Решение по дело №4015/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 32
Дата: 10 януари 2022 г. (в сила от 5 май 2022 г.)
Съдия: Валя Цуцакова
Дело: 20213110204015
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 32
гр. Варна, 10.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 15 СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Валя Цуцакова
при участието на секретаря Радостина Ив. Иванова
като разгледа докладваното от Валя Цуцакова Административно наказателно
дело № 20213110204015 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по
жалба на Р. Г. М.-ЕГН **********, депозирана чрез адв. Я. Т., против
Електронен фиш серия К № 4676357 , с който за нарушение на чл.21 ал.2
вр.чл. 21, ал.1 от ЗДвП на жалбоподателят е било наложено адм. наказание
глоба в размер на 300лв. на основание чл.189 ал.4 вр. с чл. 182, ал.2, т.4 от
ЗДвП.
С жалбата се изразява становище, че издаденият ЕФ е
незаконосъобразен, приема се, че не са спазени сроковете по чл.34 от ЗАНН,
че е нарушена нормата на чл.58 ал.2 от ЗАНН, че не са спазени изискванията
относно връчването на процесния ЕФ, оспорват се предпоставките за
санкционирането на нарушителя с ЕФ, а не след съставяне на АУАН и
издаване на НП, твърди се, че на нарушителя са налагани наказания с
различни ЕФ от процесната дата въз основа на из ползване на различни
системи за контрол, оспорва се изправността на използваните АТСС, оспорва
се приспадането на допустимата грешка при измерването на скоростта и се
иска отмяна на издаденият ЕФ.
В съдебно заседание, въз.М., редовно призован,не се явява лично, не се
1
представлява, като се депозира писмено становище от процесуалния
представител с искане ЕФ да бъде отменен на основанията, посочени в
жалбата.
Процесуален представител на въззиваемата страна не се явява в с.з.,
като се депозира писмено становище с молба за потвърждаване на ЕФ, като
законосъобразен и правилен.
С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за
установено от фактическа страна следното:
Обжалваният Електронният фиш е съставен от ОД на МВР-Варна, за
това, че на 01.04.2021г. в 14:04 часа, в обл..Варна, общ.Аксаково/ извън
населено място/ по път втори клас №29 „Баир Баши” от гр.Варна в посока на
движение към гр.Добрич на км. 8+300м. при въведено ограничение на
скоростта 60 км. в час с пътен знак В-26, с поставена допълнителна табела
Т2-1900м. е било констатирано, че с автомобил марка „Порше Панамера
Турбо ” с рег.№ В ВТ 6579КР е било извършено нарушение на чл.21
ал.2вр.чл.21 ал.1 от ЗДвП, тъй като автомобилът е бил управляван със
скорост 91 км. в час/ след приспадане на допустимата грешка при
фиксирането на скоростта/, при разрешена скорост от 60 км. в час и е прието,
че превишението е с 31 км. в час. Нарушението било констатирано с
автоматизирано техническо средство МD 1194/14.В ЕФ като собственик и
ползвател е вписан въз.М..
Посочено било, че е нарушена нормата чл.21 ал.2вр.чл.21, ал.1 от ЗДвП
и наказващият орган наложил административно наказание „глоба“ на
жалбоподателя, като собственик и ползвател, в размер на 300лв. на основание
чл.189 ал.4 вр.чл. 182 ал.2 т.4 от ЗДвП.
В с.з. се установи, че проверката на съответната дата е била извършена
от св.Й., че АТСС е било позиционирано на описаното в ЕФ и протокола от
проверката място и че е фиксирало скоростта без намеса на човешки фактор.
Съдът кредитира показанията на свидетеля Й., като последователни и
непротиворечиви, като кредитира и писмените доказателства по делото.
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
всички събрани в хода на съдебното следствие доказателства – писмени
доказателства, приложени в преписката, приобщени в с.з. и от показанията на
2
св.Жеков.
Съдът, предвид становището на страните и императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото
наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му и справедливостта на наложеното административно
наказание, прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока за обжалване и от надлежна страна, поради
което същата е процесуално допустима.
Спазени са разпоредбите на чл.57 от ЗАНН и чл.189, ал.4 от ЗДП. В ЕФ
са посочени териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката или мястото на
доброволното й заплащане, поради което съдът намира, че ЕФ притежава
всички изискуеми реквизити. Административнонаказателното производство е
проведено в рамките на сроковете по чл.34 от ЗАНН.
Не е ограничено право на защита на нарушителя, тъй като нарушителят
изцяло се защитава срещу фактите, които са посочени изчерпателно, в това
число ясно и категорично е визирано и мястото на извършване на
нарушението.
От събраните по делото доказателства безспорно е установено, че
извършването на процесното административно нарушение на чл.21
ал.2вр.чл.21, ал.1 от ЗДвП е установено и заснето с автоматизирано
техническо средство МD 1194/14.
Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 година по т.д. №
1/2013 година на ВАС, издаването на електронния фиш е строго ограничено и
възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани
технически средства със съответните предварителни обозначения за
съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 ЗДвП), същите да работят на
автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В
останалите случаи при използване на мобилни технически средства,
обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган, тази
разпоредба е неприложима и за констатираните с тези технически средства
3
нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и
издаване на наказателно постановление.
Редакцията на чл.189, ал.4 от ЗДвП към момента на установяване на
нарушението, гласи, че при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствие на контролен
орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Точка 65 (Нова – ДВ, бр. 19 от
2015 г.) от ДР на ЗДвП определя, че "Автоматизирани технически средства и
системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към
земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от
пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който
поставя начало и край на работния процес.
На основание чл.165, ал.3 от Закона за движението по пътищата
Министърът на вътрешните работи е издал НАРЕДБА №8121з-532 от
12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, обн.,
ДВ, бр. 36 от 19.05.2015г., с която се уреждат условията и редът за използване
на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на
правилата за движение по пътищата. В чл.2 от Наредбата се прави
разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл.3 гласи, че за
установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се
издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система. Анализирайки посочените нормативни разпоредби
се налага извода, че към дата на Ел.фиш- 01.04.21г.., нарушенията на
правилата за движение по пътищата могат да се установяват и санкционират,
чрез издаване на електронен фиш, не само чрез използване на стационарни
АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и
системи за контрол, поради което съдът не споделя възраженията в тази
насока.
Въведените с Наредбата изисквания относно въвеждането в
4
експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за
контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква
обслужване от контролния орган- освен включването и изключването на
мобилното АТСС, отговарят на изискванията залегнали Тълкувателно
решение №1 от 26.02.2014г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно
непълнотите в регламентацията на работата на „техническите средства” преди
изменението на чл.189, ал.4 от ЗДвП с ДВ., бр. 19 от 2015г. Отчитайки
настъпилата законова промяна, настоящият състав приема, че електронен
фиш за санкциониране на допуснато нарушение на Закона за движението по
пътищата може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и
заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, при
условие че са изпълнени изискванията на НАРЕДБА № 8121з-532 от
12.05.2015г. Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г., постановено от ВАС
по тълкувателно дело №1 за 2013г. в случая е неотносимо към конкретния
въззивен спор, тъй като същото е постановено преди законодателните
изменения в ЗДвП, публикувани в ДВ, бр. 19 от 13.03.2015 г.
От доказателствата по АНП се установява, че контролът е извършен с
АТСС, одобрено по реда на Закона за измерванията, притежаващо
удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминало
първоначална и последваща проверка, поради което възраженията в тази
насока не се споделят, като последващата проверка е извършена от
акредитирана лаборатория към ГД НП.
Същевременно, използването на мобилното АТСС на съответното място
за контрол е удостоверено с протокол , съставен от обслужващия го
полицейският служител, в който изчерпателно са посочени точното място на
контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания
участък скоростен режим, режимът на измерване, началото и края на
работната смяна и номерата на първия и последния запис, поради което и тези
възражения, че нарушението не е доказано са неоснователни.
Данните в протокола, ведно с приобщения снимков материал от записа,
извършен с мобилното АТСС доказват, че нарушението е установено в
границите на контролирания участък, при максимално разрешена за
процесното превозно средство и участък от пътя скорост на движение 60
км/ч. за извън населено място.
5
На кадрите от снимковия материал, снет от записания клип се
наблюдава ясно рег.№ на автомобила, визиран в електронния фиш, чието
разположение и посока на движение в момента на сработването на мобилното
средство за видеоконтрол,изключват всяко съмнение чия скорост е
регистрирало АТСС, тъй като видно от данните на снимковия материал,
заснемането е осъществено при приближаващ трафик, съответен на
движението на превозното средство на жалбоподателя.Моделът и рег.№ на
превозното средство са идентични на посочените в ЕФ.Няма и никакво
съмнение относно длъжността и компетентността на лицето, боравило с
техническото средство.
Предвид изложеното, настоящият касационен състав намира, че
електронният фиш е със изискуемо съдържание по чл.189 ал.4 от ЗДвП и
утвърдения образец, съдържа точно и ясно описание на нарушението,
правната му квалификация и основанието за налагане на наказанието, и не е
допуснато съществено нарушение при издаването му.Очевидно в срок
въззивникът е депозирал жалбата си срещу ЕФ, поради което непосочването
на този срок в ЕФ не е съществено процесуално нарушение.
Измерената скорост на движение на автомобила е 94 км/ч., като е
приспадната допустимата грешка при измерването в тези случаи и във фиша
е отразена наказуема скорост от 91 км/ч, поради което възраженията в тази
насока също не се споделят.
Видно от приобщените по преписката и допълнително изисканите от
съда доказателства са спазени всички изискуеми от ЗАНН срокове по чл.34,
поради което и тези възражения не се споделят, а изисквания за посочване на
датата на издаване на ЕФ не фигурират законово.
Използваното АТСС е посочено по ясен и категоричен начин, поради
което фактът, дали и с други технически средства, на други места, на същата
дата са констатирани и други нарушения е ирелевантен.
Безспорно е извършено нарушение на чл.21 ал.2 вр.чл.21 ал.1 от
ЗДвП.Спор, че именно въззивникът е извършил процесното нарушение, тъй
като именно той е управлявал процесния автомобил не е възниквал в нито
един момент от АНП.
Управлението на ППС с превишена скорост е санкционирано в
разпоредбата на чл. 182 от ЗДвП, като за конкретното превишение след
6
приспадане на допустимата грешка, от 31 км./ч. законодателят в
разпоредбата на ал. 2 т.4 от същия текст е предвидил наказание глоба в
размер на 300лв., поради което съдът намира наложеното наказание за
справедливо и е лишен от възможност да го ревизира.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал.3 от ЗАНН в съдебните
производства по обжалване на издадени НП пред районния съд страните имат
право на присъждане на разноски по реда
на Административнопроцесуалния кодекс. Разпоредбата на чл. 63, ал.4 от
ЗАНН предвижда, че в полза на юридически лица или еднолични търговци се
присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били
защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото възнаграждение не
може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по
реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Нормата на чл. 143, ал.1 от ЗАНН
сочи, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да
бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по
производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на
жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал
отменения акт или отказ. В разпоредбата на чл. 144 от АПК се сочи, че за
неуредените в този дял въпроси се прилага Гражданският процесуален
кодекс.
В настоящия случай съдът е констатирал, че са налице основания за
потвърждаване на ЕФ. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната
помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се
определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП. Като
взе предвид, че производството по делото е приключило в едно съдебно
заседание, съответно същото не представлява фактическа и правна сложност,
изискваща специални процесуални усилия по поддържане на обвинителната
теза на АНО, намира, че следва да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение в минималния размер, предвиден в нормата на чл.27е от
Наредбата, а именно сумата от 80 /осемдесет/ лева.
Предвид наличието на предпоставки за потвърждаване на ЕФ, искането
за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя се явяват
неоснователни.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че в
7
случая ЕФ следва да бъде потвърден и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 4676357 , с който за
нарушение на чл.21 ал.2 вр.чл. 21, ал.1 от ЗДвП на Р. Г. М.-ЕГН **********
е било наложено адм. наказание глоба в размер на 300лв. на основание чл.189
ал.4 вр. с чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП.

ОСЪЖДА Р. Г. М.-ЕГН **********, да заплати в полза на ОД на МВР-
Варна сумата от 80 /осемдесет/ лева за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд- Варна в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че решението и мотивите са изготвени.

Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
8