№ 11
гр. Стара Загора, 08.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, V-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на осемнадесети декември през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Христо Ангелов
при участието на секретаря Светла Хр. Иванова
като разгледа докладваното от Христо Ангелов Административно
наказателно дело № 20235530203089 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №250/28.02.2023 година на Р.Р.С. – Зам.Кмет
на Община Стара Загора, упълномощен със Заповед 10-00-20/09.01.2023г. на Кмета на
Община Стара Загора, с което на Н. Т. Д. с ЕГН **********, е наложено административно
наказание – „глоба” в размер на 350 /триста и петдесет/ лева за нарушение по чл.50, ал.1 от
Наредба за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Стара
Загора.
Жалбоподателят намира атакуваното наказателно постановление за неправилно и
незаконосъобразно и като такова иска неговата отмяна. В с.з. писмено изразява становище,
че НП да се отмени. Претендира разноски.
Въззиваемата в с.з. страна изразява становище, че НП е правилно и законосъобразно и
следва да се остави в сила. Претендира разноски.
От събраните по делото доказателства, установени с доказателствени средства -
показанията на свидетелите, писмени-преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като
извърши цялостна проверка на акта за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление, след обсъждане становищата на страните съдът приема за
установено следното :
Жалбата е подадена в срок и от лице имащо право на жалба, поради което и на
основание чл.59, ал.2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
От съдържанието на обжалваното НП и АУАН е видно, че отговорността на
жалбоподателя Н.Д. е ангажирана за нарушение на чл.50, ал.1, т.2 от Наредба за изграждане,
поддържане и опазване на зелената система на Община Стара /Наредбата/, съгласно
1
която:„За нарушения по настоящата Наредба на виновните лица се налагат следните
административни наказания: 2. за нарушения по чл.35. т.2 - глоба в размер от 500 до 5000
лева: на едноличните търговии и юридическите лица - имуществена санкция в размер от
2000 до 15 000лева". От съдържанието на посочената за нарушена норма, е видно, че тя не
съдържа никакво конкретно правно задължение и императивно правило за поведение, а
определя размер на санкция, т.е. е санкционна разпоредба, а не наказателна такава.
Наказателните разпоредби се посочват в НП, а не в АУАН.
На следващо място в обстоятелствената част на обжалваното НП и АУАН е описано,
че лицето Н. Д. на 20.10.2022 г. в 17,40 ч. в гр. Стара Загора, бул. „.... от южната страна на
дворното пространство е отсякъл 3 /три/ клона с диаметър 10-12 см. от смокиново дърво,
представляващо дълготрайна дървесна растителност, без издадено разрешение от Община
Стара Загора. Ако се приеме, че така описаното нарушение е осъществено, то същото би
следвало да бъде санкционирано съобразно разпоредбата на чл.50, ал.2, т.2 от Наредбата, а
не съобразно разпоредбата на чл.50, ал.1, т.2 от Наредбата.
С допуснатите нарушения се е достигнало до грубо ограничаване на правото на защита
на санкционираното лице, изразяващо се в невъзможността то да разбере естеството на
вмененото му нарушение, коя конкретна разпоредба от кой нормативен акт е нарушил, за
извършването на кое конкретно нарушение е бил санкциониран, да прецени срещу какво
нарушение да се защитава и да организира защитата си в пълен обем. Във всички случаи
нарушаването на правото на защита представлява съществено нарушение на процесуалните
правила и води до порочност на издаденото НП и имащо за последица отмяна на НП.
За пълнота следва да се посочи, че с обжалваното НП, че административно наказващия
орган е наложил глоба в размер на 350 /триста и петдесет/ лева, който размер на санкция не
съответства на определения минимум на нито една от санкциите регламентирани в
разпоредбите на чл.50, ал.1 и ал.2 от Наредбата.
По изложените съображения жалбата се явява основателна.
По изложените съображения поради нарушение на материалния закон на основание
чл.63, ал.2 т.1 във вр. с чл.58д, т.1 от ЗАНН, атакуваното Наказателно постановление
подлежи на отмяна.
Отмяната на наказателното постановление прави основателно и искането на
жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски.
Видно от договора за правна помощ защитникът е получил възнаграждение в размер
на 400 лева. В конкретният случай с оглед фактическата и правна сложност на делото на
основание чл.63Д от ЗАНН следва да се присъдят направените по делото разноски в размер
на 400 лева, които са в минимален размер.
Воден от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №250/28.02.2023 година на Р.Р.С. – Зам.Кмет
на Община Стара Загора, упълномощен със Заповед 10-00-20/09.01.2023г. на Кмета на
Община Стара Загора, с което на Н. Т. Д. с ЕГН **********, е наложено административно
наказание – „глоба” в размер на 350 /триста и петдесет/ лева за нарушение по чл.50, ал.1 от
Наредба за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Стара
Загора. .
2
ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на Н. Т. Д. с ЕГН ********** направените
по делото разноски в размер на 400 /четиристотин/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок
от съобщението му пред Aдминистративен Съд – Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
3