Решение по дело №5165/2018 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 976
Дата: 20 май 2019 г. (в сила от 16 януари 2020 г.)
Съдия: Стояна Илиева Илиева Станева
Дело: 20183110205165
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

                                                              

                                                           №976/20.5.2019г.

                                   Година 2019                             Град Варна

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                  четиридесет и пети състав

На двадесети май                                               Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:

                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:СТОЯНА ИЛИЕВА

Секретар : Маргарита Стефанова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 5165 по описа на съда за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано  по жалба на Ф. К.Ф. с ЕГН ********** против НП № 11-01-57/18.07.2017 год. на  Директора на АДФИ, с което  за извършено нарушение на чл.30а,ал.5 от Наредба № 2/31.03.2006 год.  за условията за извършване на безплатните и по намалени цени пътувания по вътрешноградския транспорт и по междуселищния автомобилен транспорт и реда за предоставяне на средства за компенсиране на стойността им (отм.), на осн. чл.32,ал.1,т.1, вр. чл.35,ал.1 от ЗДФИ му е било наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв..

           С жалбата се оспорва НП, като се твърди, че същото е незаконосъобразно, предвид допуснатите нарушения на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, както и необоснован, като се оспорва изцяло фактическата обстановка и се посочва, че АНО не е доказал нарушението по безспорен начин.На последно място се твърди, че АНО е нарушител материалния закон, като не е изследвал и обсъдил приложението на чл.28 от ЗАНН.

 като се твърди, че при издаването му АНО е следвало да обследва наличието на

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призовано  се явява лично и се представлява от адв.Г.,ВАК, която поддържа жалбата на наведените в нея основания и моли НП да бъде отменено изцяло .

Въззиваемата страна - АДФИ, редовно призована, в съдебно заседание се представлява от юк Михайлова, която моли НП да бъде потвърдено изцяло и по размер.

            Актосъставителят , редовно призован, взема становище по жалбата и поддържа направените констатации в съставения АУАН.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:

            От фактическа страна:

С акт за установяване на административно нарушение  № 11-01-57/02.02.2017 год. е констатирано, че жалбоподателят Ф.К.Ф., ЕГН ********** ***, в качеството си на Кмет на Община Провадия, се е разпоредил с целеви средства от държавния бюджет за компенсиране на безплатни и по намалени цени пътувания на лица по чл.4, чл.5, чл.8, чл.9 и чл.9а на Наредба № 2/31.03.2006 г. за условията за извършване на безплатните и по намалени цени пътувания по вътрешноградския транспорт и по междуселищния автомобилен транспорт и реда за предоставяне на средства за компенсиране на стойността им (отм.), в размер, който не е определен на база фактически и '.вършени транспортни услуги, а на база получени средства, с което са нарушени разпоредбите на чл.ЗОа, ал.5 на същата наредба.

В описателната част на акта за административно нарушение е изложено следното:

 

По смисъла на чл.2, ал. 1 на Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, Община Провадия е основна административно-териториална единица, в която се осъществява местно самоуправление.

Орган на местното самоуправление е Общинският съвет, а орган на изпълнителната власт в общината е кметът на общината (чл.18, ал.1 и чл.38, ал.1 на ЗМСМА). В периода от 07.11.2011 г. до 31.12.2015 г. кмет на Община Провадия е Ф.К.Ф..

Съгласно чл.38, ал.1 и чл.44, ал.1, т.1 и т.5 от ЗМСМА и чл.7, ал.5 от Закона за публичните финанси, кметът на Община Провадия е едноличен орган на изпълнителната власт, който ръководи, координира, контролира осъществяването на политиката на общината на територията й и организира изпълнението на общинския бюджет. Същият, по смисъла на разпоредбата на чл.11, ал.З от Закона за публичните финанси, е първостепенен разпоредител с бюджетни кредити по общинския бюджет.

Размерът на средствата от централния бюджет за компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени пътувания в страната е определен в чл.19, ал.1 на ПМС №3/15.01.2014 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2014 година. С разпределението на средствата, за субсидии за вътрешноградски и междуселищни пътнически превози и за компенсации за безплатни и по намалени цени пътувания по автомобилния транспорт за 2014 г. на Община Провадия са определени годишни лимити, в размер на 265 650 лева. Средствата са предоставени, чрез лимити за плащания по системата за електронни бюджетни разплащания /СЕБРА/, на база писма на МФ, изх. № ФРС-1/27.02.2014 г., ФРС-4/28.04.2014 г., ФРС-6/17.07.2014 г. и ФРС-7/ 03.12.2014 година, в т.ч. 102535 лв. - за компенсиране на безплатен превоз на лица по чл.4, чл.5, чл.8, чл.9 и чл.9а на Наредба № 21 31.03.2006 г. (отм.) за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници.

С последната са регламентирани условията за извършване на безплатните и по намалени цени пътувания по вътрешноградския транспорт и по междуселищния автомобилен транспорт и реда за предоставяне на средства за компенсиране на стойността им, както и лицата, които имат право на такива пътувания. Правоимащите лица и минималните размери на намаленията на цените за техните пътувания, в сравнение с редовните цени, са:

По чл.4 на Наредба № 2 - ветераните от войните - неограничен брой безплатни пътувания по основните градски линии във всички градове в страната и в областта, в която са регистрирани с постоянен адрес и пътуване един път годишно с автомобилен транспорт по направления, по които няма железница - отиване и връщане по свободно избран маршрут;

По чл.5 - военноинвалидите и военнопострадалите - неограничен брой безплатни пътувания по вътрешноградския транспорт в цялата страна и по автобусната мрежа в общината, където живеят;

По чл.6а и чл.6б - държавните служители в МВР, ДАНС и специализираното звено за охрана и Главна дирекция „Изпълнение на наказанията" на Министерството на правосъдието -неограничен брой безплатни пътувания по обществения градски транспорт / при изпълнение на служебните си задължения /;

По чл.9а - децата до 7 навършени години - неограничен брой безплатни пътувания по вътрешноградския и по междуселищния автомобилен транспорт.

Лицата, с право на пътуване с намаление на цената на абонаментна карта по автомобилния транспорт в страната, са:

По чл.8 - ученици и студенти редовно обучение, вкл. докторанти в редовна форма на обучение - неограничен брой пътувания по вътрешноградския транспорт, с минимално намаление на цената на абонаментна карта от 30%, а по междуселищния автомобилен транспорт - 20%, спрямо определената цена по редовна тарифа;

По чл.9 - лицата, получаващи пенсия по условията на глава шеста от Кодекса за социално осигуряване, навършили възрастта по чл.68, ал.1-3 от същия кодекс - неограничен брой пътувания по вътрешноградския и междуселищния автомобилен транспорт, с минимално намаление от 20% на цената на абонаментна карта, съответно на цена по редовна тарифа.

По чл.9а - децата от 7 до 10 години - неограничен брой пътувания, с 50 % намаление от  цените на билетите по междуселищния автомобилен транспорт.

Целевите трансфери за компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени пътувания и за субсидиите за вътрешноградски пътнически превози за четвърто тримесечие на 2014 г. са посочени в писмо, изх. № ФРС-7/03.12.2014 г. на Министерство на финансите.

Утвърдените на Община Провадия средства са в размер на 95264 лв., от които за:

субсидиране на вътрешноградски и междуселищни пътнически превози - 2127 лева,

компенсиране стойността на безплатните превози на деца и ученици до 16-годишна възраст - 43005 лева и

50132 лв. за компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени превози на определени категории пътници.

Последните са посочени като общ размер, предвид разпоредбата на чл.34, ал.2 на същата наредба, регламентираща възможността „при недостиг на средства за компенсиране стойността на пътуванията на определена група лица, без тези по чл. 6а, 6б и 10, и наличие на свободни неразпределени средства за друга група правоимащи лица, надвишаващи сумите по опис-сметките за издадените превозни документи, същите да бъдат използвани за покриване на недостига в рамките на определените за общината средства за компенсиране на безплатните и по намалени цени пътувания".

Съгласно Лимит на разпоредител с бюджетни средства на ЦКБ АД, клон Варна, утвърдените от МФ средства са налични по СЕБРА на 04.12.2014 година. Ф.К.Ф. ***, се е разпоредил с предоставените парични средства, като чрез три платежни нареждания от 10.12.2014 г., по банкова сметка *** „Провадия - Автотранспорт" ЕООД, гр. Провадия са преведени общо 52259 лв., в т.ч. 46336 лв. - компенсации за безплатни и по намалени цени превози, 3796 лв. - за безплатни превози държавни служители и 2127 лв. -субсидии за вътрешноградски превози.

Дружеството е превозвач, осъществяващ обществения превоз на пътници по автобусните линии и маршрути на общинската транспортна схема (вкл. на лица по чл.4, чл.5, чл.8, чл.9 и чл.(>а на Наредба № 2/2006 г. (отм.), на база договор от 11.06.2010 година. Община Провадия ежемесечно е следвало да компенсира дружеството за безплатните и по намалени цени пътувания на тези лица, на база представени документи и отчети, относно броя и стойността на издадените превозни документи и извършените превози.

Условията и реда за издаване и отчитане на тези документи са регламентирани с разпоредбите на Наредба № 2/2006 г. (отм.). Ветераните от войните и военноинвалидите пътуват в границите на областта, в която живеят, и по вътрешноградския транспорт, с издадена годишна абонаментна карта за безплатно пътуване - чл.12, ал.1 на наредбата. Децата до 7 навършени години и лицата по чл.6а и чл.6б пътуват в обществения градски транспорт също с годишна карта за безплатно пътуване. Пенсионерите и учениците редовно обучение пътуват с вътрешноградския и междуселищния транспорт с абонаментни карти, а децата от 7 до 10 години е билети, издадени по реда на Наредба № Н-18 от 2006 г. за пътуване по междуселищния автомобилен транспорт. Задължението за издаване на посочените превозни документи е регламентирано в чл.18, ал.6 на Наредба № 2 от 2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси и в чл.39, ал.1 на Закона за автомобилните превози. Съгласно последната цитирана разпоредба, те са:

билети, издадени по реда на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства;

билети - бланкови, листови и ролни, издадени по реда на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа;

електронни билети;

карти и абонаментни карти на хартиен носител, издадени по реда на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа;

карти и абонаментни карти на електронен носител.

Минималните реквизити, които следва да съдържат тези документи, са определени в чл.39, ал.2 на същия закон. Сред тях са „номер на билета/картата" и „превозна цена", като със чл.39, ал.З е регламентирано, че превозната цена на листови и ролни билети, карти и абонаментни карти на хартиен носител, издавани по реда на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа е трайно вписан при отпечатването реквизит.

Превозвачът е длъжен да води специален регистър за издадените абонаментни карти, съдържащ трите имена, и подпис на лицето (за децата до 7 навършени години - на родител/ настойник), както и номера на издадената карта - чл.12, ал.З, т.2, чл.17, ал.2, чл.17а, ал.2 и чл. 17а, ал.З и 5 на Наредба № 2/2006 г. (отм.).

Стойността на намалените приходи при пътуванията на учениците редовно обучение, на децата до 7 и от 7 до 10 навършени години, и на пенсионерите се компенсира на превозвачите ежемесечно, въз основа на представени в общината опис-сметки за броя на издадените превозни документи и дължимата сума - чл.30, ал.1 на Наредба № 2/2006 г. (отм.).

Съгласно чл.30а, ал.5 на Наредба № 2/2006 г. (отм.), „общините се разплащат съобразно фактически предоставените транспортни услуги", като „кметът на общината носи отговорност за разпореждането с предоставените средства в рамките на определените му с тази наредба правомощия и упражнява контрол върху обема на извършените услуги и спазването на финансовата дисциплина на превозвачите".

При проверка на документите, въз основа на които са платени и отчетени средствата, е установено следното :

В бюджетното платежно нареждане за превеждане на сумата от 75532 лв. по банкова сметка *** „Провадия - Автотранспорт" ЕООД е посочено, че плащането е за „компенсации намалени цени" за периода „12.14. до 12.14. г.", без да е конкретизирано за компенсиране пътуванията на кои лица са предоставени средствата, но предвид факта, че размерът им съответства на утвърдените целеви трансфери по цитираното писмо на МФ, същите са за компенсиране на пътуванията на лица чл.4, чл.5, чл.8, чл.9 и чл.9а на Наредба № 2/2006 г. (отм.) през трето тримесечие на 2014 година.

За същото тримесечие от превозвача „Провадия - Автотранспорт" ЕООД са изготвени писма, изх. № ОбП-10/07.11.2014 г., № ОбП-11/05.12.2014 г. и № ОбП-12/07.01.2015 г., съдържащи ежемесечни справки за изминатия пробег по вътрешноградски и по междуселищни линии и тарифа за извършване на обществен превоз по договор № 65/ 11.06.2010 г., както и опис-сметки, механизъм за определяне стойността и списък (регистър) на издадените абонаментни карти за пътуване по отделно за лицата по чл.4, по чл.5, по чл.8, по чл.9 и по чл.9а на Наредба № 2/2006 г. (отм.).

Посочените писма не са заведени в деловодния регистър на Община Провадия, като липсва резолюция, подпис или друго доказателство, че документите към тях са били обект на контрол преди разпореждането на средствата от Държавния бюджет. Липсват и доказателства за осъществен контрол върху обема на извършените услуги и спазването на финансовата дисциплина на превозвачите и за изискана от превозвача допълнителна информация или осигуряване на достъп до такава на оправомощени лица от общинската администрация, за удостоверяване на размера на заявената за съответния период сума за компенсиране на пътуванията с ценови облекчения.

При проверка на превозните документи и справките за стойността и обема на извършените превози на посочените групи правоимащи лица е установено следното:

Лица по чл.4 и 5 - ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали

Представените регистри на издадените карти съдържат следващите се реквизити по чл.12, ал.З, т.2 и чл.14 на Наредба № 2/2006 г. (отм.), като месечната стойност на абонаментна карта (17,36 лв. за вътрешноградския транспорт и 31,36 лв. за междуселищния транспорт), съответно - сумата за компенсиране на издадените карти, в размер на 3108 лв., са определени, съобразно изискванията на чл.23 и чл.26 на същата наредба.

Лица по чл.6а и чл.6б - държавните служители в МВР и ДАНС

На основание чл.28б,ал.2 на Наредба № 2/2006 г. (отм.), средствата, в размер на 3930 лв., са предоставени, без да се изискват опис-сметки или друга информация за обема и стойността на извършените пътувания.

Лица по чл. 8 - ученици и студенти редовно обучение

Представените регистри на издадените карти съдържат трите имена, номер на издадената карта, наименование на учебното заведение и общината, в която се намира то, но не и задължителния, съгласно чл.17, ал.2 на Наредба № 2/2006 г. (отм.), подпис на ученика, удостоверяващ, че лицето е получило картата. Липсата на подписи в оригиналния регистър е установена и при извършена насрещна проверка в „Провадия - Автотранспорт" ЕООД.

В чл.30, ал.4 на Наредба № 2/2006 г. (отм.) са определени месечни размери на сумите за компенсиране на издадена абонаментна карта в зависимост от категорията на общината и вида на превозите, като с чл.30, ал.5 е регламентирано, че когато заплатената от лицата стойност и определената компенсация за съответния вид абонаментна карта надвишават стойността й по редовна тарифа, с разликата се намалява месечният размер на сумите по ал.4. Съгласно чл.8 на същата наредба, учениците редовно обучение, пътуват с минимално намаление на цената на абонаментна карта по вътрешноградския транспорт - 30%, а по междуселищния автомобилен транспорт - 20%, спрямо определената цена по редовна тарифа. Следователно, при издаване на посочените в регистъра карти за вътрешноградските линии лицата е следвало да заплатят 70%, а за междуселищния - 80% от цената на картата.

При насрещната проверка е установено, че нито един от учениците, вписани в регистъра, не е закупил карта / заплатил посочената в опис-сметките стойност ( 70% от цената на карта за вътрешноградски и 80% за междуселищни линии). Разликата между определената от дружеството обща стойност на картите за междуселищни линии и грешно изчисленото намаление е фактурирана и заплатена от бюджета на училището, в което учи ученикът.

Абонаментните карти за превоз на пътници са ценни книжа по смисъла на чл.2, ал.1, т.2 на Наредба за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, които трябва да съдържат трайно вписана при отпечатването им номинална стойност, като отпечатването им се осъществява под контрола на Министерството на финансите. При насрещната проверка в „Провадия - Автотранспорт" ЕООД е установено, че посочената в механизма и опис-сметките цена на картите не съответства на тяхната номинална стойност. Под № 33 в регистъра е вписано, че па 01.01.2014 г. е издадена карта №00194 за пътуване по линията с.Блъсково - гр.Провадия -с.Блъсково. Според изготвените от дружеството механизъм и опис-сметки, картата е на стойност 86,К0 лева ( = 2 лв. х 2 пътувания х 21,7). Съгласно фактура № 807994/ 24.9.2013 г., трайно вписаната при отпечатването номинална стойност на посочената карта е 29 пъти по-ниска - 3 лева. На същата номинална стойност са всички останали карти от регистъра (№№ 162-200) за междуселищен транспорт, но аналогично, в механизма и опис-сметките те са посочени с многократно завишена цена. Освен цената / стойността, неправилно е изчислено намалението от нея. на база на което се определя компенсация за съответния вид абонаментна карта. В представените опис-сметки сумата за компенсиране на издадените за тримесечието карти за междуселищен автомобилен транспорт е определена при 30% намаление от горепосочената цена, вместо по регламентираните в чл.8 на Наредба № 2/2006 г. (отм.) 20%.

От гореизложеното е видно, че от „Провадия Автотранспорт" ЕООД няма издадени по реда на Наредба № 2/2006 г. (отм.) превозни документи за пътуване на лица по чл.8 на същата наредба, като в опис-сметките са посочени неверни данни за техния брой и стойност, съответно - за сумите за компенсиране, които за тримесечието са 1172,35 лева.

Лица по чл. 9 - пенсионери

Представените регистри на издадените карти съдържат трите имена, номер на издадената карта, наименование на общината по местоживеене, но не и задължителния, съгласно чл.17, ал.2 на Наредба № 2/2006 г. (отм.), подпис на лицето, получаващо пенсия за осигурителен стаж и възраст, удостоверяващ, че е получило картата. Липсата на подписи в оригиналния регистър е установена и при извършена насрещна проверка в „Провадия - Автотранспорт" ЕООД.

Съгласно чл.9 на същата наредба, лицата, получаващи пенсия по условията на глава шеста от Кодекса за социално осигуряване, навършили възрастта по чл. 68, ал. 1-3 от същия кодекс, имат право на пътуване с минимално намаление на цената на абонаментна карта по вътрешноградския транспорт и по междуселищния автомобилен транспорт - 20% спрямо определената цена по редовна тарифа. Следователно, при издаване на посочените в регистъра карти лицата е следвало да заплатят останалата част от цената на картата.

При насрещната проверка е установено, че нито едно от лицата, вписани в регистъра, не е закупило карта / заплатило 80% посочената в опис-сметките стойност.

Установено е също , че посочената в механизма и опис-сметките цена на картите не съответства на тяхната номинална стойност. Под № 40 в регистъра е вписано, че на 01.01.2014 г. е издадена годишна карта № А 390 за пътуване по линията с.Бързица - гр.Провадия - с.Бързица. Според изготвените от дружеството механизъм и опис-сметки, месечната стойност на картата е 86,80 лева ( = 2 лв. х 2 пътувания х 21,7), като общата й цена възлиза на 1041,60 лева ( = 12 месеца х 86,80 лв.). Карти с посочения номер са закупени от „Провадия Автотранспорт" ЕООД, с фактура № 804590/31.01.2011 г., включително 200 бр. с №№ 351-550. Трайно вписаната при отпечатването им номинална стойност е 35 пъти по-ниска - 30 лева. На същата номинална стойност са всички останали карти от регистъра (№№ 351-410), но аналогично, в механизма и опис-сметките те са посочени с многократно завишена цена.

От гореизложеното е видно, че от „Провадия Автотранспорт" ЕООД не са представени доказателства за издадени по реда на Наредба № 2/2006 г. (отм.) превозни документи за пътуване на лица по чл.9 на същата наредба, като в опис-сметките са посочени неверни данни за техния брой и стойност, съответно - за сумите за компенсиране, които за тримесечието са 1479,90 лева.

Лица по чл. 9а - деца до 7 и от 7 до 10 навършени години

Представени са копия на билети с нулева стойност и регистър за издадени 608 бр. карти за пътуване на деца до 7 години по вътрешноградския транспорт. Билетите са издадени по реда на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, като следващата се сума за компенсиране на пътуванията по тях възлиза на 965,95 лева. Регистърът съдържа информация за трите имена и ЕГН на деца до 7 г., номер на издадена карта, наименование на община по местоживеене, но аналогично на горните правоимащи лица, липсва подпис на родител/настойник, удостоверяващ, че картата е получена, за да може посоченото лице да осъществи пътуване. Липсата на подписи в оригиналния регистър е установена и при извършена насрещна проверка в „Провадия - Автотранспорт" ЕООД.

Предвид липсата на доказателства за отчетени по реда на Наредба № 2/2006 г. (отм.) превозни документи за пътувания на лица по чл.9а на същата наредба, представените с опис-сметките данни за броя и стойността на пътуванията, съответно - за дължими 20126,61 лв. за компенсиране на тези пътувания, са неверни.

От гореизложеното е видно, че само за 4073,95 лв. от отчетените от „Провадия -Автотранспорт" ЕООД 26852,81 лв. за компенсиране на пътувания на лица чл.4, чл.5, чл.8, чл.9 и чл.9а на Наредба № 2/2006 г. (отм.) през четвърто тримесечие на 2014 година са представени доказателства за възникнало право за пътуване, съответно - за компенсиране по реда и условията на същата наредба. Към датата на разпореждане на средствата от Държавния бюджет не са изготвена опис-сметка за м. Декември, а платените превози за периода от 10.12.2014 г. до 31.12.2014 г. не са извършени.

За периода, за който са наредени средствата, не е упражнен контрол върху обема на извършените услуги и спазването на финансовата дисциплина на превозвача, не са представени опис-сметки за броя на издадените превозни документи и дължимата сума, съответно - без доказателства за и без фактически да са извършени транспортни услуги в платения размер.

Съгласно изготвена справка, разликата между отчетените 26852,81 лв. компенсации за четвърто тримесечие и платените за същата цел 46336 лв. е за покриване на отчетени през предходните тримесечия на годината, но неизплатени поради недостиг суми, подлежащи на компенсиране със средства от централния бюджет. Възможността за изплащане на тази разлика в рамките на бюджетната година е предвидена в чл.34, ал.1 на Наредба № 2/2006 г.

Основната част от неизплатените суми са за компенсиране на пътувания деца до 7 години по вътрешноградския транспорт. При 18525 лв. утвърден годишен лимит за компенсиране на тези пътувания (писмо на МФ изх.№ ФРС-1/27.02.2014 г.), от „Провадия - Автотранспорт" ЕООД са представени опис-сметки, според които за 2014 г. са дължими 4,7 пъти по-голям размер компенсации - 87176,01 лева. Както в опис-сметките за четвърто тримесечие, така тези за предходните тримесечия, за доказване на пътуванията е представен регистър за издадени 504 бр. карти, в който липсва подпис на родител/настойник, удостоверяващ, че картата е получена, съответно - че детето е придобило право на пътуване. Предвид липсата на отчетени по реда на Наредба № 2/2006 г. (отм.) превозни документи за пътувания на лица по чл.9а на същата наредба, представените с опис-сметките данни за броя и стойността на пътуванията, съответно -за дължими 82196,01 лв. за компенсиране на тези пътувания, са неверни.

От гореизложеното е видно, че размерът на средствата, платени на „Провадия -Автотранспорт" ЕООД, не е определен на база фактически извършени транспортни услуги, а на база получени средства от Централния бюджет.

Съгласно чл.30а, ал.5 на същата наредба, отговорността за разпореждането с предоставените средства и за упражняването на контрол върху обема на извършените услуги и спазването на финансовата дисциплина на превозвачите е на кмета на общината, като разчитането с превозвача е следвало да се извърши, „съобразно фактически предоставените транспортни услуги" - чл.32, ал.4 на същата наредба.

            Актосъставителя е приел, че като на 10.12.2014 г. се е разпоредил с целеви средства от държавния бюджет за компенсиране на безплатен превоз на лица по чл.4, чл.5, чл.8, чл.9 и чл.9а на Наредба № 2/ 2006 г. (отм.), в размер, който не е определен на база фактически извършени транспортни услуги, а на база получени средства, Ф.К.Ф., в качеството си на Кмет на Община Провадия, е нарушил разпоредбите на чл.30а, ал.5 на същата наредба.

Акта е съставен в присъствието на жалбоподателя, който в съответната графа в акта не направил възражения.

В законоустановения срок по чл.44 от ЗАНН  са депозирани възражения,  с които жалбоподателя оспорил законосъобразността на АУАН, като намерил, че не е  точно и ясно описано нарушението и обстоятелствата при които евентуално то е било извършено. Посочил е, че съгласно разпоредбите на Наредба №2 от 31.03.2006 г. (отм.). компенсирането на превозвачите за издадените абонаментни карти определени категории лица се извършва въз основа на опис - сметки в които се съдържа информация за броя и стойността на издадените карти и справка за извършения пробег от съответния превозвач за отчетения месец. В чл.36, ал.2 от същият нормативен акт изрично е регламентирано, че за упражняване на контрол общините могат да изискват от превозвачите и допълнителна информация за заявената за съответния период сума за компенсиране, като такава информация може да бъде сключен договор за обществен превоз на пътници, маршрутни разписания, ценоразпис на предлаганите услуги, регистър за издадените преференциални карти. Именно в тази връзка за осъществяване на контролните функции с превозвача на територията на община Провадия за 2014 година е постигнато съгласие при представяне на ежемесечните си отчети, последният да представя и копие от регистрите за издадените преференциални карти с оглед проверка на представената от него опис-сметка за съответния месец. Според жалбоподателя в Общинска администрация - Провадия ежемесечно са представяни отчетни документи от превозвача, а като част от тях и посочените по-горе регистри, т.е. заверени от превозвача копия от същите. При извършване на контролни проверки от страна на служители на общината в офиса на дружеството на същите са били показвани както оригиналните регистри, така и копия от тях в които са се подписвали лицата получаващи картите. Поради факта, че копия от последните документи не се съхраняват в общината писмено били изискани от превозвача предоставянето на  информация относно начина на получаване на картите от заявилите ги лица (Приложение №2). Съобразно отговора и предоставените копия от регистрите била предоставена писмена информация и на актосъставителя относно наличните документи (Приложение №3), която той приел  на 24.01.2017 година, без да изисква нито допълнителна информация, нито обяснения или пояснения.

Твърди се, че доколкото законодателят не е предвидил изрична форма за водене на регистрите за преференциални карти, т.е. на едно и също място да фигурират всички реквизити и то в оригинал считам, че съставената книга с данните на лицата, маршрутите по които са издадени картите, както и техният срок също представлява регистър за преференциални карти, т.к. последният дава информация за номерата на издадените документи. В този смисъл представените допълнително от превозвача данни съдържащи копия на регистъра с положени подписи на лицата, получили преференциални карти също представлява регистър за същите и има същата стойност. Според жалбоподателя в абсолютно противоречие с действащата към него момент нормативна уредба актосъставителят е извел неправилен извод, че картите за групите лица по чл. 8, чл.9 и чл.9а от Наредба №2 от 31.03.2006 година (отм.). не са получени, т.к. в регистъра не фигурира подпис на лицето.

Относно твърдението на актосъставителя, че абонаментните карти не са били „реално издадени", т.к. техния номинал не съответства на посочената от превозвача цена за определен маршрут, счита, че дори и да е налице подобно нарушение то органа който следва да извършва контрол не е Кмета на общината, а на упълномощени длъжностни лица от Министъра на финансите съгласно Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книги.

По отношение на направените от актосъставителя констатации, че неправилно са приложени задължителните намаления на определени групи преференциални карти, а именно за ученици - 30% по вътрешноградския транспорт и 20% по междуградския транспорт също намира, че не са правилни, доколкото законодателят е предвидил минимални размери на намаления на такъв вид карти, като съгласно чл.1, ал.4 от ПМС №66/1991 година превозвачите могат да правят и по-големи от установените намаления. Несъстоятелен е и извода на актосъставителя относно факта, че евентуалната грешка при прилагане на намаленията се отразява по бюджета на училищата. В цитираната наредба никъде не е регламентирано, че преференциални карти за ученици могат да бъдат закупувани само и единствено от училищата. Право на такъв вид карти имат учениците при определени условия - да учат в учебно заведение на територията на общината. Именно и по тази причина е предвиден специален ред за осъществяване на различен тип превоз, като при необходимост от извършване на превоз на множество ученици на определено учебно заведение могат да бъдат делегирани правомощия и същото да организира превоза на учениците.

Във връзка с наведените твърдения на актосъставителя, че неправилно е определен размера на компенсациите които се дължат на превозвача заявява, че такива са били извършвани своевременно и при спазване на разпоредбите на Наредба №2/2006 година.

Посочените от актосъставителя твърдения, че при извършена насрещна проверка не са установени закупуване на преференциални карти счита за недоказани, а вписани единствено и само с цел налагане на административно наказание.

Отделно от гореизложеното в съставения АУАН намира ,че са налице и противоречия относно категорията лица по чл. 4 и чл.5 от Наредба №2/2006 година - в единия случай, актосъставителят установява и приема, че за същите лица се дължат компенсации от страна на Възложителя т.к. фактически са извършени превозните услуги, а в другия - констатира, че за същите лица са извършени плащания към превозвача без да е налице предоставена услуга.

На следващо място се отбелязва, че направеният от актосъставителя извод, че е налице плащане към превозвача на 10.12.2014 година без да са налице фактически извършени транспортни услуги също е неправилен, т.к. към датата на плащане са отчетени и извършени проверки по отношение на предоставените услуги за месец октомври, ноември и декември до датата на плащането. Отделно от това в горепосоченият нормативен акт изрично е регламентирано, че при възможност може да бъде извършвано с превозвача и разплащане за предходни месеци при наличие на средства за това. Именно и в изготвената от нас справка с изх. №РД0510-449 от 14.12.2016 година (съставена за целите на проверката) е видно, че за предходното тримесечие е налице остатък за разплащане. Неотчитайки тази възможност считам, че актосъставителят неправилно е извел в АУАН нарушение на чл. 30, ал.5 от Наредба №2/2006 година. Поради факта, че в края на годината е възможно авансово плащане към превозвачите с оглед на приключване на взаимоотношенията във финансовата година считам, че посочените в АУАН обстоятелства са неправилни и не са съобразени с действащата към него момент нормативна уредба.

АНО не приел направените възражения и въз основа на така съставения акт  издал  НП № 11-01-57/18.07.2017 год. , с което наложил на жалбоподателя  за извършено нарушение на чл.30а,ал.5 от Наредба № 2/31.03.2006 год.  за условията за извършване на безплатните и по намалени цени пътувания по вътрешноградския транспорт и по междуселищния автомобилен транспорт и реда за предоставяне на средства за компенсиране на стойността им (отм.), на осн. чл.32,ал.1,т.1, вр. чл.35,ал.1 от ЗДФИ  административно наказание глоба в размер на 200 лв..

Разпитан в хода на съдебното производство в качеството на свидетел,актосъставителят И.Ж.И. потвърждава изложеното в акта за административно нарушение.Посочва, че е съставил акта при финансова инспекция на Община Провадия за нарушение на чл.30а ал.5 от Наредба №2/2006 г. Нарушението констатирал на базата на представените документи от Община Провадия, като нарушението се изразява в това, че жалбоподателя е  разпоредил плащане към „Провадия-Автотранспорт“ ЕООД за компенсиране на превози на лица по чл.4, 5, 8 и 9 от Наредба №2 не на база фактически извършени превози, а на база размер на средствата, получени от държавния бюджет.

Според свидетеля съгласно Наредба №2 на компенсиране подлежат превозите, извършени от превозвачите по вътрешноградски и междуградски линии, за определени категория пътници – пенсионери, ученици, военноинвалиди и други. Тези средства се отпускат на превозвачите, като преди това те се предоставят на Общината за разпореждане. Кметът сключва договорите с превозвачите, той упражнява контрол по изпълнението и негови са правата и задълженията да контролира изпълнението на договорите. По Наредба №2 кметът има право и отговорност да контролира документите, с които превозвачите отчитат извършването на тези превози. В тази връзка има задължението ежемесечно на базата на представените и проверени документи от превозвача, да извършва разплащане на база реално извършени транспортни услуги като количество – билети, карти и други превозни документи, и като стойност. Според свидетеля превозвачът трябва да представи описи с доказателства за обема и стойността на извършените превози. При инспекцията, която свидетелят извършил, изискал и му били предоставени от Община Провадия описи, подписани от управляващия транспортното дружество, като към тях били приложени описи на абонаментни карти, копия от билети и други отчетни документи на „Провадия-Автотранспорт“ ЕООД. Не установил по какъв начин са представени в общината, защото не били заведени в общината с входящ номер и  подпис на лице, получило документите. Част от описите не били подписани от лицата, посочени, че са получатели на картите. В тази връзка, съобразно Закона за държавната финансова инспекция „ЗДФИ“ инициирал насрещна проверка и със Заповед на Директора на агенцията му била възложена такава в „Провадия-Автотранспорт“ ЕООД. Изискал доказателства за обема и стойността на отчетените превозни услуги, били му предоставени също неподписани регистри на картите, като при проверка на първичните документи в „Провадия-Автотранспорт“ ЕООД установил, че лицата, на които е писано, че са издадени карти не заплащали остатъка от стойността на отчетените карти. За  превоза на един пенсионер от държавата се предоставят 20% от стойността на картата за съответния месец. Останалите 80% трябва да се заплатят от негова страна, за да му бъде издаден такъв превозен документ. Установил, че такива суми не са постъпвали в „Провадия-Автотранспорт“ ЕООД. Същото се отнасяло и за другите лица, за които са отчетени превози. Установил, че стойността на картите, посочени в описите, не съответства на номиналната им стойност, заявена пред Министерството на финансите (МФ) при отпечатването на бланките. Една карта например, която по номинална стойност е отпечатана 30 лв., е отчитана пред Община Провадия че е на стойност 1000 лв.

На база на представените документи от „Провадия-Автотранспорт“ ЕООД и Община Провадия, установил, че размерът на средствата, с които жалбоподателят се е разпоредил не съответства на реално извършените превози, а е пълният размер, който е получен от бюджета на съответното тримесечие.

Според свидетеля разплащането не е било извършвано всеки месец, а веднъж на тримесечие, преди да бъде приключено съответното тримесечие, преди да бъдат извършени услугите.

Свидетелят посочва, че е ангажирал отговорността на жалбоподателя, тъй като съгласно Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор, и съгласно Наредба №2, отговорността за разпореждането на средствата е на разпоредителя - кмет на общината, какъвто към него момент е бил жалбоподателя.

Съдът кредитира показанията на св. И., като ги намира за обективни и безпристрастни и съответстващи на установената фактическа обстановка.

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства: показанията на св.И., дадени в хода на съдебното следствие, и от приложените по делото писмени доказателства  прочетени и приети от съда по реда на чл.283 от НПК.

От правна страна:

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.

            АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.2 от ЗАНН.

Съгласно чл. 34, ал.2 от ЗАНН за нарушение на нормативен акт, уреждащ финансово – стопанската дейност не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на шест месеца от откриване на нарушителя или ако са изтекли повече от пет години от извършване на нарушението. В тези случаи предвидените срокове в ал. 1 не се прилагат. Разпореждането с целеви средства от държавния бюджет за компенсиране на безплатни и по намалени цени пътувания е дейност свързана с финансово - стопанската дейност, поради това, че касае за разпореждане с целеви средства от държавния бюджет. От това се налага извода, че в случая, предвидените давностни срокове в чл. 34, ал.2 от ЗАНН са приложими в настоящия случай. Срокът за издаване на АУАН е спазен.

НП е издадено от компетентен орган –   Директора на ДФИ, на осн. чл.35,ал.2 от ЗДФИ,  като АУАН също е съставен от компетентно лице.

АУАН е съставен в присъствието на  нарушителя.   

Съдът не констатира нарушение и на разпоредбите на чл. 42 от  ЗАНН – относно описание на нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и мястото на извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено. Посочени са  и законовите разпоредби, които са нарушени.Отразени са всички данни относно индивидуализацията на нарушителя – трите имена, ЕГН, адрес.

Спазено е от страна на административно - наказващия орган на изискването на чл.57, ал.1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата, които потвърждават извършеното административно нарушение.

Съгласно разпоредбата на чл.30а, ал.5 от Наредбата / отм./,  общините се разплащат с превозвачите съобразно фактически предоставените транспортни услуги. Кметът на общината носи отговорност за разпореждането с предоставените средства в рамките на определените му с тази наредба правомощия и упражнява контрол върху обема на извършените услуги и спазването на финансовата дисциплина на превозвачите. За предоставената информация по § 2, ал. 1, т. 2 от преходните и заключителните разпоредби кметът на общината представя декларация по образец - приложение № 5.

5) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 2 от 2012 г., в сила от 1.01.2012 г.) Общините се разплащат с превозвачите съобразно фактически предоставените транспортни услуги. Кметът на общината носи отговорност за разпореждането с предоставените средства в рамките на определените му с тази наредба правомощия и упражнява контрол върху обема на извършените услуги и спазването на финансовата дисциплина на превозвачите. За предоставената информация по § 2, ал. 1, т. 2 от преходните и заключителните разпоредби кметът на общината представя декларация по образец - приложение № 5.По делото е безспорно установено, че Ф.К.Ф. към 10.12.2014 год. е имал качеството кмет на Община Провадия. В това си качество по смисъла на чл.11,ал.3 от ЗПФ е имал качеството на първостепенен разпоредител с бюджетни кредити по бюджета на Община по бюджета на Община Провадия.

От доказателствата по делото, включително и от приложения Доклад № ДИЗВН-1/15.02.2017 год. на АДФИ се установява, че жалбоподателя Ф. се е разпоредил с целеви средства за компенсиране на безплатни и по намалени цени пътувания на лицата по чл. 4, чл. 5, чл. 8, чл. 9 и чл. 9а на Наредба № 2/2006 г.  в размер , който не е определен на база фактически извършени транспортни услуги, а на база получени средства ,с което е нарушил разпоредбата на  чл. 30а, ал.5 на Наредба № 2/2006 г. за условията за извършване на безплатните и по намалени цени пътувания по вътрешноградския транспорт и по междуселищния автомобилен транспорт и реда за предоставяне на средства за компенсиране на стойността им/отм/. .

Това е така защото задължение на жалбоподателя е било ежемесечно на базата на представените и проверени документи от превозвача, да извършва разплащане на база реално извършени транспортни услуги като количество – билети, карти и други превозни документи, и като стойност. Тези задължения не са били изпълнени, като доказателствата за това са изчерпателно посочени в обстоятелствената част на акта за административно нарушение, а именно:

Безспорно е установено, че от превозвача „Провадия - Автотранспорт" ЕООД са изготвени писма, изх. № ОбП-10/07.11.2014 г., № ОбП-11/05.12.2014 г. и № ОбП-12/07.01.2015 г., съдържащи ежемесечни справки за изминатия пробег по вътрешноградски и по междуселищни линии и тарифа за извършване на обществен превоз по договор № 65/ 11.06.2010 г., както и опис-сметки, механизъм за определяне стойността и списък (регистър) на издадените абонаментни карти за пътуване по отделно за лицата по чл.4, по чл.5, по чл.8, по чл.9 и по чл.9а на Наредба № 2/2006 г. (отм.), които обаче не са били заведени в деловодния регистър на Община Провадия, липсвала резолюция, подпис или друго доказателство, че документите към тях са били обект на контрол преди разпореждането на средствата от Държавния бюджет; средствата, в размер на 3930 лв., са предоставени, без да се изискват опис-сметки или друга информация за обема и стойността на извършените пътувания;нито един от учениците, вписани в регистъра на карти за вътрешноградските линии, не е закупил карта / заплатил посочената в опис-сметките стойност ( 70% от цената на карта за вътрешноградски и 80% за междуселищни линии);посочените при насрещната проверка в „Провадия - Автотранспорт" ЕООД  опис-сметките цена на картите не съответства на тяхната номинална стойност;както в опис-сметките за четвърто тримесечие, така тези за предходните тримесечия, за доказване на пътуванията е представен регистър за издадени 504 бр. карти, в който липсва подпис на родител/настойник, удостоверяващ, че картата е получена, съответно - че детето е придобило право на пътуване; от „Провадия Автотранспорт" ЕООД няма издадени по реда на Наредба № 2/2006 г. (отм.) превозни документи за пътуване на лица по чл.8 на същата наредба, като в опис-сметките са посочени неверни данни за техния брой и стойност, съответно - за сумите за компенсиране, които за тримесечието са 1172,35 лева.;представените регистри на издадените карти на лица по чл.9-пенсионери съдържат трите имена, номер на издадената карта, наименование на общината по местоживеене, но не и задължителния, съгласно чл.17, ал.2 на Наредба № 2/2006 г. (отм.), подпис на лицето, получаващо пенсия за осигурителен стаж и възраст, удостоверяващ, че е получило картата.При насрещната проверка е установено, че нито едно от лицата по чл.9-пенсионери, вписани в регистъра, не е закупило карта / заплатило 80% посочената в опис-сметките стойност.

Правилно е приложена и санкционната норма – чл. 32, ал.1, т.1 във вр. чл. 35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция. Именно в нея законодателят е предвидил налагане на санкция за длъжностни лица, както и лицата които работят по граждански договори за управление и контрол /ако деянието не съставлява престъпление/, при нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност/ ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт/ – с "Глоба" в размер от 200 до 2000 лв. При определяне на размера на наложената "Глоба" административно-наказващият орган се е съобразил с обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път и правилно е наложил на въззивника административно наказание "Глоба" в минималния размер.

Към момента на издаване на НП № 11-01-188/27.05.2016 г. Наредба № 2/2006 г. и Наредба № 3/04.04.2005 г. на МФ е отменена като отмяната е обнародвана в ДВ бр. 57/28.07.2015 г., но същевременно изискването на  чл. 30а, ал.5 от Наредба № 2/2006 г. е възпроизведено в чл. 65 от новоприетата с ПМС № 163/29.03.2015 г. Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите /обн. ДВ бр. 51/07.07.2015 г./. При това положение липсва основание за прилагането на чл. 3, ал. 2 ЗАНН.

Съдът намира, че в случая не следва да се прилага хипотезата на чл. 28 ЗАНН - "маловажен случай".Ззасегнати са пряко обществените отношения, свързани с изразходването на бюджетни  средства.

Предвид горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН  Варненски районен съд, четиридесет и пети състав

 

                                                  Р   Е   Ш   И   :

 

 

            ПОТВЪРЖДАВА  НП № 11-01-57/18.07.2017 год. на  Директора на АДФИ , с което на Ф. К.Ф. с ЕГН **********  за извършено нарушение на чл.30а,ал.5 от Наредба № 2/31.03.2006 год.  за условията за извършване на безплатните и по намалени цени пътувания по вътрешноградския транспорт и по междуселищния автомобилен транспорт и реда за предоставяне на средства за компенсиране на стойността им (отм.), на осн. чл.32,ал.1,т.1, вр. чл.35,ал.1 от ЗДФИ е  наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв..

 

              Решението подлежи на касационно обжалване пред Варненския административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

           

 

СЪДИЯ В РС Варна: