Решение по дело №1307/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1969
Дата: 9 ноември 2022 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20227180701307
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 1969

 

гр. Пловдив,  09 ноември 2022 год.

 

 

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на единадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при участието на секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 1307 по описа за 2022 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 25, ал. 5 от Закона за хора с увреждания /ЗХУ/.

2. Образувано е по жалба, предявена от Г.С.Л., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез адвокат Д.И.Б., против Направление за включване в механизма „лична помощ“ № 22004818/22.03.2022 г., издадено от Директора на ДСП - Карлово, с което на Л. са определени 90 часа месечно за лична помощ, потвърдено с Решение № 16-РД06-0009/26.04.2022 г. на Директора на Регионална дирекция “Социално подпомагане” (РДСП) – Пловдив.

Навеждат се доводи за незаконосъобразност на обжалвания акт поради несъответствието  му с материалноправни разпоредби и с целта на закона. В тази връзка се иска отмяна на оспорения акт и връщане на преписката на органа за ново произнасяне. Подробни съображения са изложени в писмена защита приложена по делото. Претендира се присъждане на разноските по делото.

3. Ответникът по жалбата – Директора на Дирекция “Социално подпомагане” гр. Карлово, чрез процесуалния представител, е на становище че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Съображения в тази насока се съдържат в приложени по делото писмени бележки.

 

ІІ. За допустимостта:

 

4. Жалбата е подадена в предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, което налагат извод за нейната ДОПУСТИМОСТ.

 

ІІІ. За фактите:

 

5. Началото на административното производство е сложено в ход със Заявление-декларация вх. № ЗХУ-ИО/Д-РВК/263/11.02.2022 г., подадена до Дирекция “Социално подпомагане” - Карлово от И.Г.Л., в качеството й на пълномощник на Г.С.Л., с искане за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите по чл. 20, ал. 1 от ЗХУ. Видно от съдържанието на заявлението-декларация, с ЕР на ТЕЛК № 4290/194/29.11.2021 г. на Л. са определени 100% трайно намалена работоспособност (ТНР) с чужда помощ със срок „пожизнен“. Приложен е и попълнен формуляр за самооценка на лице с увреждане, в което Г.Л., чрез пълномощника си И.Л. изрично е заявил необходимост от предоставяне на лична помощ като за целта са попълнени относимите в тази връзка раздели (от I до VII – лист 21 и сл. по делото).

Въз основа на заявлението-декларация и приложенията към него, е изготвена Индивидуална оценка на потребностите на жалбоподателя по образец – приложение № 1 към чл. 2 от Методика за извършване на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа на хора с увреждания, приета от МС на осн. чл. 22, ал. 3 от ЗХУ /обн. ДВ бр. 27 от 02.04.2019 г., в сила от 01.04.2019 г./, на базата на Формуляр за попълване от служител, водещ случая – Приложение № 2 към чл. 3 от Методиката. Последният е попълнен на 14.02.2021 г. от ***ИОХУСУ при ДСП – Карлово, без да е извършено посещение в дома му (липсва подобно отбелязване), и съдържа най-общо следните данни в 10 точки: 1. Информация за човека с увреждане – съдържа данни за получавани социални услуги и подкрепа, близки лица и личен лекар; 2. Констатации на органи на медицинската експертиза – сочи се ЕР на ТЕЛК № 4290/29.11.2021 г. със срок „пожизнен“ и определени 100 % трайно намалена работоспособност (ТНР) с чужда помощ и водеща диагноза: Смесена корова и подкорова съдова деменция; 3. Информация за функционалната недостатъчност/здравословно състояние на човека с увреждане – сочи се психическа недостатъчност, Деменция и други заболявания Бронхиална астма; 4. Информация за наличните проблеми с функционирането на човека с увреждане - формирана е оценка общо от 40 точки при максимум 96 точки, съответно по подраздели: двигателно функциониране с оценка общо 11 точки (при скала от 0 до 4 точки в зависимост от степента на зависимост/затруднение и максимум 36 точки), самообслужване с оценка общо 11 точки (при скала от 0 до 4 в зависимост от степента на зависимост/затруднение и максимум 28 т.), ориентация и самозащита с оценка общо 11 точки (при скала от 0 до 4 в зависимост от степента на зависимост/затруднение и максимум 20 т.), психо-социални функции с оценка общо 7 точки (при скала от 0 до 4 в зависимост от степента на зависимост/затруднение и максимум 12 т.); 5. Информация за отражението на ограниченията в живота на човека с увреждане - формирана оценка общо от 33 точки при максимум 40 точки, съответно по подраздели: социално функциониране с оценка общо 20 точки (при скала от 0 до 4 в зависимост от степента на зависимост/затруднение и максимум 24 т.), изпълнение на дейности в домашна среда с оценка общо 8 точки (при скала от 0 до 4 в зависимост от степента на зависимост/затруднение и максимум 8 т.), социални взаимоотношения с оценка общо 5 точки (при скала от 1 до 4 в зависимост от степента на зависимост/затруднение и максимум 8 т.); 6. Участие в образователния процес или на пазара на труда – без оценяване; 7. Обкръжение на човека с увреждане и необходимост от социална услуга/лична помощ: Подкрепа в семейна среда – да, получава ежедневни грижи от дъщеря си; Подкрепа чрез професионална грижа – без оценяване; Необходимост от лична помощ – 90 часа; 8. Целеви помощи – нуждае се от балнеолечение и/или рехабилитационни услуги; 9. Предоставяне на месечна финансова подкрепа – лична пенсия за ОСВ по чл. 68 КСО, ще получава месечна финансова подкрепа в размер на 25 % от линията на бедност съгласно чл. 70, т. 3 от ЗХУ; 10. Желание на човека с увреждане и допълнителна информация – „г-н Л. желае да получава месечна финансова подкрепа, целева помощ за балнеолечение и рехабилитация и лична помощ“. Сумарно общият брой точки по формуляра възлиза на 73, при максимален брой от 136 точки.

Изготвена е Индивидуална оценка на потребностите на Г.Л.. Индивидуалната оценка на потребностите е комплексна и се състои от три компонента: 1. Компонент І, изготвен от служителя, водещ случая М.И.– ***ИОХУСУ, съдържа: Информация за човека с увреждания – възраст, социален статус, самооценка; 2. Компонент ІІ, също изготвен от служителя, водещ случая М.И.– ***ИОХУСУ, съдържа: Обективни констатации за функционалните затруднения и бариери на човека с увреждане при изпълнението на ежедневните и други дейности: Констатациите за степента на ТНР или вид и степен на увреждане; Вид на затруднения във функционирането:  интелектуална недостатъчност – НЕ, физическа недостатъчност – НЕ, психическа недостатъчност – ДА, Деменция, сетивна недостатъчност – НЕ, други заболявания – ДА; Вид на затруднения във функционирането: четвърта степен – тотална зависимост/затруднения, при 73 точки са определени 90 часа за лична помощ; Степен на включване в социална среда: има възможност за включване в социална среда; Мобилност в социалната среда и затруднения извън дома: „г-н Л. е мобилен в домашна среда“; четвърта – тотална зависимост/затруднения; Необходимост от предоставяне на конкретен вид подкрепа: целева помощ за ползване на балнеолечение и/или рехабилитационни услуги, предоставяне на месечна финансова подкрепа и лична помощ; 3. Компонент ІІІ, изготвен от П.Г., Н.Н., Н.Ц.,М.И., Г.С., съдържа: Заключения с конкретни подкрепящи мерки като относимото заключение към предмета на настоящия административноправен спор се свежда до: „Предоставяне на лична помощ Да, Отпускане на общ брой точки – 73; часове за лична помощ 90 (деветдесет); Степен на зависимост – четвърта степен – тотална зависимост/ затруднения по реда и условията на Закона за личната помощ“.

При тези данни,  Директорът на ДСП – Карлово е издал процесното Направление за включване в механизма „лична помощ“ № 22004818/22.03.2022 г. на Директора на Дирекция “Социално подпомагане” (ДСП) Пловдив, с което на Л. са определени 90 часа месечно за лична помощ за срок до 21.03.2027 г.

6. Този резултат е обжалван от жалбоподателя пред Директора на Регионалната дирекция "Социално подпомагане" Област Пловдив, който с Решение № 16-РД06-0009/26.04.2022 г., е отхвърлил жалбата му, възприемайки изцяло изложената по-горе фактическа обстановка и формираните в тази връзка правни изводи на ответния административен орган.

7. По делото е изслушана съдебно-графологична експертиза (СГЕ), приета без заявени резерви от страните, чието заключение се свежда до следното:

В представеното за изследване заявление-декларация, подписът на гърба на документа, в графа „Уведомен съм, че комисията …“ не е изпълнен от И.Г.Л..

 

ІV. За правото:

 

8. Оспореният административен акт – Направлението на Директора на Дирекция “Социално подпомагане” – Карлово, както и потвърждаващото го решение на Директора на регионалната дирекция "Социално подпомагане" Област Пловдив, са постановени от материално компетен­тни органи на социалната администрация, в изискуемата от закона форма, но при съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Съображенията за този извод ще бъдат конкретизирани в следващото изложение.

9. За разрешаването на настоящия административноправен спор е необходимо да бъде съобразено следното:

Индивидуалната оценка на потребностите по чл. 20, ал. 1 от ЗХУ се извършва по реда, определен с ППЗХУ, към който препраща разпоредбата на чл. 22, ал. 4 от ЗХУ. Разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от ППЗХУ възлага изготвянето на индивидуалната оценка на потребностите на специализиран отдел в дирекции "Социално подпомагане". Специализираният отдел осъществява функциите си при спазване на специалните административнопроизводствени правила на чл. 15 – чл. 20 от ППЗХУ и Методиката за извършване на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа за хората с увреждания (чл. 15, ал. 6 от ППЗХУ), приета от Министерския съвет с Постановление № 64 от 29.03.2019 г. по предложение на министъра на труда и социалната политика, въз основа на която методика се урежда начинът за изготвянето на индивидуална оценка на потребностите на хората с увреждания, по смисъла на чл. 20, ал. 1 от ЗХУ. Според чл. 15, ал. 3 от ППЗХУ при извършване на индивидуална оценка на потребностите на хората с увреждания за предоставяне на механизма лична помощ служителят, водещ случая, задължително: 1. осъществява личен контакт с човека с увреждане и извършва посещение в дома му за установяване на неговите реалните затруднения и потребности, и 2. провежда интервю с човека с увреждане или с неговия законен представител или с човека, който полага грижи за него. Същото задължение е вменено на служителя, водещ случая и в чл. 3, ал. 3 от методиката.

В настоящия случай от данните по делото не се установява да е осъществено изискуемото по чл. 15, ал. 3, т. 1 от ППЗХУ и чл. 3, ал. 3 от методиката, посещение в дома на жалбоподателя. Нещо повече, според изричното отбелязване на гърба на процесното заявление-декларация (л. 9 гръб), единственото документирано действие от страна на социалния работник е извършена анкета с г-жа И.Л. на 11.02.2022 г.

Доколкото посещението в дома на лицето с увреждания е от съществено значение за установяване на неговите реални затруднения и потребности, и задължителен етап от процедурата по предоставяне на лична помощ, констатираното нарушение на административнопроизводствените правила (липсата на изискуемото по чл. 15, ал. 3, т. 1 от ППЗХУ и чл. 3, ал. 3 от методиката, посещение в дома на жалбоподателя) се явява самостоятелно основание за отмяна на оспорения административен акт.

10. Независимо от изложеното е необходимо да се добави още следното:

Разпоредбата на чл. 16, ал. 4 от ППЗХУ предоставя право на всеки човек с увреждане и/или лице по чл. 21, ал. 2, т. 2 – 4 от ЗХУ да присъства на заседанието, на което се изготвя индивидуална оценка на неговите потребности. Присъствието на лицето с увреждане е предоставено изцяло на неговата преценка и упражняването на това право е по негово усмотрение. В тежест на административния орган обаче е задължението да осигури възможност за упражняването му от неговия носител и да създаде необходимите условия за това. Упражняването на правото се гарантира чрез извършване на административнопроцесуалното действие, предвидено от чл. 17, ал. 1, т. 2, а именно уведомяване на човека с увреждане или лицето по чл. 21, ал. 2, т. 2 – 4 от Закона за хората с увреждания не по-късно от 3 работни дни преди датата на провеждане на заседанието, на което ще се разглежда подаденото от него заявление. В административната преписка, приложена по делото, не се съдържат доказателства нито за уведомяване на жалбоподателя по реда на чл. 17, ал. 1, т. 2 във вр. с чл. 16, ал. 4 от ППЗХУ, нито за проведено от специализирания отдел заседание за изготвяне на индивидуална оценка при осигуряване на участието на заявителя на това заседание. Разпоредбата на чл. 17, ал. 1 от ППЗХУ изрично вменява задължение на специализирания отдел за изготвяне на протокол за всяко заседание, като протоколите от заседанията и индивидуалните оценки на потребностите се съхраняват за срок 10 години в Дирекция "Социално подпомагане", съгласно чл. 20, ал. 1 от същия правилник.

Въпреки дадените указания с разпореждане за насрочване на делото (л. 31) и задължаването на ответния административен орган да представи всички относими към предмета на делото документи, доказателства в горния смисъл не бяха представени, породи което съдът приема, че такива не съществуват. Това от своя страна има за последица формиране на извод, че на жалбоподателя не е осигурено правото на присъствие по чл. 16, ал. 4 от ППЗХУ на заседанието, на което е изготвена индивидуалната оценка на неговите потребности.

Впрочем единственото представено доказателство за уведомяване на жалбоподателя по реда на чл. 17, ал. 1, т. 2 във вр. с чл. 16, ал. 4 от ППЗХУ, е самото заявление-декларация, на чийто гръб се съдържа текст „Уведомен съм, че комисията по разглеждане на индивидуалните оценки ще се състои на 21.03.2022 г.“, за който се твърдеше от ответния административен орган, че е подписан от пълномощника на жалбоподателя – И.Л.. Това твърдение обаче, бе категорично опровергано от изслушаната по делото СГЕ, приета без заявени резерви от страните, чието заключение са възприема от съда като обективно и компетентно изготвено, въвеждащо в процеса с необходимата пълнота релевантни за разрешаване на настоящия административноправен спор факти.  

Хората с увреждания се ползват със засилената защита на държавата. Съгласно чл. 51, ал. 3 от Конституцията лицата с физически и психически увреждания се намират под особената закрила на държавата и обществото. Тази закрила е инкорпорирана в редица законови и подзаконови текстове на действащата нормативна уредба. Изпълнението на посочените по-горе императивни изисквания е с оглед постигане на изведената от законодателя цел за включване и активно участие на човека с увреждане в целия процес по изготвяне на индивидуалната оценка на потребностите. Спазването в хода на административното производство на процесуалните правила пряко рефлектира върху обосноваността на изготвената индивидуална оценка на потребностите и определената въз основа на нея финансова подкрепа.

(Така Решение № 82 от 5.01.2021 г. на ВАС по адм. д. № 7470/2020 г., VI о.)

11. Тези съображения обосновават крайния извод на съда за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Той ще следва да бъде отменен. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, делото следва да бъде изпратено като преписка на Директор на Дирекция “Социално подпомагане“ - Пловдив за ново произнасяне по Заявление-декларация за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите по чл. 20, ал. 1 от ЗХУ с вх. № ЗХУ-ИО/Д-РВ/11505/16.09.2020 г., подадена до Дирекция “Социално подпомагане” - Пловдив от А.М.Ш., във връзка с искането му за предоставяне на лична помощ, при съблюдаване на дадените с настоящо решение указания по тълкуването и прилагането на закон. Това налага извод за основателност на жалбата.

 

V. За разноските:

 

12. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя се дължат извършените разноски по производството. Те се констатирах в размер на 600 лв. /шестстотин лева/ - заплатеното възнаграждение за един адвокат.

 

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав

 

 

Р    Е   Ш   И :

 

 

ОТМЕНЯ Направление за включване в механизма „лична помощ“ № 22004818/22.03.2022 г., издадено от Директора на Дирекция “Социално подпомагане” -  Карлово, с което на Г.С.Л., с ЕГН **********, са определени 90 часа месечно за лична помощ, потвърдено с Решение № 16-РД06-0009/26.04.2022 г. на Директора на  Регионална дирекция “Социално подпомагане” – Пловдив.

ИЗПРАЩА преписката на Директора на Дирекция “Социално подпомагане” -  Карлово, за ново произнасяне по Заявление-декларация за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите по чл. 20, ал. 1 от ЗХУ с вх. № ЗХУ-ИО/Д-РВК/263/11.02.2022 г., подадена до Дирекция “Социално подпомагане” - Карлово от Г.С.Л., с ЕГН **********, чрез пълномощника му И.Г.Л., във връзка с искането му за предоставяне на лична помощ, при съблюдаване на дадените с настоящо решение указания по тълкуването и прилагането на закон.

ОСЪЖДА Агенция за социално подпомагане да заплати на Г.С.Л., с ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 600 лв., представляваща заплатеното възнаграждение за един адвокат.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: