Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 241
гр.Враца, 15.07.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
– ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 07.07.2020
г. /две хиляди и двадесета година/, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА
ТАТЯНА
КОЦЕВА
при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на
прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА КАН дело
№ 170 по описа за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. с чл. 63, ал.1 ЗАНН.
Образувано
е по касационна жалба на ОО „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ” гр.Враца против Решение
№ 22 от 03.02.2020г., постановено по АНД № 347 по описа за 2019г. на Районен съд - Мездра, с което е отменено НП №26-0000236/28.08.2019г.
на Началника на ОО „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ” гр.Враца. С последното на „Ц.М.“
ЕООД *** е наложена имуществена санкция в размер от 3000,00 лева, на основание
чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 1-во,
предл. 2-ро от ЗАвтП.
В касационната жалба са изложени
доводи, че решението е неправилно и незаконосъобразно, постановено в нарушение
на материалния закон и несъответствие с установената фактическа обстановка. Иска
се отмяната му.
Ответникът по касационната жалба „Ц.М.“ ЕООД ***,
чрез процесуалния си представител – адв. М.М., ангажира становище за
неоснователност на жалбата.
Участващият в
касационното производство прокурор дава заключение за неоснователност на
жалбата.
Настоящият
съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Касационната жалба е подадена от надлежната страна, в
установения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
Предмет на касационен контрол от
настоящата инстанция е Решение № 22 от 03.02.2020г., постановено по АНД № 347
по описа за 2019г. на Районен съд - Мездра,
с което е отменено НП №26-0000236/28.08.2019г. на Началника на ОО „АВТОМОБИЛНА
АДМИНИСТРАЦИЯ” гр.Враца. С последното на „Ц.М.“ ЕООД *** е наложена имуществена
санкция в размер от 3000,00 лева, на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от
ЗАвтП, за нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 1-во, предл. 2-ро от ЗАвтП.
За да отмени НП,
РС Мездра е приел, че фактическа обстановка, установена в АУАН и НП не
кореспондира със състава на чл.
96г, ал. 1, пр. 2 ЗАвтП поради липса на описание на формата на
изпълнителното деяние на нарушението.
Крайният извод на съда е, че обжалваното наказателно
постановление е незаконосъобразно.
Настоящата касационна инстанция намира,
че решението на районния съд е правилно и следва да се остави, в сила като на
основание чл. 221, ал. 2, изр. последно от АПК касационният съд препраща към
мотивите на РС – Мездра. Наведените с касационната жалба доводи са
неоснователни.
В направеното в АУАН и НП описание на
нарушението е допуснато несъответствие между фактически и правни основания,
които по мнението на настоящия съдебен състав водят до неяснота относно
конкретното вменено на дружеството административно нарушение, съответно
затрудняват възможността му да разбере какво конкретно противоправно поведение
му е вменено да е извършило и нарушават правото му на защита, което прави
нарушенията съществени.
Имуществената санкция е наложена на
основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП. Според чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП, който назначи на работа или допусне водач,
който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с
подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно
средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или
товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3000 лв.
Видно е, че
по второто предложение на нормата, административното наказание е предвидено за
всеки, който допусне водач (неотговарящ на определено изискване), да управлява
превозно средство за обществен превоз на пътници или товари. Санкционната норма
съдържа и запретеното правило за поведение, което се осъществява чрез
изпълнителното деяние допускане – на водача, да управлява превозното средство.
Подобно изпълнително деяние не е описано от фактическа страна в АУАН и НП. В същите
вмененото на санкционираното дружество изпълнително деяние е същото да е
осъществило превоз, при изброени условия, каквото поведение не е предвидено да
се санкционира с нормата на чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП.
Следва да се
има предвид, че в действителност и към момента на извършване на нарушението е
съществувал подзаконов нормативен акт – Наредба №41 от 04.08.2008 г. за
условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за превоз
на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите за
придобиване на начална квалификация, издаден (съгласно §4 от ПЗР) на основание
чл.7б, ал.5 от Закона за автомобилните превози. В чл. 2, ал. 1 от тази Наредба
е предвидено, че водачите на моторни превозни средства, за управлението на
които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от
категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, когато с тези
превозни средства се извършват обществени превози или превози за собствена
сметка, трябва да притежават карта за квалификация на водача.
Тоест
изискването водач на МПС в определени случаи да притежава карта за квалификация
на водача е изискване, определено с подзаконов нормативен акт по прилагането на
ЗАвтП, а не в посочения за нарушен чл.7б, ал. 1 от ЗАвтП, въвеждащ задължение
към лицензираните превозвачи и използващ понятието „водачи, които отговарят на
изискването за квалификация на водача“, което е различно от изискването за
притежаване на карта за квалификация на водача.
Като краен
извод, при съставянето на АУАН и издаване на НП са допуснати съществени
нарушения на изискванията на чл. 42, т. 4 и 5, и чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, относно описание на нарушението и обстоятелствата,
при които е извършено и разпоредбите, които са нарушени.
При така
изложените съображения за липса на яснота относно съставомерни признаци на
вмененото на търговското дружество административно нарушение, безпредметно е
произнасянето на съда по останалите наведени в касационната жалба възражения за
доказаност на нарушението въз основа на събраните по делото писмени
доказателства.
За да предизвика целените
с издаването му правни последици, НП следва да съдържа законово определен
минимален обем информация, посочен в чл. 57 от ЗАНН.
Недопустимо е императивно изискуеми от закона реквизити да бъдат извеждани по
тълкувателен път.
В тежест на административнонаказващия
орган е да докаже нарушението по несъмнен начин. В случая това не е сторено. По
делото липсват доказателства, от които да е възможно да се формира категоричен
извод за наличие на осъществен от дружеството превоз с водач, който не отговаря
на определени изисквания, на визираната в АУАН дата.
По изложените
съображения, настоящият касационен състав намира, че НП е незаконосъобразно.
Като е достигнал до същия извод, Районен съд Мездра е постановил един правилен
и законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.
Водим от
гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд Враца
Р
Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 22 от 03.02.2020г.,
постановено по АНД № 347 по описа за 2019г. на
Районен съд - Мездра.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.