Р Е Ш
Е Н И Е № 154
гр.Кюстендил, 09.07.2020год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Административен съд – Кюстендил в публичното съдебно
заседание на девети юни през две хиляди и двадесета година в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА
СТОЙЧЕВА
при
секретаря Антоанета Масларска, като
разгледа докладваното от съдията административно дело №
337 по описа за 2019год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители.
„Д.а.“
ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от
управителя А.А.К.*, чрез пълномощника адв. Н.А., оспорва Заповед № РД 09-229 от
01.03.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен
окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания
2018, в частта с която извън
одобрения окончателен специализиран стой
„Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 са останали изцяло
или частично следните БЗС с №№: 03191-81-4-1 в землището на Б.; 03191-86-3-1 в землището на Б.; 03191-87-1-1 в землището на Б.; ; 03191-89-1-1 в землището на Б.; 03191-91-1-1 в землището на Б.; 03191-91-2-1 в землището на Б.;
03191-91-3-1 в землището на Б.; 03191-93-1-1 в землището на Б.; 03191-96-1-1 в
землището на Б.; 03191-99-1-1 в
землището на Б.; 03191-100-1-1 в землището на Б.; 03191-101-3-1 в землището
на Б.; 03191-105-1-1 в землището на Б.; 03191-112-1-1 в землището на Б.; 03191-115-1-1 в землището на Б.; 03191-116-1-1 в землището на Б.; 03191-117-1-1 в землището на Б.;
03191-172-1-1 в землището на Б.; 03191-180-4-1 в землището на Б.; 04813-67-1-1
в землището на Б.; 04813-70-1-1 в землището на
Б.; 04813-147-1-1 в землището на Б.; 10269-137-20-1 в землището на В.;
10269-137-21-1 в землището на В.; 10269-35-50-1 в землището на В.;
15518-197-6-1 в землището на Г.М.;
57529-7-36-1 в землището на П.
57529-7-37-1 в землището на П.и
67372-7-1-3 в землището на С..
Релевирани са доводи за незаконосъобразност на
заповедта в оспорената й част по чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК. Нарушенията на
административнопроизводствените правила се свързват с липсата на актуална
цифрова ортофотокарта за процесните парцели, изготвена чрез самолетно заснемане
за 2018г., с оглед на което се твърди,
че органът е бил задължен да одобри специализирания слой ПДП след извършени теренни проверки. Твърди се, че процесните парцели с площите си отговарят на критериите по чл.8, ал.1 и ал.2 от Наредба № 2/2018г. за допустимост на земеделските
площи за подпомагане. Прави се искане за
отмяна на заповедта в оспорената част и за връщане на преписката на
административния орган за ново произнасяне. Претендира си присъждане на
деловодни разноски, вкл. за адвокатско възнаграждение.
Жалбата е депозирана първоначално пред ВАС, който с определение № 10054 от 01.07.2019г. по адм. дело №
7368/2019г. е прекратил производството и
е изпратил делото по подсъдност на Административен съд – Кюстендил.
В
съдебно заседание оспорващото дружество, представлявано от адв. А., заявява становище за поддържане на жалбата,
както и на предявените с нея искания. Допълнително сочи, че 26 от процесните
парцели са заявени за подпомагане по мярка 12 - „Компенсаторни плащания по
Натура 2000 и Рамковата директива за водите“, с оглед на което по отношение на
тях са приложими специални правила по Наредба № 5/2015г., а не критериите по
Наредба №2/2018г. Претендира се присъждане на деловодни разноски по приложен
списък, вкл. за адвокатско възнаграждение.
Ответникът
– министърът на земеделието, храните и
горите, чрез процесуалния си представител главен юрисконсулт Д. Д., изразява
становище за неоснователност на жалбата и прави искане за отхвърлянето й. Поддържа се, че заповедта в оспорената й част
е законосъобразна. Сочи се, че процесните БЗС не съответстват на нормативните
критерии за допустимост за подпомагане, в който смисъл са констатациите на вещите
лица в изготвените по делото експертни заключения. Подробни съображения са изложени в
представените по делото писмени бележки. Претендира деловодни разноски.
Административният
съд, като прецени доказателствата по
делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено следното от
фактическа страна:
Жалбоподателят
„Д.а.“ ЕООД е земеделски производител по смисъла на §1,
т.1 от ДР на ЗПЗП с УРН 687591. На 11.06.2018г. същият е подал заявление за
подпомагане за кампания 2018 по следните схеми и мерки: Схема за единно плащане
на площ (СЕПП), Схема за
преразпределително плащане (СПП), Схема за плащане за селскостопански практики,
които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП),
Схема за обвързано подпомагане за плодове - СП (основна), Схема за обвързано подпомагане за плодове – сливи и
десертно грозде - СП (други), Схема за преходна национална помощ за земеделска
земя на хектар (ПНДП), Компенсаторни плащания по Натура 2000 и
Рамковата директива за водите – Мярка 12, Компенсаторни плащания в планински
райони - Подмярка 13.1/НР1, Компенсаторни плащания за други райони, засегнати
от природни ограничения – Подмярка 13.2/НР2, като е заявил общо 49 парцели, включително и процесните 29 парцели, които са: БЗС № 03191-81-4-1
в землището на Б. с площ от 18,35ха за
подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-86-3-1 в землището на Б. с площ от 12,94ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12,
подмярка 13.1/НР1/ като постоянно
затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-87-1-1 в землището на Б. с
площ от 29,85ха за подпомагане по ЕНП,
СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка
13.1/НР1/ като постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно
за паша или косене; БЗС № 03191-89-1-1 в
землището на Б. с площ от 5, 26ха за
подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-91-1-1 в
землището на Б. с площ от 11,86ха за
подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-91-2-1 в
землището на Б. с площ от 0,51ха за
подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-91-3-1 в
землището на Б. с площ от 0,27ха за
подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-93-1-1 в
землището на Б. с площ от 34,07ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12,
подмярка 13.1/НР1/ като постоянно
затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-96-1-1
в землището на Б. с площ от 30,85ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12,
подмярка 13.1/НР1/ като постоянно
затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-99-1-1
в землището на Б. с площ от 40,77ха за
подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-100-1-1 в
землището на Б. с площ от 9,73ха за
подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-101-3-1 в
землището на Б. с площ от 8,0 ха
за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-105-1-1 в
землището на Б. с площ от 5,35 ха
за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-112-1-1 в
землището на Б. с площ от 74,10 ха
за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-115-1-1 в
землището на Б. с площ от 9,11 ха
за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-116-1-1 в
землището на Б. с площ от 68,57 ха
за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-117-1-1 в
землището на Б. с площ от 67,67 ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12,
подмярка 13.1/НР1/ като постоянно
затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 03191-172-1-1
в землището на Б. с площ от 39,30
ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000
/мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като
постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС
№ 03191-180-4-1 в землището на Б. с площ от
36,58 ха за подпомагане по ЕНП,
СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка
13.1/НР1/ като постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно
за паша или косене; БЗС № 04813-67-1-1 в
землището на Б. с площ от 4,05 ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12,
подмярка 13.2/НР2/ като постоянно
затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 04813-70-1-1
в землището на Б. с площ от 26,56 ха
за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 04813-147-1-1 в
землището на Б. с площ от 16,06 ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12,
подмярка 13.2 /НР2/ като постоянно
затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 10269-137-20-1
в землището на В. с площ от 5,36 ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12,
подмярка 13.1/НР1/ като постоянно
затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 10269-137-21-1
в землището на В. с площ от 2,70 ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12,
подмярка 13.1/НР1/ като постоянно
затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 10269-35-50-1
в землището на В. с площ от 15,99 ха за
подпомагане по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени площи
поддържани в състояние, годно за паша или косене; БЗС № 15518-197-6-1 в
землището на Г.М. с площ от 34,40ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП като постоянно затревени площи поддържани в
състояние, годно за паша или косене; БЗС №57529-7-36-1 в землището на П.с площ от 5,22ха за подпомагане по ЕНП, СЕПП, мярка 13, подмярка 13.1/НР1,
като постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за паша или
косене; БЗС № 57529-7-37-1 в землището на
П.с площ от 4,62ха за подпомагане
по ЕНП, СЕПП, Н2000 /мярка 12, подмярка 13.1/НР1/ като постоянно затревени
площи поддържани в състояние, годно за паша или косене и БЗС № 67372-7-1-3 в
землището на С. с площ от 26,32ха за
подпомагане по ЕНП, СЕПП, мярка 13, подмярка
13.2/НР2 като постоянно затревени площи поддържани в състояние, годно за
паша или косене.
Административното производство, приключило с
издаване на оспорената заповед, е започнало със Заповед № РД46-504/12.12.2018г. на министъра на
земеделието, храните и горите, издадена на основание чл.25,
ал.4 от Закона за администрацията /ЗА/ и чл.16б,
ал.1
от Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията
и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол, с която е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания
2018 година, като част от СИЗП, обновен за 2018 година чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/
на страната по самолетно и сателитно
заснемане от 2018г. и чрез отразяване на
резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на
областните и общински структура на МЗХГ. В раздел ІV на посочената заповед е указана
възможността за земеделските стопани до 07.01.2019г. да подадат възражения
относно непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или
части от тях в проекта.
Жалбоподателят е подал възражение с рег. № ПО-01-20 от 03.01.2019 година /л.9 от делото/, срещу обхвата на проекта на специализирания слой, в което е посочил процесните 29 парцела с данни за декларираната, допустимата и недопустимата площ за всеки от тях. Възражението е разгледано и е преценено за основателно в частта относно парцел 03191-91-3-1 в землището на Б. с площ от 0,27ха , който е приет изцяло като допустим за подпомагане. В останалата част, възражението е прието за неоснователно / вж. писмото на директора на дирекция ДПИЗП на л. 85 и 86 от дело №7368/2019г. на ВАС/.
Следва Заповед № РД 09-229/01.03.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията /ЗА/, чл.33а, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл.16г, ал.4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 като част от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който е актуализиран за 2018г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/ на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2018г.; отразяване на резултатите от теренни проверки и чрез проверки на подадени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой /л. 87 от дело № 7368/2019г. на ВАС/.
Заповедта
е подписана от зам. министъра на земеделието, храните и горите - Вергиния
Кръстева, определена да замества министъра съгласно издадена от последния
заповед № РД 09-212/220.02.2019г. в периода
от 27.02.2019г. до
01.03.2019г., вкл.
Издадената
заповед е публикувана в „Държавен вестник“, бр.20/08.03.2019г., а жалбата на
дружеството е подадена чрез куриер на 22.03.2019г.
,т.е. в срока по чл. 149, ал.1 от АПК вр. с чл.33а, ал.6 от ЗПЗП.
В
съдебното производство, по повод на оспорването е изготвено писмо с изх. № 70-1776
от 10.05.2019г. от директор на Дирекция "Директни плащания и идентификация
на земеделските парцели" в МЗХГ, в което се сочи, че площите на парцелите
– предмет на жалбата, попадат в частта от страната, в което е извършено
самолетно заснемане на 10.08.2018г. и на 18.08.2018г., т.е. за тези територии
МЗХГ разполага с актуална за кампанията
ЦОФК, която е дешифрирана за целите на актуализацията
на СИЗП, т.е. специализирания слой ПДП за кампания 2018 в частта за процесните
парцели е определен въз основа на
дешифриране на ЦОФК. Сочи се, че в случая, извън специализирания слой ПДП са
оставени площи, които са оценени като неподдържани и следователно негодни за
подпомагане съгласно Наредба № 2 от 26 март 2018г.
Към
писмото е приложен диск /CD/, съдържащ административната преписка във връзка
с оспорената заповед, вкл. данните от ЦОФК, изготвена по самолетни снимки от
2018г. за парцелите на жалбоподателя с нанесени контури на физическите блокове от
СИЗП в лилав цвят, заявените от кандидата парцели за кампания 2018 в жълт цвят
и допустимите за подпомагане площи в син цвят, както и таблица със заявените от кандидата
парцели за кампания 2018, съдържаща данни за площта на парцелите извън обхвата
на проектослой ПДП, за площта на парцелите, извън окончателния
обхват на слой ПДП и причините за изключване на площите от слой ПДП.
От приложената
таблица /л.167 и л.168/ е видно
следното: парцел 03191-81-4-1 в
землището на Б. е с
площ от 18,35ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 18,35ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 18,35 ха, а
основанието за изключването от подпомагане
е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, ерозирал терен,
камъни и скалисти участъци; парцел
03191-86-3-1 в землището на Б. е с
площ от 12,94ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 12,94ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 12,94 ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
ерозирал терен, камъни и скалисти участъци;
парцел 03191-87-1-1 в
землището на Б. е с площ от 29,85ха, заявен е
за подпомагане като постоянно
затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му
извън обхвата на проекто слой ПДП е 29,85ха,
площта му извън окончателния
обхват на слой ПДП е 29,85 ха, а основанието
за изключването от подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. -
неземеделска площ, ерозирал терен, камъни и скалисти участъци; парцел
03191-89-1-1 в землището на Б.
е с площ от 5,26ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 3,40ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 3,71ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е, че по-голямата част от парцела е недопустима на осн. чл.8, ал.2,
т.1 и 3 и чл.10, ал.1, т.1 и ал.2, т.1 и 2в от Наредба №2/2018г. - силно
захрастяване, неподдържани площи без следи от земеделска дейност (почистване и
коситба); парцел 03191-91-1-1 в землището на
Б. е с площ от 11,86ха, заявен
е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 11,86ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 9,76ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
ерозирал терен, камъни и скалисти участъци; парцел 03191-91-2-1 в
землището на Б. е с площ от 0,51ха,
заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 0,51ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 0,51ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета
от храсти,камъни и скалисти участъци; парцел
03191-91-3-1 в землището на Б. е с
площ от 0,27ха, заявен е
за подпомагане като постоянно
затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му
извън обхвата на проекто слой ПДП е 0,27ха,
площта му извън окончателния
обхват на слой ПДП е 0,01ха, т.е.
парцела е приет изцяло за допустим за
подпомагане; парцел 03191-93-1-1 в землището на Б. е с площ от 34,07ха, заявен
е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 34,07ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 34,07ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
заета от храсти, камъни и скалисти участъци; парцел 03191-96-1-1 в землището на
Б. е с площ от 30,85ха, заявен е за
подпомагане като постоянно затревени
площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата
на проекто слой ПДП е 30,85ха, площта му
извън окончателния обхват на слой ПДП е
30,85ха, а основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
заета от храсти, камъни и скалисти участъци; парцел 03191-99-1-1 в землището на Б. е
с площ от 40,77ха, заявен е за подпомагане
като постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и
косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП е 40,77ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 40,77ха, а
основанието за изключването от подпомагане
е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, ерозирал терен,
камъни и скалисти участъци; парцел 03191-100-1-1 в землището на Б. е с площ от 9,73ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 9,73ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 9,73ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета
от множество храсти и камъни; парцел
03191-101-3-1 в землището на Б.
е с площ от 8,0 ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 8,00ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 8,00ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
заета от храсти, камъни и скалисти участъци; парцел 03191-105-1-1
в землището на Б. е с площ от
5,35 ха, заявен е за
подпомагане като постоянно затревени
площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата
на проекто слой ПДП е 5,35ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 5,35ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
заета от камъни и скалисти участъци; парцел 03191-112-1-1 в землището на Б. е с
площ от 74,10 ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени
площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата
на проекто слой ПДП е 74,10ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 74,10ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета
от камъни и скалисти участъци; парцел 03191-115-1-1
в землището на Б. е с площ от
9,11 ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 9,11ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 9,11 ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е, че по-голямата част от парцела е недопустима на осн. чл.8, ал.2,
т.1 и 3 и чл.10, ал.1, т.1 и ал.2, т.1 и 2в от Наредба №2/2018г. - силно
захрастяване, неподдържани площи без следи от земеделска дейност (почистване и
коситба); парцел 03191-116-1-1 в землището на
Б. е с площ от 68,57 ха, заявен е
за подпомагане като постоянно
затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му
извън обхвата на проекто слой ПДП е
68,57ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 68,57ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета
от камъни и скалисти участъци; парцел
03191-117-1-1 в землището на Б. е с
площ от 67,67 ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 67,67ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 67,67ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
ерозирал терен, камъни и скалисти
участъци; парцел 03191-172-1-1 в землището на Б.
е с площ от 39,30 ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 39,30ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 39,30ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
ерозирал терен, камъни и скалисти
участъци; парцел 03191-180-4-1 в землището на Б. е с площ от
36,58 ха, заявен е за
подпомагане като постоянно затревени
площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата
на проекто слой ПДП е 36,58ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 36,58ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета
от камъни и скалисти участъци, дървета; парцел
04813-67-1-1 в землището на Б.
е с площ от 4,05 ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 4,05ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 4,05ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета
от храсти, камъни и скалисти участъци; парцел
04813-70-1-1 в землището на Б. е с площ от
26,56 ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 26,56ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 26,56ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета
от храсти, камъни и скалисти участъци; парцел 04813-147-1-1 в землището на Б. е с площ от
16,06 ха, заявен е за
подпомагане постоянно затревени площи,
поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на
проекто слой ПДП е 16,06ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 16,06ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
ерозирал терен, камъни и скалисти
участъци; парцел
10269-137-20-1 в землището на В. е с площ от 5,36 ха,
заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 5,36ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 5,36ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от
Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета от храсти, камъни и скалисти
участъци; парцел 10269-137-21-1 в землището на В. е с площ
от 2,70 ха, заявен е
за подпомагане като постоянно
затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му
извън обхвата на проекто слой ПДП е
2,21ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 2,21ха, а
основанието за изключването от подпомагане
е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета от камъни и
скалисти участъци; парцел
10269-35-50-1 в землището на В. е с площ от 15,99 ха, заявен е
за подпомагане като постоянно
затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, площта му
извън обхвата на проекто слой ПДП е
4,84ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 11,89 ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е, че по-голямата част от парцела е недопустима на осн. чл.8, ал.2,
т.1 и 3 и чл.10, ал.1, т.1 и ал.2, т.1 и 2в от Наредба №2/2018г. - силно
захрастяване, неподдържани площи без следи от земеделска дейност (почистване и
коситба); парцел
15518-197-6-1 в землището на Г.М. е с площ от 34,40ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 34,40ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 34,40ха, а
основанието за изключването от подпомагане
е чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ, заета от камъни и
скалисти участъци, дървета; парцел 57529-7-36-1 в землището на П.е с площ от 5,22ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 2,20ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 2,20ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1,т.7 и чл.8,
ал.2, т.1 и 3 и чл.10, ал.1, т.1 и ал.2, т.1 и 2в от Наредба №2/2018г. – каменисти
участъци, храсти, неподдържани площи без следи от земеделска дейност
(почистване и коситба); парцел 57529-7-37-1 в землището на П.е с площ от 4,62 ха, заявен е за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, площта му извън обхвата на проекто слой ПДП
е 2,36ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 2,36ха, а
основанието за изключването от подпомагане
е чл.8, ал.2, т.1 и 3 и чл.10, ал.1, т.1 и ал.2, т.1 и 2в от Наредба №2/2018г.
– дървета, храсти и камъни; неподдържани площи без следи от земеделска дейност
(почистване и коситба); парцел 67372-7-1-3 в землището на С. е с
площ от 26,32ха, заявен е за подпомагане
като
постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене,
площта му извън обхвата на проекто слой ПДП е
26,32ха, площта му извън окончателния обхват на слой ПДП е 26,32ха, а
основанието за изключването от
подпомагане е чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. - неземеделска площ,
заета от множество храсти и камъни.
Към
преписката е приложена заповед № РД
09-757/10.08.2018г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е
наредено на директорите на Областните дирекции „Земеделие“ да организират
извършването на теренни проверки на физическите блокове съобразно утвърдена
Методика за избор референтните парцели (физически блокове) за теренни проверки
във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2018г. и Указания за извършване на специализирани
теренни проверки на физическите блокове за 2018г.
По
искане на оспорващия по делото са назначени и приети съдебно-технически
експертизи както следва: експертно заключение вх. № 158/13.01.2020г. на вещото лице инж. С.С. и експертно заключение вх. № 1215/04.03.2020 на
вещите лица - инж. М.А., инж. Д.Х. и инж. Р.К..
Констатациите
на вещите лица в представените и приети заключения са идентични по отношение на
приложения способ за обновяване на специализирания слой ПДП за кампания 2018 в
частта за процесните парцели, находящи се в землищата на с. Б., с. Б. и с. П.,
община К., на с. В. и с. Г.М., община Д.
и на гр. С., а именно: чрез дешифриране на ортофотокарта по самолетно
заснемане, извършено между 10.08.2018г.
и 18.08.2018г.
Вещото
лице инж. С.С. в заключението си изцяло потвърждава коректността на
дешифрирането на ЦОФК и съответно площите извън специализирания слой ПДП,
определени от органа с оспорената заповед. Същият сочи, че 26 парцела от
оспорените 29 парцела, са заявени за подпомагане по Мярка 12 - Компенсаторни плащания по Натура
2000 и Рамковата директива за водите и
попадат във физически блокове с НТП „Естествени пасища и ливади“. Съответно не са заявени за подпомагане по
горната мярка 12 БЗС с №№ 15518-197-6-1; 57529-7-36-1 и 67372-7-1-3.
Вещите
лица от тройната експертиза в
заключението си потвърждават
коректността на дешифрирането на ЦОФК и съответно площите извън специализирания
слой ПДП, определени от органа с оспорената заповед като сочат, че
характеристиките на физическите блокове, в които се намират процесните БЗС са
определени въз основа на данните от ОФК от 2018г. и е налице съответствие между
изображенията, отразените граници и дефинирания начин на трайно ползване на ФБ;
че площите извън одобрения слой ПДП не отговарят на критериите за допустимост
по Наредба № 2/2018г. – представляват оголен терен с бедна или липсваща тревна покривка или плътно
разположени храсти и дървета или неподдържани площи, заети от бурени и
храсти. Според вещите лица горните
констатации са неотносими за 12 парцела от общо оспорените
29 парцела, т.е. по отношение на 12 парцела е налице неправилно дешифриране на ЦОФК, а именно: 9 от заявените парцели, при дешифрирането на
ортофотокартата е установено наличие на плътно затревена площ, без ерозирали
или оголени терени, скали и скални участъци, с мозаечно разположени единични дървета и храсти, която органът неправилно и в противоречие с
критериите по чл.8 от Наредба № 2/2018г. не е включил в специализирания слой ПДП; 3 парцела при разчитането на ЦОФК е
установено съществуването на захрастяване и неземеделски участъци, които
преценени според критериите в Наредбата
водят до изключване на части от парцелите от специализирания слой ПДП. Констатациите
си вещите лица са отразили в таблица и графично в Приложения №№ 1-6, вкл. към
заключението. Видно от представените данни, несъответствията с оспорената
заповед, обосновани с горните фактически обстоятелства, касаят следните
парцели: БЗС 10269-35-50-1 в землището на В., който е заявен с площ от 15,99 ха за
подпомагане като постоянно затревени
площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, а площта му извън одобрения слой ПДП е 11,89 ха, но констатациите на вещите
лица са, че площ от 0,95ха , представляваща плътно затревен участък в западната
част на БЗС, следва да се включи в слоя ПДП и недопустимата площ остава 10,94ха,
която е неподдържан терен с храсти и дървета, плътно разположени на много места;
БЗС
10269-137-20-1 в землището на
В., който е заявен с площ от 5,36 ха, за
подпомагане като постоянно затревени
площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, а площта му извън одобрения слой ПДП е
5,36ха, но констатациите на вещите лица са, че площ от
0,26ха, представляваща плътно затревен участък в централната западна част на
БЗС, следва да се включи в слоя ПДП и недопустимата площ остава 5,10ха, която е
терен с бедна тревна покривка, неподдържана площ с бурени и плътно разположени
храсти и дървета в северната част, вкл. оголени площи, през които минават
съоръжения; БЗС
57529-7-36-1 в землището на П.е заявен с площ от 5,22ха за подпомагане
като постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и
косене, а площта му извън одобрения слой
ПДП е 2,20ха, но констатациите на вещите
лица са, че площ от 0,24ха, представляваща гъсто захрастени площи, ерозирали и
скални участъци в центъра на парцела, също следва да се изключат от слоя ПДП или
недопустимата площ се определя на 2,44ха, която е каменист терен по средата на
парцела и неподдържан терен в северозападната част; БЗС
57529-7-37-1 в землището на П.е заявено
с площ от 4,62 ха за подпомагане
като постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и
косене, а площта му извън одобрения слой ПДП е 2,36ха, но констатациите на
вещите лица са, че площ от 0,31ха, представляваща гъсто захрастени площи, ерозирали и скални
участъци в центъра на парцела, също следва да се изключат от слоя ПДП или недопустимата площ се определя на 2,67ха, която е неподдържана - оголен
терен с камъни в северната част, както и
плътно разположени храсти, дървета и бурени в югозападната част; БЗС 03191-93-1-1 в землището на Б. е заявен с
площ от 34,07ха за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, а площта му извън одобрения слой ПДП е
34,07ха, но констатациите на вещите лица са, че площ от 3,32ха, представляваща
плътно затревен участък в южната част на БЗС, следва да се включи в слоя ПДП и
недопустимата площ остава 30,75ха, която е оголен терен с бедна и липсваща
тревна покривка, храсти и неподдържан участък в южната част; БЗС 03191-89-1-1 в землището на Б.
е заявен с площ от 5,26ха за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, а площта му извън одобрения слой
ПДП е 3,71ха, но констатациите на вещите лица са, че само площ от
0,88ха, представляваща плътно затревен участък в югозападната част на БЗС,
следва да се включи в слоя ПДП, т. е. недопустимата площ се определя на 4,38ха, която е неподдържана, заета от бурени
и храсти; БЗС 03191-112-1-1 в землището
на Б.
е заявен с площ от 74,10 ха
за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в състояние,
годно за паша и косене, а площта му извън одобрения слой
ПДП е 74,10ха, но констатациите
на вещите лица са, че площ от 1,88ха, представляваща плътно затревен участък в
централната източна част на БЗС, следва да се включи в слоя ПДП и недопустимата
площ остава 72,22ха, която е оголен терен с бедна тревна покривка, с храсти в
югоизточната част, дървета в южната част и неподдържана площ с дървета и храсти
по средата; БЗС 03191-100-1-1 в
землището на Б. е заявен с площ от
9,73ха за подпомагане като постоянно
затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, а площта му
извън одобрения слой ПДП е 9,73ха, но констатациите на вещите лица са, че площ
от 1,60ха, представляваща плътно затревен участък в югоизточната част на БЗС,
следва да се включи в слоя ПДП и недопустимата площ остава 8,13ха, която е терен с бедна тревна покривка
или неподдържана такава с бурени и храсти;
БЗС 03191-99-1-1 в землището на Б.
е заявен с площ от 40,77ха за
подпомагане като постоянно затревени
площи, поддържани в състояние, годно за паша и косене, а площта му извън
одобрения слой ПДП е 40,77ха, но
констатациите на вещите лица са, че площ от 0,32ха, представляваща плътна
тревна покривка в североизточната част
на БЗС, следва да се включи в слоя ПДП и недопустимата площ остава 40,45ха, която е оголен терен с бедна или
липсваща тревна покривка; БЗС
03191-101-3-1 в землището на Б. е заявен
с площ от 8,0 ха за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, а площта му извън одобрения слой ПДП е
8,00ха, но констатациите на вещите лица са, че площ от 2,14ха, представляваща плътно
затревен участък в западната част на БЗС, следва да се включи в слоя ПДП и
недопустимата площ остава 5,86ха, която
е оголен терен в северната част и неподдържан терен с бурени и храсти по
средата и в южната част на парцела; БЗС
04813-70-1-1 в землището на Б. е
заявен с площ от 26,56 ха за подпомагане
като постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша и
косене, а площта му извън одобрения слой
ПДП е 26,56ха, но констатациите на вещите лица са, че площ от 2,04ха,
представляваща плътно затревен участък в югоизточната част на БЗС, следва да се включи в слоя ПДП и
недопустимата площ остава 24,52ха, която
е оголен терен с бедна или липсваща тревна покривка; БЗС 15518-197-6-1 в землището на
Г.М. е заявен с площ от 34,40ха за подпомагане като постоянно затревени площи, поддържани в
състояние, годно за паша и косене, а площта му извън одобрения слой ПДП е
34,40ха, но констатациите на вещите лица са, че площ от 0,40ха, представляваща
плътна тревна покривка в западната част на БЗС, следва да се включи в слоя ПДП
и недопустимата площ остава 34,00ха,
която е оголен терен с бедна или липсваща тревна покривка, а по средата са
разположени четири големи участъка, плътно заети с храсти и дървета на площ над
100 кв.м., както и съоръжения в северната част.
При
приемане на заключението вещите лица сочат, че за кампания 2018год., процесните
парцели попадат във физически блокове с начин на трайно ползване „Области с бедна
растителност“, които не се подпомагат по мярка 12 - Натура 2000 ; че за
кампания 2018 год. е променен НТП на физическите блокове от предходен период.
Съдът счита експертното заключение вх. №
158/13.01.2020г. на вещото лице инж. С.С.,
както и експертното заключение вх. №
1215/04.03.2020 на вещите лица - инж. М.А., инж. Д.Х. и инж. Р.К., за обективни
и компетентни, съответстващо на писмените доказателствени средства, с оглед на
което ги кредитира в частта относно способа за обновяване на специализирания
слой ПДП за кампания 2018, а второто заключение изцяло, т.е. и в частта относно
площите, допустими за подпомагане, които не са одобрени с оспорената
заповед.
Горните
фактически обстоятелства се установяват от събраните доказателствени средства.
Съдът, проверявайки служебно допустимостта на
оспорването, приема следното:
Жалбата е процесуално допустима - същата е постъпила в законоустановения
срок по чл.149, ал.1 вр. с чл.33а, ал.6 от ЗПЗП от надлежна страна, срещу
административен акт, подлежащ на съдебен контрол /арг. Тълкувателно решение № 8 от 11.12.2015 г. по
т. д. № 18/2015 година на ВАС/.
Разгледана
по същество, жалбата е частично основателна. Съображенията са следните:
Оспорената
Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019г. е издадена от компетентен орган - от
заместник министъра на земеделието, храните и горите при условията на
заместване на титуляра въз основа на
заповед № РД 09-212/22.02.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите
. Обжалваният акт е в писмена форма и е издаден
при спазване на административно-производствените правила. Съгласно чл.
30 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна
агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол /ИСАК/,
която се състои от отделни системи, определени в ал. 2, като една от тях е и
Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл.
30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от
Министерството на земеделието, храните и горите - чл.
30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата
делегация по чл.
30, ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и
горите е издал Наредба
№ 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за създаване, поддържане, достъп
и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.
СИЗП и данните, включени в нея, са посочени в чл.
33 от ЗПЗП. Според ал.
4 на чл. 33 от ЗПЗП,
данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/
на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни
проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките
на място по чл.
37 от ЗПЗП. В чл.
33а, ал. 1 от ЗПЗП, в релевантната за настоящия спор
редакция, е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и
горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за
подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки
физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.
40 от ЗПЗП, а това е действалата към момента на създаване на
проекта на процесния слой за кампания 2018 година Наредба № 2 от
26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане
по схеми и мерки за плащане на площ. В чл.
33а, ал. 2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се
отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за
подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно
разчитане/ на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на
специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на
резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното
състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява
със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в
наредбата по чл. 30, ал. 6, като заповедта се обнародва в "Държавен
вестник". Страните не спорят по валидността на акта.
По отношение на проведената административна процедура по приемането на заповедта, оспорващият сочи нарушения поради неизвършване на теренни проверки съобразно утвърдената методика. В случая, от административната преписка и от заключенията на вещите лица е видно, че обхватът на проекто слой ПДП и на окончателния слой ПДП в частта относно процесните парцели, е актуализиран въз основа на дешифриране на актуална цифрова ортофото карта по самолетни заснемания през м. август 2018г. , т.е. не е приложен способа за актуализация чрез специализираните теренни проверки и възраженията в жалбата в тази част са неоснователни. Оспорената заповед се предхожда от Заповед № РД46-504/12.12.2018г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 година, а правото на участие и защита на оспорващия е реализирано чрез подадено възражение с вх. № ПО-01-20 от 03.01.2019г.
Не са налице пороци във формата на акта, а такива не се и твърдят в жалбата. С оглед спецификата на административния акт, а именно с него да бъде одобрен окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна обективно не е възможно в самата заповед да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Следва също така да се обърне внимание, че по своята същност със заповедта се одобрява "допустимия слой" и то не по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което невключването на определен парцел в слоя ПДП не съставлява отказ на органа, който да бъде изрично мотивиран. Достатъчно е административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина по-който е определен специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд, изразена в Решение № 8396 от 5.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о., Решение № 8511 от 6.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г. и др.
Преценката
за съответствие с материалния закон на административния акт в оспорената му
част сочи на изводи за частична незаконосъобразност на същия, респ. за
частична основателност на жалбата, а
именно по отношение на следните парцели /БЗС/: 10269-35-50-1 в землището на В.;
10269-137-20-1 в землището на В.; 03191-93-1-1
в землището на Б.; 03191-112-1-1 в землището на
Б.; 03191-100-1-1 в землището на Б.; 03191-99-1-1 в землището на Б.;
03191-101-3-1 в землището на Б.;
04813-70-1-1 в землището на Б. и 15518-197-6-1 в землището на Г.М.. Съображенията са следните:
За
да изключи площта от 11,89 ха от парцел 10269-35-50-1 в землището на В., целият
с площ от 15,99 ха, от одобрения слой ПДП, органът е приел, че по-голямата
част от парцела е недопустима като неотговаряща на изискванията на осн. чл.8,
ал.2, т.1 и 3, както и че са налице основанията по чл.10, ал.1, т.1 и ал.2, т.1
от Наредба №2/2018г. - силно захрастяване, неподдържани площи без следи от
земеделска дейност (почистване и коситба). Констатациите на вещите лица са, че
площта от 10,94 ха е неподдържан терен с
храсти и дървета, плътно разположени на много места, с което се доказват отрицателните предпоставки за допустимост по
чл. 8, ал.2, т.1 и т.3 от Наредба № 2/2018г., т.е. сочените от органа основания
за недопустимост. Горното се установява и от изображенията на парцела в
приложените на магнитен носител снимки, изготвени в хода на административното
производство. От друга страна, вещите лица от тройната експертиза установяват,
че площ от 0,95ха в западната част на БЗС, представлява плътно затревен участък,
т.е. земеделска площ, която с оглед
критериите по чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 2/2018г. е допустима за
подпомагане. Предвид
изложеното, вещите лица дават заключение за това, че 0,95ха от
парцела могат да бъдат включени към ПДП,
а 10,94ха са недопустими за подпомагане. С оглед на констатациите на съдебните експерти,
оспорената заповед е частично незаконосъобразна. Съдът счита, че при различието между установеното от
административния орган и заключението на вещите лица следва да се кредитират
констатациите на последните за наличие на допустима за подпомагане част от 0,95ха от процесния парцел. Налице е
отменително основание по чл.
146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената
заповед в посочената и част за площта
над 10,94ха от парцела следва да се отмени, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещите лица, както и при спазване на указанията на съда по
тълкуване и прилагане на закона.
За
да изключи изцяло парцел 10269-137-20-1 в землището на В. с площ от
5,36 ха от одобрения слой ПДП,
органът е приел, че представлява неземеделска площ, заета от
храсти, камъни и скалисти участъци т.е.
че е налице основанието по чл.3, ал.1,
т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. Констатациите
на вещите лица са, че площта от 5,10ха е терен с бедна тревна покривка,
неподдържана площ с бурени и плътно разположени храсти и дървета в северната
част, вкл. оголени площи, през които минават съоръжения, с което се
доказват сочените от органа отрицателните предпоставки за допустимост. Горното
се установява и от изображенията на парцела в приложените на магнитен носител
снимки, изготвени в хода на административното производство. От друга страна,
вещите лица от тройната експертиза установяват, че площ от 0,26ха в централната
западна част на БЗС, представлява плътно затревен участък, т.е. земеделска
площ, която с оглед критериите по чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 2/2018г. е допустима за
подпомагане. Предвид
изложеното, вещите лица дават заключение за това, че 0,26ха от парцела
могат да бъдат включени към ПДП, а 15,10 ха са
недопустими за подпомагане. С
оглед на констатациите на съдебните експерти, оспорената заповед е частично
незаконосъобразна. Съдът счита, че при различието между установеното от
административния орган и заключението на вещите лица следва да се кредитират
констатациите на последните за наличие на допустима за подпомагане част от 0,26ха
от процесния парцел. Налице е отменително основание по чл.
146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената
заповед в посочената и част за площта
над 15,10ха от парцела следва да се отмени, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещите лица, както и при спазване на указанията на съда по
тълкуване и прилагане на закона.
За
да изключи изцяло парцел 03191-93-1-1 в
землището на Б. с площ 34,07ха от одобрения слой ПДП, органът е приел, че
представлява неземеделска площ, заета от храсти, камъни и скалисти
участъци т.е. че е налице
основанието по чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. Констатациите на вещите лица са, че площта от 30,75ха
е оголен терен с бедна и липсваща тревна покривка, храсти и неподдържан участък
в южната част, с което се доказват
сочените от органа отрицателните
предпоставки за допустимост. Горното се установява и от изображенията на
парцела в приложените на магнитен носител снимки, изготвени в хода на
административното производство. От друга страна, вещите лица от тройната
експертиза установяват, че площ от 3,32ха в южната част на БЗС, представлява
плътно затревен участък, т.е. земеделска площ,
която по критериите по чл.8,
ал.1, т.1 от Наредба № 2/2018г. е
допустима за подпомагане. Предвид
изложеното, вещите лица дават заключение за това, че 3,32 ха от парцела
могат да бъдат включени към ПДП, а 30,75 ха са
недопустими за подпомагане. С
оглед на констатациите на съдебните експерти, оспорената заповед е частично
незаконосъобразна. Съдът счита, че при различието между установеното от
административния орган и заключението на вещите лица следва да се кредитират
констатациите на последните за наличие на допустима за подпомагане част от 3,32 ха
от процесния парцел. Налице е отменително основание по чл.
146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената
заповед в посочената и част за площта
над 30,75ха от парцела следва да се отмени, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещите лица, както и при спазване на указанията на съда по
тълкуване и прилагане на закона.
За
да изключи изцяло парцел 03191-112-1-1 в землището на Б. с
площ от 74,10 ха от одобрения слой ПДП,
органът е приел, че представлява неземеделска площ, заета от камъни и скалисти
участъци, т.е. че е налице основанието
по чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от
Наредба № 2/2018г. Констатациите на
вещите лица са, че площта от 72,22ха е оголен терен с бедна тревна покривка, с
храсти в югоизточната част, дървета в южната част и неподдържана площ с дървета
и храсти по средата, с което се
доказват сочените от органа отрицателните предпоставки за допустимост. Горното
се установява и от изображенията на парцела в приложените на магнитен носител
снимки, изготвени в хода на административното производство. От друга страна, вещите лица от тройната
експертиза установяват, че площ от 1,88ха
в централната източна част на БЗС, представлява плътно затревен участък,
т.е. земеделска площ, която по
критериите по чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 2/2018г. е допустима за
подпомагане. Предвид
изложеното, вещите лица дават заключение за това, че 1,88 ха от парцела
могат да бъдат включени към ПДП, а 72,22 ха са
недопустими за подпомагане. С
оглед на констатациите на съдебните експерти, оспорената заповед е частично
незаконосъобразна. Съдът счита, че при различието между установеното от
административния орган и заключението на вещите лица следва да се кредитират
констатациите на последните за наличие на допустима за подпомагане част от 1,88 ха
от процесния парцел. Налице е отменително основание по чл.
146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената
заповед в посочената и част за площта
над 72,22 ха от парцела следва да се отмени, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещите лица, както и при спазване на указанията на съда по
тълкуване и прилагане на закона.
За
да изключи изцяло парцел 03191-100-1-1 в землището на Б. с площ от 9,73ха от
одобрения слой ПДП, органът е приел, че
представлява неземеделска площ, заета от множество храсти и камъни, т.е. че е
налице основанието по чл.3, ал.1, т.7 от Наредба № 2/2018г. Констатациите на вещите лица са, че площта
от 8,13 ха е терен с бедна тревна покривка или неподдържана такава с бурени и
храсти, с което се доказват сочените от органа отрицателните предпоставки за допустимост. Горното
се установява и от изображенията на парцела в приложените на магнитен носител
снимки, изготвени в хода на административното производство. От друга страна, вещите лица от тройната
експертиза установяват, че площ от 1,60ха
в югоизточната част на БЗС, представлява плътно затревен участък, т.е.
земеделска площ, която с оглед
критериите по чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 2/2018г. е допустима за
подпомагане. Предвид
изложеното, вещите лица дават заключение за това, че 1,60 ха от парцела
могат да бъдат включени към ПДП, а 8,13 ха са
недопустими за подпомагане. С
оглед на констатациите на съдебните експерти, оспорената заповед е частично
незаконосъобразна. Съдът счита, че при различието между установеното от
административния орган и заключението на вещите лица следва да се кредитират констатациите
на последните за наличие на допустима за подпомагане част от 1,60 ха
от процесния парцел. Налице е отменително основание по чл.
146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената
заповед в посочената и част за площта
над 8,13 ха от парцела следва да се отмени, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещите лица, както и при спазване на указанията на съда по тълкуване
и прилагане на закона.
За
да изключи изцяло парцел 03191-99-1-1 в землището на Б. с площ от 40,77ха от одобрения слой ПДП, органът е приел, че представлява неземеделска площ, ерозирал
терен, камъни и скалисти участъци, т.е. че е налице основанието по чл.3, ал.1,
т.7 от Наредба № 2/2018г. Констатациите на вещите лица са, че площта от 40,45ха
е оголен терен с бедна или липсваща тревна покривка, с
което се доказват сочените от
органа отрицателните предпоставки за
допустимост. Горното се установява и от изображенията на парцела в приложените
на магнитен носител снимки, изготвени в хода на административното
производство. От друга страна, вещите
лица от тройната експертиза установяват, че площ от 0,32ха в
североизточната част на БЗС,
представлява плътно затревен участък,
т.е. земеделска площ, която по
критериите по чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 2/2018г. е допустима за
подпомагане. Предвид
изложеното, вещите лица дават заключение за това, че 0,32ха от парцела
могат да бъдат включени към ПДП, а 40,45ха са
недопустими за подпомагане. С
оглед на констатациите на съдебните експерти, оспорената заповед е частично
незаконосъобразна. Съдът счита, че при различието между установеното от
административния орган и заключението на вещите лица следва да се кредитират
констатациите на последните за наличие на допустима за подпомагане част от 0,32 ха
от процесния парцел. Налице е отменително основание по чл.
146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената
заповед в посочената и част за площта
над 40,45 ха от парцела следва да се отмени, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещите лица, както и при спазване на указанията на съда по
тълкуване и прилагане на закона.
За
да изключи изцяло парцел 03191-101-3-1 в землището на Б. с
площ от 8,0 ха от одобрения слой ПДП,
органът е приел, че представлява неземеделска
площ, заета от храсти, камъни и скалисти участъци неземеделска площ, ерозирал
терен, камъни и скалисти участъци, т.е. че е налице основанието по чл.3, ал.1, т.1
и т.7 от Наредба № 2/2018г. Констатациите на вещите лица са, че площта от 5,86ха
е оголен терен в северната част и неподдържан терен с бурени и храсти по
средата и в южната част на парцела, с което се доказват сочените от органа отрицателните предпоставки за допустимост. Горното
се установява и от изображенията на парцела в приложените на магнитен носител
снимки, изготвени в хода на административното производство. От друга страна, вещите лица от тройната
експертиза установяват, че площ от 2,14ха в западната част на БЗС, представлява
плътно затревен участък, т.е. земеделска площ,
която по критериите по чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 2/2018г. е допустима за
подпомагане. Предвид
изложеното, вещите лица дават заключение за това, че 2,14ха
от парцела могат да бъдат
включени към ПДП, а 5,86ха са недопустими за подпомагане. С оглед на констатациите на съдебните
експерти, оспорената заповед е частично незаконосъобразна. Съдът счита, че при различието между установеното от
административния орган и заключението на вещите лица следва да се кредитират
констатациите на последните за наличие на допустима за подпомагане част от 2,14 ха
от процесния парцел. Налице е отменително основание по чл.
146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената
заповед в посочената и част за площта
над 5,86 ха от парцела следва да се отмени, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещите лица, както и при
спазване на указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона.
За
да изключи изцяло парцел 04813-70-1-1 в
землището на Б. с площ
от 26,56ха от одобрения слой ПДП,
органът е приел, че представлява
неземеделска площ, заета от храсти, камъни и скалисти участъци, т.е. че е
налице основанието по чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. Констатациите
на вещите лица са, че площта от
24,52ха е оголен терен с бедна или
липсваща тревна покривка, с което се доказват
сочените от органа отрицателните
предпоставки за допустимост. Горното се установява и от изображенията на
парцела в приложените на магнитен носител снимки, изготвени в хода на
административното производство. От друга
страна, вещите лица от тройната експертиза установяват, че площ от 2,04ха в
югоизточната част на БЗС, представлява
плътно затревен участък, т.е. земеделска площ, която по критериите
по чл.8, ал.1, т.1 от Наредба №
2/2018г. е допустима за подпомагане. Предвид изложеното, вещите лица
дават заключение за това, че
2,04ха от парцела могат да бъдат включени към ПДП, а
24,52ха са недопустими за подпомагане. С оглед на констатациите на съдебните
експерти, оспорената заповед е частично незаконосъобразна. Съдът счита, че при различието между установеното от
административния орган и заключението на вещите лица следва да се кредитират
констатациите на последните за наличие на допустима за подпомагане част от 2,04 ха
от процесния парцел. Налице е отменително основание по чл.
146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената
заповед в посочената и част за площта
над 24,52 ха от парцела следва да се отмени, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещите лица, както и при спазване на указанията на съда по
тълкуване и прилагане на закона.
За
да изключи изцяло парцел
15518-197-6-1 в землището на Г.М. с площ от 34,40ха от одобрения слой ПДП, органът е приел, че представлява неземеделска площ, заета от
камъни и скалисти участъци, дървета, т.е. че е налице основанието по чл.3,
ал.1, т.1 и т.7 от Наредба № 2/2018г. Констатациите на вещите лица са, че
площта от 34,00ха е оголен терен с бедна
или липсваща тревна покривка, а по средата са разположени четири големи
участъка, плътно заети с храсти и дървета на площ над 100 кв.м., както и
съоръжения в северната част, с което се
доказват сочените от органа отрицателните предпоставки за допустимост. Горното
се установява и от изображенията на парцела в приложените на магнитен носител
снимки, изготвени в хода на административното производство. От друга страна, вещите лица от тройната
експертиза установяват, че площ от 0,40ха в западната част на БЗС, представлява
плътна тревна покривка, т.е. земеделска площ,
която по критериите по чл.8, ал.1, т.1 от Наредба № 2/2018г. е допустима за
подпомагане. Предвид
изложеното, вещите лица дават заключение за това, че 0,40ха
от парцела могат да бъдат
включени към ПДП, а 34,00ха са недопустими за подпомагане. С оглед на констатациите на съдебните
експерти, оспорената заповед е частично незаконосъобразна. Съдът счита, че при различието между установеното от
административния орган и заключението на вещите лица следва да се кредитират
констатациите на последните за наличие на допустима за подпомагане част от 0,40ха
от процесния парцел. Налице е отменително основание по чл.
146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената
заповед в посочената и част за площта
над 34,00 ха от парцела следва да се отмени, а преписката
да се върне на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с
установеното от вещите лица, както и при спазване на указанията на съда по
тълкуване и прилагане на закона.
По
отношение на останалите 20 парцела, оспорената заповед е материалноправно законосъобразна, а подадената жалба е
неоснователна и следва да се отхвърли. Анализът на събраните по делото писмени
доказателствени средства, както и на заключението на вещите лица, сочи на изводи за правилно приложение от
органа на критериите за допустимост
по Наредба № 2/2018г. Доказва се по безспорен начин, че процесните
БЗС са захрастени територии или ерозирали терени, т.е. не са земеделски площи
по см. на чл.3, ал.1, т.1 и т.7 от Наредбата, или че макар и земеделски площи
са неподходящи са подпомагане – трайно или временно, тъй като нямат плътна
тревна покривка по см. на чл.8, ал.1, т.1 от Наредбата, съотв. върху тях са
разположени дървета и храсти над допустимия брой по чл. 8, ал.2,т.1 от
Наредбата или скали и скални участъци над допустимата площ под чл.8, ал.2, т.2
от Наредбата или са неподдържани, без
следи от косене по см. на чл.8, ал.2, т.3 от Наредбата.
Неоснователни
са възраженията на пълномощника на оспорващото дружество за неприложимост на
критериите по Наредба № 2/2018г. за критериите за допустимост на земеделските
площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредбата/, спрямо 26 парцела от оспорените общо 29 парцела,
които са заявени за подпомагане по Мярка
12 „Компенсаторни плащания по
Натура 2000 и Рамковата директива за водите“. Изложени
са доводи за приложимост на специалните
правила по Наредба № 5/2015г. за прилагане на мярка 12 „Плащания по Натура 2000
и Рамковата директива за водите“ от ПРСР за периода 2014-2020г. В подкрепа на същите, жалбоподателят сочи
разпоредбата на §1, т.2 от ДР на Наредба №5/2015г., според която, „допустима за подпомагане площ по отношение на постоянно
затревени площи“ е площта на заявения земеделски парцел, който попада във
физически блок с начин на трайно ползване: „Пасища, мери и ливади“, в това
число „Естествени пасища и ливади“ и „Горски ливади и пасища“ и „Смесено
земеползване“, като се предвижда, че такива земеделски парцели са допустима за
подпомагане с цялата си площ, независимо дали попадат в специализирания слой
„Площи, допустими за подпомагане“. От
съдържанието на цитираната разпоредба на
Наредбата следват изводи, че същата е
относима към актовете на ДФЗ-РА, с които
се извършва оторизация или се отказва
плащане по заявленията за подпомагане на земеделските производители, т.е. при
преценката дали се следва оторизация за парцели, които имат описаните
характеристики, но не са включени в одобрения слой ПДП. Или релевираните възражения биха били относими
при оспорване на акт /уведомително писмо/ по чл.43 от ЗПЗП, но са без значение
в настоящото производство.
С
оглед този изход на спора – частична основателност на жалбата и частична
законосъобразност на обжалвания административен акт, както и поради липса на
оценяем материален интерес, настоящият съдебен състав счита, че не следва да
присъжда претендираните от страните
разноски и същите следва да останат така, както са направени.
Воден
от горното и на основание чл.
173, ал. 2 АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на „Д.а.“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, Заповед № РД09-229 от 01.03.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2018 година са останали недопустими площи от парцели с идентификатори: 10269-35-50-1 в землището на В. в частта над 10,94ха; 10269-137-20-1 в землището на В. в частта над 15,10ха; 03191-93-1-1 в землището на Б. в частта над 30,75ха; 03191-112-1-1 в землището на Б. в частта над 72,22ха; 03191-100-1-1 в землището на Б. в частта над 8,13ха; 03191-99-1-1 в землището на Б. в частта над 40,45ха; 03191-101-3-1 в землището на Б. в частта над 5,86ха; 04813-70-1-1 в землището на Б. в частта над 24,52ха и 15518-197-6-1 в землището на Г.М. в частта над 34,00ха, като ВРЪЩА преписката на министъра на земеделието, храните и горите в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.
ОТХВЪРЯ жалбата
на „Д.а.“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***,
срещу Заповед № РД09-229 от 01.03.2019г.
на министъра на земеделието, храните и горите, в останалата част.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: