Присъда по дело №81/2020 на Окръжен съд - Силистра
Номер на акта: | 13 |
Дата: | 29 юни 2020 г. (в сила от 2 февруари 2021 г.) |
Съдия: | Анелия Димитрова Великова |
Дело: | 20203400200081 |
Тип на делото: | Наказателно дело от общ характер |
Дата на образуване: | 12 май 2020 г. |
Съдържание на акта
Съдържание на мотивите
МОТИВИ към
присъда № 13 от 29.06.2020 г.
Постановена по НОХД № 81/20 г. по
описа на СОС
Подсъдимият А.М.А., е предаден на съд
за това, че:
На 30.08.2019 г. около 5.38 ч. в с.
Ситово, обл. Силистра, по ул. „Добруджа“, при управление на лек автомобил „Ауди
А8“ с per. № СС 0005 АР, в пияно състояние /с концентрация на алкохол в кръвта
1,10 на хиляда/ е нарушил правилата за движение по пътищата, както следва:
- чл.16,
ал.1, т.1 от ЗДвП, като е навлязъл и се е движил в лентата за насрещно движение
без да е извършвал заобикаляне или изпреварване;
-
чл.20, ал. 1 от ЗДвП, като не е контролирал непрекъснато МПС, което е
управлявал;
- чл.21,
ал.1 от ЗДвП, като е управлявал МПС със скорост от 102,6 км/ч. при максимално
разрешена скорост от 50 км/ч.
и по непредпазливост е причинил
смъртта на Н. В.П.
Престъпление по чл. 343, ал.3, б.
„б“, пр. „първо“, вр. с ал.1 и чл.342, ал.1 от НК.
Окръжна прокуратура
поддържа така предявеното обвинение.
Подсъдимият, ведно с неговия защитник, прави
искане за провеждане на съкратено производство по реда на чл. 371 от НПК.,
поради което се пристъпва към незабавно разглеждане на делото, след проведено
разпоредително заседание, по реда на чл. 371,т.2 от НПК с оглед изцяло признаване
на фактите, изложени в обстоятелствената
част на обвинителния акт и даденото от подс. А.
съгласие да не се събират доказателства за тези факти.
Съдът, за да постанови настоящата
присъда се позова на направеното от страна на подсъдимия признание на фактите, изложени в
обстоятелствената част на Обвинителния акт
и на доказателствата, събрани в досъдебното производство, които го
подкрепят, като приема, че фактическата обстановка по делото е такава, каквато
е описа в ОА, а именно :
Подс. А. е правоспособен водач на МПС
от 2011 г., когато е придобил категория „В“.
До настоящия момент е наказван
многократно за административни нарушения по транспорта. Санкциониран е с общо
13 наказателни постановления и 23 наказания, наложени с фиш. Първите си
нарушения извършва още като непълнолетен, когато управлява МПС без да притежава
свидетелство за правоуправление.
Бил е временно лишаван от право да управлява
МПС за срок от шест месеца, изтърпяно в периода 04.06.2013 г. - 04.12.2013 г.
за това, че е управлявал МПС след като е употребил алкохол.
На 29.08.2019 г. вечерта подс.. А.
бил със свои познати на тържество в с. Майор Ценович, където употребил алкохол.
Около 05.00 часа сутринта на 30.08.2019 г. потеглил за с. Ситово като
управлявал лек автомобил „Ауди А8“ с per. № СС 0005 АР, собственост на
търговското дружество „Интер Ес 2000“ ЕООД. В автомобила не е имало пътници.
Пътят в района на произшествието е
хоризонтален, прав, пътната настилка е дребнозърнест асфалт, без повреди и
неравности, които биха могли да имат причинна връзка с настъпилото ПТП.
Платното за движение в района на произшествието е двупосочно, широко 6,5 м.
Двете ленти са разделени със слабо видима прекъсната осева линия, широки са по
3,25 м. Десният банкет по посока към центъра на с. Ситово е затревен, покрит с
чакъл, а левият е разделен от платното за движение с бордюр с височина 12-14
см, затревен и с дървета на 0,8 м наляво. Произшествието е станало в населено
място, през тъмната част на денонощието, пътната настилка е била суха, имало е
нормална видимост за конкретните пътни условия.
Около 05,30 часа подс. А. приближил
към района на местопроизшествието. Движил се с включени къси светлини по ул.
„Добруджа“ в посока към центъра на с. Ситово. В същото време в обратна посока,
т.е. от с. Ситово към път II-21 се е движил лек автомобил марка „Фолксваген“ с
per. № СС 46 23 СК, управляван от Николай В.П.. Неговият автомобил е бил също с
включени светлини.
В района на дърводелския цех на фирма
„Ла комерчиале“ л.а. „Ауди“, управляван от подсъдимия е започнал да навлиза в
лентата за насрещно движение. Продължавайки по тази траектория и когато вече
изцяло е бил в насрещната лента е настъпил челен удар между двата автомобила.
Ударът е бил изцяло в частта от пътя, предназначена за движение по посоката, по
която се е движил л.а. „Фолксваген“. След удара, под действието на ударните и
инерционни сили двата автомобила са се преместили до местата, където са
намерени по-късно при огледа.
В резултат на нараняванията, получени
при произшествието Николай П. е починал, а подс. А. е получил травматични
увреждания. По двата автомобила са нанесени сериозни материални щети.
На местопроизшествието е извършен
оглед по реда на чл. 155-156 от НПК като това действие по разследването е
обективирано със съставянето на нарочен протокол .
В района на местопроизшествието е
имало монтирана камера за видеонаблюдение, собственост на фирма „Ла комерчиале“
и записът от нея е приобщен към делото, по съответния процесуален ред.
С цел установяване на механизма на
възникване на произшествието, скоростта на движение на всяко МПС и
разположението им върху платното за движение непосредствено преди удара, както
и др. специфични обстоятелства от техническо естество, в хода на разследването
е била назначена ТСАТЕ.
Видно от заключението по тази
експертиза, двата автомобила са били технически изправни и няма причини от
технически характер, които да са довели до възникване на ПТП.
Двамата водачи са имали възможност да
се възприемат взаимно от разстояние около и над 250 м. и не е имало някакви
препятствия по пътя или други участници в движението.
Мястото на началото на удара между
двата автомобила е определено както следва:
-
по дължина на пътя: на около 42,5-43,5 м след ОР1;
-
по ширина на платното: от около 0,5 м до около 2 м вдясно от левия, по посока
към центъра на с. Ситово, край на платното за движение, изцяло в частта от
пътя, предназначена за движение към кръстовището с път II-21 (лентата, предназначена за
посоката, по която се е движил л.а. Фолксваген).
Ударът е бил челен, почти централен,
между предните части на двата автомобила.
Лекият автомобил Ауди, управляван от
подсъдимия се е движил със скорост около 102,6 км/ч в началото на удара с л.а.
Фолксваген.
Лекият автомобил Фолксваген,
управляван от покойния Николай П. се е движил със скорост около 63 км/ч в
началото на удара с л.а. Ауди.
Опасната зона за спиране на л.а.
Фолксваген Голф за скорост на движение 63 км/ч. е 50,85 м. Опасната зона за
спиране на л.а. Фолксваген Голф за скорост на движение 50 км/ч. е 36,6 м
Опасната зона за спиране на л.а. Ауди
А8 за скорост на движение 102,6 км/ч. е 103,6 м. Опасната зона за спиране на
л.а. Ауди А8 за скорост на движение 50 км/ч. е 36 м.
В своето заключение вещите лица
посочват, че към момента в който л.а. Ауди е започнал да навлиза в лентата за
насрещно движение, разстоянието между двата автомобила е било най-малко 117,3
м. Това разстояние (117,3 м) е по-малко от сумата от опасните зони за спиране
на двата автомобила за установените скорости на движение (154,45 м).
Следователно, когато е възникнала опасност за движението - моментът, в който
л.а.Ауди е навлязъл в насрещната лента, по която се е движил л.а. Фолксваген -
произшествието е било непредотвратимо чрез едновременно спиране от страна на
двамата водачи при условие, че л.а. Ауди е започнал да навлиза в лентата за
насрещно движение, когато този автомобил се е намирал на около 72,7 м преди
мястото на удара. Ако л.а. Ауди е навлязъл в лентата за насрещно движение
по-рано в създадената пътнотранспортна ситуация спиране от страна само на
водача на л.а. Фолксваген също не е било достатъчно, за да бъде предотвратено
произшествието.
Подс. А. е имал техническа възможност
да предотврати произшествието, ако бе управлявал автомобила със скорост до 50
км/ч. и бе контролирал МПС по такъв начин, че то да не навлиза в частта от
пътя, предназначена за насрещно движение.
Причина за възникване на
произшествието е навлизането на л.а. Ауди в лентата за насрещно движение.
При управлението на автомобила
подс. А.А. е бил в пияно състояние.
Видно от заключението по химическата
експертиза в кръвната проба е било налично съдържание на етилов алкохол
от 1,10 промила.
Извършена е химическа експертиза и на
кръвта на водача на лекия автомобил „Фолксваген“ Н.П.. В изготвения протокол с
посочена дата 21.05.2019 г. /което съдът приема за техническа грешка/ е
отразено, че съдържанието на алкохол е 0,76 на хиляда. Кръвната проба е била
иззета от трупа, когато е извършена аутопсията от съдебния лекар на 01.09.2019г.
Няма данни тя да е съхранявана неправилно и да не са спазени условия за реда на съхраняване и начин на транспортиране съгл.
Наредба № 1/19.07.2017 г. за реда за установяване на употреба на алкохол и/или
наркотични вещества или техните аналози, в противен случай вещото лице би
посочило,че пробата е негодна за изследване. В този ред на мисли,
предположението на ОП за недостоверност на резултата е неоснователно.
Видно от заключението, по назначената
СМЕ, пострадалият Н.П. е претърпял съчетана травма - глава-гьрди- корем,
опорно-двигателен апарат като непосредствената причина за смъртта му се дължи
на тежката гръдна травма, изразяваща се в белодробна контузия двустранен
хемоторакс и счупване на ребрата под формата на гръден капак с развитие на
остра дихателна и сърдечно-съдова недостатъчност. Травматичният шок поради
прекъсване на гръбначния стълб в гръдния отдел и множеството счупвания на
ребра, кости на горните и долните крайници е допринесъл за процесите на
полиорганна декомпенсация и бързо настъпване на смъртта. При тези увреждания
настъпването на смъртта е било неизбежно.
Всички тези увреждания са прижизнено
причинени и могат да се обяснят с механизма на ПТП.
При така установената фактическа
обстановка и подлагайки на анализ всички събрани доказателства - по отделно и в
тяхната съвкупност - се налагат следните правни изводи:
От обективна страна - Подс. А.,
управлявайки лекия автомобил „Ауди“, на
инкриминираната дата и място е допуснал
редица нарушения на правилата за движение,
а именно:
чл.20, ал. 1 от ЗДвП, като не е контролирал непрекъснато МПС, което е управлявал, се е
стигнало до навлизане и движение в лентата за насрещно движение, без да е била
налице необходимост от заобикаляне или изпреварване, като по този начин е
нарушил и разпоредбата на чл.16, ал.1,
т.1 от ЗДвП;
чл.21, ал.1 от ЗДвП, като е управлявал МПС със скорост от 102,6 км/ч. при максимално
разрешена скорост от 50 км/ч..
в резултат на което е настъпил
сблъсък между управлявания от подсъдимия
автомобил „Ауди“ и управлявания от Николай П. лек автомобил „Фолксваген“.
Множеството телесни увреждания, които е получил постр. П. са довели и до
летален изход.
Преди произшествието подс. А. е бил в пияно състояние, с наличие на
алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда, а именно 1,10.
В пияно състояние е бил и другият
водач, участник в ПТП, макар и концентрацията на алкохол в кръвта му да е малко
над 0.5 на хиляда – 0.76
От субективна страна – подс. А. е извършил деянието при форма на вината
непредпазливост, в нейната разновидност на „небрежност“ – той не е предвиждал
настъпването на обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги
предвиди.
Настъпилият вредоносен резултат, леталният
край на постр. П., е в пряка и непосредствена причинноследствена връзка с
действията на подсъдимия.
Предвид горното съдът приема, че
деянието по чл. 343, ал.3, б. „б“, пр. „първо“, вр. с чл. 343, ал.1 и чл.342,
ал.1 от НК е довършено от обективна и субективна страна.
Причините довели до осъществяване на
инкриминираното деяние се коренят в неспазване на правилата за движение по
пътищата.
При определяне вида и размера на
наказанието на подсъдимия А. за осъщественото деяние, съдът взе предвид и
отчете:
- като смекчаващи вината обстоятелства –
чистото съдебно минало към момента на извършване на деянието, признаване на
виновно поведение и осъзнаване на вината / извън признаване на фактите по чл. 371,т.2 от НПК/ , полагане на грижи по
отглеждане на три деца, сравнително младата възраст , както и сключените
извънсъдебни споразумения за възстановяване на имуществени и неимуществени
вреди, причинени от престъпното деяние, на наследниците на починалия П.: Изплатени, от личната сметка на подсъдимия,
двеста хиляди лв. на К.А. – майка на починалия; изплатени, от личната сметка на
подсъдимия, осемдесет хиляди лв. на Ж.П.
– брат на починалия, както и поети допълнителни ангажименти по осигуряване на
работа на наследниците и поемане на разходи по изграждане на гробищен паметник
на починалия.
- като отегчаващи вината
обстоятелства – множеството наложени по административен ред наказания за
допуснати нарушения по ЗДвП.
и спазвайки разпоредбите на чл.чл. 36
и 55, т.1 от НК, при наличието на
многобройни и изключителни смекчаващи вината обстоятелства, наложи
наказание под минималния размер , а именно лишаване от свобода за срок от една
година и шест месеца, като прецени,че с оглед високата степен на обществена
опасност на деянието наложеното наказание следва да бъде изтърпяно ефективно.
На основание чл.343г във вр чл.37, т.7 от НК
съдът лиши подс. А. от правото да
управлява МПС за срок от три години.
Подсъдимият бе осъден на плати и
направените по делото разноски.
С налагането на това наказание, по
преценка на съда в пълна степен биха се изпълнили визираните в чл. 36 от НК
цели и най-вече би се постигнало максимално превъзпитателно въздействие върху
подсъдимия, преценявайки и семейното му положение към настоящия момент. Така наложеното наказание ще го постави в такива условия на
морално-волеви задръжки, които да формират у него достатъчно съзнание за
спазване на правовия ред в страната.
На основание чл. 309, ал. 1 от НПК съдът потвърди взетата по отношение на подс. А. мярка за неотклонение “Подписка”.
Водим от горните съображения съдът
постанови присъдата си.