Решение по дело №1375/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 41
Дата: 13 януари 2022 г.
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720201375
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 41
гр. Перник, 13.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на дванадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Биляна П. Миткова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20211720201375 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
Образувано е по Жалба на Ц. М. З.-ЕГН **********/от гр.Перник/, против Наказателно
постановление № 21-1158-002294/14.VІІ.2021год. на Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-
Перник с което на жалбоподателя е наложено следното наказание: “Глоба” в размер на
200лв. на осн. чл.178Д от ЗДвП за извършено нарушение по чл.98 ал.2 т.4 от ЗДвП,
затова че на 02.ІІІ.2021г. в 00,55ч. в гр.Перник/на ул.“Отец Паисий“, срещу Бл.24/при
извършена проверка на л.а „Киа Пиканто“ рег. № *** се установи,че водача извършва
нарушение паркира на място точно определено за паркиране на хора с трайни увреждания и
сигнализирано с Пътен знак Д 21,като в МПС НЕ е установихме наличието на Карта за
преференциално паркиране на ППС превозващи хора с трайни увреждания поставени на
предно челно стъкло или на друго видимо място.
АУАН е съставен във връзка с Решение на Окръжна прокуратура рег. № 815/2021г. от
дата 25.ІІІ.2021г.
В жалбата и с.з се изтъкват, доводи за неправилност на наложеното наказание и
липса на доказателства, относно вмененото нарушение, като се иска отмяна на НП.
Въззиваемата страна редовно призована, представител НЕ изпраща.

Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото,
както и предвид становищата на страните по реда на чл. 14 и 18 от НПК, намира за
1
установено следното:
Жалбата е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН от надлежно легитимирано
лице с правен интерес и е допустима, а разгледана по същество е основателна.
С Акт Серия GА № 386586/10.VІ.2021год./Типов номер/ на Н. Й. М. е посочено,
че Ц. М. З.-ЕГН ********** на 02.ІІІ.2021г. в 00,55ч. в гр.Перник/на ул.“Отец Паисий“,
срещу Бл.24/при извършена проверка на л.а „Киа Пиканто“ рег. № *** се установи,че водача
извършва нарушение паркира на място точно определено за паркиране на хора с трайни
увреждания и сигнализирано с Пътен знак Д 21,като в МПС НЕ е установихме наличието на
Карта за преференциално паркиране на ППС превозващи хора с трайни увреждания
поставени на предно челно стъкло или на друго видимо място-нарушение на чл.98 ал.2 т.4
от ЗДвП/чл.98.(1)Престоят и паркирането са забранени:1. на място, където превозното
средство създава опасност или е пречка за движението или закрива от другите участници в
движението пътен знак или сигнал;2. до престояващо или паркирано пътно превозно
средство от страната на движението;3. в тунели и подлези, на мостове, надлези, стеснени
участъци от пътя и в участъци с ограничена видимост;4. върху трамвайни и железопътни
линии или в такава близост до тях, която може да затрудни движението на релсовите
превозни средства;5. на пешеходни или велосипедни пътеки и на разстояние, по-малко от 5
метра преди тях;6. на кръстовище и на по-малко от 5 метра от тях;7. на платното за
движение, където разстоянието между пътното превозно средство и пътната маркировка,
забранена за пресичане, е по-малко от 3 метра или с пътен знак е забранено
изпреварването;8. върху пътна лента, предназначена за движение на бавнодвижещи се пътни
превозни средства, обозначена с пътен знак. (2) Освен в посочените в ал.1 случаи
паркирането е забранено:1. пред входовете на паркове, театри, кина, предприятия, както и
на други места, където е възможно да влизат или да излизат пътни превозни средства;2. на
платното за движение и на тротоара непосредствено пред входовете на жилищни сгради и
гаражи, когато това затруднява достъпа до тях;3. на спирките на превозните средства от
редовните линии за обществен превоз на пътници ; 4. на места, определени за хора с
трайни увреждания; 5. на пътя - за регистрирани пътни превозни средства, свидетелството
за регистрация на които е отнето или върнато в Министерството на вътрешните работи;6.
пред входовете и на прилежащите тротоари на детските заведения и училищата./
Във основа на горепосоченият Акт е издадено Наказателно постановление № 21-
1158-002294/14.VІІ.2021год. на Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което на
жалбоподателя е наложено следното наказание: “Глоба” в размер на 200лв. на осн.
чл.178Д от ЗДвП/чл.178д. Наказва се с глоба в размер 200лв. лице, което, без да има това
право, паркира на място, определено за превозно средство, обслужващо хора с трайни
увреждания, или за превозно средство, приспособено и управлявано от хора с трайни
увреждания/ за извършено нарушение по чл.98 ал.2 т.4 от ЗДвП.
Жалбоподателя се явява лично в с.з.
Свидетелите по акта: Н. Й. М. и М. СТ. К. се явяват в съдебно заседание,като
поддържат АУАН и изложената в него фактическа обстановка.
2
При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно
наказателен характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото
представлява ли административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-
извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.
Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните правила по чл.42
от ЗАНН /още повече ако евентуални нарушения в акта не могат да се преодолеят по реда на
чл.53 ал. 2 от ЗАНН/, както и правилата по чл.57 ал.1 ЗАНН, каквито в конкретния случай,
процесуални нарушения по издаване на акта за административно нарушение и НП, водещи
до съществено засягане правото на защита на жалбоподателя се установиха и ще се
разгледат по долу.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е дейност от
процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи в
голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на
административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган със
съответния административно наказателен спор и се иска от него да се произнесе по същия,
като се внася твърдение, че е налице виновно извършено административно нарушение от
определен вид, който по силата на разпоредбата на чл.189 ал.2 от ЗДвП /конкретно
касаещи ЗДвП/ е с меродавна доказателствена сила до доказване на противното.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в
наказателното постановление административното нарушение, което е вменено във вина на
нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно и разбираемо,
както и да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената, като
нарушена норма от съответния нормативен акт.
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение
текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение,
следва да съдържа всички реквизити, посочени в чл.42 от ЗАНН /”чл.42.Актът за
установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото,
бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;
3. датата и мястото на извършване на нарушението; 4. описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е било извършено; 5. законните разпоредби, които са
нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния
му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на
свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако
е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които
са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на
писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/.
3
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо да съдържа
реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН/”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да
съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е
издало; 2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа
на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4.
собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен
граждански номер; 5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено,
обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го
потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и
размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на
обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление
подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/ и да бъде издадено от компетентен
орган /Заповед № 8121з-515/14.V.2018год/.
В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от
актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя за запознаване с
неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по нарушението да
изложи възражения,НЕ се установиха конкретни такива.
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е
предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44. (1) Освен
възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му
нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във
възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да
бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от която същия НЕ се е
възползвал.
При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е връчен препис от
акта срещу разписка.
Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за установяване на
административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно
постановление направи следните правни изводи:

Относно нарушението за което на жалбоподателя е наложено наказание“Глоба” в
размер на 200лв. на осн. чл.178Д от ЗДвП/чл.178д. Наказва се с глоба в размер 200лв.
лице, което, без да има това право, паркира на място, определено за превозно средство,
обслужващо хора с трайни увреждания, или за превозно средство, приспособено и
управлявано от хора с трайни увреждания/ за извършено нарушение по чл.98 ал.2 т.4 от
ЗДвП/чл.98.(1)Престоят и паркирането са забранени:……….. (2) Освен в посочените в ал.1
случаи паркирането е забранено:…………….. 4. на места, определени за хора с трайни
увреждания;……./, като е изложена фактическа обстановка/…… на 02.ІІІ.2021г. в 00,55ч. в
4
гр.Перник/на ул.“Отец Паисий“, срещу Бл.24/при извършена проверка на л.а „Киа
Пиканто“ рег. № *** се установи,че водача извършва нарушение паркира на място точно
определено за паркиране на хора с трайни увреждания и сигнализирано с Пътен знак Д
21,като в МПС НЕ е установихме наличието на Карта за преференциално паркиране на
ППС превозващи хора с трайни увреждания поставени на предно челно стъкло или на друго
видимо място..…../, състава приема,че са налице съществени процесуални
нарушения,довели до незаконосъобразност на постановения санкционен акт предвид
следното:
І.Видно от посочената в АУАН фактология,жалбоподателката е санкционирана за
извършено нарушение по чл.98 ал.2 т.4 от ЗДвП /чл.98….. (2) Освен в посочените в ал.1
случаи паркирането е забранено:……………..4. на места, определени за хора с трайни
увреждания;……./
ІІ.Видно от приложените по делото писмени доказателства: Карта на инвалид-л.6 и
Експертно Решение-л.7 на името на жалбоподателката, същата е лице с трайни увреждания
т.е със изискуемите предпоставки да ползва инвалидно парко-място,което прави
извършеното от същата за несъставомерно по визирания състав респ. не е налице нарушение
от нейна страна в който смисъл наложената санкция в процесното НП е незаконосъобразна
и следва да бъде отменена, а от тук и самото НП.
Предвид изложените съображения процесното НП следва да бъде отменено, като
незаконосъобразно и неправилно.
С оглед гореизложеното осн. чл.63 ал. 1 от ЗАНН
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 21-1158-002294/14.VІІ.2021год. на Началник
сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което на жалбоподателя Ц. М. З.-ЕГН ********** е
наложено следното наказание: “Глоба” в размер на 200лв. на осн. чл.178Д от ЗДвП за
извършено нарушение по чл.98 ал.2 т.4 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на Административно
процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки Административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
5