Решение по дело №924/2021 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 81
Дата: 19 април 2022 г. (в сила от 25 май 2022 г.)
Съдия: Светла Василева Пейчева
Дело: 20211510200924
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 81
гр. Дупница, 19.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, III-ТИ СЪСТАВ НО, в закрито
заседание на деветнадесети април през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Светла В. Пейчева
като разгледа докладваното от Светла В. Пейчева Административно
наказателно дело № 20211510200924 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 202/13.08.2021 г., издадено от началник
на отдел „Контрол на компонентите и факторите на околната среда“ към дирекция
„Контролна и превантивна дейност“, упълномощен със Заповед № РД-67/22.06.2021 г., на
директора на РИОСВ-София, с което на „Водоснабдяване и канализация-Дупница“ ЕООД,
със седалище и адрес на управление: гр. Дупница, ул. „Неофит Рилски“ № 9, с ЕИК
*********, представлявано от управителя Илия Илиев, на основание чл. 53 от ЗАНН и по
чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ, във връзка с чл. 38, ал. 3 Наредба № 2/08.06.2011 г. е наложена
"имуществена санкция" в размер на 2 000 (две хиляди) лева, за извършено административно
нарушение на чл. 48, ал. 4, вр. с чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ.
В жалбата са изложени подробни доводи за незаконосъобразност и неправилност на
издаденото НП. Твърди, че са допуснати съществени процесуални нарушения при описание
на нарушението и издаването на АУАН и НП, като се моли за неговата отмяна. В съдебно
заседание дружеството-жалбоподател се представлява от редовно упълномощен юрк. М.
която поддържа жалбата и излага допълнителни аргументи в нейна подкрепа
Въззиваемата страна не взема становище по жалбата. Не се представлява в процеса.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, както и доводите на
страните, намира за установено следното:
На 17.06.2020 г., в гр. Дупница, от дружеството е проведен собствен мониторинг
върху съдържанието на отпадъчните води генерирани от канализационната система на гр.
Дупница, съгласно издаденото на Община Дупница Разрешително за ползване на воден
обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 43110115/21.01.2013 г.
1
/РЗОВ/, продължено с Решение № ПО-01-26/15.02.2019 г., издадено от директора на БДЗБР.
В същото са конкретно определени индивидуални емисионни ограничения /ЕИО/ по
различни показатели сред които общ азот, общ фосфор, неразтворени вещества, ХПК и
БПК5. От акредитирана лаборатория- Изпитвателна лаборатория за питейни и отпадъчни
води /ИЛПОВ/ към „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Благоевград са взети водни
проби от канализационните колектори в точки на пробовземане, както следва:
-Канализационен колектор № 1 – Пункт № 1 - Поток № 1, т. 1 /ул. „Разметаница“/ -
заустване на р. Джерман;
-Канализационен колектор № 2 – Пункт № 2 - Поток № 2, т. 2 /при Мелницата/-
заустване на р. Джерман;
-Канализационен колектор № 3 – Пункт № 3- Поток № 3, т. 5 /ул. „Цар
Освободител“/ -заустване на р. Джерман;
-Канализационен колектор № 4 – Пункт № 4- Поток № 4, т. 6 /ул. „Цар
Освободител“/ -заустване на р. Джерман;
-Канализационен колектор № 5 – Пункт № 5- Поток № 5, т. 8 /ул. „Дупница“/ -
заустване на р. Джерман;
-Канализационен колектор № 6 – Пункт № 6- Поток № 6, т. 4 /ул. „Елисавета
Багрияна“/ -заустване на р. Джерман;
-Канализационен колектор № 1 – Пункт № 1- Поток № 1, т. 9 /ул. „Христо Ботев“/ -
заустване на р. Бистрица;
Резултатите от изпитването на водните проби са отразени в Протоколи за изпитване
№ 0571/22.06.2020 г. ; № 0572/22.06.2020 г. ; № 0568/22.06.2020 г. ; № 0569/22.06.2020 г.; №
0567/22.06.2020 г. ; № 0570/22.06.2020 г. и № 0566/22.06.2020г. на ИЛПОВ към
„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Благоевград. Копия от протоколите за проведения
собствен мониторинг са получени в РИОСВ- София с писмо вх. № 1356/22.01.2021 г. След
преглед на резултатите от физико-химичния анализ от представените протоколи за
изпитване е установено превишаване на определените индивидуални емисионни
ограничения /ИЕО/ в разрешителното за заустване на отпадъчни води /РЗОВ/, както следва:
-Канализационен колектор № 1 – Пункт № 1 - Поток № 1, т. 1 /ул. „Разметаница“/ -
заустване на р. Джерман, резултатите са отразени в Протокол от изпитване 0572/22.06.2020
г., налице е превишаване/ неспазване на следните показатели:
33
-Общ фосфор: резултат от изпитване -2.91+-0.23 mg/dm, при ЕИО-2,0 mg/dm,
33
-БПК: резултат от изпитване 71 +-7 mg/dm, при ЕИО-25 mg/dm,
5
33
- Неразтворени вещества: резултат от изпитване 65 +-8 mg/dm, при ЕИО- 35 mg/dm,
-Канализационен колектор № 2 – Пункт № 2 - Поток № 2, т. 2 /при Мелницата/-
заустване на р. Джерман, резултатите са отразени в Протокол от изпитване 0568/22.06.2020
г., налице е превишаване/ неспазване на следните показатели:
2
33
-БПК: резултат от изпитване 57 +-6 mg/dm, при ЕИО-25 mg/dm,
5
33
- Неразтворени вещества: резултат от изпитване 60 +-8 mg/dm, при ЕИО- 35 mg/dm,
-Канализационен колектор № 3 – Пункт № 3- Поток № 3, т. 5 /ул. „Цар
Освободител“/ -заустване на р. Джерман, резултатите са отразени в Протокол от изпитване
0571/22.06.2020 г., налице е превишаване/ неспазване на следните показатели:
33
-БПК: резултат от изпитване 42 +-4 mg/dm, при ЕИО-25 mg/dm,
5
33
- Неразтворени вещества: резултат от изпитване 54 +-7 mg/dm, при ЕИО- 35 mg/dm,
3
-ХПК – резултат от изпитване 142+-17 mg/dm, при ЕИО-125 mg/dm,
3
-Канализационен колектор № 4 – Пункт № 4- Поток № 4, т. 6 /ул. „Цар
Освободител“/ -заустване на р. Джерман, резултатите са отразени в Протокол от изпитване
0571/22.06.2020 г., налице е превишаване/ неспазване на следните показатели:
33
-Общ фосфор: резултат от изпитване -2.27+-0.18 mg/dm, при ЕИО-2,0 mg/dm,
33
-БПК: резултат от изпитване 49 +-6 mg/dm, при ЕИО-25 mg/dm,
5
-Канализационен колектор № 5 – Пункт № 5- Поток № 5, т. 8 /ул. „Дупница“/ -
заустване на р. Джерман, резултатите са отразени в Протокол от изпитване 0567/22.06.2020
г., налице е превишаване/ неспазване на следните показатели:
33
Общ азот: резултат от изпитване – 22.0+-1,3 mg/dm, при ЕИО-15 mg/dm и
33
-БПК: резултат от изпитване 77 +-8 mg/dm, при ЕИО-25 mg/dm,
5
3
- Неразтворени вещества: резултат от изпитване 80 +-10 mg/dm, при ЕИО- 35
3
mg/dm,
-Канализационен колектор № 6 – Пункт № 6- Поток № 6, т. 4 /ул. „Елисавета
Багрияна“/ -заустване на р. Джерман, резултатите са отразени в Протокол от изпитване
0570/22.06.2020 г., налице е превишаване/ неспазване на следните показатели:
33
-БПК: резултат от изпитване 55+-6 mg/dm, при ЕИО-25 mg/dm,
5
-Канализационен колектор № 1 – Пункт № 1- Поток № 1, т. 9 /ул. „Христо Ботев“/ -
заустване на р. Бистрица, резултатите са отразени в Протокол от изпитване 0566/22.06.2020
г., налице е превишаване/ неспазване на следните показатели:
33
-БПК: резултат от изпитване 55+-6 mg/dm, при ЕИО-25 mg/dm
5
33
-Общ фосфор: резултат от изпитване -2.98+-0.24 mg/dm, при ЕИО-2,0 mg/dm,
3
- Неразтворени вещества: резултат от изпитване 46 +-6 mg/dm, при ЕИО- 35
3
mg/dm.
Съгласно приложения по преписката договор № VII-7/18.07.2016 г., сключен с
титуляра на РЗОВ Община Дупница и дружеството-жалбоподател „Водоснабдяване и
3
канализация-Дупница“ ЕООД по силата на същия и на основание чл. 48, ал. 4 от ЗВ, ВиК
оператора трябва да пречиства и зауства отпадъчните води в повърхностен воден обект,
съгласно издаденото разрешително.
Съобразно констатациите от получените след анализа на съставните проби
резултати била изпратена покана до дружеството жалбоподател за съставяне на АУАН.
Актът бил съставен на 17.06.2020 г. от инж. Л.Х., в присъствието на св. К.К. и Г.В. и в
отсъствие на представител на дружеството-жалбоподател, като препис от същия е връчен
по-късно чрез Община Дупница, срещу подпис, на законния представител на „ВиК-
Дупница“ ЕООД, който изложил собственоръчно възражения, че не е съгласен и изложеното
в акта не отговаря на обективната истина.
Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното НП № 202/13.08.2021 г., издадено от
началник на отдел „ККФОС“ към дирекция „КПД“, упълномощен със Заповед №
РД67/22.06.2021 г., на директора на РИОСВ-София, с което на „Водоснабдяване и
канализация Дупница“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Дупница, ул.
„Неофит Рилски“ № 9, с ЕИК *********, представлявано от управителя Илия Илиев, на
основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ, във връзка с чл. 38, ал. 3 Наредба №
2/08.06.2011 г. е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 000 (две хиляди) лева, за
извършено административно нарушение на чл. 48, ал. 4, вр. с чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ.
Горната фактическа обстановка се установява безспорно от показанията на
разпитаните по делото актосъставител инж. Л.Х. и свидетелите К.К. и Г.В..
Актосъставителят поддържат изцяло отразените от него в АУАН констатации, свидетелите
К.К. и Г.В. са свидетели само при съставяне на АУАН въз основа на резултатите на
изпратените водни проби, отразени в протоколите от изпитване. Показанията им съвпадат
изцяло с отразеното в събраните по делото множество писмени доказателства. Няма данни
за техни предходни взаимоотношения с дружеството-жалбоподател, които да индикират
някаква предубеденост или заинтересованост на свидетелите.
При постановяване на решението си съдът се запозна и с приложените по
административнонаказателната преписка и изискани служебно множество писмени
доказателства, прочетени по реда на чл. 283 от НПК. Същите са непротиворечиви и
достоверно установяват относими към предмета на доказване по делото факти и
обстоятелства.
При така установеното от фактическа страна, от правна страна съдът намери за
установено следното:
Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в чл. 59, ал.
2 от ЗАНН 7 - дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване,
поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, съдът я намира за
основателна, по следните съображения:
Нарушението се установява по категоричен начин от събраните по делото гласни и
писмени доказателства. Показанията на разпитаните свидетели са последователни и
4
непротиворечиви и съдът ги кредитира изцяло. Същите кореспондират на приложените по
делото писмени доказателства и установяват фактическа обстановка такава, каквато е
описана в АУАН и в НП.
Макар формално да са налице всички реквизити на АУАН и НП съгласно чл. 42 и
чл. 57 от ЗАНН, които са издадени от компетентни административни органи и са с
предвидената в закона форма и съдържание, настоящият съдебен състав установи, че е
налице допуснато нарушение на материалния закон. Същото се изразява в неправилно
приложение на санкционната норма на чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ. Изцяло в този смисъл е и
най-актуалната касационна практика - Решение № 173 от 12.07.2021 г. по к. адм. н. д. № 152
/ 2021 г. на Административен съд – Кюстендил, която настоящият въззивен съдебен състав
споделя, както и Решение от 14.05.2019 г. по к. адм. н. д. № 143 / 2019 г. на II състав на
Административен съд - Стара Загора.
В случая приложимата правна норма за описаното нарушение би следвало да бъде
чл. 200, ал. 1, т. 2 от ЗВ, а не неправилно посочената от актосъставителя и АНО,
едновременно като част от състава на нарушението и като санкционна такава – чл. 200, ал. 1,
т. 6 от ЗВ. Както се посочи, обвинението в АУАН и НП се изразява в това, че дружеството-
жалбоподател като водоползвател, съгласно нормата на чл. 48, ал. 4 от ЗВ, който не е
титуляр на разрешително /РЗОВ/ и е ВиК оператор, по смисъла на чл. 2 от Закона за
регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, е било длъжно да пречиства
и зауства отпадъчни води в повърхностни водни обекти в съответствие с издаденото
разрешително на Община Дупница за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни
води за съответната канализационна система на населеното място гр. Дупница. Въпреки
това си задължение от обективна страна като водоползвател в четири отделни точки на
заустване - канализационни колектори /с посочени номера и разположение/, не е изпълнило
задължението си да поддържа необходимото качество на формираните отпадъчни води,
които се заустват от колекторите във водоприемниците р. Джерман и р. Бистрица, в
съответствие с индивидуалните емисионни ограничения, определени в Разрешителното.
Правната квалификация на нарушеното правило за поведение е по чл. 48, ал. 4 от ЗВ -
неизпълнение на задължението на жалбоподателя като водоползвател, който не е титуляр на
РЗОВ и ВиК оператор да поддържа необходимото качество на водата в съответствие с
нормативните изисквания и условията на разрешителното, т. е. да пречиства и зауства
отпадъчни води в повърхностни водни обекти в съответствие с издаденото разрешително,
което е аналогично на задължението на титулярите на РЗОВ по смисъла на чл. 48, ал. 1, т. 3
от ЗВ. Това се потвърждава и от разпоредбата на цитирания в НП чл. 38, ал. 3 от Наредба №
2/08.06.2011 г. Несъответна на извършените деяния обаче е правната норма, по която същите
са санкционирани. Според по чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ, се наказва физическото или
юридическото лице, което изхвърли отпадъчни води във водните обекти и канализационната
система като наруши емисионните норми и изисквания. Съобразявайки фактическите
обстоятелства в НП и съотнасяйки ги към правните квалификации на нарушеното правило за
поведение и посоченият санкционен състав се констатира, че липсва съответствие между
5
фактите по обвинението и приложената от АНО санкционна норма. Приложима е
разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 2 от ЗВ, която в една от хипотезите си предвижда наказание
за ползване на водни обекти, водостопански съоръжения и системи в отклонение от
предвидените условия в разрешителното. Безспорно е, че Община Дупница е титуляр на
Разрешително за ползване на воден обект по см. на § 1, т. 25 от ДР на ЗВ, в което има
определени ИЕО, като съгласно цитирания договор № VII-7/18.07.2016 г. дружеството-
жалбоподател се явява водоползвател на тези водни обекти, съгласно разрешителното, а
доказаните от анализа на взетите проби от отпадъчни води от шестте точки на заустване
/колектора/, превишения на индивидуалните емисионни ограничения, въведени с
Разрешителното, се свързват с неизпълнение от водоползвателя ВиК оператор и страна по
договор № VII-7/18.07.2016 г., сключен с титуляра на РЗОВ Община Дупница, на
задължението по чл. 48, ал. 4 от ЗВ да поддържа необходимото качество на водата в
съответствие с условията на разрешителното като пречиства и зауства всички отпадъчни
води в повърхностни водни обекти в съответствие с издаденото РЗОВ. Следва, че
неспазването на определените с разрешителното за заустване на отпадъчни води
индивидуални емисионни ограничения, съставлява неспазване на условията на самото
разрешително, т. е. ползване на воден обект в отклонение от предвидените условия в
разрешителното. Изводът е, че деянията следва да се квалифицират като нарушения по чл.
200, ал. 1, т. 2 от ЗВ, която разпоредба предвижда размер на глобата, съотв. на
имуществената санкция от 2000 лв. до 10 000 лв. Касае се за състав за по-тежко наказуемо
нарушение, с оглед на което въззивният съд не може да измени НП като преквалифицира
нарушението. Поради изложеното се налага пълна отмяна на обжалваното НП като
неправилно и незаконосъобразно.
На самостоятелно и дори по-силно основание е налице и допуснато нарушение на
чл. 18 от ЗАНН, което обуславя пълна отмяна на обжалваното НП. Съгласно текста на
посочената разпоредба: „Когато с едно деяние са извършени няколко административни
нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените
наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях“. Извършените от
дружествотожалбоподател деяния са шест, доколкото правилото за пречистване и заустване
на отпадъчни води в повърхностни водни обекти в съответствие с издаденото разрешително
за ползване на воден обект чрез заустване на отпадъчни води за съответната канализационна
система е нарушено на шест отделни точки на заустване при четири различни
канализационни колектора. Изложеното означава, че са налице четири отделни
административни задължения, за които незаконосъобразно е наложена една обща
имуществена санкция в размер на 2000 лева. В този смисъл е и цитираното Решение № 173
от 12.07.2021 г. по к. адм. н. д. № 152 / 2021 г. на Административен съд – Кюстендил, в
което е разгледан аналогичен случай с три отделни нарушения осъществени в три различни
точки на заустване, респ. в три канализационни колектора.
Водим от всичко изложено по-горе, съдът приема, че следва да отмени изцяло
обжалваното НП на посочените самостоятелни основания.
6
Така мотивиран и на основание член 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление Наказателно постановление №
202/13.08.2021 г., издадено от началник на отдел „ККФОС“ към дирекция „КПД“,
упълномощен със Заповед № РД-67/22.06.2021 г., на директора на РИОСВ-София, с което на
„Водоснабдяване и канализация-Дупница“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр.
Дупница, ул. „Неофит Рилски" № 9, с ЕИК *********, представлявано от управителя Илия
Илиев, на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 200, ал. 1, т. 6 от ЗВ, във връзка с чл. 38, ал. 3
Наредба № 2/08.06.2011 г. е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 000 (две
хиляди) лева, за извършено административно нарушение на чл. 48, ал. 4, вр. с чл. 200, ал. 1,
т. 6 от ЗВ, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд гр. Кюстендил на основанията, предвидени в НПК и
по реда на Глава дванадесета от АПК.

Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
7