Решение по дело №367/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 233
Дата: 24 октомври 2019 г. (в сила от 24 октомври 2019 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20197280700367
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   № 233/24.10.2019г.

 

24.10.2019 г., гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и четвърти октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                        ЧЛЕНОВЕ: 1. ВАНЯ СТОЯНОВА

                                                                                  2. СТОЯН ВЪЛЧЕВ

 

при секретаря Ст.Гюмлиева разгледа докладваното от съдия Вълчев административно дело № 367 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.88, ал.1 във връзка с чл.58, ал.1 от Изборния кодекс ИК) по жалба на Я.С.Д., упълномощен представител на коалиция „БСП за България“ против Решение № 49-МИ/14.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия Стралджа, с което установява извършено нарушение на чл.183, ал.1, изречение второ от ИК и т.17 от Решение № 794-МИ/27.08.2019 г. на ЦИК, изразяващо се в изготвяне, поставяне и разпространяване на агитационни материали за КП “БСП за България“ в нарушение на чл.183, ал.1, изр. второ от ИК и т.17 от Решение №794-МИ/27.08.2019 г. на ЦИК и указва на кмета на Община Стралджа да премахне незабавно агитационните материали за КП „БСП за България“, разпространени на територията на гр.Стралджа и селата на територията на община Стралджа, поставени в нарушение на чл.183, ал.1, изр. второ от ИК и т.17 от Решение Ж794-МИ/27.08.2019 г. на ЦИК, по жалба срещу което решение ЦИК е поставила решение № 1429-МИ/17.10.2019 г. за отхвърляне  по смисъла на чл.53, ал.4, изр. второ ИК.

В жалбата се твърди, че не е налице констатираното от ОИК нарушение на чл.183, ал.1, изр. второ от ИК, че разпоредбата на чл.183, ал.4 ИК лимитативно изброява забраните при изготвяне на агитационни материали, като процесните агитационни материали не попадат в нито една от посочените забрани, че решение е противоречиво, страда от липса на каквито и да е мотиви, подкрепени със законови доводи, до които да е достигнато при пълно и всестранно изследване на фактическата обстановка и на изложените в първоначалната жалба доводи, че решението не е съобразено с констатациите направени от работната група и отразени в съставения констативен протокол. Поради това се претендира да се отмени изцяло Решение № 49-МИ/14.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия Стралджа.

      В съдебно  заседание оспорващата страна не изпраща процесуален представител.

      Ответникът Общинска  избирателна комисия Стралджа, представлявана  от председателя К.М.Ж. оспорва жалбата и прави искане за отхвърляне на същата.

Заинтересованата страна не изпраща процесуален представител.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

В ОИК-Стралджа е постъпила жалба вх.№ 4/11.10.2019 г. от Г.И.И., представляващ Местна коалиция Атака (АБВ (Алтернатива за българско възраждане)), в която се твърди, че на територията на община Стралджа са поставени агитационни материали (плакати) от КП „БСП за България“, които не отговарят на изискванията на чл.183, ал.1, изр. второ от ИК, че „На всеки агитационен материал задължително се отбелязва от чие име се издава", т.к. на тях графично са изобразени наименованията на КП „БСП за България“ и на „БСП“ и това въвежда избирателите в заблуждение от чие име се издават.

На 13.10.2019 г. работната група по жалби и сигнали към ОИК- Стралджа, определена с решение № 6-МИ/05.09.2019 г. на ОИК-Стралджа, е извършила проверка във връзка с горната жалба и направила оглед на поставени на територията на община Стралджа  (гр. Стралджа и избрани на случаен принцип населени места: с. Атолово и с. Воденичане) агитационни материали и установила, че в гр.Стралджа и на територията на селата са поставени и разпространявани агитационни материали, на които графично са изобразени наименованията на „БСП за България“ и „БСП“, които агитационните материали съдържат задължително изискващата се по чл.183, ал.1 от ИК и Решение № 794-МИ/27.08.2019 г. на ЦИК информация от чие име се издават. За проверката е съставен констативен протокол с приложен снимков материал.

С Решение № 49-МИ/14.10.2019 г. Общинска избирателна комисия Стралджа е приела за установено извършено нарушение на чл.183, ал.1, изречение второ от ИК и т.17 от Решение № 794-МИ/27.08.2019 г. на ЦИК, изразяващо се в изготвяне, поставяне и разпространяване на агитационни материали за КП “БСП за България“ в нарушение на чл.183, ал.1, изр.второ от ИК и т.17 от Решение №794-МИ/27.08.2019 г. на ЦИК и указала на кмета на Община Стралджа да премахне незабавно агитационните материали за КП „БСП за България“, разпространени на територията на гр.Стралджа и селата на територията на община Стралджа, поставени в нарушение на чл.183, ал.1, изр. второ от ИК и т.17 от Решение №794-МИ от 27.08.2019г. на ЦИК.

По подадена жалба от Я.С.Д.-упълномощен представител на К.Н.в качеството й на представляващ коалиция „БСП за България“ срещу решение № 49-МИ/14.10.2019 г. на ОИК- Стралджа, ЦИК е поставила решение № 1429-МИ/17.10.2019 г. за отхвърляне  по смисъла на чл.53, ал.4, изр. второ от ИК.

В решението си ЦИК посочва, че жалбата е подадена от лице с правен интерес и срещу акт, който подлежи на оспорване, а по същество е неоснователна, като при проведеното гласуване на предложението за решение ЦИК не е постигна необходимото мнозинство от две трети от присъстващите членове, като от присъстващите в залата 11 членове на комисията, „За“ това предложение за решение гласували 7 членове и „Против“ 4 членове.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен акт, съдът приема, че жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок, а разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Оспореното решение е постановено от надлежен орган в рамките на правомощията му и в изискуемата форма, като са посочени конкретни съображения, явяващи се мотиви за приемането му. В настоящия случай и доколкото се касае за колективен орган, то мотивите се извеждат от изказванията на членовете на комисията, направени в подкрепа на взетото решение. В този смисъл в същото са посочени фактическите и прави основания за издаването му и то не страда от твърдените в жалбата пороци, които да водят до отмяната му.

Следва да се посочи, че не е налице противоречие между взетото решение и съставения от работната група на 13.10.2019 г. констативен протокол, т.к. в последния следва да са отразени фактическите установявания във връзка с извършената проверка, което е сторено с описване на местата, където са поставени агитационните материали и прилагане на копия от същите, докато правните изводи за наличие или липса на нарушение е в правомощията на ОИК-Стралджа, за което е било проведено гласуване и взето съответното решение.

Жалбата е неоснователна и разгледана по същество.

Разпоредбата на чл.183, ал.1 ИК посочва, че по време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите и инициативните комитети може да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали, като на всеки агитационен материал задължително се отбелязва от чие име се издава, в които смисъл е и т.17 от Решение №794-МИ от 27.08.2019г. на ЦИК.

Приложенията към Констативен протокол от 13.10.2019 г. на работната комисия са агитационни материали по смисъла на §1, т.17 от ДР на ИК и следва до отговарят на посоченото изискване, което в случая не е налице, доколкото не съдържат текст от чие име се издават, поради което ОИК-Стралжа законосъобразно е приела, че е допуснато нарушение на посочения текст, който е приложен точно, без да е допуснато разширитело тълкуване и прилагане на императивната норма.

Следва да бъде споделено и становището, че изписването върху агитационните материали на наименованията и на „БСП за България“ и на „БСП“ води до неяснота за кое от двете се отнасят, при положение че последната не е регистрирана самостоятелно за участие в настоящите местни избори.

На следващо място е неоснователно направеното в жалбата позоваване на чл.183, ал.4 ИК, който е неприложим, след като не са осъществени визираните в него предпоставки и не е дал основание за издаване на атакуваното решение.

В съответствие с това и направените констатации за разпространение на приложените към Констативен протокол от 13.10.2019 г. на работната група  агитационни материали на територията на гр.Стралджа, с.Атолово и с.Воденичане, то същите материали следва да бъдат премахнати от тези територии.

Предвид посоченото жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 АПК във връзка с чл.58, ал.3 ИК, ЯАС

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата от Я.С.Д. упълномощен представител на коалиция „БСП за България“ против Решение № 49-МИ/14.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия Стралджа.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                        

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

 

 

            

                                             ЧЛЕНОВЕ: 1.  /п/ не се чете            

 

 

                       

                                                                   2. /п/ не се чете