Решение по дело №1738/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 260168
Дата: 2 юни 2021 г. (в сила от 1 ноември 2021 г.)
Съдия: Ростислава Янкова Георгиева
Дело: 20203630201738
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

260168/2.6.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Шуменският районен съд, единадесети състав

На дванадесети май през две хиляди двадесет и първа година

В публично заседание в следния състав:

                                                                                     Председател: Ростислава Георгиева

Секретар: Ил.Давидкова

Като разгледа докладваното от районния съдия

АНД №1738 по описа на ШРС за 2020 год.,

За да се произнесе взе предвид следното:

 

            Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Обжалвано е наказателно постановление №20-0869-002353 от 12.08.2020 год. на Началник сектор към ОД на МВР – гр.Шумен, сектор Пътна полиция, с което на Д.Б.Ш., с ЕГН**********, с постоянен адрес:*** са наложени административни наказания “глоба” в размер на 200 /двеста/ лева и “лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 /шест/ месец на основание чл.175, ал.3, предл.второ от ЗДвП за нарушение по чл.140 , ал.1 от ЗДвП. Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление, като в жалбата си излага конкретни съображения в подкрепа на искането. В съдебно заседание не се явява лично. За него се явява упълномощен представител, поддържат жалбата на изложените в нея съображения.

            За ОД на МВР – гр.Шумен - административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН в последното съдебно заседание по делото не се явява представител. 

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално допустима.

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните правни съображения:

ШРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:

По силата на Договор за покупко-продажба №45491/31.03.2020 год. „ОТП ЛИЗИНГ“ ЕООД, клон Варна закупило от „ТАЙТЪН МАШИНЪРИ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД колесен трактор MAXXUM 135 CVX с номер на рама ZHEV51583, цвят червен, като едновременно с това отдало същото при условията на лизинг на лизингополучателя „МИГМЕЛ“ ООД, с ЕИК202773599. Посоченият трактор бил регистриран в Областна дирекция „Земеделие“, гр.Варна в 10.30 часа на 03.04.2020 год., като имало транзитна регистрация ТРАН 00380. Жалбоподателят Д.Б.Ш. на 03.04.2020 год. управлявал посочения колесен трактор, като се движел в гр.Шумен, по ул.“Ришки проход“ в посока изхода на града. Около 13.20 часа на същия ден до Складова база „Булмаг“ бил спрян за проверка от служители при РУ-Шумен, като при поискване водачът не представил документи за регистрация на посочения трактор, като превозното средство нямало и поставена регистрационна табела. По този повод на жалбоподателят бил съставен акт за установяване на административно нарушение серия GA №220016 от 03.04.2020 год. за това, че управлява МПС по път отворен за обществено ползване, което не е регистрирано по надлежния ред в Република България. Актосъставителят е посочил, че с описаното деяние е нарушена разпоредбата на чл.140, ал.1, предл.първо от ЗДвП. Актът е бил подписан от нарушителя, като същият е изложил, че няма възражения.

На основание разпоредбата на чл.33, ал.2 от ЗАНН административно-наказателната преписка била прекратена, като същата била изпратена на Районна прокуратура – Шумен с оглед проверка за престъпление по чл.345, ал.2 от НК. С постановление от 11.05.2020 год. на прокурор от ШРП било отказано образуване на наказателно производство, тъй като при проверката било установено, че посочения колесен трактор към момента на извършване на проверката е имал регистрация.

На 03.07.2020 год. на жалбоподателя бил съставен втори акт за установяване на административно нарушение №2353/03.07.2020 год., с бланков №266751 за това, че на 03.04.2020 год. в 13.20 часа е управлявал колесен трактор без поставена регистрационна табела. Актосъставителят е посочил, че с описаното деяние е нарушена разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП. Актът е бил връчен на жалбоподателя и подписан от него без възражения. Впоследствие не се е възползвал от законното си право и не е депозирал допълнителни писмени възражения в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.  Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка е издадено наказателно постановление №20-0869-002353 от 12.08.2020 год. на Началник сектор към ОД на МВР – гр.Шумен, сектор Пътна полиция, с което на Д.Б.Ш., с ЕГН**********, с постоянен адрес:*** са наложени административни наказания “глоба” в размер на 200 /двеста/ лева и “лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 /шест/ месец на основание чл.175, ал.3, предл.второ от ЗДвП за нарушение по чл.140 , ал.1 от ЗДвП.

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени и гласни доказателства, от разпита в съдебно заседание на актосъставителя И.Г.И., на свидетелите Р.Н.Н., Г.Ю.И. и М.Д.М.,  както и от присъединените на основание чл.283 от НПК писмени доказателства.

При преценка на събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства съдът намира,         че напълно следва да бъдат кредитирани показанията на свидетелите И.Г.И., Р.Н.Н., Г.Ю.И. и М.Д.М.. Същите пряко са възприели фактите, за които свидетелстват, като показанията им са еднопосочни, последователни, кореспондират помежду си и се подкрепят от останалия събран по делото доказателствен материал.

При така установената фактическа обстановка съдът приема, от правна страна следното: 

Съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1, изречение първо  от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

От събраните по делото доказателства се установява по безспорен начин, че жалбоподателят е управлявал посочения в акта и в наказателното постановление колесен трактор, който е бил с транзитна регистрация в Областна дирекция „Земеделие“ и е имал издадени транзитни табели с номер 00380ТРАН,  но в момента на извършване на проверката същият не е имал табела с регистрационен номер, поставени на определеното за това место. Това обстоятелство не се оспорва и от страна на самия Ш.,  поради което се налага извода, че управлявайки автомобил без табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места е осъществил от обективна страна състава на нарушението, визирано в разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП.

Съдът намира, че от материалите по делото се установява по безспорен начин, че жалбоподателката е осъществила нарушението и от субективна страна и то с форма на вината умисъл.  В тази връзка съдът съобрази обстоятелството, че Ш. е бил наясно с обстоятелството, че управлявания от него колесен трактор е без поставени регистрационни табели и че няма право да го управлява.

В тази връзка съдът не споделя твърдението на жалбоподателят, изложено в жалбата и в съдебно заседание, че транзитните номера са били издадени към момента на извършване на проверката, но същите не са могли да им бъдат предоставени, поради обявената в страната епидемиологична обстановка, поради което се е наложило да управлява трактора, без поставени табели. В тази връзка следва да бъде посочено, че обстоятелството, че транзитните табели са били издадени и получени от Областна дирекция „Земеделие“ – Варна от страна на лизингодателя по никакъв начин не омаловажава извършеното от жалбоподателя нарушение и не оневинява лицето.

С оглед на изложеното съдът намира, че наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението, като такова по чл.140, ал.1 от ЗДвП, като правилно е издирил и приложил и съответната за това нарушение санкционна норма, предвиждаща наказание за водач, който управлява моторно превозно средство, което е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Съдът намира, че наказващият орган правилно е индивидуализирал и наказанията, като е наложил на жалбоподателя предвидените в разпоредбата на чл.175, ал.3, предл. второ от ЗДвП санкции в техния минимален размер, а именно „глоба“ в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 /шест/ месеца.   

Съдът не кредитира твърденията на процесуалния представител на жалбоподателя, че нарушението следва да бъде квалифицирано като маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. В тази връзка, въпреки, че в самото наказателно постановление не са изложени мотиви в този смисъл, съдът напълно споделя изложения в тази насока извод на административно-наказващият орган. Правилно е било преценено, че с оглед характера на нарушението в настоящия случай нормата на чл.28 от ЗАНН не може да бъде приложена. Описаното в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление нарушение крие сериозен риск за останалите участници в движението по пътищата, доколкото липсата на поставени регистрационни табели води до невъзможност моторното превозно средство да бъде индивидуализирано. Управлението на МПС без регистрационни табели би довело и до избягване на административно-наказателна отговорност от страна на управляващото го лице при евентуално извършено нарушение, регистрирано с техническо средство, доколкото същото следва да бъде установено и регистрирано именно чрез заснемане на регистрационния номер на автомобила и неговото последващо установяване. Нарушението не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения от същия вид, поради което и същото не  може да бъде квалифицирано като “маловажен случай” по смисъла вложен в разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

С оглед на изложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.  

Предвид изхода на делото и обстоятелството, че от страна на  административнонаказващият орган е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът съобрази обстоятелството, че съгласно разпоредбата на чл.63, ал.3 от ЗАНН /в сила от 03.12.2019 год./, в съдебните производства по обжалване на наказателно постановление страните имат право на разноски по реда на АПК. Според нормата на чл.143, ал.3 от АПК, когато съдът отхвърли оспорването, както е в процесния случай, тези разноски следва да се възложат в тежест на подателя на жалбата. Относно размера на разноските разпоредбата на чл.63, ал.5 от ЗАНН предвижда, че в полза на юридически лица, които са били защитавани от юрисконсулт /какъвто е настоящия случай/, се присъжда възнаграждение в определен от съда размер, който не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на  чл.37 от Закона за правната помощ /ЗПП/. В тази връзка съдът, като съобрази посочената разпоредба, както и обстоятелството, че настоящото производство не се отличава с фактическа и правна сложност намира, че размера на юрисконсултското възнаграждение следва да бъде в размер на 80 лева.

            Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №20-0869-002353 от 12.08.2020 год. на Началник сектор към ОД на МВР – гр.Шумен, сектор Пътна полиция, с което на Д.Б.Ш., с ЕГН**********, с постоянен адрес:*** са наложени административни наказания “глоба” в размер на 200 /двеста/ лева и “лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 /шест/ месец на основание чл.175, ал.3, предл.второ от ЗДвП за нарушение по чл.140 , ал.1 от ЗДвП.

ОСЪЖДА Д.Б.Ш., с ЕГН**********, с постоянен адрес:*** да заплати на ОД на МВР - Шумен сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение, определено на основание разпоредбата на чл.37, ал.1 от ЗПП, във вр. с чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

 

                                                                       

РАЙОНЕН СЪДИЯ: