РЕШЕНИЕ№ 225
гр. Монтана 14 февруари
2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ в публично заседание на 09 02 2024 Г., в
състав:
ЧЛЕНОВЕ: БИСЕРКА БОЙЧЕВА
РЕНИ ЦВЕТАНОВА
при секретаря Димитрана Димитрова и в
присъствието на прокурор Галя Александрова, като разгледа докладваното от съдия
Рени Цветанова КАНД № 26 по описа на АдмС – Монтана
за 2024 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63в от ЗАНН.
Образувано
е въз основа на постъпила касационна жалба от „В и К“ ЕООД, седалище и адрес: гр.
Монтана, ул. “А*** С*** “ № 11, представлявано от управителя В.И. против Решение № 152/17.11.2023
г., постановено по АНД № 341/2022 г. по описа на РС Лом.
С обжалваното Решение е потвърдено Наказателно
постановление № АН-01-8 от 05.08.2022 г. на Директор на РЗИ, гр. Монтана за наложено
административно наказание „имуществена санкция“, затова че за населено място с.
Долно Линево, общ. Лом е извършен лабораторен анализ на водни проби, взети на
11 07 2022 г., при които е установено наднормено съдържание на показателите
манган и желязо.
В жалбата се твърди, че са
допуснати съществени процесуални нарушения на административнопроизводствените
правила при издаване на обжалваното Наказателно Постановление, както и че е
нарушен материалния закон. В с.з. юрк К*** Ц*** поддържа
жалбата.
Ответникът по жалбата – Директор на
РЗИ, гр. Монтана, чрез пълномощника си юрк. П*** Г*** в писмено възражение по касационната жалба
оспорва същата като счита, че са спазени процесуалните и материални норми при
провеждане на административнонаказателното производство. В с.з. моли да се
потвърди обжалваното решене като правилно, обосновано и мотивирано.
Представителят на Окръжна
прокуратура Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна.
Настоящият
касационен състав при Административен съд – Монтана, след като обсъди
наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното
решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, намира следното:
Касационната
жалба е подадена в установения с чл. 211, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, от
надлежна страна имаща правен интерес от обжалване, срещу подлежащ на касационна
проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално
допустима.
Предмет на касационна проверка е
въззивното решение и съответствието му с материалния закон, респ. допуснати от
съда съществени процесуални нарушения.
Настоящият съдебен състав намира
така постановеното решение за валидно и допустимо, но за неправилно, като
постановено в нарушение на материалния закон.
За да потвърди НП, въззивният съд е
приел, че безспорно е установено извършено нарушение, такова, каквото е описано
в същото, както и че пробите са взети в присъствието на представител на
дружеството Л*** М*** .
Съгласно чл. 3, ал. 1 и ал. 2 от Наредба
№ 25 от 6.06.2007 г. за условията и реда за вземане на проби и провеждане на
лабораторни изследвания, анализи и експертизи, необходими за целите на
държавния здравен контрол /Наредба № 25/ - Вземането на проби от продукти и
стоки със значение за здравето на човека за целите на държавния здравен контрол
се осъществява по методи съгласно БДС, EN, ISO или други международни стандарти.
Пробите се вземат от държавни здравни инспектори или от длъжностни лица от
акредитираните лаборатории на дирекция "Лабораторни изследвания" на
регионалната инспекция за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ)
или на Националния център по радиобиология и радиационна защита (НЦРРЗ),
задължително в присъствие на заинтересовано лице или негов упълномощен
представител.
Видно от приложения на л. 65 от
въззивното дело Протокол за вземане на водни проби от 11 07 2022 г. същият е
съставен от длъжностни лица при РЗИ Монтана в присъствието на лицето С*** З*** .
За това лице по делото не се установява същото да е упълномощен представител на
дружеството, в който смисъл е императивното изискване на чл. 3, ал. 2 от Наредба
№ 25 от 6.06.2007 г.
Отделно от това самият АНО не
установява какво е качеството на лицата, взели пробите на 11 07 2022 г., а
именно дали същите са държавни здравни инспектори или са длъжностни лица от
акредитираните лаборатории, имащи правомощия да вземат такива проби, съгласно
чл. 3, ал. 2 от цитираната Наредба № 25.
На следващо място, по делото са
налични доказателства, че разрешителното за водовземане
от подземни води е издадено на Община Лом, като на дата 19 06 2015 г., РЗИ
Монтана дава предписание до Кмета на Община Лом и Кмета на с. Долно Линево, до
второ нареждане, водата в с. Долно Линево, да се използва само за битови цели. Не
се твърди и не се представят доказателства, след тази дата РЗИ Монтана, да е
издавала второ нареждане, водата за това населено място да може да се ползва за
питейни нужди.
Предвид гореизложените мотиви и на
основание чл. 221, ал. 2 от АПК Административният съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Решение
№ 152/17.11.2023 г., постановено по АНД № 341/2022 г. по описа на РС Лом И
ВМЕСТО НЕГО
ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
АН-01-8 от 05.08.2022 г. на Директор на РЗИ, гр. Монтана.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на
обжалване.
ЧЛЕНОВЕ: