Р Е Ш Е Н И Е
Номер 293 17.07.2018г. град
Хасково
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Хасковският Районен
съд наказателен състав
На дванадесети юли
през
две хиляди и осемнадесета година
В публичното заседание в
следния състав :
Председател:
Мартин Кючуков
Секретар Велислава
Ангелова
Прокурор
като разгледа докладваното от Съдията
а.н. дело 908 по описа за 2018 година
Производството е по чл.59 от ЗАНН.
Обжалвано е
Наказателно постановление №318058-F371034/13.02.2018г.
на Директор на Офис-Хасково към ТД на НАП-гр.Пловдив, с което за нарушение на
чл.3 ал.1 т.2 б.”а” от Наредба Н-8/29.12.2005г. за
съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от
работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, на П.И.П. ЕГН ********** ***, на осн.чл.355 ал.1 от КСО е наложена глоба в размер на 500 лв.
Недоволен
от така наложеното наказание е останал жалбоподателя, поради което го обжалва в
срок. Същият го счита за незаконосъобразно и неправилно. НП било издадено в
нарушение на чл.3 ал.1 т.2 от Наредба Н-8/29.12.2005г. на Министъра на
Финансите, като нарушението се отнасяло за неподадена в срок декларация обр.1 за допълнително здравно осигуряване. Деянието било
маловажен случай, закъснението при подаването на декларацията било само с
няколко дни. Следвало да се приложи чл.28 ал.1 от ЗАНН. Освен това бил нарушен
и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН – липсвало описание в НП на обстоятелствата, при които
било извършено нарушението.
Иска
от съда да отмени изцяло НП.
Ответникът
по жалбата –ТД на НАП-гр.Пловдив вземат становище за неоснователност на
жалбата. Атакуваното НП било правилно и законосъобразно. Действително
Декларация Обр.1 била подадена след законоустановения срок.
Молят
съда да потвърди атакуваното наказателно постановление.
Съдът,
след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност,
приема за установено от фактическа страна следното:
На
29.01.2018г. св.Е.Я. – инспектор по приходите в ТД на НАП-гр.Пловдив, офис
Хасково приела подадена от П.И.П. Декларация Обр.1 за
месец 12.2017г. Констатирала, че същата се подава след изтичане на срока за
това, който е до 25.01.2018г. включително. На 26.01.2018г. жалбоподателят вече
е бил в нарушение.
При
тези констатации е бил издаден АУАН №F371034/29.01.2018г.,
в който са отразени горните обстоятелства. АУАН е бил съставен в присъствие на
нарушителя П.И. и връчен лично.
Това
нарушение е извършено повторно – видно от Наказателно постановление №293192-F318305/18.10.2017г./ в адм.нак.преписка/
Въз
основа на АУАН е издадено и атакуваното НП.
Тази
фактическа обстановка се потвърждава и от разпита на св.Е.Я. и св.Ж.М..
Де
факто не е спорна и в жалбата, където се излагат правни аргументи, а не се
оспорва установената в АУАН и НП фактическа обстановка.
При
така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Разпоредбата
на чл.5 ал.4 т.1 от КСО предвижда, че осигурителите,
осигурителните каси, само-осигуряващите се лица и работодателите периодично
представят в Националната агенция за приходите данни, като подават – декларация за осигурителния доход,
осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския
пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно
осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и
служителите", дните в осигуряване и облагаемия доход по Закона за данъците
върху доходите на физическите лица - поотделно за всяко лице, подлежащо на
осигуряване.
По-насетне чл.5 ал.6 от КСО предвижда, че съдържанието, сроковете, начинът и редът за подаване и съхраняване на декларациите по ал.4 се определят с наредба, издадена от министъра на финансите. Данните по ал.4 се използват за изчисляване и отпускане на пенсиите, паричните обезщетения и помощите.
Цитираната наредба е Наредба Н-8/29.12.2005г.
на Министъра на финансите.
Съгласно
чл.3 ал.1 т.2 б.”а” от
Наредба Н-8/29.12.2005г. на Министъра на финансите декларация образец № 1 се подава в
съответната компетентна териториална дирекция на Националната агенция за
приходите от самоосигуряващите се лица - до 25-о
число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните за тях.
П.И.П., като самоосигуряващо
се лице, не е подал декларация обр.1 – за месец 12.2017г.
- съответно до 25 число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните
– т.е до 25.01.2018.
На 26.01.2018г. жалбоподателя вече е
бил в нарушение.
Декларацията е била подадена от П.П. на 29.01.2018г., т.е. след изтичане на законоустановения срок.
Съдът прие за установено извършването
на това описано в АУАН и НП административно нарушение.
За това нарушение нормата на чл.355
ал.1 от КСО предвижда, че който наруши разпоредбите на чл. 5, ал. 4 и чл. 6,
ал. 9 и разпоредбите на нормативните актове по прилагането им, както и който не
подаде или не подаде в срок декларация с данните по чл. 5, ал. 4 или декларация
от самоосигуряващо се лице, се наказва с глоба от 50
до 500 лв. за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция
за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 до 5000 лв., ако не
подлежи на по-тежко наказание.
Съгл.чл.355 ал.4 от КСО при повторно
нарушение по ал.1 наказанието е глоба от 500 до 2 000 лв. или имуществена
санкция в размер 1000 лв. за всеки отделен случай, но не повече от 10 000 лв.,
а по ал. 2 - глоба от 500 лв. за всеки отделен случай, но не повече от 10 000
лв.
В случая нарушението е извършено от
жалбоподателя П. повторно.
АНО е наложил на жалбоподателя - самоосигуряващо се ФЛ глоба в размер на 500 лв. Това е
минималния предвиден в закона размер на наказанието при повторно нарушение и
означава, че АНО е обсъдил отговорността на П., при пълен превес на
смекчаващите отговорността обстоятелства и без отегчаващи такива. Това е най-благоприятния
за жалбоподателя вариант.
Няма как съда да определи по-леко по
размер наказание.
Ето защо наказанието е правилно и
законосъобразно определено.
Съдът намира, че не се касае за
маловажен случай по чл.28 от ЗАНН. Задължението по чл.3 ал.1 т.2 б.”а” от
Наредба Н-8/29.12.2005г. на Министъра на финансите декларация е формално
задължение. То се изразява в подаване на един вид декларация в срок.
Пропускането на срока е формално нарушение. При този вид нарушения защитата на
обществените отношения е изтеглена от законодателя напред и е иррелевантно настъпили ли са или не несъставомерни
вреди от пропускането на срока. Също няма значение с колко дни е пропуснат
срока – с 2 дни или с 10 дни – срокът е все пропуснат.
Глобата е в минималния размер и е
напълно съобразена с тежестта на нарушението и възможностите на жалбоподателя.
НП се явява
правилно и законосъобразно и като такова ще следва да бъде потвърдено.
Предвид изложеното съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно
постановление №318058-F371034/13.02.2018г. на Директор на Офис-Хасково към ТД
на НАП-гр.Пловдив, с което за нарушение на чл.3 ал.1 т.2 б.”а” от Наредба
Н-8/29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и
съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях
лица, както и от самоосигуряващите се лица, на П.И.П.
ЕГН ********** ***, на осн.чл.355 ал.1 от КСО е
наложена глоба в размер на 500 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС – Хасково, в
14-дневен срок от съобщаването му.
Районен
съдия: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: В.А.