Решение по дело №240/2022 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 99
Дата: 24 ноември 2022 г.
Съдия: Янко Венциславов Чавеев
Дело: 20221870200240
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юни 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 99
гр. Самоков, 24.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САМОКОВ, ПЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и четвърти октомври през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Янко В. Чавеев
при участието на секретаря Дарина Ив. Николова
като разгледа докладваното от Янко В. Чавеев Административно наказателно
дело № 20221870200240 по описа за 2022 година
взе предвид следното:

С. П. К. от гр. С. обжалва Наказателно постановление № .., издадено на
22.12.2021 г. от Е. П. Ф., на длъжност Началник група към ОДМВР – С., РУ – С., с
искане за неговото изменение в частта му, с която за административно нарушение по
чл. 175, ал. 1, т. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) са й наложени глоба в
размер 100 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 3 месеца – чрез намаляването
на тези административни наказания до минималните им законоустановени размери. С
жалбата е отправено искане за провеждане на съкратено съдебно производство по реда
на чл. 63б от ЗАНН.
В писмено становище, постъпило по делото на 24.10.2022 г. преди началото на
съдебното заседание, жалбоподателката заявява, че поддържа жалбата с отправените в
нея искания.
Въззиваемата страна не се представлява пред съда и не заявява становище по
жалбата.
Съдът, след като подложи на преценка събраните по делото доказателства, намира
за установено от фактическа и правна страна следното:
Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и
1
наказания (ЗАНН).
Жалбата е подадена от легитимирано лице в законоустановения срок против
подлежащо на обжалване пред РС – Самоков наказателно постановление (НП), поради
което е на общо основание допустима.
С оглед направеното в жалбата искане за провеждане на съкратено съдебно
производство и поради това, че с НП в обжалваната му част на жалбоподателката са
наложени кумулативно предвидени административни наказания „глоба“ и „лишаване
от право да управлява МПС“, съдът служебно е изискал от Началника на РУ – С.
справка платила ли е жалбоподателката наложената й с атакуваното НП глоба в размер
100 лв. за административно нарушение по чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП. Изследването на
този въпрос се налага с оглед разпоредбата на чл. 79б, ал. 3 от ЗАНН. Действителният
смисъл на тази разпоредба не е, че при кумулативно наложени глоба и друго
административно наказание НП подлежи на обжалване само в частта относно размера
на кумулативното наказание, а че тази ограничена допустимост на обжалването е
приложима само ако жалбоподателят е платил глобата в срока по чл. 79б, ал. 1 от
ЗАНН. В този случай той губи интерес от обжалване на НП относно наложената му
глоба, а и плащането й представлява недвусмислено признание с конклудентни
действия на извършване на административното нарушение, което е достатъчно за
провеждане на съкратено съдебно производство в хипотезата на чл. 63б, ал. 1, т. 2, вр.
чл. 79б, ал. 3 от ЗАНН, независимо че това признание не е изрично формализирано по
начина и в сроковете, предвидени в чл. 63б, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 и 2 от ЗАНН.
От така изисканата справка, обективирана в прието по делото писмо рег. №
338000-5820/13.10.2022 г. от Началника на РУ – С. се установява, че жалбоподателката
не е заплатила глобата. Поради това жалбата срещу НП в частта му, с която
жалбоподателката е санкционирана за административно нарушение по чл. 175, ал. 1, т.
5 от ЗДвП, има за допустим предмет съгласно чл. 79б, ал. 3 от ЗАНН изменението на
НП, издадено за това административно нарушение както относно размера на глобата,
така и относно срока на лишаването от право да управлява МПС.
По съществото на жалбата съдът намира следното:
Както от цялостното съдържание на жалбата, така и от писменото становище на
жалбоподателката, постъпило в деня на съдебното заседание преди началото му, се
налага еднозначен извод, че в настоящото производство жалбоподателката признава
фактите, изложени в обстоятелствената част на НП относно административното
нарушение по чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, за което е наказана, и изразява съгласие за
тези факти да не се събират доказателства – признава, че е извършила вмененото й
административно нарушение и недвусмислено подчертава, че обжалва НП само
относно размера на наложените й административни наказания за това нарушение.
Затова в съдебно заседание съдът на основание чл. 63б, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗАНН
2
е постановил провеждане на съкратено съдебно производство и е обявил на основание
чл. 63б, ал. 3 от ЗАНН, че ще ползва признанието на жалбоподателката за извършеното
от нея административно нарушение, без да събира доказателства за фактите, изложени
в обстоятелствената част на НП. Разпоредбите, установяващи този процесуален ред за
разглеждане на делото, са влезли в сила след издаване на обжалваното НП, но
характерът им на процесуални норми позволява прилагането им в настоящото
производство, което е образувано след влизането им в сила на 23.12.2021 г.
По реда на чл. 63б, ал. 1, т. 1 от ЗАНН жалбоподателката признава фактите,
изложени в обстоятелствената част на НП, които се подкрепят от съдържанието на
редовно съставения срещу нея акт за установяване на административно нарушение,
който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП се ползва с презумптивна доказателствена сила
за констатациите на актосъставителя, които не са опровергани от никакви
доказателтва.
Ето защо въз основа на признанието на жалбоподателката и съдържанието на
АУАН съдът приема за установено, че на 11.09.2021 г. в 01,45 ч. в гр. С. на ул. „М.“ на
паркинга на бензиностанция „Л.“ № ..като водач на лек автомобил „Х. Т.“ с рег. № .. е
извършила маневра – движение на заден ход, вследствие на което е блъснала метален
кош за отпадъци и е деформирала метална колона, находяща се зад металния кош и
като участник в пътно-транспортно произшествие не е спряла, за да установи щетите и
последиците от него, а е напуснала мястото на произшествието и се е укрила.
Съгласно чл. 123, ал. 1, т. 1 от ЗДвП жалбоподателката като участник в пътно-
транспортно произшествие с управляваното от нея МПС е била длъжна, без да създава
опасност за движението по пътя, да спре, за да установи какви са последиците от
произшествието. Тя не е изпълнила това свое задължение. Неизпълнението на това
конкретно задължение е съставомерно от обективна страна като административно
нарушение по чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП. Жалбоподателката не оспорва, че е
извършила това нарушение виновно. По тези съображения описаното в НП нейно
деяние съставлява административно нарушение по чл. 175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, за което
законосъобразно е ангажирана административно-наказателната й отговорност с
обжалваното НП.
За това административно нарушение административно-наказващият орган е
наложил на жалбоподателката следните кумулативно предвидени в чл. 175, ал. 1, т. 5
от ЗДвП административни наказания – „глоба“ в размер 100 лв. и „лишаване от право
да управлява МПС“ за срок от 3 месеца. Тези административни наказания са
индивидуализирани от административно-наказващия орган в размери близки до
средните съгласно закона в нарушение на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН – без да вземе предвид
тежестта на нарушението, както и конкретното съотношение между смекчаващите и
отегчаващите отговорността на жалбоподателката обстоятелства. Тежестта на
3
нарушението не е висока и степента й е предопределена от ниската степен на
обществена опасност на другото административно нарушение, за което НП не е
обжалвано, а именно административното нарушение по чл. 183, ал. 2, т. 11 от ЗДвП,
което се намира в причинна връзка с настъпилото пътно-транспортно произшествие,
вредите от което не са значителни. Наред с това, по делото не се установява към датата
на извършване на деянието жалбоподателката да е била санкционирана с влезли в сила
НП за други административни нарушения по ЗДвП и това следва да се цени като
смекчаващо отговорността й обстоятелство. Не се установяват по делото конкретни
отегчаващи отговорността й обстоятелства. Ето защо размерите на наложените на
жалбоподателката административни наказания за административно нарушение по чл.
175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП не съответстват на ниската степен на обществената опасност на
това административно нарушение, нито на наличието на смекчаващо отговорността й
обстоятелство и на липсата на отегчаващи такива. Поради това тези административни
наказания следва да бъдат намалени до минималните предвидени в закона техни
размери – „глоба“ в размер 50 лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от
1 месец. Тези размери на административните наказания са съответни на тежестта на
административното нарушение и са справедливи.
Извършеното от жалбоподателката административно нарушение по чл. 175, ал. 1,
т. 5 от ЗДвП не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК, вр.
чл. 11 от ЗАНН. То е формално, т. е. за съставомерността му не е необходимо
настъпване на вредни последици, поради което липсата на такива не следва да се
обсъжда. Освен това то е типично за този вид административни нарушения и от
доказателствата не се установяват такива конкретни и сериозни смекчаващи
обстоятелства, обуславящи негова по-ниска степен на обществена опасност от тази на
обикновените случаи на такива административни нарушения. В тази връзка следва да
се подчертае, че според фактите, изложени в обстоятелствената част на НП, които
жалбоподателката признава, е и обстоятелството, че тя е не просто участник в ПТП, за
който е възникнало задължението по чл. 123, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, за чието неизпълнение
е ангажирана административно-наказателната й отговорност по чл. 175, ал. 1, т. 5 от
ЗДвП, а с действията си при управление на МПС е причинила това ПТП. Ето защо
основания за прилагане на чл. 28 от ЗАНН не са налице.
По горните съображения и на основание чл. 63б, ал. 5, т. 1, б. „а“, вр. ал. 1, т. 1 от
ЗАНН процесното НП следва да бъде изменено в обжалваната му част, като
наложените с него административни наказания за административно нарушение по чл.
175, ал. 1, т. 5 от ЗДвП следва да бъдат намалени до гореобсъдените размери.
Воден от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
4
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № .., издадено на 22.12.2021 г. от Е. П. Ф.,
на длъжност Началник група към ОДМВР – С., РУ – С., В ЧАСТТА МУ, с която за
административно нарушение по чл. 175, ал. 1, т. 5 от Закона за движението по
пътищата (ЗДвП) на С. П. К., ЕГН **********, с адрес гр. С., ул. „Б.“ № .., са наложени
административните наказания „ГЛОБА“ в размер 100 лв. и „ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО
ДА УПРАВЛЯВА МПС“ за срок от 3 месеца, като НАМАЛЯВА размера на
наложеното й административно наказание „ГЛОБА“ от 100 лв. на 50 лв. /петдесет лева/
и НАМАЛЯВА срока на наложеното й административно наказание „ЛИШАВАНЕ ОТ
ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС“ от 3 месеца на 1 /един/ месец.
Наказателно постановление № .., издадено на 22.12.2021 г. от Е. П. Ф., на
длъжност Началник група към ОДМВР – С., РУ – С., В ЧАСТТА МУ, с която за
административно нарушение по чл. 183, ал. 2, т. 11 от ЗДвП на С. П. К., ЕГН
**********, с адрес гр. С., ул. „Б.“ № .., е наложено административно наказание
ГЛОБА в размер 20 лв., не е обжалвано и е влязло в сила.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен
съд – София-област в 14-дневен срок от съобщенията до страните за обявяването му.
Съдия при Районен съд – Самоков: _______________________
5