Решение по дело №357/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 януари 2020 г.
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20197200700357
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                     

  гр.Русе, 21.01.2020 г.

  В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на петнадесети януари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

  Председател: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

Членове: ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

       ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

при секретаря Мария Станчева и с участието на прокурора Валентина Личева, като разгледа докладваното от съдия Йосифов к.а.н.д. № 357 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е касационно по чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН във вр. чл.208 и сл. от глава XII от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Х.Й. (F. Y.), турски гражданин, роден на *** г., чрез процесуалния му представител, против решение № 725/25.10.2019 г., постановено по АНД № 1603/2019 г. по описа на РРС, с което е потвърдено наказателно постановление № 38-0000969/26.07.2019 г. на началника на ОО „Автомобилна администрация“ – Русе. С наказателното постановление, на основание чл.93в, ал.11 от ЗАвПр, за нарушение по чл.12, § 2, б.“б“ т.(ii) от Приложение „Контролен уред“ към Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) във вр. с чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвПр, на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева. Като касационни основания се сочат допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на материалния закон. Твърди се, че неправилно въззивната инстанция е приела за доказано, че нарушението попада в компетентността на българските власти, както и че в случая намира приложение Европейската спогодба (AETR). Поддържа, че неправилно районният съд е приел също, че в извънсъдебната фаза на производството не са допуснати съществени нарушения на чл.42, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, изразяващи се в непосочване на мястото на извършване на нарушението в акта за установено административно нарушение (АУАН) и наказателното постановление, което водело до невъзможност да се определи и кои са местно компетентните контролни органи. Поддържа, че не въззивната инстанция не констатирала и допуснатите нарушения по чл.42, т.5 и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, които се изразявали в неточното посочване на нарушените законни разпоредби в АУАН и НП.  По посочените съображения се иска отмяната на обжалваното решение и решаване на делото по същество чрез отмяната на наказателното постановление.

Ответникът по касационната жалба – ОО „Автомобилна администрация“ – Русе не е депозирал писмен отговор. В съдебно заседание не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата и оставяне в сила решението на РРС.

Съдът, като взе предвид изложените в жалбата оплаквания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, след касационна проверка на обжалваното решение по чл.218, ал.2 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Касационната инстанция споделя изложените от районния съд съображения по тълкуването и приложението на закона. Обосновано въззивната инстанция е приела, че касаторът, като водач на товарен автомобил, е извършвал международен превоз на товари от Холандия (Нидерландия) за Турция през територията на Република България с превозно средство, регистрирано в Турция, която макар да не е страна – членка на ЕС, е такава по Европейската спогодба (AETR).

Текстът на чл.2, § 3, б.“а“ от Регламент (ЕО) № 561/2006 изрично предвижда, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън Общността, Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, вместо посочения регламент се прилага AETR за превозните средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване. Следователно в случая приложение намира именно посочената Европейска спогодба, към изискванията на която препраща и посочената в наказателното постановление разпоредба на чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвПр.

Неоснователни са възраженията на касатора, аргументирани с нормата на чл.4 от ЗАНН, според които българските контролни органи не разполагали с компетентност да установяват извършеното нарушение и да налагат административно наказание за него, тъй като той бил чужд гражданин и не било доказано, че нарушението е извършено на територията на Република България. В Протокола за присъединяването към Европейската спогодба (AETR) е предвидено следното: “Договарящите страни считат, че е желателно всяка договаряща страна да вземе необходимите мерки, чрез които да бъде в състояние да преследва нарушенията на разпоредбите на тази спогодба, не само когато те са извършени на нейна територия, но и когато са извършени на територията на друга държава, по време на международен превоз, извършван от пътно превозно средство, което тя е регистрирала“. Следователно между цитирания протокол и чл.4 от ЗАНН съществува известно противоречие, но само в частта по отношение на нарушенията, извършени в чужбина, като Европейската спогодба (AETR) обвързва санкционната компетентност на органите от съответната страна-членка с мястото на регистрация на ППС, с което е извършено нарушението, докато чл.4 от ЗАНН – с гражданството на нарушителя. Няма противоречие по въпроса за компетентността на контролните органи, основана на местоизвършването на нарушението на територията на съответната страна-членка.

В конкретния случай се касае до нарушение, извършено чрез бездействие – чрез невъвеждане на необходимите данни в картата на водача за периода, през който той е нямал възможност да използва монтирания на превозното средство дигитален тахограф, поради това, че се намира извън превозното средство. Бездействието не се ограничава до периода, за който е следвало да бъдат въведени данните – от 12:30 часа до 15:15 часа и от 18:20 часа до 19:55 часа на 15.07.2019 г., а продължава и на територията на Република България като липсата на въведени данни за посочения период е установена при извършена проверка на територията на страната – в гр.Русе, по бул.“България“ № 123, чрез разпечатка от картата на водача, която разпечатка е изготвена на същата дата – 26.07.2019 г. Следователно процесното нарушение, извършено чрез бездействие, макар и започнало в чужбина, е продължило и на територията на страната, където е било констатирано и където, в съответствие с чл.4 от ЗАНН и Протокола за присъединяването към Европейската спогодба (AETR), за извършването му на касатора е наложена санкция от местно компетентния административнонаказващ орган – чл.48, ал.1 от ЗАНН. 

Доколкото се касае за нарушение, извършено чрез бездействие то, съобразно константната практика на ВКС, според която административните нарушения, осъществени чрез бездействие, се считат извършени там, където е било дължимо съответното правнорелевантно действие, правилно в АУАН и в НП мястото на извършване на нарушението е описано чрез посочване на маршрута, по който е бил извършван международния обществен превоз на товари, по време на който е следвало да бъдат въвеждани данните – от Холандия (Нидерландия) за Турция.

Както в АУАН, така и в НП са посочени нарушените законови разпоредби. Обстоятелството, че абревиатурата AETR (от френски: Accord Européen sur les Transports Routiers), която всъщност обозначава Европейската спогодба, е посочена в наказателното постановление след нормата на чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвПр, която пък предшества посочения като нарушен текст на чл.12, § 2, б.“б“ т.(ii) от Приложение „Контролен уред“, не води до извод, че това задължение не е изпълнено или че е изпълнено по начин наказаното лице да не може да разбере по кой законов текст е квалифицирано вмененото му нарушение.

По изложените съображения следва да се приеме, че районният съд не е допуснал процесуални нарушения и нарушения на материалния закон и е постановил едно правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

Така мотивиран и на осн. чл.221, ал.2, пр.1 от АПК, съдът

Р   Е   Ш   И  :

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 725/25.10.2019 г., постановено по АНД № 1603 по описа за 2019 г. на Районен съд - Русе.

Решението е окончателно.

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              

 

ЧЛЕНОВЕ: