услуги, посочени в т.1 – т.4. Посредническата дейност по ал.1 се изразява в оказване съдействие на търсещите работа лица и на работодателите, предлагащи работни места, с цел сключване на договор за наемане на работа – чл. 2, ал. 2 от Наредбата. Посредническите услуги по заетостта се организират и предоставят от лица, които имат право да предоставят посреднически услуги по заетостта съгласно българското законодателство, законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, когато са установени в Република България и са регистрирани по този закон- чл.27, ал.2, т.2 от ЗНЗ. Лицата по чл. 27, ал. 2, т. 2 от ЗНЗ осъществяват посредническа дейност по наемане на работа в Република България, в други държави и на моряци след регистрация в Агенцията по заетостта.

При  действащата регламентация на посредническите услуги в областта на пазара на труда и като е анализирал подробно събраните доказателства, ВРС правилно е приел, че е доказано извършването на нарушение на чл. 28, ал. 1 от ЗНЗ и чл. 5 от Наредбата. Безспорно е установено, че Г. е бил устроен на работа на 29.08.2021г., което както правилно  и законосъобразно е прието от ВРС, че е и датата на нарушението. От представените при проверката посреднически договор, договор за услуги от 20.08.2021г., обяснения на управителя на дружеството, правилно АНО и ВРС са приели, че дружеството е извършило посредническа дейност по смисъла на чл.26 ЗНЗ и чл.2 от Наредбата, изразяваща се в информиране, подпомагане и насочване за започване на работа. От събраните писмени доказателства се установява безспорно, че от страна на касатора е е оказано съдействие на Г., с цел сключване на договор за наемане на работа  – събитие, което е настъпило на 29.08.2021г., поради което правилно е установена датата на извършване на нарушението. Тези обстоятелства се потвърждават и от снетите на основание чл.76, ал.1 от ЗННЗ писмени обяснения на управителя на дружеството. За устроените на работа лица, сред които и Г., дружеството е получило и комисионната, съгласно договора, сключен с „Д.Италия“ ООД Ла Специа, Италия. Следователно за устройването на Г. на работа касаторът е получил и дължимото му възнаграждение от работодателя, приел на работа работника.

Няма спор, че касаторът е нямал регистрация в Агенция по заетостта и издадено удостоверение за регистрация от МТСП, поради което изводът на ВРС за съставомерност на деянието по чл.28, ал.1 ЗНЗ, вр. чл. 5 от Наредбата е правилен. Обстоятелството, че е бил подал заявление за регистрация не променя този извод, доколкото законодателят допуска осъществяването на такава дейност - посредническа дейност по наемане на работа в Република България, в други държави и на моряци след регистрация в Агенцията по заетостта.

Твърденията му, че е извършил услуга на приятел са неотносими, доколкото наказаното лице е дружество. Същите, както е приел и ВРС, противоречат на събраните доказателства, които установяват, че освен на Г. касаторът е осъществил посредническа дейност и на други лица.

 

Настоящата инстанция изцяло споделя мотивите на ВРС, че не са налице основания за прилагане на чл.28 ЗАНН.

Решението на ВРС е обосновано и мотивирано, като съдът е обсъдил събраните доказателства и е достигнал до правилен и законосъобразен извод, че наказаното лице е осъществило състава на вмененото нарушение, като правилно е определена и санкционната разпоредба, а наказание, определено в предвидения от закона минимален размер е съобразно обществената опасност на деянието и дееца и целите по чл.12 ЗАНН.

С оглед гореизложеното настоящата касационна инстанция намира, че решението на ВРС е правилно и законосъобразно, същото не страда от визираните в жалбата пороци, постановено е при спазване на изискванията на процесуалния и материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода на спора и направеното искане, съдът намира, че на ответната страна следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. на основание чл.27е НЗПП вр. чл.63 ал.5 ЗАНН вр. чл.37 ЗПП.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1546/18.11.22г. по НАХД №3783/2022г. на ВРС, VІ състав.

ОСЪЖДА „М. Б. Брадърс енд Партнър“ООД, ЕИК **** да заплати на Дирекция „Инспекция по труда“-Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв.

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            

 

 

ЧЛЕНОВЕ:    1.                   

 

 

2.