Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр. Харманли, 28.07.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - Харманли, в публично
съдебно заседание на втори юли две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИРЕНА АВРАМОВА
при
участието на секретаря Емилия Рикова, като разгледа докладваното от съдия
Аврамова АНД № 132 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Ю.Г.К.,
ЕГН: **********, с адрес: ***, против наказателно постановление №
18-0271-001956 от 11.02.2019 г., издадено от ВПД
Началник РУ - Харманли към ОД на МВР - Хасково, с което на основание чл. 175,
ал. 3, пр. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание - глоба в размер
от 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца, както и отнемане
на 10 контролни точки по реда на Наредба № Iз-2539 за нарушение на чл. 140, ал.
1 от ЗДвП. В жалбата са изложени съображения, че наказателното постановление е незаконосъобразно
поради противоречието му с материалния закон и е издадено в нарушение на
административнонаказателните правила. Моли се обжалваното наказателно постановление
да бъде изцяло отменено.
В съдебно заседание жалбоподателят Ю.Г.К.,
редовно призован, се явява лично и моли за отмяна на наказателното
постановление, като излага съображения за наличие на смекчаващи обстоятелства.
Административнонаказващия орган РУ -
Харманли към ОД на МВР - Хасково, редовно призован, не изпраща представител.
Районна прокуратура – Харманли,
редовно призована, не изпраща представител.
Съдът, след като прецени събраните
по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира следното:
От фактическа страна се установява,
че със заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 18-0351-000241
от 06.05.2018 г. на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП е била прекратена
регистрацията на лек автомобил марка „Фолксваген“, модел „Пасат“ с рег. № Х...ВТ,
собственост на жалбоподателя Ю.Г.К., за срок от 6 месеца, считано от 08:01 часа
на 06.05.2018 г. Със същата заповед били отнети регистрационните табели и
свидетелството за регистрация на автомобила. Прекратяването на регистрацията е
било отбелязано в системата на КАТ на 23.05.2018 г.
На 07.11.2018 г. свидетелите М.Д.Д.
и М.Д.Д. - полицейски служители в РУ - Харманли изпълнявали служебните си
задължения по контрол на движението на територията на гр. Харманли. Около 16:45
часа забелязали по ул. „П. П. Славейков“ в посока ул. „Алеко Константинов“ да
се движи лек автомобил марка „Фолксваген“, модел „Пасат“, с рама № WVWZZZ3BZYE18...,
сив на цвят, без поставени регистрационни табели. Полицейските служители спрели
автомобила пред дом № 12 на ул. „П. П. Славейков“ за извършване на проверка.
Изискали необходимите документи, въз основа на които установили, че собственик
и водач на автомобила бил жалбоподателят Ю.Г.К.. При извършена справка в
системата на МВР полицаите констатирали, че автомобилът е със служебно
прекратена регистрация по чл. 143, ал. 11 от ЗДвП. В резултат на проверката
свидетелят М.Д. съставил АУАН серия Д с бл. № 0728244/07.11.2018 г., който бил
връчен лично и подписан от жалбоподателя без възражения.
По случая било образувано бързо
производство № 582/2018 г. по описа на РУ - Харманли за престъпление по чл.
345, ал. 2, вр. ал. 1 от НК. С постановление от 15.01.2019 г. прокурор при РП -
Харманли прекратил наказателното производство поради явна незначителност на
обществената опасност на деянието. Материалите били изпратени на Началника на
РУ - Харманли при ОД на МВР - Хасково по компетентност, въз основа на което е
било издадено обжалваното НП № 18-0271-001956/11.02.2019 г. за нарушение на чл.
140, ал. 1 от ЗДвП.
На 08.11.2018 г. регистрацията на
лек автомобил марка „Фолксваген“, модел „Пасат“, с рама № WVWZZZ3BZYE... била
възстановена и били издадени табели с регистрационен номер Х....КН.
Изложената фактическа обстановка се
установява от показанията на разпитаните свидетели М.Д.Д. и М.Д.Д., които
еднопосочно описват извършената от тях проверка и направените констатации.
Съдът изцяло кредитира показанията на тези свидетели, които са логични,
непротиворечиви и взаимно допълващи се, като напълно кореспондират с писмените
доказателства по делото. Наред с това констатациите на контролните органи са
намерили отражение в съставения АУАН, който съобразно разпоредбата на чл. 189,
ал. 2 от ЗДвП се ползва с доказателствена сила за установените в него факти до
доказване на противното. Приетите от съда фактически положения се установяват и
посредством събраните писмени доказателства, съдържащи се в приложената
административнонаказателна преписка и БП № 582/2018 г. по описа на РУ –
Харманли към ОД на МВР - Хасково.
При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е подадена в предвидения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН срок, от легитимирана
страна и срещу подлежащ на обжалване акт, с оглед на което е процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните
съображения:
При извършена служебна проверка
съдът установи, че АУАН и обжалваното НП са издадени в сроковете по чл. 34 от ЗАНН от материално компетентни лица по
смисъла на закона видно от представената Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните
работи. Неоснователно е направеното в жалбата възражение за допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, доколкото съдът не констатира пороци в административнонаказателното производство,
накърняващи правото на защита на жалбоподателя. АУАН е
издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН. Атакуваното НП съдържа
реквизитите по чл. 57 от ЗАНН, като описаните в него обективни признаци на извършеното нарушение напълно
съответстват на посочената за нарушена правна норма и приложимата санкционна
разпоредба. Отразени са достатъчно факти относно дата, място и начин,
изчерпващи всички обстоятелства, при които е извършено нарушението.
На жалбоподателя е вменено нарушение
на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съгласно която по пътищата, отворени
за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета,
които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. Според
легалното определение на §6, т. 18а от ДР на ЗДвП „регистрация”
е административно разрешение за превозното средство да участва в пътното
движение, включващо идентификацията на превозното средство и издаването на
табели с регистрационен номер. Условията и редът за регистриране, отчет,
пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и
ремаркетата, теглени от тях, е определен в наредба на министъра на вътрешните
работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията и министъра на отбраната – Наредба № I-45 от 24.03.2000
г. / чл. 140, ал. 2 от ЗДвП/.
От събраните по делото доказателства
е безспорно, че на 07.11.2018 г. в гр.
Харманли жалбоподателят Ю.Г. Касир е управлявал моторно превозно средство
- лек автомобил марка „Фолксваген“,
модел „Пасат“, с рама № WVWZZZ3BZYE18580, което не е било регистрирано по
надлежния ред и е било без поставени регистрационни табели на определените за
това места. В тази насока са показанията на разпитаните полицейски служители,
които са констатирали извършеното нарушение, както и писмените доказателства,
удостоверяващи факта на прекратяване на регистрацията по отношение на процесния
автомобил.
По делото е установено, че
управляваното от жалбоподателя МПС е било със служебно прекратена регистрация
по реда на чл. 143, ал. 11 от ЗДвП. Съгласно тази разпоредба служебно
прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство се
извършва с отбелязване в автоматизираната информационна система в случаите,
предвидени в глава шеста на ЗДвП - „Принудителни административни мерки“, като
се отнемат табелите с регистрационен номер и част 2 на свидетелството за
регистрация на ППС. В случая отбелязването е било извършено на 23.05.2018 г. по
повод наложена на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП принудителна
административна мярка - прекратяване на регистрацията на процесния автомобил за
срок от 6 месеца, считано от 06.05.2018 г. В разпоредбата на чл. 21, ал. 4, т.
2 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. е
регламентирана процедура за възстановяване на регистрацията, която започва по
инициатива на собственика на превозното средство. Съгласно чл. 21, ал. 7 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. възстановяването на регистрацията не се допуска до
изтичане на срока на наложената принудителна административна мярка. Действително
към датата на извършване на настоящото административно нарушение - 07.11.2018
г. вече е бил изтекъл срокът на наложената принудителна мярка, но от писмените
доказателства се установява, че регистрацията е била възстановена на 08.11.2018
г. От изложеното следва, че на
07.11.2018 г. управляваното от жалбоподателя превозно средство не е било
регистрирано по надлежния ред в нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Нарушението е скрепено със
санкцията, предвидена в чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП, който регламентира,
че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за
срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред. При определяне
размера на кумулативно предвидените за извършеното нарушение наказания,
административнонаказващия орган е наложил и двете от тях в минимално установения
в закона размер. Индивидуализирани по този начин наказанията са съобразени със
смекчаващите и отегчаващите обстоятелства и се явяват
адекватна
на извършеното нарушение санкция, която ще способства за постигане целите на
наказанието. Правилно е приложена и разпоредбата на чл. 6, ал. 1, т. 5 от
Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г., съгласно която за управление на моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер (чл. 175, ал. 3 от ЗДвП) се отнемат 10
контролни точки.
Не са налице предпоставките за
определяне на случая като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
Обстоятелството, че прокурор при РП - Харманли е приел явна незначителност на
извършеното деяние в светлината на образуваното наказателно производство не
означава, че автоматично е налице маловажен случай на административно нарушение
/в този смисъл Решение от
23.07.2020 г. по к. адм. н. д. № 261/2020 г. на Административен съд - Хасково/. Изложените от жалбоподателя аргументи за
наличие на смекчаващи обстоятелства касаят индивидуализацията на наказанията,
които както бе посочено са наложени в минимален размер. Според настоящия съдебен състав извършеното
нарушение не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
други подобни случаи, като не може да се приеме наличие на незначително
засягане на охраняваните с нарушената норма обществени отношения, свързани с безопасността и сигурността на транспорта.
Предвид изложеното настоящият
съдебен състав намира, че обжалваното наказателно постановление е
законосъобразно и обосновано, поради което следва да бъде потвърдено.
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление № 18-0271-001956 от 11.02.2019 г.,
издадено от ВПД Началник РУ - Харманли към ОД
на МВР - Хасково, с което на Ю.Г.К., ЕГН: **********, с адрес: ***, на
основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП му е наложено административно
наказание - глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за
срок от 6 месеца, както и отнемане на 10 контролни точки по реда на Наредба №
Iз-2539 за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – Хасково на основанията, предвидени в НПК и
по реда на глава дванадесета от АПК в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: