Определение по дело №547/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 54
Дата: 14 януари 2020 г. (в сила от 2 март 2020 г.)
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20197130700547
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Ловеч, 14.01.2020г.

 

Административен съд Ловеч, втори административен състав, в закрито съдебно заседание на четиринадесети януари две хиляди и двадесета година, в състав:

                                          Председател: съдия Габриела Христова

 

като разгледа докладваното от съдия Христова административно дело №547/2019г. по описа на Административен съд Ловеч, и за да се произнесе, взе предвид  следното:

 

Административното дело е образувано по жалба на Г.В.В., изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ***, против Заповед № Л-1349 от 30.08.2019г. на Началника на Затвора Плевен. С оспорения акт на жалбоподателя на основание чл.101, т.1 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за извършено от него дисциплинарно нарушение по чл.100, ал.1 и ал.2, т.5 от ЗИНЗС във вр. с чл.96, т.3 и чл.97, т.2 от ЗИНЗС.

Първоначално жалбата е била подадена пред Административен съд Плевен, като след направени отводи от всичките осем съдии, делото е било изпратено на ВАС за определяне на компетентен съд за разглеждане на жалбата на В.. С Определение №15349 от 13.11.2019г., постановено па адм. дело №13071/2019г., ВАС е определил Административен съд Ловеч като компетентен съд да разгледа жалбата на В..

След запознаване с жалбата и като съобрази приложимите законови норми, съдът намира, че същата е недопустима за разглеждане като насочена срещу акт, който не подлежи на съдебен контрол. Съображенията за това са следните:

С разпоредбите на чл.110 и чл.111 от ЗИНЗС са предвидени възможностите за атакуване на заповедите на налагане на дисциплинарни наказания, които са разграничени съобразно наложеното наказание. В чл.110 от ЗИНЗС е посочено, че заповедите за дисциплинарно наказание, издадени от началника на затвора (каквато е и процесната), подлежат на обжалване пред главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, а в случаите по чл.104, ал. 3 – пред министъра на правосъдието. Заповедите се обжалват в 7-дневен срок от запознаване на лишения от свобода със заповедта. Правомощието на компетентния орган е да се произнесе по жалбата с мотивирано решение, с което да отмени заповедта, да отхвърли жалбата и потвърди оспорената заповед или да отмени заповедта и върне преписката на органа, издал заповедта, с допълнителни указания.

Видно от цитираната норма е, че заповедите за налагане на дисциплинарни наказания по чл.101, т.1-6 от ЗИНЗС подлежат на обжалване единствено по административен ред пред горестоящия административен орган, т.е. за тях законодателят е изключил общия ред за съдебен контрол за законосъобразност на административните актове по чл.145 и следващите от АПК. В случая тази процедура е изпълнена, като по жалба на В. против заповедта, Главният директор на ГДИН се е произнесъл със Заповед № Л-4300 от 25.09.2019г., с която е отхвърлил жалбата против заповедта на Началника на Затвора Плевен. По този начин регламентираният в чл.110, ал.4-5 от ЗИНЗС ред за оспорване на заповедта е бил изчерпан и същата е влязла в сила.

От своя страна нормата на чл.111 от ЗИНЗС изрично отграничава реда за обжалване на заповедите за наложено дисциплинарно наказание „изолиране в наказателна килия“ от останалите такива, като е регламентирано, че заповедта за дисциплинарно наказание изолиране в наказателна килия подлежи на оспорване пред административния съд по местоизпълнение на наказанието в тридневен срок от обявяването й. В предвидения съдебен контрол са посочени и възможностите на съда при произнасяне, които не се отличават от тези на административния орган, постановяващ решение – да потвърди заповедта, да отмени заповедта или да отмени заповедта и да върне преписката на органа, издал заповедта, със задължителни указания относно прилагането на закона.

Именно последните възможности (еднакви при двата вида контрол – административен и съдебен) и двете последователни разпоредби на чл.110 и чл.111 от ЗИНЗС, водят до извода за отлика на съдебния от административния контрол единствено за заповеди, касаещи дисциплинарно наказание „изолиране в наказателна килия“. Настоящият състав намира, че това е и смисъла на ЗИНЗС, да направи изключение за съдебен контрол само за най-тежкото от възможните дисциплинарни наказания, предвидени в чл.101 от ЗИНЗС, но не и за останалите.

Различен от горния извод не се обективира и при съобразяването на чл.120, ал.2 от Конституцията на Република България, съгласно който гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично посочените със закон. С така посочената норма възможността за изключване на съдебния контрол върху административните актове е предоставена на законодателя. В практиката си Конституционният съд нееднократно се е произнасял относно границите, в които може да бъде прилагано изключението, предвидено в чл.120, ал.2 от Конституцията. В случая волята на законодателя е ясна и не съществува нуждата от тълкуване на разпоредбата на чл.110 от ЗИНЗС – по-леките по размер дисциплинарни наказания на лишени от свобода се обжалват само по административен ред, докато най-тежкото (изолиране в наказателна килия) като засягащо конституционно признати права и свободи на лицата, подлежи на обжалване пред административния съд, и то само на една инстанция. Налице са специални норми на ЗИНЗС, които ограничават съдебния контрол на заповедите за налагане на дисциплинарни наказания, с изключение на тези, с които се налага наказанието „изолиране в наказателна килия“.

Следователно налагането на дисциплинарно наказание от вида на процесното не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, тъй като специалният закон предвижда оспорване единствено по административен ред, който ред е изчерпан в случая.

Предвид изложеното и при съобразяване предвидената в нормата на чл.111 от ЗИНЗС възможност за оспорване пред съд единствено на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание „изолиране в наказателна килия“, докато по отношение на останалите дисциплинарни наказания е предвидено само административно обжалване на заповедите, но не и съдебно обжалване, жалбата на Г.В., по която е образувано настоящото производство, е процесуално недопустима за разглеждане като насочена срещу акт, който не подлежи на съдебен контрол. Горното налага жалбата да се остави без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

Същото разрешение на казуса е възприето и застъпено в практиката на Върховния административен съд – така Определение № 8098 от 30.05.2019г. на ВАС по адм. д. № 4213/2019г., III о., Определение № 13644 от 07.11.2018г. на ВАС по адм. д. № 13376/2018г., I о., Определение № 10933 от 18.09.2018г. на ВАС по адм. д. № 11015/2018г., I о., Определение № 9914 от 19.07.2018г. на ВАС по адм. д. № 6401/2018г., III о., Определение № 1096 от 25.01.2018г. на ВАС по адм. д. № 300/2018г., IV о., Определение № 799 от 19.01.2018г. на ВАС по адм. д. № 568/2018г., IV о., Определение № 3079 от 14.03.2017г. на ВАС по адм. д. № 2399/2017г., I о., Определение № 3276 от 22.03.2016г. на ВАС по адм. д. № 2338/2016 г., I о., Определение № 13107 от 04.11.2014г. на ВАС по адм. д. № 13355/2014г., I о. и др.

С оглед искането на жалбоподателя да бъде освободен от заплащане на държавна такса (по което Административен съд Плевен не се произнесъл) и служебно събраните от настоящия състав доказателства за липсата на достатъчно средства на В., същият следва да бъде освободен от заплащане на държавна такса за образуваното съдебно производство.

Поради изложеното и на основание чл.159, ал.1 от АПК, съдът

 

                             О П Р Е Д Е Л И:

 

Освобождава Г.В.В. от заплащане на държавна такса за образуваното съдебно производство.

Оставя без разглеждане жалбата на Г.В.В., изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ***, против Заповед № Л-1349 от 30.08.2019г. на Началника на Затвора Плевен.

Прекратява производството по адм. дело № 547/2019г. по описа на Административен съд Ловеч.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба чрез АС Ловеч пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.

Копие от определението да се изпрати на страните.

 

 

                                                   Административен съдия: