Определение по дело №198/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 март 2024 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20237210700198
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 270

Силистра, 19.03.2024 г.

 

 

Административният съд - Силистра - II състав, в закрито заседание на деветнадесети март две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

ПАВЛИНА ГЕОРГИЕВА-ЖЕЛЕЗОВА

като разгледа докладваното от съдията административно дело198/2023 г. на Административен съд - Силистра, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 166, ал. 2 от АПК по повод на особено искане за спиране изпълнението на допуснато по силата на закона предварително изпълнение на индивидуален административен акт – решение № 03-РД/3791 # от 10.08.2023 г.

Постъпила е молба от Община Тутракан, обективираща искане за спиране на допуснато по силата на закон (чл.27 ал.2 ЗУСЕФСУ) предварително изпълнение на оспорения правоограничителен акт, издаден от Ръководителя на УО на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020г.,налагащ финансова корекция в размер на 1 331 107 лева без ДДС (левовата равностойност на финансовата корекция).

Финансовата помощ е изплатена по заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Изпълнение на строителни и монтажни работи за рехабилитация на общинските пътища на територията на община Тутракан, включително съоръженията и принадлежностите към тях“,с избран изпълнител ДЗЗД“Рехабилитация-Тутракан“, по Договор №19/07/2/0/00709 от 13.12.2017г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ (БФП), сключен между Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция и Община Тутракан.

Междувременно е постъпило искане от публичен изпълнител към НАП-Силистра за предоставяне на информация и доказателства за притежаваните от Общината активи по повод висящо изпълнително дело за събиране на публични вземания.

Ответният орган е определил ФК в абсолютен размер предвид етапа на развитие на правоотношенията по цитирания Договор за БФП, с оглед на който (етап) са извършени всички плащания. Последното сочи, че определената ФК има характер на недължимо платена финансова помощ по подмярка 7.2.“Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7.„Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР 2014-2020г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Във връзка с получено Разпореждане от 19.12.2023г. по настоящото адм. дело № 198/2023 г. молителят по чл. 166 от АПК е представил допълнителни уточнения, касаещи твърденията за нанасяне на трудно поправими вреди

Община Тутракан имала сключени договори за предоставяне на услуги по сметосъбиране, сметоизвозване и снегопочистване, както и за доставка на пелети.

Общината била и в процес на сключване на договори за доставка на дърва и за строителство /текущи ремонти/ на сгради и съоръжения.

Сметосъбирането и сметоизвозването е услуга, която е свързана с опазването на околната среда и преустановяването й би довела до висок риск от избухване на заразни епидемии, опасни за живота и здравето на гражданите; предвид настъпилия зимен сезон, снегопочистването било с особена важност и с приоритет, тъй като преустановяването на тази услуга би затруднило придвижването на автомобили със специален режим /линейки, пожарни и полиция/, което криело действителен риск за живота, здравето и сигурността на гражданите, особено на тези с ежеседмични потребности от животоспасяващи интервенции /родилки с проблемна бременност, лица с бъбречна недостатъчност, онкоболни и др./. Непочистването на общинската пътна мрежа би довело и до затрудняване на снабдяването с хранителни продукти и лекарства. Местният бизнес също би понесъл значителни загуби, което в период на увеличаваща се инфлация, можело да доведе до закриване на търговски обекти.

Сключеният от Община Тутракан договор за доставка на пелети, както и предстоящият договор за доставка на дърва, са били част от приоритетните договорни отношения, тъй като голям дял от предвидените количества се доставяли до детски градини, детски ясли, училища, центрове за предоставяне на социални услуги, общински център за извънучилищни дейности, многофункционалния център и пенсионерските клубове на територията на Общината за отопление

Предвид настъпилия зимен сезон, неплащането на дължимите суми за доставка би довело до прекратяване на договора, липса на доставки на тези горива и до неизбежното затрудняване и дори временно затваряне на институциите, предоставящи социални услуги.

Предстоящото сключване на договор за текущи ремонти на сгради и съоръжения общинска собственост било от изключителна важност и забавянето му би доведе до възпрепятстване на дейностите по сключени договори по проекти с БФП, тъй като са предвидени дейности, които са взаимосвързани и са отговорност на Община Тутракан. С горепосочения договор бил предвиден и спешен ремонт на аварирала отоплителна система на детска градина, находяща се на територията на Общината.

Представените счетоводни извлечения от сметки показвали приблизителния размер на приходите на Община Тутракан на месец. Тяхната стойност е крайно недостатъчна за покриване на наложената финансова корекция в размер на 1 331 107 лева без ДДС. В тази връзка е налице невъзможността на Община Тутракан да заплати наложената санкция и да изпълнява и обичайните си финансови задължения.

Представените Извлечения от ведомости показвали в какви размери са изтеглените от Община Тутракан заеми и каква е стойността на дължимите към настоящия момент задължения по тях.

Представените заверени копия на фактури показвали в какви размери са задълженията на Община Тутракан за предоставяне на услуги по сметосъбиране,сметоизвозване и снегопочистване, които са с голям обществен интерес. Неплащането в съответните срокове на фактурите, би довело до непогасени задължения, което криело и рискове от завеждане и на други изпълнителни дела срещу Община Тутракан, освен това, което е висящо към настоящия момент с взискател – НАП, и изпадане в неплатежоспособност.

Представените доказателства обективирали поетите задължения на Община Тутракан към други юридически лица и институции, като предварителното изпълнение на РФК би довело до следните последици:възпрепятстване на предоставянето на услуги с обществен интерес, което криело рискове за живота, здравето и сигурността на гражданите; би се затруднила нормалната работа на местни бизнес и на държавните и общински институции и би се довело до значителни загуби и негативен социален ефект. С предварителното изпълнение на оспореното в настоящото съдебно производство решение за финансова корекция в голям размер, би било напълно възможно да се стигне до невъзможност за разплащане на Община Тутракан с изпълнителите по посочените по- горе договори. Гореизложеното би довело до причиняването както на значителни, така и на трудно поправими вреди -неустойки и вреди от забавени плащания, задължения за покриване на вреди към трети лица - ползватели на предлагани от Общината социални услуги и др.

Също така, предварителното изпълнение би осуетило работата на Общинска администрация – пряко засягане на обществения интерес, и пряко засягане на нуждите на неограничен кръг от частноправни субекти- потребители на публични услуги. С оглед на това, допуснатото предварително изпълнение на административен акт, който не е влязъл в сила и не е преминал през всички фази на съдебен контрол, неминуемо би причинило значителна и трудно поправима вреда.

В хода на съдебното производство са приложени писмени доказателства: Заверено копие на Съобщение за доброволно изпълнение на основание чл. 221 от ДОПК с вх. рег. № РД-14-10085/12.12.2023 г, искане за представяне на документи и писмени обяснения от задълженото лице с вх. рег. № РД-14-10086/12.12.2023 г.,Техническа спецификация за изпълнение на обществена поръчка по чл. 20, ал. 2, т. 2 от ЗОП - публично състезание, с предмет: Доставка на твърди горива за отопление (пелети) за нуждите на Община Тутракан и второстепенните разпоредители към нея за отоплителен сезон 2023/2024 година";заверено копие на Техническа спецификация за изпълнение на обществена поръчка по чл. 18, ал. 1, т. 12 от ЗОП - публично състезание, с предмет: „Доставка и транспорт на 450 куб. м. /пространствени дърва за огрев /акация или гледичия/ за нуждите на Община Тутракан и второстепенните разпоредители към нея,заверено копие на съобщение за доброволно изпълнение на основание чл. 221 от ДОПК -извлечение по бюджетна сметка: 53-63 за приходи; на Фактура № **********/31.08.2023; на Фактура № **********/10.10.2023г.; на Фактура № **********/31.10.2023г.; на Ведомост по аналитични партиди за сметка № 1992 г.,Ведомост по аналитични партиди за сметка № 1623; на Ведомост по аналитични партиди за сметка № 1625; на Ведомост по аналитични партиди за сметка № 1993; на Заповед № РД-04-1253/14.12.2023 г.,

С основната жалба по адм.дело № 198/2023 г. кметът на община Тутракан е оспорил горецитираното решение за налагане на финансова корекция - решение № 03-РД/3791 # от 10.08.2023 г.

Искането за спиране изпълнението на оспорения акт е допустимо, тъй като в определения от съда срок за изправяне на нередовностите, последните са отстранени.

По основателността на искането:

С искането са представени доказателства, от които е видно, че след издаване на оспорения административен акт от 10.08.2023 г., е образувано изпълнително производство с взискател държавата, чрез НАП, за събиране на публични средства в размер на 25 % от лева, определени с оспореното решение за налагане на финансова корекция. По силата на закона това решение подлежи на предварително изпълнение.

Служебно известен факт е, че към момента на подаване на искането за спиране на предварителното изпълнение на оспореното решение – 19.12.2023 г., Общинският съвет е приел бюджета на Общината за съответната правно-значима година и от одобрената финансова рамка е видно, че Общината няма да разполага със средства за изпълнение на социални програми при предварително изпълнение на оспорения акт за налагане на финансова корекция в размер на лева. Съдът приема, че предварителното изпълнение на оспорения акт би затруднило функционирането на Общината, а това би накърнило интересите на цялата местна общественост.

Разпоредбата на чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ предвижда, че решението за определяне на финансова корекция може да се оспорва пред съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и 3 и ал. 5 и 6. В чл. 27, ал. 2, изречение първо от ЗУСЕСИФ изрично е указано, че оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение. С оглед така цитираната правна регламентация, депозираната пред съда жалба срещу решение № РД-02-36-1045 от 18.09.2023 г. на заместник-министъра и ръководител на управляващия орган по оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. няма суспенсивен ефект.

Допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на административния акт, може да бъде спряно по реда на чл. 166, ал. 4 от АПК по искане на оспорващия при наличие на условията на чл. 166, ал. 2 от АПК - ако предварителното изпълнение би могло да причини на Община Тутракан значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства. Анализът на така цитираните правни норми обосновава извода за наличието на изискуемите две кумулативни предпоставки – възможност за причиняване на оспорващия значителна или трудно поправима вреда и възникнали след постановяване на акта нови обстоятелства. Събраните по делото доказателства сочат, че наличните финансови възможности на Общината по план-сметката на бюджета не са достатъчни , за да покрият предвидените разходи за социални и комунални услуги. Съгласно приложените договори, свързани с осигуряване на нормалното функциониране на лица-второстепенни разпоредители с публични средства - домове за социални услуги, училища, детски градини, ясли и др. Предварителното изпълнение на акта за налагане на финансова корекция би затруднило нормалното функциониране на Общината, като ще възпрепятства изпълнението на социални и комунални ангажименти, което съществено засяга цялата местната общност. Налице е значима и трудно поправима вреда, тъй като служебно известен факт е, че спрямо същия жалбоподател има издаден и други аналогични актове за налагане на финансова корекция – Решение № 03-РД/3791 от 10.08.2023 г., издаден от същия ответник.

Наложената финансова корекция е на значителна стойност – 1 331 107 лева без ДДС. Общият размер на наложените финансови корекции значително надвишава разполагаемия финансов ресурс на Общината, което безспорно ще доведе до невъзможност да бъдат изпълнявани ангажименти свързани със социални и комунални дейности.

Не на последно място има значение и обстоятелството,че висящото изпълнително производство, насочено към описване на активи на жалбоподателя и забрана за разпореждане с тях, допълнително усложнява възможността за обслужване на нуждите на Общината в областта на социалните и комунални обществени отношения.

С оглед на изложеното, настоящият съдебен състав приема, че в случая са налице кумулативно изискуемите предпоставки на чл. 166, ал. 2 от АПК – наличието на данни, че предварителното изпълнение би причинило значителна или трудно поправима вреда на оспорващия и наличието на нови обстоятелства, възникнали след постановяване на оспорения акт.

По изложените съображения, в случая се установява наличието на основанията по чл. 166, ал. 4, вр. ал. 2 от АПК, поради което предварителното изпълнение на административния акт следва да се спре.

Относима практика - Определение № 170 от 9.01.2024 г. на ВАС по адм. д. № 12019/2023 г., IV о., докладчик председателят Д.Г.

Воден от горното, Административен съд Силистра

О П Р Е Д Е Л И:

СПИРА допуснатото по силата на закона незабавно изпълнение на Решение № 03-РД/3791 # от 10.08.2023 г., издадено от Ръководителя на УО на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020г., налагащ финансова корекция в размер на 1 331 107 лева без ДДС (левовата равностойност на финансовата корекция).

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд на Р България в 7 – дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от настоящото Определение да се изпрати НЕЗАБАВНО на оспорващия и на административния орган.

Съдия: