Решение по дело №847/2021 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 100
Дата: 17 август 2021 г. (в сила от 13 септември 2021 г.)
Съдия: Пламен Стоянов Георгиев
Дело: 20215640200847
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 100
гр. гр. Хасково , 17.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, Х НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на десети август, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Пламен Ст. Георгиев
при участието на секретаря Елена П. Стефанова
като разгледа докладваното от Пламен Ст. Георгиев Административно
наказателно дело № 20215640200847 по описа за 2021 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от А. З. Х., в качеството й на управител на „****
****“ ****, град П. срещу Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, Серия К №
2243561, издаден от ОД на МВР - Хасково, с който на основание чл. 189, ал. 4,
вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно
наказание – „Глоба” в размер на 100 лева за извършено нарушение по чл. 21,
ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП. В подадената жалба се релевират оплаквания за
незаконосъобразност на издадения електронен фиш, като развиват от
жалбоподателя конкретни съображения в подкрепа наведените доводи,
позовавайки се на допуснати съществени процесуални нарушения при
издаването му, свързани с посочване на мястото на извършване на
нарушението, липсата на яснота в какво се изразява то и неотчитане на
нормативно признатия толеранс на скоростта. Моли съда по делото да бъде
1
постановено решение, с което атакуваният електронен фиш да бъде отменен,
като незаконосъобразен.
В съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, жалбоподателят,
редовно призован, не се явява и не изпраща упълномощен по делото
процесуален представител.
Издателят на електронния фиш - ОД на МВР – Хасково, редовно
призовани, не изпращат представител по делото, като в съпроводителното
писмо излагат становище по жалбата, като предлагат обстоятелствата в нея да
не се вземат предвид и същата да бъде оставена без уважение.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата
на чл. 189, ал. 8 ЗДвП, предвид представените доказателства за датата на
връчването на електронния фиш, чрез лице, легитимирано да атакува
издадения електронен фиш, поради което е процесуално допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по
основателността й и след като се запозна и прецени събраните доказателства
при извършената проверка на обжалваното наказателно постановление,
намира за установено следното:
На 08.08.2018 г. в 09:56 часа, било установено и заснето било
установено и заснето с автоматизирано техническо средство ARH CAM S1 №
11743ВА движение на лек автомобил марка ,,**********”, модел ,,****” с
регистрационен номер ** **** **, със скорост от 86 км./ч. – над разрешената
за движение извън населено място при въведено ограничение на скоростта –
60 км/ч. с пътен знак В-2.
От представената Справка в централна база КАТ, по регистрационен
номер, се установява, че автомобилът с посочения по – горе регистрационен
номер е лек по своя вид и същият е регистриран на името на ,,********
********” ****, град С. с ползвател „**** ****“ ****, град П., като лицето
подало и получило свидетелството за регистрация е вписано с имена М. Р.
Щ.. Въз основа на тези констатации е издаден процесният електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство. В описателната част на електронния фиш, след отчетен толеранс от
2
минус 3 %, е вписано движение с установена скорост от 83 км./ч. –
превишаване с 23 км/ч. За дата и час на нарушението са вписани показанията
на техническото средство, което видно от приложеното Писмо № АУ –
000029-64140 от 11.12.2017 г. съответства на одобрения тип, а за място на
нарушението – ПП I-5, км. 287+705, разклон Астика с движение в посока
град Хасково, с насочване на техническото средство към град Димитровград.
Изложената дотук фактическа обстановка е категорично установена от
представените по делото писмени доказателства, посочени на съответното
място по – горе. По отношение на приложения снимков материал №
11743ВА/003256 с техническо средство ARH CAM S1 № 11743ba
съображения ще бъдат изложени по – долу в изложението на правните
изводи. На това място следва единствено да бъде отразено принципното
законово положение, че снимковият материал, съгласно чл. 189, ал. 15 от
Закона за движението по пътищата, като изготвено с техническо средство и
система, заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява
веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес
и като такова бе приобщено по делото.
При така установените факти съдът намира от правна страна
следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по
пътищата при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в
km/h, които за пътно превозно средство от Категория Б за населеното място е
50 км. ч., извън населено място – 90 км. ч., по автомагистрала – 130 км. ч., а
според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава,
е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По силата
на чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, в редакцията й относима към датата на
извършване на деянието и издаване на наказателното постановление за
превишаване на разрешената максимална скорост извън населено място от 21
km/h до 30 km/h - с глоба 100 лв. Следователно, деянието, за което е
наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона
за наказуемо.
3
Според чл. 189, ал. 4 ЗДвП, в редакцията, относима към датата на
процесното деяние редакция, изм. ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в
отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. При
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура
на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи. Според текста на Параграф 6, т.65 (нова –
ДВ, бр.19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП „автоматизирани технически средства и
системи” са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към
земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от
пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който
поставя начало и край на работния процес.
С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл.165, ал.3 от
ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г. се
уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по
пътищата. В чл. 2 от Наредбата е прокарано разграничение между
стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените
от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават
4
електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна
система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава
извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата
за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и
санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на
стационарни АТСС, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и
системи за контрол. Нормативно регламентираните изисквания относно
въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на
зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не
изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването
на мобилното АТСС (чл.9 от Наредбата), отговарят на изискванията,
залегнали в Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо
събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата
на „техническите средства” преди изменението на чл.189, ал.4 от ЗДвП с ДВ.
бр.19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на
допуснато нарушение на Закона за движението по пътищата може да бъде
издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно
автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са
изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. В
конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално
отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по
пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в
него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз – 305 от 04.02.2011 г. на
Министъра на вътрешните работи образец. Поставя се въпросът дали в
процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени
изискванията на цитираната по – горе наредба, съдържаща правила,
гарантиращи законосъобразното протичане на този процес.
В случая, приложен по административнонаказателната преписка и
приет по делото, като писмено доказателство е и задължителният в случаите
на ползване на мобилна АТСС, протокол по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-
532 от 12.05.2015г. на МВР. Последният е доказателство относно мястото и
времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС е заснето,
посоката на движение, ограниченията на скоростта, автомобила на който е
5
поставено мобилното АТСС и др. изисквания по Наредбата. Представеният в
случая протокол е попълнен надлежно, макар и не изцяло, като е вписана дата
на използване на техническото средство. Фактът, че не е отбелязано кога
протоколът е регистриран в системата на МВР и дали, съответно кога е бил
проверен касае административното отчитане на дейността и контрол в
рамките на самата служба на МВР и не води до порок в процедурата,
обосноваващ допускането на съществено процесуално нарушение, тъй като са
изпълнени всички реквизити, свързани със самото деяние и установяването
му. По този начин са обезпечени фактическите изводи на съда, в това число
относно способа за въвеждане на ограничението на скоростта,
разположението на средството за измерване, посоката на движение и
заснемане, а доводите на пълномощника на жалбоподателя в обратна насока
се явяват неоснователни. Налице в съставения протокол е и необходимата
яснота относно способа за въвеждане на ограничението на скоростта от 60
км/ч., визирано в ел. фиш, като е посочено в цитирания протокол, изключение
от общото правило за ограничението при подбора на скоростта при движение
извън населено място – 60 км.ч., въведено с пътен знак. Необходимо е да се
отбележи също така, че съгласно чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. на МВР, съставеният на основание ал. 1 от същата норма
протокол се съпровожда със снимка на разположението на уреда, тоест на
мобилното АТСС, доколкото следва да е неразделна част от протокола, при
положение, че в конкретната хипотаза се касае за работа с временно
разположено на участък от пътя автоматизирано техническо средство, респ.
система за контрол на скоростта. Тази снимка има за предназначение да даде
визуална представа къде евентуално е било поставено мобилното АТСС, за да
се прецени дали това място отговаря на посоченото в протокола, спрямо
посоката на сработване и позиционирането на автоматизираните технически
средства и системи. В случая, налице е представена снимка по чл. 7, ал. 1 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР, поради което може да се
приеме, че тези изисквания са спазени, преценено на база информацията, че
посоката на сработване и заснемане е на насрещно движещите се превозни
средства, спрямо разположението на АТСС, тоест приближаващите се ППС.
Съобразно разпределението на доказателствената тежест е следвало именно
издателят на електронния фиш да установи спазването на нормативните
изисквания, действащи към момента на деянието за установяването на
6
нарушението по реда, предвиден в закона /в широк смисъл/, като при
установено спазване на тези изисквания, следва да се приеме, че атакуваният
електронен фиш е законосъобразно издаден.
По идентичен начин следва да се интерпретира и въпросът по същество,
отнасящ се до авторството на деянието, основавайки се на особености в
нормативната уредба, предвид способа за установяване и снакциониране на
нарушението и доколкото са налице ясни и категорични доказателства
относно собственика на моторното превозно средство, с което е извършено
посоченото нарушение на правилата на чл. 21, ал. 1 ЗДвП, респ. за лицето -
ползвател, според отразеното в приложената справка за собственост. В тази
връзка следва да се отбележи, че с разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП
(изм. ДВ бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) е предвидено, че
електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 с
препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на
определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при
осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от
получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната
териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена
декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на
свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето,
посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за
извършеното нарушение, а първоначално издаденият електронен фиш се
анулира. Според нормата на чл. 188, ал. 1 от ЗДвП, собственикът или този, на
когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с
него нарушение, като собственикът се наказва с наказанието, предвидено за
извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното
превозно средство, а според ал. 2 на същата норма, когато нарушението е
извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на
юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия
законен представител или на лицето, посочено от него, на което е
предоставил управлението на моторното превозно средство. Цитираните
разпоредби водят до извода, до който е достигнал и решаващият съдебен
състав в Решение № 63 от 30.03.2021 г. на АдмС - Хасково по к. а. н. д. №
1139/2020 г., че административнонаказателната отговорност за нарушение,
7
установено с техническо средство или система по реда на чл. 186, ал. 4 от
ЗДвП, се носи от собственика на заснетото моторно превозно средство, или от
лицето, на което моторното превозно средство е предоставено при оборване
на презумцията за отговорност на собственика в тези хипотези. От наличните
по делото писмени доказателства това е изпълнено, но не чрез представяне на
изискуемата се писмена декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, в която
представляващият по закон „******** ********“ ****, град С. да е посочил
лицето, на което е предоставил управлението на моторното превозно
средство, а чрез ангажиране на отговорността на субекта, комуто е
предоставено ползването на превозното средство. Той в случая е бил
изначално ясен, след като в справката е вписан по реда на чл. 4, ал. 3 от
Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение
и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства,
издадена от Министъра на вътрешните работи, ползвател на процесното
моторно превозно средство и доколкото това е юридическо лице, то в
съответствие с чл. 188, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДвП е ангажирана отговорността на
представляващия го по закон. В крайна сметка целта на закона е изпълнена,
тъй като е спазена предвидената в него процедура не само по установяване на
деянието, но и за установяване на автора. Следователно, доколкото то
законосъобразно е вменено в отговорност на А. З. Х., в качеството й на
управител на „**** ****“ ****, град П., с оглед представените доказателства,
включително пред издателя му за собственост на моторното превозно
средство и за неговия ползвател, санкционният акт е необходимо да бъде
потвърден.
С оглед изхода на спора и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в тежест
на жалбоподателя, следва да бъдат възложени разноските по делото, но само в
случай, че се претендират и са действително сторени. В конкретната
хипотеза, липсва отправено искане от страните, поради кеото съдът не следва
да се произнася с изричен диспозитив за разноските, тъй като такъв се дължи
само при тяхното присъждане.
Мотивиран така, съдът
8
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство, Серия К № 2243561,
издаден от ОД на МВР - Хасково.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково
в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: М. С.
9