Определение по дело №203/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 септември 2022 г.
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20227160700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

217

 

гр. Перник, 01.09.2022 г.

 

 

Административен съд – Перник, в закрито заседание, в състав:

 

                                                СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

        като разгледа административно дело № 203 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

        Производството е по реда на чл.197 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.27, ал.4, изр. второ от Закона за управление на европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), във връзка с чл.34, ал.4, т.2 от ЗУСЕСИФ.

        Образувано е по жалба на Манастир ****– с. ****, общ. Т., обл. П., представляван от председателя на Църковното настоятелство Свещеник К.С., срещу Решение № 03-РД/286/31.01.2022 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № BG06RDNP001-7.015-0078 по подмярка 7.6. „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от мярка 7. „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция /РА/.

        С оспорения акт, на основание чл.34, ал.4, т.2 от ЗУСЕСИФ и чл.18, ал.9, т.2 от Постановление № 162 на Министерски съвет на Република България от 05.07.2016 година за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. /ПМС № 162/05.06.2016 г./, съгласно Заповед № 03-РД/1734/16.06.2021 г. за делегиране на правомощия за представляване на Б.Д.М.– изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ чрез заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ Б.С.А., във връзка с открита процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.015 на проектни предложения по подмярка 7.6. „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 г. /ПРСР 2014 – 2020/ е прекратено производството по оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН BG06RDNP001-7.015-0078, подадено от Манастир ****– с. ****, общ. Трън, обл. Перник с УРН: 673029 и ИД номер в ИСАК: 14/07/6/0/00452.

        Жалбоподателят счита, че неправилно и незаконосъобразно административният орган е приел, че проектното предложение е недопустимо поради това, че в законоустановения срок не е представил задължително изискуеми документи, посочени в т.19 от Раздел 24 „Списък на документите, които се подават на етапа на кандидатстване“ от Условията за кандидатстване /УК/ по процедурата за подбор, а именно:  влязло в сила разрешение за строеж. Твърди, че представляващия Манастир ****– с. **** – Свещеник К.С., поради заболяване е бил в невъзможност да изпълни дадените му указания, за което ДФЗ – РА е бил надлежно уведомен. Отделно се сочи, че административният орган е бил информиран, че кандидатът е внесъл инвестиционния проект за съгласуване по реда на чл.84 от ЗКН, но и до настоящия момент такова не е извършено, т.е. пропускането на срока се дължи на независещи от кандидата причини и обстоятелства, а на бездействието на трето лице – Министерство на културата.

Ответникът по жалбата - заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, не изразява становище по жалбата.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като провери процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид доводите и становищата на страните и прецени събраните по делото доказателства, приема следното:

По допустимостта на жалбата:

Съдът намира, че жалбата, по която е образувано делото, е процесуално допустима – подадена е в срока по чл.27, ал.4, изр. второ от ЗУСЕСИФ, от легитимирано лице - кандидат, участващ с проектно предложение в открита процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 7.6. от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 година /ПРСР 2014 - 2020/ във фаза оценяване на проектното предложение чрез оценка на административното съответствие и допустимостта му, и при наличие на правен интерес от търсената съдебна защита, тъй като е постановено решение за прекратяване на производството по оценка на проектното предложение, депозирано от кандидата. С оглед на това се дължи разглеждането й по същество.   

От фактическа страна:

Със Заповед № РД09-481/22.06.2020 г. на заместник-министъра на земеделието, храните и горите, са утвърдени Насоки за кандидатстване по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.015 по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР 2014 - 2020 /Процедурата/, включващи:

1. Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура чрез подбор по подмярка 7.6. от мярка 7 от ПРСР 2014 - 2020 и приложенията към тях;

2. Условия за изпълнение на одобрени проекти по процедурата и приложенията към тях /Приложение № 2/;

3. Обява за откриване на процедурата /Приложение № 3/.

В Условията за кандидатстване са посочени документите, които кандидатите следва да представят и приложат към проектните си предложения, и допустимите разходи и дейности за подпомагане.

На 22.09.2020 г. Манастир „****“ – с. ****, общ. Т., обл. П., кандидатства в процедурата с проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-7.015-0078 в ИСУН 2020 по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.015 по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., с предмет: „Реставрация и реконструкция на сгради и стенописи в Манастир „****“, с. ****“.

Със Заповед № 03-РД/385/05.02.2021 г. за назначаване на оценителна комисия за разглеждане на проектни предложения по подмярка 7.6, изменена със заповеди № 03-РД/385#2/16.07.2021 г., № 03-РД/385#3/20.07.2021 г., № 03-РД/385#4/14.10.2021 г., № 03-РД/385#5/12.11.2021 г., издадени на основание чл.33, ал.1 от ЗУСЕИФ и чл. 12, ал.1 от ПМС № 162/05.06.2016 г., от изпълнителния директор, съответно от заместник-изпълнителният директор на ДФЗ, е определен съставът на оценителната комисия и правилата за работата й.

Оценителната комисия извършила проверка за административно съответствие и допустимост на проектните предложения, за което е съставен протокол. Разпределени за оценка са общо 133 броя проектни предложения в рамките на крайния срок за подаването им – 23.09.2020 г. На база извършената оценка членовете на комисията с право на глас и помощник-оценителите констатирали, че във всичките 133 бр. предложения има липсващи документи и/или нередовности, измежду които и проектното предложение на настоящия жалбоподател. Последното обстоятелство е вписано в Приложение 126_23 от протокола /стр.7 от 26/. На основание раздел 21.2, т.7 от Условията за кандидатстване чрез ИСУН на жалбоподателя е изпратено Уведомително писмо рег. № BG06RDNP001-7.015-0078-М001/16.09.2020 г. в ИСУН 2020, с което е изискано в срок до 01.10.2021 г. да представи документи, изискващи се съгласно т.1, т.2, т.3, т.4, т.5, т.6, т.7, т.8, т.9, т. 10, т.11, т.12, т.13, т.14, т.15, т.16, т.17, т.18, т.19 към раздел 24 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване, а именно: по т.1: нотариално заверено пълномощно на упълномощеното лице Н.Д.за подписване в ИСУН на формуляр за проектно предложение с коректно попълнени данни, нотариално заверено пълномощно на лицето, което ще поддържа кореспонденцията  ИСУН по проектното предложение на Манастир „****“; по т.2: нотариално заверено пълномощно на упълномощеното лице Д.Н.за упражняване на контрол на проектното предложение с коректно попълнени данни; по т.3: нотариално заверено потвърждение за правилното име на лицето, упражняващо контрол на кандидата, а при необходимост - коректни документи; по т.4: декларация по чл.25, ал.2 от ЗУСЕСИФ, подписана от Невена Динкова; по т.5: влязъл в сила административен акт, издаден по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда и/или Закона за биологичното разнообразие или писмо, издадено по реда на чл.2, ал.2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони /Дв, бр.73 от 2007 г./, с който/което се одобрява осъществяването на инвестиционното предложение, респективно се съгласува планът/програмата/проектът; по т.6: обяснителна записка за констатираната неточност и релевантни документи, удостоверяващи номера и местоположението на имота – обект на инвестицията; по т.7: становище и заверка с печат от органите по чл.84 от Закона за културното наследство върху графичните материали на проектната документация; по т.8: влязло в сила разрешение за строеж; по т.9 и т.10: коректно изготвен договор за авторски надзор, заверен съгласно чл.121, т.9 от Устава на Българската православна църква; по т.11 и т.12: коректно изготвен договор за подготовка и управление на проектното предложение, заверен съгласно чл.121, т.9 от Устава на Българската православна църква; по т.13 и т.14: коректно изготвен договор за изготвяне на технически проект, заверен съгласно чл.121, т.9 от Устава на Българската православна църква; по т.15: съгласуван и одобрен инвестиционен проект в „Техническа“ или „Работна“ фаза, част КРР, Архитектурна, Конструктивна, Електро, ВП и ВиК от гл.архитект на община Трън по чл.165 от Закона за културното наследство; по т.16: подробна количествена сметка, изготвена и заверена от лицето, вписано в регистъра по чл.165 от Закона за културното наследство; по т.17: становище и заверка с печат от органите по чл.84 от Закона за културното наследство върху графичните материали на проектната документация; по т.18: граждански или трудов договор, сключен между „****“ ЕООД и лице, включено в регистъра по чл.165 от Закона за културното наследство.

В указания в уведомителното писмо срок кандидатът не представил документите по т.3, т.4, т.5, т.12, т.13, т.16, т.18, т.19 към раздел 24 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване. С оглед на това е направен извод, че проектното му предложение не отговаря на изискванията на т.1.4 (б) от Раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, т.4, т.6, т.7.2, т.7.4, т.9.1, т.9.2 и т.10 към раздел I „Общи изисквания“, от раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите“ към Условията за кандидатстване по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.015 на проектни предложения по подмярка 7.6. „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 г. /ПРСР 2014 – 2020/.

След извършване на административни проверки, включително въз основа на изпратените чрез ИСУН уведомления до кандидатите за получаване на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 7.6 за представянето на документи и отстраняване на нередовности, Комисията препоръчала отхвърляне на 24 броя проектни предложения на етап административно съответствие и допустимост, които да не бъдат допуснати до техническа и финансова оценка, измежду които и проектното предложение на Манастир „****“ – с. ****, общ. Т., обл. П. Прието е, че последното не отговаря на изискванията на т.19 от Раздел 24 от Условията за кандидатстване. Освен липсата на горепосочените документи, комисията установила че към проектното предложение не са приложени такива по т.18 „Одобрен инвестиционен проект, изработен във фаза „Технически проект“ или „Работен проект“ в съответствие с изискванията на ЗУТ и Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, и т.19 „Влязло в сила разрешение за строеж от Раздел 24. „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“, изискуем поради това че инвестиционният проект, който включва обект недвижими културни ценности, не е съгласуван от органите по чл.84 от Закона за културното наследство.

Въз основа на данните от извършената проверка за административно съответствие и допустимост Комисията изготвила списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, в който посочила и основанията за недопускане. Списъкът, в който присъства и проектното предложение на жалбоподателя, е публикуван на интернет страницата на ПРСР 2014 – 2020 на 29.12.2021 г. /справка на https://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/merki-podpomagane-ISUN/.

За горния списък кандидатът Манастир „****“ – с. ****, общ. Т., обл. П. е уведомен в ИСУН на 29.12.2021 г. Той отворил съобщението в ИСУН на 29.12.2021 г. /видно от разпечатка от ИСУН/. На кандидата е указано, че има право на възражение пред изпълнителния директор на ДФЗ в едноседмичен срок от получаване на уведомителното писмо, който срок с оглед датата на отваряне изтича на 05.01.2022 г.

Манастир „****“ – с. ****, в указания срок – на 05.01.2022 г., подава възражение срещу недопускането на проектното му предложение до техническа и финансова оценка. Посочва, че на 11.09.2021 г. Свещеник К.С. – упълномощено лице, което го представлява, е получил криза – маниерова болест, маниеров синдром, характеризиращ се с високо кръвно налягане, световъртежи, повръщане и други, и след лекарско посещение му е издаден болничен лист за домашно лечение не по-малко от двадесет дни, считано от 11.09.2021 г. Болничният лист и рецепта са приложени към писмото до УО и е направено искане за повторно изпращане на уведомителното писмо от 16.09.2021 г., за да се подаде своевременен отговор.

С Решение № 03-РД/286/31.01.2022 г. заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – РА, на основание чл.34, ал.4, т.2 от ЗУСЕСИФ и чл.18, ал. 9, т.2 от ПМС № 162/05.06.2016 г., съгласно Заповед № 03-РД/1734/16.06.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, прекратил производство по оценка на проектно предложение № BG06RDNP001-7.015-0078 по подмярка 7.6 от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., подадено от Манастир „****“ – с. ****, общ. Т., обл. П. Това решение е предмет на настоящия съдебен контрол. В него са възприети изцяло мотивите на Оценителната комисия по чл.33, ал.1 от ЗУСЕИФ, съдържащи се в уведомителното писмо за недопускане на проектното предложение на кандидата до техническа и финансова оценка. Те са послужили като фактически и правни основания за постановяването му. Разгледано е и възражението на кандидата срещу включването на проектното му предложение в списъка с недопуснатите до техническа и финансова оценка, както и искането за повторно изпращане на уведомително писмо. Прието е, че кандидатът е уведомен по надлежния ред и не е изпълнил в срок дадените му указания да представи изисканите му документи. С тези аргументи възражението му е отхвърлено като неоснователно.

Жалбата срещу Решение № 03-РД/286/31.01.2022 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – РА е подадена в Държавен фонд „Земеделие“ на 09.02.2022 г. и е с вх. № 02-2600/542 от същата дата – т.е. депозирана е в срок.

 При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд - Перник, достигна до следните правни изводи:

Съгласно § 4, ал.1 от ЗУСЕСИФ, за ПРСР функциите на органи за управление, контрол и администриране по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието, храните и горите и от Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и актовете по неговото прилагане. Съгласно чл.11, ал.2, т.4 от ЗПЗП, ДФЗ изпълнява функциите на РА. Според чл.20а, ал.1 от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на РА. Съгласно чл.20а, ал.4 от ЗПЗП изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл.2д, ал.2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕСИФ и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и директорите на областните дирекции на фонда.  

Решение № 03-РД/286/31.01.2022 г. - предмет на настоящия съдебен контрол, е издадено от заместник-изпълнителния директор на ДФЗ на основание Заповед № 03-РД/1734/16.06.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, с която последният делегира на Боряна Алексова, в качеството й на заместник-изпълнителен директор на ДФЗ, изпълнение на правомощия по ПРСР 2014 – 2020. 

Оспореното решение е издадено в законоустановената писмена форма, при спазване на нормативните изисквания към неговото съдържание - съдържа наименование на органа, който го е издал, наименование на акта, адресат на акта, фактическите и правни основания за издаването му, ясна разпоредителна част. Подписано и датирано.

Относно спазване на административнопроизводствените правила при издаване на оспорваното решение, следва да се посочи следното:

Чл.29, ал.2 от ЗУСЕСИФ предвижда процедурата чрез подбор на проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ да се извършва в следните три етапа:

1. оценяване на всяко проектно предложение, което включва оценка на административното съответствие и допустимостта /т.1, б.„а“/ и техническа и финансова оценка /т.1, б.„б“/;

2. класиране на одобрените проектни предложения и

3. определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране. 

Според чл.33, ал.1 от ЗУСЕСИФ, оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на УО в двуседмичен срок от крайния срок за подаването им.

Съгласно чл.34, ал.2 от ЗУСЕСИФ, когато при проверката по ал.1 - за административно съответствие и допустимост, се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Отстраняването на нередовности не може да доведе до подобряване на качеството на проектното предложение.

Предвид указаното в чл.34, ал.1 от ЗУСЕСИФ, въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост комисията по чл.33 изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В списъка се посочват основанията за недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в него, съответно по реда на чл.22, ал.3 и ал.4 от ЗУСЕСИФ.

Съгласно чл.34, ал.3 от ЗУСЕСИФ, кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка по ал.1, може писмено да възрази пред ръководителя на УО в едноседмичен срок от съобщаването. Според разпоредбата на чл.34, ал.4 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на УО се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като разполага с две възможности: да върне проектното предложение за техническа и финансова оценка /т.1/ или да прекрати производството по отношение на кандидата /т. 2/.

Съдът, като взе предвид представените по делото и обсъдени по-горе писмени доказателства, съставляващи преписката по издаване на оспорения административен акт, счита, че производството по издаването му е протекло съобразно нормативно установените административни правила, което не е и спорно между страните по делото.

Относно съответствието на акта с материалноправните разпоредби:

В чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, като документите трябва да са съобразени с изискванията на чл.59, ал.2 от ЗУСЕСИФ.

Съгласно чл.28, ал.1 от ЗУСЕСИФ, МС определя с нормативен акт детайлни правила по прилагането на тази глава /“Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ“/ за съответния програмен период.

Според чл.59, ал.1 от ЗУСЕСИФ, доколкото със закон не е предвидено друго за програма по чл.3, ал.2, конкретните национални правила и детайлните правила за допустимост на разходите за съответния програмен период се определят с нормативен акт на МС, като за всяка процедура по програма се определят включително специфичните условия, на които да отговорят разходите, за да се третират като допустими /ал.2, т.4 на посочената правна норма/.

Съгласно чл.5, ал.1 от ПМС № 162/05.06.2016 г., прието на основание чл.28, ал.1, т.1 от ЗУСЕСИФ, за всяка процедура ръководителят на УО на програмата утвърждава при условията и по реда на чл.26, ал.1, 3, 4 и 5 от ЗУСЕСИФ насоки или друг документ, определящи включително условията за кандидатстване.

С оглед съдържанието на цитираните разпоредби следва да се приеме, че Условията за кандидатстване са задължителни за кандидатите по аргумент от чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ. 

В тази връзка и със Заповед № РД09-481/22.06.2020 г. на заместник-министъра на земеделието, храните и горите, са утвърдени Насоки за кандидатстване по процесната процедурата чрез подбор № BG06RDNP001-7.015 по подмярка 7.6., част от които са и Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедурата и и приложенията към тях.

Производството по оценка на проектното предложение на кандидата – жалбоподател в настоящото производство, е прекратено и същото не е допуснато до техническа и финансова оценка с мотиви, че поради непредставяне на документи, изискуеми съгласно т.19 към Раздел 24 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване, проектното му предложение не отговаря на изискванията на т.3, б.“в“, т.5 и т.8 от Раздел 21.2 „Оценка на административното съответствие и допустимост“ от Условията за кандидатстване по процедура чрез подбор BG06RDNP001-7.015. Прието е също, че с оглед липсата на документи, изискуеми съгласно т.3, т.4, т.5, т.12, т.13, т.16, т.18, т.19, т.25 и т.28 към раздел 24 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване, проектното предложение с ИД № BG06RDNP001-7.015-0078 не отговаря на изискванията на т.1.4, б.„б“ от Раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, т.4, т.6, т.7.2, т.7.4, т.9.1, т.9.2, т.10 към Раздел I „Общи изисквания“ от раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите“ към Условията за кандидатстване по Процедура чрез подбор BG06RDNP001-7.015 по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 г.

Като фактически основания за недопускане на проектното предложение на жалбоподателя до техническа и финансова оценка в решението е посочено непредставяне от страна на кандидата, в предоставения от Комисията по чл.33 от ЗУСЕСИФ 15-дневен срок, на документите по т.3, т.4, т.5, т.12, т.13, т.16, т.18, т.19, т.25 и т.28 /подробно описани по-горе/ към раздел 24 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване.

В раздел 24 от Условията за кандидатстване е поместен Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване. Така е озаглавен и самият раздел. Настоящият жалбоподател не е представил голяма част от изискуемите се такива, в т.ч. одобрен инвестиционен проект, изработен във фаза „Технически проект“ или „Работен проект“, както и влязло в сила Разрешение за строеж.

При това положение кандидатът не е доказал, че дейностите, включени в проекта, отговарят на условията за допустимост на същите, заложени в Условията, раздел 13.2, част I, подточка 9.1 във вр. с подточка 7.4. Следователно, правилен е извода на административния орган, че кандидатът не може да участва в процедурата за подбор на проекти и да получи безвъзмездна финансова помощ и съгласно раздел 11.2 от Условията, тъй като същият не е представил изискваща се информация, свързана с изпълнението на критериите за подбор. Освен това, указано е изрично в Условията, Раздел 21.2, т.3, б.„в“, че в процеса на оценка на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения по настоящата процедура, ще се извършват проверки представени ли са всички документи, посочени в Раздел 24 и попълнени ли са съгласно изискванията. Съгласно т.5 на същия раздел от Условията само проектни предложения, преминали успешно оценка на административното съответствие и допустимостта, подлежат на техническа и финансова оценка, а съгласно т.8 уведомлението за отстраняване на нередовности /по т.7 от същия раздел/ съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата.

Съдът не споделя и възражението на жалбоподателя, че ДФЗ е следвало да уважи искането му за повторно изпращане на уведомителното писмо от 16.09.2021 г., съдържащо указания за отстраняване на нередовности, тъй като е бил надлежно уведомен за заболяването на представляващия кандидата - Свещеник К.С.. Съображенията му не се възприемат от съда и същият счита, че правилно решаващият административен орган е приел възражението за неоснователно. Не е спорно по делото, че производството се е развивало посредством ИСУН. Съгласно чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Влезлите в сила Условия за кандидатстване по  чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ са задължителни както за участниците в процедурата, така и за управляващия орган на съответната програма. Насоките за кандидатстване по процедура чрез подбор № BG06 RDNP001-7. 015 на проектни предложения по  подмярка 7.6Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., заедно с необходимия пакет от документи са утвърдени със Заповед № РД09-481/22.06.2020 г. на ръководителя на УО. Утвърдените и влезли в сила Условия за кандидатстване въвеждат процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, която следва да се проведе изцяло в електронна среда чрез системата ИСУН 2020. Относно комуникацията в ИСУН, според т.5 от Раздел 23 на Условията за кандидатстване „Кандидатът трябва да посочи електронен адрес, който да е асоцииран към профила му в ИСУН и не трябва да се променя в периода на кандидатстване и оценка“, съгласно т.6 „Кореспонденцията и уведомленията във връзка с оценката на проектното предложение се осъществяват през ИСУН чрез електронния профил на кандидата“, а съгласно т.7 „За дата на получаване на кореспонденцията и уведомленията се счита датата на изпращането им чрез ИСУН. Сроковете започват да текат за кандидатите от изпращането на съответната кореспонденция и уведомление от оценителната комисия по чл.33 от ЗУСЕСИФ в ИСУН. Важно е кандидатите да разполагат винаги с достъп до имейл адреса, към който е асоцииран профила в ИСУН“.

Манастир „****“ е редовно уведомен, че по представената проектна документация са констатирани липси и нередовности. В дадения му 15-дневен срок не е постъпил отговор, което обстоятелство не е спорно между страните. Когато производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или бенефициер, като към съобщението е прикачен съответния акт. Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН. Съгласно чл.13, ал.5 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на ИСУН и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН съгласието на бенефициера за приемане на електронни изявления и за приложимия ред за съобщаване по ал.3 и 4 на чл.13 се приема за дадено с подаването на формуляра за кандидатстване посредством ИСУН. Налице е нормативно определен начин за комуникация между оценителната комисия и кандидата в процедурата по оценка на проектното предложение.  

Предвид всичко гореизложеното, изводът на ответника се явява правилен и законосъобразен. Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с приложимия материален закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Разноски от ответника не са поискани и такива не следва да се присъждат.

Водим от горното и на основание чл.200 от АПК във вр. с чл.27, ал.4, вр. ал.5 от ЗУСЕСИФ, Административен съд - Перник

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Манастир ****– с. ****, общ. Т., обл. П., представляван от председателя на Църковното настоятелство Свещеник К.С., срещу Решение № 03-РД/286/31.01.2022 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № BG06RDNP001-7.015-0078 по подмярка 7.6. „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от мярка 7. „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция /РА/, КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните чрез изпращане на преписи по реда на чл.137 от АПК.

   

 

 

СЪДИЯ:/п/