№ 338
гр. Враца, 22.07.2024 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВРАЦА в публично заседание на двадесет и втори
юли през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Евгени Божидаров Ангелов
СъдебниГ. П. Г.
заседатели:К. Ц. С.
при участието на секретаря Виолета Цв. В.а
в присъствието на прокурора Н. В. Л.
като разгледа докладваното от Евгени Божидаров Ангелов Частно
наказателно дело № 20241400200475 по описа за 2024 година
намира следното:
Производството е по реда на чл.445-446 от НПК вр.чл.67 ал.1 т.2 от
ЗИНЗС и е образувано по предложение на началника на Затвора гр.Враца за
замяна на първоначалния режим на изтърпяване на наказанието "лишаване от
свобода" от „общ“ на „строг" като следващ по-тежък по отношение на
лишеният от свобода К. А. А. , ЕГН: **********
В предложението се посочва, че в условията на затвора, за целия период
на пенитенциарно третиране лишеният от свобода не демонстрира желание за
поправяне и превъзпитание, системно нарушава установения ред, за което има
наложени 4 дисциплинарни наказания, като поведението му влияе
отрицателно и върху останалите лишени от свобода. С оглед горното се
предлага на основание чл.67 ал.1 т.2 от ЗИНЗС да се замени първоначално
определеният му режим от „общ“ на „строг".
В съдебно заседание представителят на Затвора гр.Враца – Р. В.,
поддържа искането за замяна на режима по изложените в предложението
съображения. Счита, че с извършените дисциплинарни нарушения, за които
има наложени 4 дисциплинарни наказания, осъденият системно и грубо е
нарушил установения в ЗИНЗС ред, с което влияе отрицателно и на
останалите лишени от свобода.
Участващият в съдебното производство прокурор от Врачанска окръжна
прокуратура счита предложението за основателно и моли да бъде уважено.
Служебният защитник на осъденото лице – адв.М.М. от АК-Враца
намира искането за замяна на режима в по-тежък за неоснователно , като
изтъква участия на лишеният от свобода в спортни мероприятие и показана
корекция в положителна посока на поведението му.
1
Лишеният от свобода поддържа заявеното от защитника .
По делото е приложено затворническото досие на осъдения и са приети
като писмени доказателства становища от началник сектор СДВР, инспектор
ЗНРНОД и от началник сектор ЗООТ , доклад за оценка на риска от рецидив и
вреди по чл.155 от ЗИНЗС, план за препланиране на присъдата и актуална
справка за изтърпяната част от наказанието. Становищата от съответните
длъжностни лица в Затвора-Враца са в подкрепа предложението на Началник
на Затвора –Враца за замяна на първоначалният режим на изтърпяване на
наказанието в следващия по-тежък .
Врачанският окръжен съд, след като обсъди изложените в
предложението доводи и се запозна с материалите по делото, и след преценка
на изразените в съдебно заседание становища, приема за установено следното:
Предложението, по повод на което е образувано настоящото
производство, изхожда от компетентен орган, имащ право да сезира съда за
произнасяне по реда на чл.445 и чл.446 от НПК, а именно началник на Затвора
гр.Враца, където л.св.А. изтърпява наказанието си. Компетентен да се
произнесе по него е именно Врачански окръжен съд, тъй като е окръжният съд
по местоизпълнение на наказанието.
От приетите по делото доказателствени материали, съдържащи се в
затворническото досие на лишения от свобода, становищата на
пенитенциарните служители, доклада по чл.155 от ЗИНЗС и плана за
препланиране на присъдата е видно, че считано от 01.06.2023 г. л.св. К. А.
изтърпява общо наказание наказание в размер на две години лишаване от
свобода по НОХД № 443/23 г. на РС-Лом , при първоначален "общ" режим, за
деяние по чл.216 ал.1 НК ,като наказанието е групирано с това по НОХД №
155/22 г. на РС-Лом за престъпление по чл.195 ал.1 т.3 и т.4 НК /л.197 от затвр.
досие/ .
Към датата на постановяване на настоящото определение-22.07.2024 г.
размерът на неизтърпяната част от наказанието е четири месеца и десет дни .
Л. св. А. е настанен в ЗООТ „Враца“ на 07.07.23г„ първоначално във 2-ра
група. След трансформиране на затворническите групи на територията на
ЗООТ, определени със Заповед № Л-1115/28.03.2024 г. на началника на ЗООТ
„Враца“ е разпределен в 3-та група.
След изтичане на периода на адаптация в общежитието и преценка на
актуалното здравословно и психично състояние е представен на комисия по
чл. 35, ал. 3 от ППЗИНЗС за разпределяне на лишените от свобода по работни
обекти, заключението, от която е - работа под контрол, отразено в протокол с
per. № 9621/ 08.08.2023г.
От 13.01.2024г., след депозирана молба от него, е назначен на работа
като чистач битова стая през почивните дни на основание чл.80 от ЗИНЗС със
Заповед № 180/ 12.01.2024г. От 10.04.2024г. работи като чистач корпус на
основание чл.80 от ЗИНЗС със Заповед № 1221/ 09.04.2024г. и като чистач
корпус – 1/2 щат съгласно Заповед № 1222/ 09.04.2024г. Декларираното от
л.св. А. желание за участие в трудова дейност е насочено преди всичко към
съкращаване на престоя в затвора, а не толкова към постигане на
2
положителни личностни промени.
По отношение на извършеното правонарушение не приема в
необходимата степен отговорността за криминалното си поведение, не
осъзнава в достатъчна степен факторите, допринесли за извършване на
деянието. Липсва самокритичност по отношение на собствените поведенчески
изяви. С трайно формирани криминални нагласи, не зачитащ обществените
норми и правила и с формална мотивация за промяна.
Като цяло поведението на л.св. А. очертава регресивна линия и го
характеризира като системен нарушител на ЗИНЗС с наложени
дисциплинарни наказания, както следва:
-Заповед № Л-3705/29.11.2023г., на основание чл. 101, т. 1 от ЗИНЗС,
- Заповед № Л-3736/04.12.2023г. на основание чл. 101, т. 2 от ЗИНЗС,
- Заповед № 1093/27.03.2024г. на основание чл. 101, т. 4 от ЗИНЗС и
- Заповед № Л- 2077/25.06.2024 г., на основание чл. 101, т. 5 от ЗИНЗС.
Извършените дисциплинарни нарушения са за притежание на
неразрешени вещи и конфликти, прераснали във физическа саморазправа с
други л. св.
Не е награждаван, поради липсата на системни положителни прояви.
При направената преоценка, рискът от рецидив се повишава до 100
точки, като трайно се запазва в границите на високите стойности. В профилът
на криминогенни нужди раздели с дефицитни стойности са: „Криминално
минало“, „Отношение към правонарушението“, „Взаимоотношения“,
„Образование и обучение“, „Управление на финансите и доходите“, „Начин на
живот и обкръжение“, „Злоупотреба с алкохол“, „Емоционални проблеми“,
„Междуличностни проблеми“ и „Умения за мислене“. С гранични стойности,
но повлияващи вероятността от рецидив, се очертават разделите „Настоящо
правонарушение“ и „Трудова заетост“.
Рискът от вреди е нисък за служителите и среден за останалите лишени
от свобода по време на престоя в контролирана среда.
Рискът от вреди за обществото е висок, определящ се от характера на
извършените правонарушения.
От приложения по делото доклад по чл.155 от ЗИНЗС се установява, че
Първоначално отчетеният риск от рецидив е висок -82 точки.
Рискът от вреди към служителите и останалите лишени от свобода е с
ниски стойности.
Рискът от суицид или самонараняване е с ниски стойности към момента.
Липсват данни и информация за минало такова поведение. Към настоящия
момент няма индикации или отключващи фактори в тази насока.
Рискът от бягство и укривателство е с ниски стойности. Не се
наблюдават подобни намерения до момента. Ще се следи поведението му при
изтърпяване на наказанието.
Рискът от вреди за обществото след освобождаването му е със средни
стойности. Индикация за това са настоящото правонарушение и
криминалното минало и податливостта му на отрицателно въздействие от
3
страна на близкото криминално обкръжение. Рискът от вреди е насочен към
широк кръг в обществото.
При изготвената ревизия на оценката на риска от рецидив се отчита
драстично повишаване на стойностите до актуалните 100 точки - висок риск
от рецидив, дължащо се на показаното трайно деструктивно поведение в
затворническото общежитие, както и на постъпилата информация за оказван
системен физически, психически, емоционален и сексуален тормоз от страна
на л.св. А. спрямо партньорката и децата му. Независимо от проведената
социална дейност с лишения от свобода, за периода на престой в ЗООТ, не се
наблюдават нагласи за съобразяване с общоприетите норми и конкретни
нравила.
С оглед приетата фактология, съдът прави следните правни изводи:
Разпоредбата на чл.67, ал.1, т.2 от ЗИНЗС предвижда възможност
първоначално определеният режим на изтърпяване на наказанието да бъде
заменен в следващия по-тежък, ако лишеният от свобода грубо или системно
нарушава установения ред, системно се отклонява от работа или влияе
отрицателно върху останалите лишени от свобода.
От приложените по делото доказателствени материали се установява, че
по време на изтърпяване на наказанието л.св. К. А. е допуснал безспорно
системни и груби нарушения на установения ред в затвора, за които е наказан
дисциплинарно 4 пъти, като се отчита обстоятелството , че дисциплинарните
наказания са налагани в кратък период веднага след започване изтърпяването
на наказанието и до момента за нито едно от тях не е настъпила реабилитация
по смисъла на чл.109 ЗИНЗС . В процеса на изтърпяване на наказанието е
отчетено пълно безразличие към поеманите отговорности. Предвид
допуснатите множество дисциплинарни нарушения оценката на риска от
рецидив е завишена от първоначално определените 82 точки до актуалните
100 точки в границите на високите стойности, с констатирани множество
проблемни зони. Рискът от вреди за обществото е със средни стойности.
Поведението му е свързано с липса на желание и мотивация за промяна и с
негативно отношение към установените вътрешен ред и порядки.
Реализираните прояви в условията на общежитието разкриват явно и
пренебрежително отношение към установения ред и липса на разбиране от
необходимостта да се спазва определени правила. Това затруднява процесът на
поправяне и дава неблагоприятни отражения върху режимната дисциплина.
С оглед на тези съображения, съдът приема, че по отношение на л.св.К.
А. А. е налице хипотезата на чл.67, ал.1, т.2 ЗИНЗС, доколкото същият в хода
на изтърпяване на наказанието "лишаване от свобода" системно е нарушавал
обществения ред и е влияел отрицателно върху останалите лишени от свобода.
Ето защо предложението на началника на Затвора-Враца за замяна на режима
му в следващия по-тежък от първоначално определения по чл.57 ЗИНЗС се
явява основателно и следва да бъде уважено.
Неоснователни се явяват твърденията на защитата за корекция в
положителна посока на поведението на лишеният от свобода. Всички писмени
доказателства оборват това твърдение. Отчетен е повишен риск от рецидив
4
при 100 актуални точки , което е значително повишение при установените 82
точки при постъпване в Затвора. Рискът от вреди за обществото също е висок .
Налице е регистрирано участие в спортни турнири и една беседа , като
липсват данни за участия в други корекционни програми.Установява се
пренебрежително отношение към установеният ред в ЗООТ-Враца, което
неминуемо затруднява процесът на поправяне , дава неблагоприятни
отражения на режимната дисциплина и влияе отрицателно върху останалите
лишени от свобода.
При изложените съображения и на основание чл.446 от НПК, вр.чл.67,
ал.1, т.2 от ЗИНЗС Врачански окръжен съд в този съдебен състав
ОПРЕДЕЛИ:
ЗАМЕНЯ първоначално определеният режим на изтърпяване на
наказанието от 2 /две/ години „лишаване от свобода“, наложено на лишения
от свобода К. А. А. по НОХД № 444/2023 г. по описа на РС-Лом , от "ОБЩ"
на „СТРОГ“ .
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО се обяви публично в присъствие на всички страни
и подлежи на обжалване и протестиране в 7-дневен срок, считано от днес,
пред АС-София .
ПРЕПИС от определението, след влизането му в сила, да се изпрати на
началник на Затвора гр.Враца, за изпълнение.
Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
5