Решение по дело №723/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 5596
Дата: 20 юни 2024 г. (в сила от 20 юни 2024 г.)
Съдия: Георги Пасков
Дело: 20247180700723
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5596

Пловдив, 20.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XXII Тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и девети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА
Членове: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА
ГЕОРГИ ПАСКОВ

При секретар МАРИЯНА ГЕОРГИЕВА-ПЕЙНИРОВА и с участието на прокурора СЛАВЕНА СВЕТЛОЗАРОВА КОСТОВА като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПАСКОВ канд № 20247180700723 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл.63, ал.1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по подадена касационна жалба от Е. С. К. кмет на Община Карлово, чрез процесуалния му представител адв. Д., против Решение № 22 от 26.02.2024г. постановено по АНД № 618/2023г. по описа на Районен съд-Карлово с което е потвърдено Наказателно постановление № 11-01-430/20.09.2023г. на Директора на АДФИ, с което на основание чл. 32 ал. 1 от ЗДФИ на касатора в качеството му на кмет на Община Карлово е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лв. за нарушение на чл. 13 ал. 3 т. 3 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор.

Ответникът – Директор на АДФИ, чрез процесуалния му представител ю-т М. оспорва жалбата.. Претендира се възнаграждение за юрисконсулт.

Прокурорът счита касационната жалба за неоснователна.

Касационната инстанция, след като провери правилността на постановеното решение, предвид наведените в жалбата касационни основания и въз основа на доказателствата по делото, счита жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество за неоснователна поради следното:

Въззивният съд правилно е изяснил фактическата обстановка приемайки за установено следното:

Е. С. К. в качеството му на кмет на Община Карлово . и ръководител на организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 1 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор, с 4 броя платежни нареждания е разпоредил плащания на транспортни фирми за компенсации на безплатните и по намалени цени пътувания по реда на Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите в общ размер на 12 450,84 лева, без да са приложени контролни дейности, включващи писмени политики и процедури „за предварителен контрол за законосъобразност.

Касаторът твърди, че системата за финансово управление и контрол /СФУК/ не е приложима към договорите за субсидиране и компенсация на автобусния превоз, след като лимитите на средствата се определят ежегодно и се изменят с писмено уведомление на Министъра на финансите. Според него компенсирането и субсидирането на обществения автобусен превоз в община Карлово за предварителен контрол се прилагат „Вътрешни правила относно финансово управление и контрол на процесите по субсидиране и компенсиране на обществени пътнически превози на автомобилния транспорт“ утвърдени по реда на чл. 13, ал.4 от ЗФУКПС със Заповед № РД-947/12.09.2019г. на Кмета на община Карлово.

На следващо място се твърди, че е налице съществено нарушение на процесуалните норми, АДФИ определя ред и начин на осъществяване на контрол различен от този определен от ръководителя на общината, като системата СФУК и Вътрешните правила са актове от един и същи ранг .

На последно място се твърди, че деянието се явява маловажен случай.

По така наведените доводи съдът намира за установено следното:

Съдът правилно е преценил, че процесните средства се предоставят под формата на целеви трансфери от централния бюджет чрез системата за електронни бюджетни разплащания, като кметовете на общините предоставят средствата по наредбата на превозвачи, които спазват нормативно установения ред и на основание чл. 65 от наредбата те носят отговорност за законосъобразното разходване на средствата, предоставени на о. по реда на наредбата.

След като община Карлово е. организация от публичния сектор. по смисъла на чл. 2, ал. 2, т. 1 от ЗФУКПС тя е задължена да прилага законодателството, свързано с осъществяването на адекватно и ефективно финансово управление и контрол, като в общината финансовия контрольор е лицето което следва да извърши предварителния контрол както и да се произнесе по законосъобразността на извършването на разходите.

В случая е налице превишаване на размера на сумите изплатени на превозвачите спрямо този отразен в документите представени от тях, като не са спазени Вътрешните правила относно финансовото управление и контрол на процесите по субсидиране и компенсиране на обществени пътнически превози по автомобилния транспорт на общината.

Всички доводи изложени в касационната жалба са били обстойно обсъдени от въззивния съд и тъй като настоящата съдебна инстанция споделя изцяло изводите на съда, не е необходимо те да бъдат повтаряни – чл. 221, ал. 2, изр. 2-ро от АПК.

Така описаните обстоятелства водят до обоснования извод за правилност и законосъобразност на решението на въззивната инстанция, поради което решението на Районния съд да бъде оставено в сила.

Предвид горното, на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал.1, изр. 2 от ЗАНН, Съдът

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 22 от 26.02.2024г. постановено по АНД № 618/2023г. по описа на Районен съд-Карлово.

Решението е окончателно.

 

Председател:  
Членове: