Р Е Ш
Е Н И Е
гр. П., 12. 12. 2018 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
П.ският районен съд, I
граждански състав, в публичното заседание на двадесети ноември през двехиляди и
осемнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО ТОМОВ
при секретаря Румяна Конова като разгледа докл***аното
от съдията ТОМОВ гр. д. № 4722 по описа за 2018 година, и на основание данните
по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:
Постъпила е жалба
от „А.М.” ЕООД *** против заповед № *** год. на ***на
О.П. с която е отменена предходна
заповед № *** год. на ***на О.П. Жалбоподателят
счита, че процесната заповед е незаконосъобразна, като постановена при липса на компетентност, съществено нарушение на административнопроизводствените
правила и в противоречие с материалноправните разпоредби на националното законодателство. Твърди се, че издадената заповед е нищожна, тъй като
издателят й- ***на О.П. не е имал
компетентност да възобновява
административното производство и да отменя предходната си заповед, а това е следвало да се извърши от по- горестоящия административен
орган. Твърди се, че отделно
от това липсват фактически
и правни основания за издаването
на заповедта. Твърди се, че
не е налице посоченото в заповедта основание по чл. 99 т. 1 от АПК- липсва допуснато съществено нарушение на
някое от изискванията за законосъобразност при издаването
на отменената заповед. Жалбоподателят счита, че незаконосъобразен е изводът на административния орган за „установено
наличие на задължения”. Излага
доводи, че няма влезли в сила съдебни
актове, които да установяват изискуеми задължения на жалбоподателя към общината, още
повече, че в предмета на висящите
между страните дела няма претенции за заплащане на наем
или обезщетение. В заключение жалбоподателят
моли съда да прогласи нищожността на обжалваната заповед, респ. да я отмени като незаконосъобразна. Претендира се присъждане на направените деловодни разноски.
Първоначално жалбата е подадена пред П.ския административен съд, пред
който е образувано адм. дело № 592/ 2018 год. Към същото е приобщена
административната преписка. С определение № 844/ 25. 06. 2018 год. П.ският административен съд
е прекратил производството по делото и е изпратил последното по подсъдност на П.ския
районен съд. С определение № 2465/ 29. 06. 2018 год. по гр. дело № 4722/
2018 год. районният съд е повдигнал спор за подсъдност, който е разрешен с
определение № 83/ 22. 10. 2018 год. по гр. дело № 67/
2018 год. на смесен петчленен състав на ВКС и ВАС, в което е прието, че компетентен
да се произнесе по жалбата е П.ският районен съд.
Жалбоподателят
се представлява от ***. Е.Й. в съдебно заседание, който поддържа
жалбата и моли да се прогласи за нищожна, респ. да се отмени процесната
заповед.
Ответникът
се представлява от ***Д.Б. в съдебно заседание и моли да се отхвърли
жалбата като неоснователна и недоказана. Претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
П.ският районен съд, като
провери изцяло законосъобразността на оспорвания акт, съобрази доводите на страните
и представените писмени доказателства, намира за установено следното от
фактическа страна:
Жалбата е подадена в законоустановения
преклузивен срок от надлежна страна и е допустима. Разгледана по същество,
жалбата е основателна.
По делото е безспорно, че със
заповед № *** год., издадена на основание чл. 44 ал. 2 във вр. с ал. 1 т. 1 от ЗМСМА, чл. 94 ал. 1 от Наредба № 7 на Общински съвет гр. П. и протокол от
проведен публичен търг на 25. 04. 2018 год. на комисия, назначена със заповед №
***год., ***на О.П. е определил „А.М.” ЕООД *** за спечелил
участник в публичния търг с
тайно наддаване за отдаване
под наем на земеделска земя
от общинския поземлен фонд
с обща площ 2 383, 643 дка.
по кадастралната карта и кадастралните
регистри на *** за срок от една
стопанска година /2017- 2018 година/.
Безспорно е също така, че с
процесната заповед № *** год. ***на О.П. е отменил своята предходна заповед № *** год. с основния мотив, че „А.М.” ЕООД ***, произтичащи от неразплатени наем
и/ или обезщетения.
Така издадената заповед е
нищожна и не е породила целените с нейното издаване правни последици. Същата е
издадена на основание чл. 99 т. 1 от АПК. Производството по чл. 99 и сл. от АПК
е извънреден контролен способ за отмяна на влязъл в сила административен акт,
който не е обжалван по съдебен ред и то само при наличие на някое от
основанията по чл. 99 т. 1- 7 от АПК.
Предпоставките за възобновяване на производството по издаване на
административните актове предполагат привеждане на актовете в съответствие с
тяхното фактическо и правно положение, съществувало към момента на тяхното
постановяване. Отмяната по чл. 99 от АПК е допълнително правно средство за
осигуряване прилагането на принципите за истинност и законност на актовете,
издавани от административните органи. Това производство засяга стабилитета на
административния акт, поради което основанията за възобновяване са посочени
изчерпателно и не могат да се тълкуват разширително. Възможността да инициират
производството е предоставена на ограничен кръг субекти, а сроковете са
преклузивни и изтичането им погасява правото да се иска възобновяване.
В конкретния случай е налице влязла в сила заповед
на ***на О.П. № *** год., с която е определено дружеството- жалбоподател за спечелил
търга участник. Разпоредбата на чл. 8 от ЗОС, която регламентира възможността
за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска
собственост, в своята алинея 11 предвижда, че актовете на общинския съвет и на ***за
придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост
подлежат на контрол и могат да бъдат оспорвани по реда на чл. 45 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация, освен в случаите по Закона за концесиите.
От своя страна разпоредбата на чл. 45 ал. 1 от ЗМСМА предвижда, че актовете на ***
на общината могат да се оспорват по административен ред пред ***, освен ако в
закон е предвидено друго. Нито в ЗОС, нито в ЗМСМА, нито в Наредба № 7 на Общински съвет гр. П. е предвидено друго, поради което издадената и
впоследствие отменена заповед № *** год. на ***на О.П. е подлежала на оспорване
по административен ред пред по-горестоящия административен орган, т. е. пред ***
на Област П.. Последният е и органът, който е бил компетентен да инициира
производство и издаде заповед по реда на чл. 99 т. 1 от АПК, но в случая това
не е било сторено. Заповедта е отменена от нейния издател- ***на О.П. а не от
горестоящия му административен орган. Това обуславя изводът, че последващата и оспорена
в настоящото производство заповед № *** год. на *** на О.П. е издадена от некомпетентен орган, явява се
нищожна и следва да се прогласи за такава. При това положение става
безпредметно да се изследват въпросите относно това налице ли са били
фактическите и правни основания за издаването на процесната заповед, доколкото
същите касаят вече законосъобразността на административния акт и предполагат
същият да е валиден и да е породил правни последици.
При този
изход на делото в полза на жалбоподателя „А.М.” ЕООД следва да се присъдят направените разноски за ***окатско възнаграждение в размер на 500 лв.
По горните съображения П.ският районен съд
Р Е Ш И:
ПРОГЛАСЯВА нищожността
на заповед № *** год. на ***на О.П. с която е отменена предходна заповед № *** год. на ***на О.П.
***, БУЛСТАТ *********, с адрес
на управление ***, ***, представлявана от Г.Л.С., да заплати на „А.М.” ЕООД, ЕИК ***, със седалище
и адрес на управление ***, представлявано от *** Х.И.Т., направените деловодни разноски за ***окатско
възнаграждение
в размер на 500 лв.
Решението може
да се обжалва пред Административен
съд гр. П. в 14- дневен
срок от съобщението до страните
за изготвянето му.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: