Решение по дело №305/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 ноември 2020 г. (в сила от 16 декември 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700305
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

517

гр. Перник, 23.11.2020 г.

В   И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд- Перник, в публично съдебно заседание на тринадесети ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

Съдия: Слава Георгиева

При секретаря Е. В., като разгледа административно дело № 305/2020г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145чл. 178 от АПК.

Образувано е по жалба на К.Л.Г.,*** против заповед № 1158з-6 от 28.02.2020г. на началник сектор „Пътна полиция“ към „Охранителна полиция“ при ОД на МВР-П.****. Със заповедта е отказана първоначална регистрация на лек автомобил марка „***“, модел „***“.

Жалбоподателят навежда оплаквания за незаконосъобразност на оспорения административен акт, поради противоречието му с материалния закон. Искането към съда е да отмени обжалваната заповед.

В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез пълномощника си – адв. В.К. поддържа жалбата. Излага съображения за нейната основателност. Иска оспорения административен акт да се отмени и да се присъдят направените по делото разноски. Представя списък на разноските по чл. 80 от ГПК.

Ответникът по жалбата-началник сектор „Пътна полиция“ към „Охранителна полиция“ при ОД на МВР-П. чрез пълномощника си гл. юрисконсулт З.В.***, оспорва жалбата. Пледира, че заповедта е правилна и  законосъобразна.  Иска жалбата да се отхвърли като неоснователна.

Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от административния акт, срещу подлежащ на съдебно оспорване акт, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна по следните съображения:

На 26.02.2020г. на пункт за регистрация на автомобили е представен от К.Г. за първоначална регистрация в Република България лек автомобил марка „*** А3“ с идентификационен номер ***. Представени са и документи за собственост и свидетелство за регистрация. Оформено е заявление № 201158003240 за първоначална регистрация, към което са представени изискуемите документи.

По подаденото заявление е извършена проверка по реда на чл. 5, ал. 3 от Наредба № І-45/2000г.. Проверяващите са установили, че по идентификационния *** намиращ се на десен калник има интервенция състояща се в нанесен допълнителен слой боя върху номера и са извършвани ремонтни дейности. Поради това не е извършена регистрация. За констатациите е изготвена докладна записка. 

Въз основа на така събраните в хода на административното производство доказателства началник сектор „Пътна полиция“ при  ОД на МВР–Перник е издал оспорения акт - Заповед № 1158з-6 от 28.02.2020г., с която на основание  чл. 143, ал. 3 от ЗДвП, във вр. с чл.  чл. 7, ал. 1 от Наредба № І-45/2000г. на Министъра на вътрешните работи е отказал да бъде извършена първоначална регистрация на МПС – лек автомобил марка "***", модел "***", с идентификационен номер на рама *** и номер на двигател ***, собственост на К.Г..

По делото се изслуша и прие съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице В.В.. От нея се  установява, че номерът на рамата на лекия автомобил е вбит на типичното за този модел място – надлъжна греда вдясно от двигателния отсег в горната част на коша. Установена е и производствена табела, неподвижно закрепена върху ламарината, разделяща двигателния отсег от пътническия салон. Върху нея е видим номер на рама ***, който напълно съответства на отразения в документите на моторното превозно средство. Вещото лице е установило, че производствените характеристики на лекия автомобил са вбити и във втора производствена табела, на дъното на багажното отделение. Същата е в лошо състояние, но в по-голямата си част надписите са запазени. Четливата информация, изцяло отговаря на характеристиките на модела в данните за официалния представител на марката. От заключението се приема, че не са налице данни за подправяне на символите на номера, като същите са в права линия, с еднакъв размер и се четат ясно ***. Няма никакви следи от извършване на подправяне на номера на рамата и няма данни този номер да не е автентичен. От своя страна не се налага възстановяване на номер, тъй като заводския е отлично видим и четлив.  Съдът изцяло кредитира изводите на вещото лице, като пълни и обосновани, дадени с необходимите професионални знания и опит.

Предвид така установените факти, съдът намира от правна страна следното:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, съгласно чл. 2 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г., началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР–П.. Същата е обективирана в изискуемата писмена форма и е със посоченото в чл. 59, ал. 2 от АПК съдържание. В административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, представляващи основание за отмяната и. Не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК.

Обективирания в обжалваната заповед отказ за извършване на регистрация на МПС е в противоречие с материалния закон. Той е постановен на основание  чл. 143, ал. 3 от ЗДвП, във вр. с чл. 7, ал. 1 от Наредба № І-45/2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. Посочените разпоредби предвиждат, че не се регистрира пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер, поставен от производителя. От събраните в хода на съдебното производство доказателства и  от приетата съдебно-техническа експертиза, по безспорен начин се установи, че поставения от производителя идентификационен номер на автомобила е вбит на надлъжната греда вдясно от двигателния отсег, както и е налице  върху неподвижно закрепена производствена табела. Номерът  е изцяло ясно видим и без данни за подправяне на символите на номера. Същите са в права линия, с еднакъв размер и се четат ясно ***. Няма никакви следи от извършване на подправяне на номера на рамата и няма данни този номер да не е автентичен. От своя страна не се налага възстановяване на номер, тъй като заводския е отлично видим и четлив.  Въз основа на това се приема, че не е налице предпоставката на  чл. 143, ал. 3 от ЗДвП, във вр. с чл. 7, ал. 1 от Наредба № І-45/2000г. за отказ от регистрация. При извършената съдебна проверка не се установи номерът на рамата да е подправен, заличен или повреден, което да налага неговото установяване, респ. възстановяване.  Следователно, отказът да се извърши регистрация на процесния лек автомобил, обективиран в оспорената заповед е незаконосъобразен. Същият противоречи на материалния закон. Налице е отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК.

Въз основа на изложеното жалбата се приема за основателна. Обжалваният отказ е незаконосъобразен и същият ще се отмени.  Доколкото регистрацията на ППС е в компетентността на ответника и естеството му не  позволява решаването на въпроса по същество, то преписката на основание чл. 173, ал. 3 от АПК следва да се върне за ново произнасяне, съобразно дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 Предвид изхода на спора жалбоподателят има право на разноски. Същите са своевременно претендирани и са придружени от списък на разноските. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените от него съдебни разноски в общ размер на 560.00лв.. Същите представляват  10.00 лв., платена държавна такса, 200.00 лв., адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие от 18.09.2020г. и 350.00 лв., възнаграждение за вещо лице.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд –Перник

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ заповед № 1158з-6 от 28.02.2020г. на началник сектор „Пътна полиция“ към „Охранителна полиция“ при ОД на МВР-Перник, с която е отказана първоначална регистрация на лек автомобил марка „***“, модел „***“, с идентификационен номер на рама *** по заявление № 201158003240/26.02.2020г., подадено от К.Л.Г..

ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне по заявление № 201158003240/26.02.2020г., подадено от К.Л.Г..

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи-Перник да заплати на К.Л.Г., с ЕГН **********, с адрес: *** съдебни разноски в размер на  560.00 лв. /петстотин и шестдесет лева/.

Решението може да се обжалва от страните пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: /п/