Решение по дело №2984/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 291
Дата: 21 февруари 2022 г. (в сила от 21 февруари 2022 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20217180702984
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  №291

 

  гр. Пловдив, 21 февруари 2022 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Първо отделение, XVIII състав в съдебно заседание на осми февруари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

         при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА като разгледа докладваното от съдия Й. Русев административно дело № 2984 по описа за 2021г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Дял Трети, Глава Десета, Раздел Първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

Образувано е по жалба на „Евробилд-М1“ ЕООД, ЕИК *********, чрез адв. Т.Т.-пълномощник, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0432-000217 от 24.09.2021г. на Началник РУ към ОД на МВР Пловдив, РУ 01 Пловдив.  

Твърди се незаконосъобразност на оспорената заповед и се иска нейната отмяна с доводи за постановяването й в противоречие с нормите на ЗДвП. В становище, депозирано с молба вх. № 201/07.01.2022г. от пълномощника на оспорващото дружество се застъпва становище, че със Заповед № 21-1030-000791 от 15.03.2021г., издадена от началник група към ОДМВР-Пловдив, сектор „Пътна полиция“ на И.К.К. е била наложена принудителна административна мярка на основание  чл. 171, т. 1, б. д от ЗДвП, поради това, че по отношение на него са били наложени наказания глоба, които не били заплатени. Счита се, че тази мярка е наложена въз основа на материално правно основание, което е обявено за противоконституционно с Решение № 3 от 23.03.2021 г., постановено по конституционно дело № 11 по описа на Конституционния съд за 2020 г., поради което процесната мярка, също е постановена в нарушение на закона, доколкото тя е последица от действието на предходно наложената административна принуда. Иска се отмяна на заповедта като издадена в нарушение на закона. Претендира разноски.   

Ответникът – Началник РУ към ОД на МВР Пловдив, РУ 01 Пловдив, в писмена молба –становище намира жалбата за неоснователна и като такава моли да се остави без уважение.   

Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира жалбата за допустима като подадена в законоустановения срок /видно от представените по делото доказателства процесната заповед е връчена на 14.11.2021г., а жалбата е подадена на 17.11.2021г., според направеното върху нея отбелязване/ и при наличието на правен интерес, а по същество за основателна, предвид следното установено от фактическа и правна страна:    

Предмет на оспорване в настоящото производство е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0432-000217 от 24.09.2021г. на Началник РУ към ОД на МВР Пловдив, РУ 01 Пловдив по чл. 171, т.2 А, б. А от ЗДвП.  Административният орган, издал заповедта, е бил надлежно оправомощен по силата на Заповед № 317з-391/06.02.2017 г. на Директора на ОДМВР Пловдив, с която е наложена ПАМ на жалбоподателя, изразяваща се в прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.  

За да пристъпи към налагането на въпросната ПАМ административният орган е приел за установено, че на 24.09.2021г., около 16,15ч. в село Браниполе, ул. „Родопи“ до № 13 И.К.К., ЕГН ********** управлявал товарен автомобил „Мерцедес Спринтер 208 ЦДИ“, рег. № РВ*** РС собственост на „Евробилд-М1“ ЕООД, без да притежава СУМПС – същото е отнето по административен ред със ЗППАМ № 21-1030-000791/15.03.2021г. Съставен е АУАН № сер. АА № 517190 от 24.09.2021г. на водача, с който са иззети и 2 бр. табели рег. № РВ*** РС и СРМПС № ***. При тези установявания на дружеството-жалбоподател е наложена ПАМ по чл. 171, т.2 а, б. „а“ от ЗДвП.    

Оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма и съдържа изложение на фактическите и правни основания за издаването му.

С оглед конкретиката на текущия казус, следва действително да се съобрази, че с Решение № 3 от 23.03.2021 г. на Конституционния съд по к. д. № 11 по описа за 2020 г., докладвано от съдиите Георги Ангелов и Борис Велчев (Oбн., ДВ, бр. 26 от 30.03.2021 г.), са обявени за противоконституционни  чл. 171, т. 1, буква "д" и чл. 171, т. 2, буква "к" от Закона за движението по пътищата. Според чл. 151, ал. 2 от Конституцията, решенията на Конституционния съд се обнародват в "Държавен вестник" в 15-дневен срок от приемането им. Решението влиза в сила три дни след обнародването му. Актът, обявен за противоконституционен, не се прилага от деня на влизането на решението в сила. Според чл. 14, ал. 6 от Закона за конституционния съд, решенията на съда са задължителни за всички държавни органи, юридически лица и граждани.

Решенията на Конституционния съд, с които закон или отделна норма от закон се обявяват за противоконституционни, имат действие занапред, но това тяхно действие не е относимо само и единствено спрямо възникнали след влизане в сила на решението юридически факти, а и по отношение на юридически факти, които са възникнали при действието и въз основа на обявената за противоконституционна норма. Сиреч, след влизането си в сила, решението на Конституционния съд има действие и по отношение на всички висящи, незавършени, но възникнали на основата на обявената за противоконституционна норма правоотношения. Обратното разбиране би означавало, тези незавършени правоотношения, да бъдат уреждани и приключени въз основа на норма от закон, която е обявена за противоречаща на Конституцията. Каза се, според чл. 151, ал. 2 на Конституцията прилагането на обявения за противоречащ на основния закон акт е забранено и тази забрана е задължителна за всички държавни органи, юридически лица и граждани. Тоест, висящото правоотношение, не може да бъде уредено и приключено, въз основа на норма от закона, приложението на която е забранено.

В случая, следва да се отчете, че между страните няма спор, че със ЗППАМ № 21-1030-000791/15.03.2021г. издадена от началник група към ОДМВР-Пловдив, сектор „Пътна полиция“ на И.К.К. на основание чл. 171, т.1, б.Д от ЗДвП е била наложена принудителна административна мярка- временно отнемане на СУМПС на водач до заплащане на дължимата глоба.  

В случая нито в обстоятелствената част на оспорената заповед, нито пък от данните съдържащи се в доказателствата по делото е възможно да се установи, дали и кога Заповед № 21-1030-000791/15.03.2021г. издадена от началник група към ОДМВР-Пловдив, сектор „Пътна полиция“ е влязла в сила и е добила статуса на стабилен административен акт. В представената Справка за водача Иван К. относно тази заповед е отбелязано "дата на връчване", но не е отбелязано "дата на влизане в сила", както това е сторено по отношение на другите актове, обект на справката, в графа „Статус“ има вписано „отпадане на основание“. От същото отбелязване в коментираната справка става ясно, че ЗППАМ № 21-1030-000791/15.03.2021г. издадена от началник група към ОДМВР-Пловдив, сектор „Пътна полиция“ е била връчена на адресата й на 05.04.2021г., т.е. към 24.09.2021 г., когато е издаден обжалваният индивидуален административен акт, не е влязла в сила и не се е превърнала в стабилен административен акт, който окончателно и непререшимо, урежда между Иван К. и администрацията, правния въпрос с предмет наложената принудителна административна мярка- отнемане на СУМПС на водач. Казано с други думи, това правоотношение е било висящо, неприключило, към момента на влизане в сила на Решение № 3 от 23.03.2021 г. на Конституционния съд по к. д. № 11 по описа за 2020г., което е настъпило като позитивно проявен факт на 03.04.2021г. При това положение, висящото правоотношение с предмет принудителна административна мярка, наложена със Заповед № 21-1030-000791/15.03.2021г., не може да бъде приключено по реда на закон, чието приложение е забранено. Тоест, тази принудителна административна мярка – отнемане на свидетелството за управление на МПС на К., доколкото не е влязла в сила към 03.04.2021 г., не може да бъде прилагана след тази дата, доколкото това би било пряко нарушение на установения с Конституцията правов ред в страната.

Изложеното дотук налага да се приеме, че процесният административен акт е постановен в противоречие с материалния закон и при допуснати нарушения на административно производствените правила. Ето защо, обжалваната заповед ще следва да бъде отменена. 

При този изход на спора в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените в производството разноски за внесена държавна такса от 50 лв. Претендираният от жалбоподателя размер от 600 лв., представляващи заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 17.11.2021г., с оглед своевременно направеното от ответника възражение за прекомерност, следва да бъде намален от съда до размера, определен в  чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и определен в размер на 500 лева. Съдът съобрази, че делото не е с висока фактическа и правна сложност, както и това, че е проведено едно заседание. За понесените от жалбоподателя деловодни разноски следва да бъде осъдено юридическото лице – ОДМВР гр. Пловдив, към структурата на което принадлежи административният орган – Началник РУ към ОД на МВР Пловдив, РУ 01 Пловдив, издал оспорения административен акт.  

Мотивиран от изложеното и на основание чл.172 ал.2 от АПК Съдът,

 

                                        Р Е Ш И : 

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Евробилд-М1“ ЕООД, ЕИК *********, Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0432-000217 от 24.09.2021г. на Началник РУ към ОД на МВР Пловдив, РУ 01 Пловдив.  

ОСЪЖДА ОДМВР-Пловдив да заплати на „Евробилд-М1“ ЕООД, ЕИК ********* сумата от 550 /петстотин и петдесет/ лева разноски по делото. 

Решението не подлежи на обжалване на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

 

 

 

 

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ :/п/