АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 119 |
||||||||||
гр. Видин,
10.05.2023
г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
десети април |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
100 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и
за да се произнесе, съобрази следното: Делото е образувано по
жалба с правно основание чл.63в от ЗАНН във вр. с гл.ХІІ от АПК, подадена от „Н.С.“ЕООД,
против решение №315/04.11.2022г., постановено по АНД № 655/2022г. по описа на
Районен съд Видин, с което е потвърдено Наказателно постановление №Е-НП-8/20.05.2022г.
на Зам.министъра на енергетиката, с което на „Н.С.“ЕООД за нарушение на чл.4,ал.2
от Закона за подземните богатства/ЗПБ/ на основание чл.93,ал.2
от ЗПБ е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
50000 лв. В жалбата се развиват съображения, че
решението е постановено в нарушение на закона и при съществени нарушения на
процесуалните правила. Сочи се, че съдът не е обсъдил доводите в жалбата им и
представените писмени доказателства. Сочи се , че извършването на вмененото
административно нарушение не е доказано до изискваната от закона степен на
несъмненост , като по делото не е ангажирано нито едно пряко или косвено
доказателство , от което да е видно , че дружеството е извършвало именно
добив на подземни богатства. Сочи се , че имотът е нает с цел използването му
за депониране на негоден материал вследствие извършването на строителни
дейности. Сочи се и че не е спазена административно-наказателната процедура ,
тъй като АУАН е връчен на лице, което не е имало изрично пълномощно от
управителя на дружеството В.Р., което представлява съществено процесуално
нарушение . Сочи се и че не е следвало да се образува
административно-наказателно производство, тъй като когато с едно деяние се
нарушават едновременно наказателна и административно-наказателна норма,
наказателната отговорност поглъща административно-наказателната. Иска се от съда да
постанови решение, с което да отмени решението на районния съд и отмени наказателното
постановление. Ответникът по касация, чрез
процесуалния си представител, в писмено становище оспорва жалбата.Претендира
се юрисконсултско възнаграждение. Представителят на Окръжна
прокуратура Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна, поради което
следва да се потвърди решението на районния съд с оглед мотивите му за
доказаност на нарушението. Съдът, като прецени
доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на
посочените от касатора касационни основания и при служебна проверка за
валидността , допустимостта и
съответствието на решението с материалния закон , намира за установено
следното: Касационната жалба е
допустима, като подадена от надлежна страна и в законоустановения срок за
обжалване. Разгледана по същество, същата
е основателна. На 31.08.2021г. във връзка
с получен сигнал за нерегламентиран добив на подземни богатства е извършена
проверка в ПИ в землището на с.Бяла Рада от служители на Министерство на
енергетиката и РУ-Видин , при която е констатирано наличие на разработена
кариера за добив на строителни материали , като част от наличната механизация
е заварена в работещо положение. Заснети са координатите и е установен ПИ, в
който същите попадат-ПИ с идентификатор 03280.157.2 и в част от съседни
имоти. Установени са лицата на обекта и дружествата , за които извършват
дейност. Подробно констатациите си проверяващите обективирали в констативен
протокол , към който са приобщени и представените писмени доказателства от
служител на дружеството–жалбоподател, вкл. и договор за наем на земеделска
земя , съобразно който горният ПИ е предоставен на жалбоподателя от Община
Видин за използване и за депониране на негоден материал за срок от една
година , след което теренът следва да бъде върнат в състояние , годно за ползването
му като земеделска земя/т.3 от договора/. Приложен е и снимков материал,
установяващ действителното състояние на терена. Представени са при проверката
и договори за превоз на товари , сключени от дружеството-жалбоподател
съответно с „В.“ООД и „Н.-Ц“ЕООД, чиито работници също са заварени на обекта.
Извършена е проверка и не
е установена надлежно предоставена концесия за добив на подземни богатства,
каквото е установено , че се извършва . При така установените
обстоятелства за нарушение на чл.4,ал.2 от ЗПБ в отсъствие на нарушителя,
поканен за съставяне на АУАН , без приложена разписка по делото за получаване
на поканата, на дружеството е съставен АУАН , който е изпратен за предявяване
и връчване на управителя на дружеството . Същият е предявен и връчен на В.Р.с
посочено качество „технически ръководител“ , като представител на
дружеството, чрез РУ-Б. на 11.02.2022г. С писмо изх.№
Е-66-00-5/18.02.2022г. Директор
дирекция „ПРКК“ при Министерство на енергетиката е поискало от началника на
РУ-Б. да се връчи отново актът, тъй като е връчен на лице , за което не е
видно , че е упълномощен представител на дружеството , което има право да
подписва и получава актове за административни нарушения . Посочено е , че
актът не е връчен на законния представител на дружеството-управителя В.Р.,
нито на надлежно упълномощен представител на дружеството, поради което е
върнат за ново предявяване. От РУ-Б. не е извършено ново предявяване и
връчване съобразно указаното им , а е изпратено пълномощно на В.Р.,
удостоверяващо качеството му на пълномощник
на дружеството. При установената в КП и
АУАН фактическа обстановка, като е прието, че актът е редовно връчен на
упълномощен представител , е издадено
и процесното наказателно постановление , с което на дружеството-жалбоподател за
нарушение на чл.4,ал.2 от ЗПБ на основание чл.93,ал.2 от ЗПБ е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 50000 лв. При горната фактическа
обстановка районен съд Видин е приел, че наказателното постановление е
законосъобразно, като е приел , въз основа на административната преписка и
кредитираните от съда свидетелски показания, че е извършено вмененото на
наказаното лице административно нарушение , както и че в административно-наказателното
производство не са допуснати нарушения на административно-производствените
правила, поради което и е потвърдил наказателното постановление. Решението на районния съд
е неправилно. Наказателното
постановление е издадено при съществено нарушение на
административно-производствените правила. Допуснато е нарушение на императивните
норми на чл. 43, ал. 1 и ал.5 от ЗАНН, като актът не е предявен и връчен на
нарушителя. Когато нарушителят е юридическо лице, какъвто е в случая, следва
да бъде предявен и връчен на законния му представител, респ. на лице, изрично
упълномощено да извършва такива правни действия. Горното следва от
разпоредбата на чл.83,ал.2 от ЗАНН , която предвижда имуществената санкция да
се налага по реда на този закон, във връзка с разпоредбата на чл.24 от ЗАНН ,
съобразно която административно-наказателната отговорност е лична, като се
отчитат специфичните особености на юридическите лица: В случаите, в които
нарушител е юридическо лице, АУАН следва да се състави в присъствие на
лицето, което по закон представлява съответното ЮЛ, като се предяви и връчи
на това лице или на изрично упълномощено от него лице, снабдено с
представителна власт да ангажира юридическото лице с действия във връзка с
административно-наказателната отговорност. Горното е отчетено и в
конкретното административно-наказателно производство , тъй като актът в
съответствие с горните разпоредби правилно е върнат отново за предявяване и
връчване на представляващия дружеството или на лице , „което има право да
подписва и получа актове за установяване на административни нарушения“. Същият обаче не е предявен на указаното лице,
въпреки че е върнат за това. Приложено
е пълномощно, удостоверяващо представителна власт на В.Р.да представлява
дружеството , но видно от същото в обема на представителната му власт не е
включено нито общо , нито конкретно упълномощаване за представителство в
административно-наказателно производство. Представеното пълномощно съдържа
както общо упълномощаване , така и конкретно упълномощаване-за извършване на
конкретни действия пред конкретни органи и институции, сред които не е
процесния орган , но в нито една от съдържащите с в пълномощното клаузи не е
налице упълномощаване на упълномощеното лице да получава и подписва актове за
установяване на административни нарушения , или изобщо упълномощаване да
представлява дружеството при провеждани спрямо същото
административно-наказателни производства. Не следва такова упълномощаване и
от общата клауза в т.14 от пълномощното, по аргумент от разпоредбата на чл.26
от ТЗ, определяща обема на представителна власт на търговския пълномощник ,
какъвто , видно от предоставените права с посоченото пълномощно, се явя и упълномощеното
лице. Съобразно
чл.26,ал.1 от ТЗ при липса на други указания пълномощникът се смята упълномощен
да извършва всички действия, свързани с обикновената дейност на търговеца. Съобразно
посоченото по-горе е възможно пълномощникът да представлява търговеца при съставяне,
предявяване и връчване на АУАН, съответно да представлява търговеца в административно-наказателно
производство, но съобразно разпоредбата на чл.26,ал.1 и ал.2 от ТЗ за осъществяване
на представителство в тази хипотеза е необходимо изрично упълномощаване, тъй като
участието в административно-наказателно производство в никакъв случай не е част
от обичайната търговска дейност на търговеца и по аргумент от чл. 26, ал. 2 от
ТЗ общото упълномощаване не е достатъчно, а е необходимо изрично такова/арг. и
от Тълкувателно решение № 1 от 17.III.1993 г. по гр. д. № 3/93 г., ОСГК/. Предявяването на акта и връчването
на препис от него на лице без представителна власт за извършване на това действие
е в противоречие с процесуалните правила на чл. 43, ал. 1 и ал.5 от ЗАНН и се
явява съществено процесуално нарушение, което е ограничило съществено правото
на защитна на нарушителя в хода на административно-наказателното производство.
В случая АНО е допуснал нарушение на чл.52,ал.2 от ЗАНН, тъй като не е върнал
акта на актосъставителя за отстраняване на констатираното дори в хода на самото
производство нарушение, което е останало неотстранено. Въпреки, че актът е върнат
за предявяване на законния представител на дружеството или на лице, което има
право да подписва и получава актове за административни нарушения, това не е направено,
като е издадено наказателното постановление без да е отстранено допуснатото процесуално
нарушение . Липсата на предявяване и връчване
на АУАН на нарушителя е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление
. При пълно и детайлно установена фактическа обстановка и подробно изложени в
акта обстоятелства и на доказателствата, въз основа на които са установени изложените
обстоятелства, административно-наказващият орган е допуснал нарушение на административно-производствените
правила, които са с императивен характер, основание за отмяна на наказателното
постановление. В този смисъл е константната практика на Административен съд Видин.
Като е приел, че наказателното
постановление е издадено в съответствие с процесуалните правила районният съд
е постановил неправилно решение-касационно основание за неговата отмяна. Предвид горното жалбата е основателна
. Решението на районния съд следва да бъде отменено като неправилно. Вместо него
на основание чл.222,ал.1 от АПК следва да бъде постановено ново решение по съществото
на спора, с което да се отмени наказателното постановление като незаконосъобразно
съобразно изложените по-горе обстоятелства. Предвид направеното искане
за разноски от процесуалния представител на ответника и пред двете инстанции на
същия се дължат разноски с оглед
изхода на делото. Изрично в разпоредбата на чл.63д,ал.4 във вр. ал.1 от ЗАНН
е предвидено, че в полза на ответника се дължи юрисконсултско възнаграждение.
Такова следва да бъде присъдено в размер на 80 лв за всяка от инстанциите на
основание чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ-минималния
размер на посоченото възнаграждение, предвиден в разпоредбата, предвид обема
на извършените процесуални действия, липсата на множество провеждани съдебни
заседания, обичайността на извършените процесуални действия и липсата на
фактическа и правна сложност. Воден от горното и на основание
чл.63в от ЗАНН във вр.с чл.221,ал.2 във вр. с чл.222,ал.1 от АПК Административен
съд-Видин РЕШИ: ОТМЕНЯ решение № 315/04.11.2022г.,
постановено по АНД № 655/2022г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено
Наказателно постановление №Е-НП-8/20.05.2022г. на Зам.министъра на енергетиката,
с което на „Н.С.“ЕООД за нарушение на чл.4,ал.2 от ЗПБ на основание чл.93,ал.2,т.1
от ЗПБ е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
50000 лв, вместо което ПОСТАНОВЯВА: ОТМЕНЯ Наказателно постановление
№Е-НП-8/20.05.2022г. на Зам.министъра на енергетиката, с което на „Н.С.“ЕООД за
нарушение на чл.4,ал.2 от ЗПБ на основание чл.93,ал.2,т.1 от ЗПБ е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 50000 лв. ОСЪЖДА Министерство на
енергетиката-гр.София, да заплати на „Н.С.“ЕООД със седалище и адрес на
управление гр.Б. , представлявано от Й.Х.Й.,
разноски по делото в размер на 160 лв , представляващи юрисконсултско
възнаграждение общо за двете инстанции. Решението е окончателно. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2. |
||||||||||
|
||||||||||
Решение по дело №100/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | Не е посочен |
Дата: | 10 май 2023 г. |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20237070700100 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 14 март 2023 г. |