Решение по дело №2903/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2695
Дата: 18 декември 2019 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180702903
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 2695/18.12.2019г.

 

гр.Пловдив, 18. 12 . 2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, IХ състав, в открито заседание на единадесети декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав :

                                                                                 Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 2903/2019г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            С.Г.Я.,***, представляван от адв.Д.Р. обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 19-1030-001118/18.08.2019г. на Началник Група към ОД МВР-Пловдив, Сектор Пътна Полиция - М.М., изразяваща се във временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач до решаване въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

- Твърди се незаконосъобразност на заповедта с искане за отмяната й по следните съображения : При управление на МПС – лек автомобил на 18.08.2019г. в гр.Пловдив, жалбоподателят бил спрян за проверка около 22.40ч. на бул.Санкт Петербург, като полицейските служители поискали да извършат проба за употреба на наркотични вещества и техните аналози с технически средство. Оспорващото лице отказало пробата и поискал да му издадат талон за медицинско изследване, въз основа на който да му се направи изследване в медицинско заведение. Заявено е, че отказът разгневил полицаите, които отвели Я. в IV-то РУ на МВР, където след дълго чакане отново полицаи поискали да го тестват с техническо средство. Лицето отново отказало и настояло за издаване на талон за изследване и такъв бил издаден и връчен в 00ч.20 минути на 19.08.2019г. В талона е записано, че лицето трябва да се яви за изследване в УМБАЛ Св.Георги до 40 минути от връчване на талона. Междувременно бил съставен АУАН № 785496 с дата 18.07.2019г., която е отразена на три места в документа – в началото, в обстоятелствената част и в частта с разписката за връчване. След връчване на талона, била издадена Заповед за задържане на лице рег.№ 441зз-162/19.08.2019г., в която е отразен час на задържане – 00ч.30м., тоест – 10 минути след връчване на талона за изследване. В 01ч.00м. на 19.08.2019г. бил извършен личен обиск на Я., вр. с който е съставен Протокол за личен обиск – забранени вещи или субстанции не били открити у лицето. Към този период са подписвани декларации във вр. със задържането. Заявено е, че полицаите отказали да заведат жалбоподателя под стража в медицинското заведение за кръвна проба. От ареста Я. бил освободен по обяд на 19.08.2019г., при което обективно невъзможно е било да бъде направено изследване с кръвна проба за наличие на наркотични вещества и техни аналози – в срока, посочен в талона за изследване. Последица от описаните факти били издаването на оспорената заповед и НП № 19-1030-006757/28.08.2019г. Обжалваната заповед е незаконосъобразна, тъй като АУАН, въз основа на който е издадена – е с недостоверна дата, вкл. дата на нарушението, посочена в АУАН е невярна. Неизпълненото предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употреба на наркотични вещества и техните аналози не е по причина, изходяща от жалбоподателя, а по вина на полицейските служители, издали предписанието. Описаните действия, които са се осъществили в конкретен часови период, са създали непреодолима пречка за Я. да изпълни в срок предписанието за лабораторно изследване. Поискана е отмяна на заповедта с присъждане на направените съдебни разноски.

            В писмено становище във вр. с приетите по делото доказателства е изтъкнато, че в случая е отменено НП № 19-1030-006757/28.08.2019г. поради нередовностите при съставяне на АУАН, които са относими и към законосъобразността на оспорената ПАМ.

            - Ответникът – Началник Група към ОД МВР-Пловдив, сектор ПП – М.М., счита, че административното производство по издаване на заповедта е законосъобразно и жалбата не е основателна /писмено становище с изпращане на преписката в АС – Пловдив/.

            - Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в съдебното производство.

            1. Жалбата е подадена в законоустановения 14 дн. срок /заповедта е връчена на 09.09.2019г., удостоверено с разписка, л. 18 гръб; жалбата е с вх. номер в ОД МВР от 12.09.2019г., л.4/. Оспорващото лице е адресат на ограничителен акт, поради което обжалването е осъществено при наличие на правен интерес - допустимо.

            На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице. Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест при насрочване на делото /л.45/ и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.3 АПК/.

            1.1. Оспорващото лице представи писмени доказателство към жалбата и Решение № 2236/05.12.2019г. на ПРС по АНД № 5765/2019г., с което е отменено НП № 19-1030-006757/28.08.2019г. : Заповед за задържане на лице рег.№ 441зз-162/19.08.2019г., Протокол за личен обиск от 19.08.2019г., декларации – 2 бр. /останалите писмени доказателства към жалбата са част от административната преписка, представена от ответника в надлежно заверени преписи/.

            1.2. Ответникът представи и по делото са приети : Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директор ОД МВР-Пловдив, I, т.7 /относно предоставени правомощия за издаване на административния акт, л.30/ и Заповед № 8121з-1542/09.12.2016г. на Министъра на вътрешните работи за определяне на служби за контрол по ЗДв.П, въз основа на която е издадена първопосочената; Заповед от 02.06.2017г. относно преназначаване на държавни служители на ръководни длъжности в МВР по отношение инспектор М.М.; АУАН серия Д, № 785496 от 18.07.2019г., връчен на дата 18.07.2019г., л.19 – в същия е отразено желание на Я. за кръвна проба; талон за изследване № 0048940 от 18.08.2019г. – връчен на Св.Я. на 19.08.2019г., 00.20ч. – с уведомление за явяване в УМБАЛ Св.Георги до 40 минути от връчване на талона, съставен на 18.08.2019г. в 23.45ч.; докладна записка от Г.Т. – инспектор в Група ОДПКПД от 10.09.2019г. до Началник Сектор ПП – Пловдив /л.23/ - по отношение постъпило възражение от Я. против АУАН № 785496 /л.25/ и докладна записка от Ж.Ж. – мл.автоконтрольор при сектор Пътна полиция-Пловдив относно случая и за допусната в акта техническа грешка при описване на датите; докладна записка относно допусната грешка в АУАН от Ж.Ж. /л.24 – от 31.08.2019г./ - заявено е, че друг път не му се е случвало да допусне подобна техническа грешка и задържането на Я. не било по вина на декларатора.

            1.3. Според данните от преписката : В обстоятелствената част от оспорената заповед е отразено, че с АУАН № Д785496//18.08.2019г., съставен от Ж.Ж. – мл.автоконтрольор към ОД МВР-Пловдив, сектор Пътна полиция - Пловдив, е констатирано оспорващото лице да управлява МПС /лек автомобил – Мерцедес Б 180 ЦДИ/ с рег. № **** / собственост на Я.Г. Я. / и отказва да му бъде извършена проба за употреба на наркотични вещества или техните аналози с DRUG CHECK 3000 № ARLN – 0461. „Водачът е със зачервени очи. Издаден талон за изследване № 0048940.“.

            Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл.174 ал.3 пр.2-ро ЗДв.П, която норма е отразена цифром и текстово в оспорената заповед : Отказва да му бъде извършена проверка за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози и не изпълни предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози. Правното основание за налагане на ПАМ е отразено коректно – чл.171 т.1 б.Б ЗДв.П и следва да бъде отбелязано, че в административния акт не са възприети данните от АУАН по отношение дата и месец, а само относно място на извършване на нарушението и час – около 22:40ч., гр.Пловдив, на бул. „Санкт Петербург“ – № 25, посока Запад.

            В АУАН серия Д № 785496 е вписано, че е съставен на 18.07.2019г., затова че на 18.07.2019г. около 22.40ч. са се случили отразените събития. Нарушителят Я. се е подписал над дата 18.07.2019г. и датата на подпис за уведомяване вр. с правото на възражения против АУАН е също 18.07.2019г.

            В талона за изследване е отразен факт на отказано извършване на предварителна качествена проба в 23.45ч. на 18.08.2019г. и е вписано желанието на Я. за кръвна проба. Талонът е връчен на лицето на 19.08.2019г. в 0.20ч. с уведомлението за явяване в УМБАЛ Св.Георги до 40 минути от връчване на талона.

            2. Обжалваната заповед е издадена от Началник Група към ОД МВР – Пловдив, Сектор пътна полиция - Пловдив. Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДв.П : „Принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.“. Представената Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директора на ОД МВР – Пловдив относно определяне на длъжностни лица от ОД МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл.171 т.1, 2, 2а, 4, 5, б.А и т.6 ЗДвП изключва съмнение за компетенции на издалия заповедта административен орган, в обхвата на неговата материална /предметна/ и териториална компетентност.

            Заповедта е мотивирана от фактическа и правна страна и съдържа данни за нарушение по чл.174 ал.3 пр.2 ЗДв.П, която разпоредба се намира в Глава седма „Административнонаказателна отговорност” на ЗДв.П : „Водач на моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и/или с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от две години и глоба 2000 лв.“. Съгл. приложеното правно основание - чл.171 т.1 б.”Б” ЗДв.П – „За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: 1. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач: б) /изм. - ДВ, бр. 77 от 2017г., в сила от 26.09.2017г./ който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи;“.

            Съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ и в частност според чл. 171 ал. 1 ЗДв.П принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което са от вида на преустановяващите ПАМ. ПАМ се прилага без оглед на вината и не съставлява административнонаказателна санкция, вкл. не се регулира с режима на ЗАНН и на НК. Заповедта за прилагане на предвидената от закона ПАМ е вид административна принуда без санкционни последици, за разлика от НП - актове по прилагане санкцията на съответната административно-правна норма.

            2.1. АУАН е съставен от длъжностно лице – мл.автоконтрольор към ОД МВР-Пловдив, сектор Пътна полиция - Пловдив, като съгл. чл. 189 ал. 2 ЗДв.П има доказателствена сила до доказване на противното, а по смисъла на чл.179 ал.1 ГПК е официален удостоверителен документ. Придадената презумптивна доказателствена сила на АУАН подлежи на опровергаване при съдебно оспорване на заповедта, с представяне на доказателства за противопоставими факти. Официалният документ има формална доказателствена сила – удостоверява спрямо всички с обвързваща доказателствена сила извършването на обективираното в него изявление, посочените дата и място на издаване, авторството на посоченото като издател лице, както и, че последното е действало в посоченото в документа длъжностно качество.

            Относно твърдението за материална незаконосъобразност на заповедта поради недостоверна дата на съставяне на АУАН, както и дата на извършване на нарушението се съобрази, че по отношение административното производство несъответствието в датите, посочени в АУАН - представлява очевидна фактическа грешка /техническа/. Този извод произтича и от изявленията в жалбата и по-конкретно : „На 18.08.2019г. вечерта управлявах в Пловдив лек автомобил „Мерцедес Б 180 ЦДИ“ с регистрационен номер ****. Същата вечер, около 22.40часа бях спрян на „Бул.Санкт Петербург“ за проверка от служители на Пътна полиция“. Различията в датите на действително осъществилите се факти и посочените в АУАН, имат неблагоприятна последица за административно-наказващия орган, но не и за административния орган – издател на оспорената заповед.

            2.2. Във вр. с възраженията относно фактическата обоснованост на заповедта, която е възприета от съдържанието на АУАН : Заповедта за прилагане на предвидената от закона ПАМ е утежняващ индивидуален административен акт и се регулира от нормите на АПК. Принудителната административна мярка се налага с оглед обективно извършване на нарушение. АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства по смисъла на чл. 59 т. 4 пр. 1 АПК – цитиран е в обстоятелствената част на заповедта. Последното обаче не означава, че установените факти не подлежат на опровергаване. За целта е предвидена възможността за съдебно оспорване на ПАМ, тъй като заповедта за налагането й е самостоятелен административен акт.

            В конкретиката на фактите от съществено значение е наличието на преки доказателства за опровергаване основанието за издаване на ПАМ : Със Заповед рег.№ 441зз-162/19.08.2019г., Св.Я. е задържан на 19.08.2019г. в 00.30ч., на основание чл.72 ал.1 т.1 ЗМВР за срок от 24 часа. /л.14/. Извършеният личен обиск на лицето е документиран в Протокол за личен обиск от 19.08.2019г. – 01.00ч. Декларация за запознаване с правото на отказ от защитник при задържането е подписана на 19.08.2019г. в 01.15ч., а декларация за запознаване с права е подписана на 19.08.2019г., в 00.45ч. Спрямо талона за медицинско изследване, връчен на 19.08.2019г. в 0ч и 20 минути, задържане на лицето е осъществено на същата дата и след 10 минути. Срокът за явяване в УМБАЛ Св.Георги – 40 минути от връчване на талона, е изтекъл на 19.08.2019г. в 1.00ч., като в порядъка между 0ч., 20 минути и 1.00ч. – в 0ч. и 30минути – Я. е задържан. Удостоверен е времевия порядък на подписване на двете декларации в административното производство по издаване на заповед за задържане – 00.45ч. и 1.15ч., както и личният обиск – 1.00ч. Следва извод за обективна невъзможност в описаната ситуация жалбоподателят да изпълни предписанието за явяване в указаното медицинско заведение с цел – извършване на кръвна проба. Както бе посочено, според чл.171 т.1 б.“Б“ ЗДв.П - при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи. След като последица от действията на полицейските служители е била невъзможността Я. да се яви в срок за предоставяне на кръвна проба за медицинско изследване, не следва в тежест на лицето да се прилага принудителна мярка.

Талон за изследване от 0ч.20м. – 19.08.2019г. /л.20/ съдържа следния текст : „Протоколът за медицинско изследване и протоколът за химическо изследване/протоколът за установяване с доказателствен анализатор да се изпратят на Сектор Пътна полиция”. В талона е отразен отказ от страна на жалбоподателя за проверка с техническо средство или тест. При ясно изразена позиция на оспорващото лице, оправдано в случая би било очакване за извършване на медицинско изследване по реда и при условията на Наредба № 1 от 19.07.2017г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, в която е посочен и срок за изпращане на взети проби до съответна лаборатория /до 5 дни след вземането на проба/. Действително, възможна е и хипотеза на неявяване в съответното медицинско заведение за вземане на проба, независимо от изразена позиция, както и лицето да се яви за проба, но да откаже. Нито една от хипотезите не е осъществена в случая, но не по изходяща от жалбоподателя причина, а поради обективна пречка, стояща извън волята на лицето – последица от развилото се производство по издаване на заповед за задържане за срок от 24 часа.

            В допълнение се отбелязва, че според чл. 5 ал.1 от Наредба № 1 от 19.07.2017г.: „При наличие на външни признаци, поведение или реакции на водачите на МПС за употребата на наркотични вещества или техни аналози се извършва проверка с тест или лицата се изпращат за медицинско изследване.“. Нормата касае проявление на външни признаци на употреба на наркотични вещества, които са индивидуални, но резултата от пробата с техническо средство, би могъл да бъде преодолян с проба от проведено медицинско изследване, чийто стойности са определящи, вкл. отказът на лицето да бъде проверено с техническо средство би бил неблагоприятен при резултат от медицинско изследване, потвърждаващ употреба на наркотични вещества или техни аналози. Я. е бил лишен от възможността да проведе кръвно изследване, на което има право и желание за което е заявено и отразено в АУАН. В талона за изследване е потвърден отказа за извършване на предварителна качествена проба и отново е отразено желанието за кръвна проба. Тоест, поведението на жалбоподателя не е променяно в зависимост от действията на контролните органи, което обстоятелството е могло да бъде съобразено при издаване на заповедта за задържане във времевия порядък за явяване в медицинското заведение за изследване, като конкретиката на фактите не е предпоставяла прилагане на чл.7 ал.2 от Наредба № 1 от 19.07.2017г.: „Когато с тест е установено наличие на наркотични вещества или техни аналози, полицейски орган съпровожда лицето до мястото за извършване на медицинско изследване и вземане на биологични проби за химико-токсикологично лабораторно изследване.”. Посоченото не е направено и лицето обективно не е имало възможност да се подложи на кръвна проба – по независещи от него причини, стоящи извън волята му. В реда на изложеното следва, че не е осъществена предпоставка от фактическия състав за прилагане на нормата – Я. на практика не е отказал да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване. Жалбоподателят изрично е отказал проверка с техническо средство, но не собственото му поведение, а обективна невъзможност е причина за отсъствие на кръвна проба в случая – доколкото издаването на талона е преди издаване на заповедта за задържане. Фактите обосновават извод за отречена възможност за преодоляване на последиците от отказа за проверка с техническо средство посредством резултат от кръвна проба не поради поведение на субекта, а поради обективна пречка.

2.3. От значение за разрешаване на спора е, че констатациите в АУАН – мотиви на заповедта, подлежат на опровергаване в съдебното производство, макар да се ползват с презумптивна доказателствена сила /чл.189 ал.2 ЗДв.П/, тъй като издаване на ПАМ се осъществява в административно производство в режима на АПК. Приоритетна в случая е преодоляната фактическа установеност, въз основа на която е издадена ПАМ. Проверката за законосъобразност на акта обхваща правни и фактически основания с приоритет на второпосочените. Според теорията, съществено е нарушението, което създава вероятност за неистинност на фактите, които органът е счел за установени и които са от значение за издаване на разпореждането. Данните по делото водят да извод в тази насока, тъй като фактическите основания за издаването на акта са опровергани

За разноските : Адвокатското възнаграждение според договора за правна защита от 01.11.2019г. е в размер на 450лв. и отразено като изплатено в брой /л.42/ – т.1 от Т.Р. от 06.11.2013г., ВКС /в минимума по чл.8 ал.3 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения/, вкл. е заплатена държавна такса – 10лв.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.172 ал.2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

            Отменя Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 19-1030-001118/18.08.2019г. на Началник Група към ОД МВР-Пловдив, Сектор Пътна Полиция.

            Осъжда ОД МВР – Пловдив, да заплати на С.Г.Я.,***, ЕГН : **********, съдебни разноски в размер на общо 460 лв. /адвокатско възнаграждение и държавна такса/.

            Решението не подлежи на обжалване.

                                                                                                         

 

 

 

   Административен съдия :