Решение по дело №424/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 октомври 2020 г.
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20207140700424
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

459/12.10.2020 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично съдебно заседание на девети октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: Соня Камарашка

       Членове:  Бисерка Бойчева

   Рени Цветанова

 

при секретаря Петя Видова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 424 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК  във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

 

Предмет на касационното административно – наказателно производство е Решение №232 от 20.07.2020 г. по АНД № 244 по описа за 2020г. на Районен съд – Монтана, с което е потвърдено наказателно постановление № 38 от 03.01.2020год. издадено от Началника Отдел "Рибарство и Контрол - Западна България" - София към ГД "Рибарство и контрол" при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/, упълномощен със Заповед №РД 09-25/21.01.2014год издадена от министъра на МЗХ. С наказателното постановление на А.Е.А. с ЕГН * ***, е наложено административно наказание глоба в размер на 1000.00 лева /хиляда/, на основание чл.73, ал.1 от ЗРА, за извършено административно нарушение на чл.39а, ал.1, т.1 и т.2 от ЗРА, като на основание чл.90, ал.1 от ЗРА са отнети в полза на държавата –  15,400кг. риба от вида „бяла риба“; 6,200кг. риба от вида „сребриста каракуда“; 7,600кг. риба от вида „платика“ всички върнати във водата;. 2бр. хрилни мрежи с размери 100м./2.00м./45мм и 2бр. хрилни мрежи с размери 50м./2.00м./50мм .

Касационният жалбоподател А.Е.А. редовно призован не се явява, представлява се от адвокат Д.Б. от САК, в писмена молба поддържа жалбата в която навежда доводи за допуснато нарушение на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Излага доводи, че съдът е кредитирал показанията на трима от свидетелите които са противоречиви поради което е стигнал до необоснован извод относно установената по делото фактическа обстановка досежно авторството на извършеното деянието. Моли за отмяна на въззивното решение и издаденото НП.

Ответника по касационната жалба Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури, представлявана от изпълнителния директор, редовно призован, не се явява, от процесуалния му представител ст. юрисконсулт И*** П*** в писмено становище се оспорва касационната жалба, като моли съда да остави в сила обжалваното съдебно решение. Навежда доводи за установеност на административното нарушение и законосъобразно ангажиране на административнонаказателната отговорност.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, а атакуваното решение следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК във вр. чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно.

След обсъждане на жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, прие следното: касационните основание, които са заявени и поддържани пред настоящата инстанция са за неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила – чл.63,ал.1 от ЗАНН във вр. чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК.

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 26.11.2019 г. в 18,40 часа на язовир О*** в района на село Б*** , община Монтана касатора – А.Е.А. е наблюдаван от служители на ИАРА – В*** К*** С*** и Р*** Й*** В*** които установила, че А.А. навлиза с гумена лодка във водата при GРЅ координати 43.3673006.23.1992911, като разполага 4 /четири/ броя хрилни мрежи, които контролира. Междувременно на място пристигнал и полицейски служител св. Б*** Х*** Б*** , а впоследствие и св.А*** П*** Г*** , като с появата им А.А. избягал. Установено било от проверяващите, че вследствие на незаконния стопански риболов, А. бил хванал 15.400 кг риба от вида бяла риба; 6.200 кг риба от вида сребриста каракуда; 7.600 кг риба от вида платика, която била върната във водата от проверяващите след измерването й с везна. Както и два броя хрилни мрежи с размери 100м/2.00м/45мм и два броя хрилни мрежи с размери 50м/2. 00м/50мм. За извършената проверка били съставени Протокол № 446/26.11.2019 г. и Констативен протокол № 447/26.11.2019 г.

При предявяване на АУАН административно наказаното лице е отказало да подпише същият, като отказа му е удостоверен с подписа на един свидетел. В срока по чл. 44 от ЗАНН няма данни да е депозирал възражения.

Въз основа на акта било издадено и оспореното Наказателно постановление № 38 от 03.01.2020год. издадено от Началника Отдел "Рибарство и Контрол - Западна България" - София към ГД "Рибарство и контрол" при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/, упълномощен със Заповед №РД 09-25/21.01.2014год издадена от министъра на МЗХ, с което на касатора било наложено административно наказание "Глоба" в размер на 1000,00 лева на основание чл.73, ал.1 от ЗРА, за извършено административно нарушение на чл.39а, ал.1, т.1 и т.2 от ЗРА. Със същото на основание чл.90, ал.1 от ЗРА са отнети в полза на държавата – два броя хрилни мрежи с размери 100м/2.00м/45мм и два броя хрилни мрежи с размери 50м/2. 00м/50мм., както и уловената риба, която е върната във водата.

За да потвърди наказателното постановление, въззивния съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице, както и че правилно е приложен материалния закон, тъй като в хода на съдебното дирене от събраните по делото доказателства и доказателствени средства се установило по безспорен и категоричен начин, че касатора на посочената в акта дата е извършил описаното в акта и в наказателното постановление нарушение.

Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материални закон и констатира, че Районен съд - Монтана е постановил правилен, обоснован и законосъобразен съдебен акт. Съгласно чл. 220 от АПК касационния съд преценява прилагането на материалния закон въз основа на фактите, установени от първоинстанционния съд в обжалваното решение.

При формулировката на административното обвинение не е допусната твърдяната от касатора неяснота относно деянието, за което е ангажирана административнонаказателната му отговорност. Съгласно сочената за нарушена в случая разпоредба на чл. 39а ал. 1 от ЗРА се забранява риболовът с мрежени риболовни уреди в обектите по чл. 3, ал. 1, с изключение на риболова, извършван: 1. във водите на Черно море и река Дунав, при условията на чл. 17; 2. от лица, регистрирани по реда на чл. 25 – във водните обекти, за които е извършена регистрацията. Обстоятелствата, изключващи забраната се установяват от привлечените към отговорност лица, когато спрямо тях е повдигнато обвинение за риболов с мрежени риболовни уреди в обектите по чл. 3, ал. 1 от същия закон, сред които и са и изкуствените водни обекти – язовирите / чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗРА/. Нарушена е императивна забрана за стопански риболов по чл.39а, ал.1,т.1 и т.2 от ЗРА. Съгласно определението "Риболов" е поставянето на разрешени уреди и средства във водата за улов на риба и други водни организми, изваждане на улова от водата, неговото пренасяне и превозване тоест не само поставянето на разрешени уреди и средства във водата, предназначени и способни да уловят риба и други водни организми, но и действията по изваждане на улова, неговото пренасяне и превозване, също отговарят на определението за риболов. Следователно описаните действия в АУАН и в НП по поставяне /разполагане/ на мрежи представляват изпълнителното деяние, чрез което е осъществено нарушението на забраната по чл. 39а, ал. 1 от ЗРА. Знанието на другите фактически обстоятелства от състава, а именно съзнаването на вида на мрежата и на обекта сочат, че деянието е умишлено, каквото форма на вина се изисква за този състав.

Знанието на фактическите съставомерни обстоятелства, извън изпълнителното деяние, което наред с тях е елемент от състава на нарушението е потвърдено от свидетелските показания на част от разпитаните по делото свидетели, чийто показания законосъобразно са били кредитирани, като не може да се приеме тезата, че касатора не е бил на мястото на нарушението а поставените от него мрежи случайно се намират там. Деянието е от вида на формалните, поради което и количеството на рибата няма значение за неговата завършеност. Количеството има значение за тежестта на нарушението, но в случая наложената глоба е в минимално определения размер. Във връзка с установеното нарушение законосъобразно е приложена и санкцията по чл.90 ал.1 от ЗРА, съгласно която, в случаите по чл. 56, 62, 64, 65, чл. 66, ал. 4 и 5, чл. 67, 67а, 68, 69а, 70, 71, 72, 73 – 77, 81, 82, 82а, 82в, 85, 85а и 86 рибата и другите водни организми, както и уредите, средствата и приспособленията, с които те са придобити, се отнемат в полза на държавата.

Касационната инстанция намира за правилни изводите на въззивния съд относно липсата на съществени процесуални нарушения при съставяне на АУАН и издаване на НП. Последното е издадено съгласно изискванията на чл. 57 от ЗАНН и отговаря на фактическата обстановка по делото. Настоящата инстанция споделя горните изводи и намира, че въззивният съд правилно е приложил материалния закон, като е приел, че е осъществен от страна на касатора съставът на процесното административно нарушение по ЗРА, както от обективна, така и от субективна страна. Фактическата обстановка, нарушението и авторството на деянието са правилно установени в хода на протеклото административнонаказателно производство пред наказващия орган и в производството пред първата съдебна инстанция. Неоснователни са касационните оплаквания за противното. Въззивният съд е обсъдил събраните по делото писмени и гласни доказателства, установил е действителната фактическа обстановка по делото, въз основа на което е формулирал обосновани правни изводи за установеност и доказаност на нарушението, като е дал отговор и на наведените от страна на жалбоподателя възражения за противното. В това число въззивния съд правилно не е кредитирал показанията на доведения от касатора свидетел – Ц*** Б*** , като е приел същите за изолирани и неподкрепени от останалите събрани по делото гласни и писмени доказателствени средства.

В обобщение на изложеното касационата инстанция не констатира наличието на поддържаните от касатора основания за отмяна на проверяваното решение на Районен съд – Монтана, други такива не бяха установени и при служебно дължимата проверка по чл.218, ал.2 от АПК, поради което решението следва да бъде оставено в сила като валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон.

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №232 от 20.07.2020 г. по АНД № 244 по описа за 2020г. на Районен съд – Монтана, с което е потвърдено наказателно постановление № 38 от 03.01.2020год. издадено от Началника Отдел "Рибарство и Контрол - Западна България" - София към ГД "Рибарство и контрол" при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/, упълномощен със Заповед №РД 09-25/21.01.2014год издадена от министъра на МЗХ.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: