Решение по дело №164/2022 на Окръжен съд - Сливен

Номер на акта: 23
Дата: 28 април 2022 г. (в сила от 16 май 2022 г.)
Съдия: Пламен Димитров Стефанов
Дело: 20222200200164
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 23
гр. Сливен, 28.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СЛИВЕН в публично заседание на двадесет и осми
април през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Пламен Д. Стефанов
при участието на секретаря ЕЛЕНА Г. ХРИСТОВА
в присъствието на прокурора Б. Н. С.
като разгледа докладваното от Пламен Д. Стефанов Административно
наказателно дело № 20222200200164 по описа за 2022 година
РЕШИ:
ОСВОБОЖДАВА обвиняемата В. Л. П., родена на *** г. в гр. Сливен,
с постоянен адрес с. *** и адрес за призоваване ***, българка, българска
гражданка, с начално образование, неженена, не работи, неосъждана, ЕГН
**********, от наказателна отговорност за това, че на 21.04.2021 г. в гр.
Сливен пред ОРА на ДФ „Земеделие”, в Заявление за подпомагане УРН
668020 с УИН 20/010621/39942 по схеми и мерки за директни плащания за
кампания 2021 год., форма за физически лица, е представила неверни
сведения относно отглеждането на животни – 44 бр. биволи в животновъдни
обекти № 8882-0271 и № 8882-0271 в с. *** и № 8860-0086 в с. ***, за да
получи средства от Европейски земеделски фонд за развитие на селските
райони, принадлежащ на Европейския съюз, чрез подпомагане по „Схема за
обвързано подпомагане за биволи“ и „Опазване на застрашени от изчезване
местни породи“ от мярка 10 „Агроекология и климат“, представляващо
престъпление по чл. 248а, ал.2, вр.ал.1 от НК, поради което и на основание чл.
78а НК и НАЛАГА административно наказание ГЛОБА в размер на 1 500
лева /хиляда и петстотин лева/.
1
Решението подлежи на обжалване и протестиране пред Бургаския апелативен
съд в 15-дневен срок, считано от днес.
Съдия при Окръжен съд – Сливен: _______________________
2

Съдържание на мотивите


М О Т И В И

към Решение от 28.04.2022 г. по НАХД № 164/2022 г. на СлОС
Съдебното производство е по реда на гл. ХХVІІІ от НПК –
освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание.
Образувано е по повод постановление на Окръжна прокуратура гр.С.
от 05.04. 2022г., с което по реда на чл.375 от НПК е внесено досъдебно
производство № 107“ИП“/21г. по описа на ОД на МВР гр.С., вх.№ 1197/21г. и
пор.№ 125/21г. на Окръжна прокуратура гр.С. с предложение за
освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание по реда на чл.78а от НК спрямо обв. В.Л.П. от от с. К. общ.С. с
оглед на престъпление по чл.248а ал.2 предл.1 вр.ал.1 от НК.
В с.з. представителят на Окръжна прокуратура-С. поддържа
обвинението. Пледира за освобождаване от наказателна отговорност на обв.
П. с налагане на административно наказание глоба в размер близък до
минималния.
В с.з. обв. П., редовно призована, се явява лично и с упълномощен
защитник-адв.К. от АК-С.. Обвиняемата се признава за виновна. Защитата
пледира за наказание в минимален размер.
От извършения анализ на събраните в хода на досъдебното и
съдебното производство доказателства и доказателствени средства,
преценени по отделно и в тяхната съвкупност, съдът прие за установено от
фактическа страна следното:
В изпълнение на Общата стопанска политика на Европейския съюз за
периода 2014 г. - 2020 г., земеделските стопани в страните-членки на
Европейския съюз получават подкрепа на доходите си чрез директни
плащания от Европейския земеделски фонд за гарантиране на земеделието
(ЕЗФГЗ). Подпомагането на уязвими и приоритетни сектори се осъществява
посредством прилагането на схеми за обвързано с производството
подпомагане по схемата за директни плащания. Две от нотифицираните през
2021 г. схеми за подпомагане е „Схемата за обвързано подпомагане за биволи
/Биволи/“ и “Агроекология и климат /Мярка10/“ .
Прилагането на схемите за директни плащания и държавното
подпомагане на земеделските стопани са регламентирани от Закона за
подпомагане на земеделските производители ( обн. ДВ. бр. 58/1998 г., в сила
от 01.01.1999 г), като условията и редът за тяхното прилагане са детайлно
уредени с НАРЕДБА № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на
схемите за директни плащания, издадена от министъра на земеделието и
храните (обн., ДВ, бр. 16 от 27.02.2015 г., в сила от 27.02.2015 г.). С
НАРЕДБА № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления
1
по схеми и мерки за директни плащания (Загл. изм. - ДВ, бр. 14 от 2010 г., в
сила от 19.02.2010 г.), издадена от министъра на земеделието и храните, се
регламентират подробно условията и редът за подаване на заявленията за
подпомагане по процесните две схеми на Общата селскостопанска политика
на ЕС.
Финансовото подпомагане по посочените мерки се извършва от
Държавен фонд „Земеделие“, който изпълнява и функциите на Разплащателна
агенция.
По силата на действащите през 2021 г. нормативни актове - чл.41 ал.1
от ЗПЗП и чл.24 от Наредба № 3/17.02.2015 г. на министъра на земеделието и
храните, право да кандидатстват за подпомагане по схемата за обвързано
подпомагане на биволи имат земеделски стопани, които отглеждат в
стопанството си 10 /десет/ и повече биволи.
Стопанството включва всички животновъдни обекти, регистрирани на
името на земеделския стопанин по реда на Закона за
ветеринарномедицинската дейност, вписани в Системата за идентификация и
регистрация на животните на Българската агенция по безопасност на храните
(БАБХ).
За да са допустими за подпомагане по посочената схема, животните
трябва да отговарят на следните изисквания:
1.Да са идентифицирани с по една ушна марка на всяко ухо, одобрена
от БАБХ, с еднакъв идентификационен номер:
2. Да са въведени в системата за идентификация и регистрация на
животните на БАБХ;
3. Да са вписани в регистъра на животните в животновъдния обект,
съгласно изискванията на чл. 132 ал.1 т. 8 от Закона за ветеринарната
дейност;
4 Да имат индивидуални паспорти за идентификация съгласно
изискванията на чл. 132 ал.1 т. 9 от ЗВД.
Съгласно чл.24 ал.3 от Наредба № 3/17.02.2015 г. на министъра на
земеделието и храните, земеделските стопани, кандидати по схемата за
обвързано подпомагане за биволи, трябва да продължат да отглеждат
заявените животни най-малко 80 дни от деня, следващ последния ден за
подаване на заявленията за подпомагане. Това означава, че заявените за
подпомагане животни следва да бъдат задържани в стопанството през този
период. За Кампания 2021 г. периодът на задържане на животните е от 10 юни
до 28 август 2021 г.
За изпълнение на функциите на Разплащателната агенция е създадена
Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), в която, в
електронен вид, се поддържат данните за регистрацията на кандидатите, на
заявленията за подпомагане, заявките за плащане, системата за
идентификация на животните и земеделските парцели. При първоначално
въвеждане в регистъра кандидатите за подпомагане получават уникален
2
регистрационен номер (УРН), с който участват във всички схеми и мерки за
подпомагане по Общата стопанска политика.
Съгласно чл.32 ал. 1 и чл.41 ал.2 от ЗПЗП и чл.4 от Наредба №
5/27.02.2009 г. на министъра на земеделието и храните, кандидатите за
подпомагане подават до териториалната структура на Разплащателната
агенция заявление за подпомагане по образец, като заявлението за
подпомагане, ведно с приложенията към него (по образец), се попълват в
съответната Общинска служба по земеделие по постоянния адрес на
кандидата, ако е физическо лице и по адрес на управление и седалище, ако е
юридическо лице.
Заявлението за подпомагане съдържа данни за идентификация на
кандидата, данни за схемите и мерките, по които се кандидатства, таблица с
данни за идентификацията на животните, регистрирани в система за
идентификация и регистрация на животните (СИРЖ) по чл. 30, ал. 2, т. 3 от
ЗПЗП, поддържана от БАБХ, при кандидатстване по схемите за подпомагане,
обвързани с производство – таблица за животните, регистрирани в СИРЖ в
животновъден обект, собствен или нает от кандидата, към датата на подаване
на заявлението, с посочване на техния вид, категория, порода,
предназначение, ушна марка/паспорт/електронен идентификационен (ЕИД)
номер за всяко животно (вж. чл.3 ал.1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.).
Ежегодно общинските служби по земеделие предоставят на всички
земеделски стопани, регистрирани в ИСАК през предходната година,
заявления за подпомагане, попълнени с наличните данни за тях.
Служителят от съответната Общинска служба по земеделие е длъжен да
въведе информацията от представените заявления, да разпечата попълненото
заявление и да го предостави на кандидата. Кандидатът се запознава с него,
извършва корекции, ако се налагат такива, и чрез подписа си декларира
верността на заявените данни и сведения. След неговото подписване от
кандидата служителят от ОСЗ е длъжен да го подаде в съответната
териториална структура на Разплащателната агенция.
Лицата, които ползват схемите и мерките за подпомагане подлежат на
проверка от Разплащателната агенция. Проверките на място са нормативно
регламентирани в чл. 26 а и чл.26 б от ЗПЗП и се извършват от структурите
на ДФ „Земеделие“ – длъжностни лица от съответните Технически
инспекторати.
Обвиняемата В.Л.П.. е родена на *** г. в гр. С. и живее в с.К., общ.С.
и е била регистрирана в регистъра на земеделските стопани за 2021г., където
фигурирала като стопанин отглеждащ биволи с УРН 668028.Регистрацията и
като земеделски стопанин е по Наредба № 3/1999 г. на Министерството на
земеделието храните и горите за 2021г., като в Областна дирекция
„Земеделие“-С. е декларирала дейност “Животновъдство“.
С подадено от нея заявление с № СН-1426/10.03.2021г . е регистрирала
животновъден обект № ********** /8860-0086/ в с.Ж.в., общ.С. с посочен
капацитет 80 броя биволи и 20 бр.малачета, както и друг животновъден обект
3
8882-0271 в с. К., общ. С.. При регистрацията обвиняемата е посочила
координати на обекта в с Ж.в. N 42.6003 и E 26.4748 съзнавайки ,че
посоченото място е жилищен имот на друго лице от селото и в него немогат
да се отглеждат животни.За животновъдния обект в с.К. общ. С. е посочила
координатиN 42.60637 и E 26.42384, като е съзнавала че същите се отнасят за
друг не неин имот. Животновъдните обекти които е регистрирала обв.П. не
са били годни за отглеждане на животни и на практика тя само формално е
отговаряла на изискванията да бъде регистрирана като животновъд без
реално да се занимава с животновъдство.
През 2021 г. обв. В. П. решила кандидатства за финансово подпомагане,
осигурявано от Европейския земеделски фонд за гарантиране на земеделието
(ЕЗФГЗ) и от националния бюджет.
На 21.04.2021 г. тя посетила ОС „Земеделие“ – гр. С. и се срещнала със свид.
Я.А. – старши експерт в Общинска служба земеделие – С.. Обв. П. заявила на
св.А., че желае да кандидатства по „Схемата за обвързано подпомагане за
биволи /Биволи/“ и “Агроекология и климат /Мярка10/“ с „ нови животни“- 44
бр. биволи, които до момента не са били въвеждани в системата ИСАК. По
тази причина обвиняемата представила нужните за кандидатстването по
Мярка 10 сертификати за произход на биволите, издадени от Асоциацията на
българските биволовъди. Тя е била запозната от св.А. с изискванията за
подпомагане и е знаела ,че за да кандидатства трябва да са налични
животните, да отговарят на изисквания посочени в Наредба № 3/17.02.2015г.
и трябва да продължи да отглежда заявените животни най-малко 80 дни от
деня, следващ последния ден за подаване на заявленията за подпомагане т.е.
от 10 юни до 28 август 2021 г.
Обв. П. на 21.04.2021 год. подписала лично и подала в ОС „Земеделие“
– гр. С. заявление за подпомагане УИН 2001062139942, кандидатствайки за
подпомагане по схеми АК 13 и Биволи с 44 бр. биволи отглеждани в
регистрирани животновъдни обекти № ********** /8860-0086/ в с. Ж.в. и
8882-0271 в с. К., общ. С. с искани суми – 17 211, 04 лв. по първата схема и
18 490, 56 лв. по втората.
В подаденото заявление и в приложението към него - „Таблица за
отглеждани животни 2021 г.“, обв. П. декларирала невярното
обстоятелство, че отглежда горепосочения брой животни в съответните
животновъдни обекти.
На 07.07.2021 год. съвместни екипи на ОД на МВР – С. и на Технически
инспекторат на ДФ „Земеделие“, ОДБХ – С. и РТИ – Ямбол, извършили
проверки на място на регистрираните от обв. П. два животновъдни обекта в
селата Ж.в. и К. общ. С..
При посещение на проверяващия екип в животновъдния обект,
регистриран от обв. П. в с. К., общ. С.,се установило, че въведените Джи Пи
Ес координати отговарят на друг имот. Присъствалата на проверката обв. П.
заявила, че животновъдният й обект всъщност се намира на друг адрес в
селото с координати N 42.60637 и E 26.42384. При посещение на този имот
проверяващите открили стопански постройки, в които обв. П. твърдяла, че
4
отглежда 44 бр. биволи, но животни не били намерени, както и не са били
налични каквито и да било следи от отглеждане на животни в този имот.
При посещение на проверяващия екип в животновъдния обект,
регистриран от обв. П. в с. Ж.в., общ. С., с координати N 42.6003 и E 26.4748
се установило, че имотът представлява жилищна сграда, собственост на друг
жител на селото и в този имот никога не са били отглеждани животни.
За извършените проверки К.Б. – Началник отдел в РТИ - Ямбол
съставил доклад, като изготвил и снимков материал.
Предвид констатациите от проверките на място от ДФ „Земеделие“ е било
прието, че заявените за подпомагане 44 бр. животни не са налични и по тази
причина са 100 % недопустими за подпомагане и по двете схеми.
Горната фактическа обстановка е несъмнена. Тя се установява по
категоричен начин от наличния доказателствен материал, събран в
досъдебната фаза и приобщен към материалите по делото по реда, предвиден
в НПК. В хода на съдебното следствие не се установиха нови фактически
положения, различни от изложените в постановлението на Окръжна
прокуратура – С.. Обвинението се доказа от доказателствения материал,
събран на досъдебното производство и в хода на съдебното следствие,
включващ:
Заявление за подпомагане 2021, форма за физически лица с вх. №
19517537 от 21.04.2021 г., УРН 668028, ведно с приложенията към него;
Доклад за проверка на място в животновъден обект в с. К., общ. С.; Докладна
записка от К.Б. за резултати от проверка на място; справка от ОДБХ – С.
относно животновъдните обекти на обв.П. ведно с приложения ; справка от
ДФ „Земеделие“ относно обв. П.; Писмо изх. № 02-200-0400/7675 от 21.12
год. на Зам. Изпълнителен Директор на Държавен фонд земеделие;
ПРОТОКОЛ ЗА ОГЛЕД С ФОТОАЛБУМ; показанията на свидетелите С.Г.,
Я.А., М.С., С.Л., А.А., М.Р., К.Д; обясненията на обв. П..
Съдът дава вяра на показанията на разпитаните по делото свидетели,
тъй като са последователни, непротиворечиви, относими съм предмета на
доказване и допринасящи за изясняването на правно релевантните факти.
Разпитана в качеството на обвиняема на досъдебното производство В.
П. дава обяснения като сочи ,че животните не са били налични, тъй като ги е
била продала на различни лица. В съдебно заседание обв. П. се признава за
виновна. Съдът не кредитира обясненията на обвиняемата доколкото са в
противоречие на събрания по делото доказателствен материал и не отговарят
на истината. От доказателствата се установява, че посочените животновъдни
обекти не са такива, а в допълнително посочения няма каквито и да е следи от
отглеждане на животни, не са установени пастири занимавали се с
отглеждането на животните, не е налично документиране на продажбата им и
към датата на проверката животните не са налични.
Съдът цени и всички писмени доказателствени материали,
приобщени чрез прочитането им по реда на чл. 283 от НПК, които не се
оспорват от страните.
5
При така установената фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
С деянието си обв. П. е осъществила от обективна и субективна
страна състава на чл. 248а, ал. 2 пр. 1, вр. ал. 1 от НК, тъй като на 21.04.2021 г.
в гр. С. пред ОРА на ДФ „Земеделие”, в Заявление за подпомагане УРН
668020 с УИН 20/010621/39942 по схеми и мерки за директни плащания за
кампания 2021 год., форма за физически лица, е представила неверни
сведения относно отглеждането на животни – 44 бр. биволи в животновъдни
обекти № 8882-0271 и № 8882-0271 в с. К., общ. С. и № 8860-0086 в с. Ж.в.,
общ. С., за да получи средства от Европейски земеделски фонд за развитие на
селските райони, принадлежащ на Европейския съюз, чрез подпомагане
по „Схема за обвързано подпомагане за биволи“ и „Опазване на застрашени
от изчезване местни породи“ от мярка 10 „Агроекология и климат“.
Обект на престъплението по чл. 248а ал.2 във вр. с ал. 1 от НК са
обществените отношения, които осигуряват стабилността на паричната
система на държавата и ограничават неправомерното изразходване на
средства от фондове, предоставени от Европейския съюз на българската
държава.
От обективна страна обвиняемата съзнателно е представила неверни
сведения, като в подаденото заявление пред Областна дирекция на ДФ
"Земеделие" е посочила, че отглежда 44 бр.биволици.
При извършената проверка на място представител на РТИ – гр. Ямбол
е установил, че животните не са налични съставил е доклад и е изготвил
фотоснимки за това. Очевидно е че обв. П. не е отглеждала въпросните
животни и такива е нямало защото в регистрираните животновъдни обекти не
е имало възможност за отглеждането им. Липсата на животните се извежда и
от факта, че след подаденото заявление за подпомагане ветринарно
медицинското лице св.Русев не е бил допуснат от обвиняемата до тях за
извършване на съответните ветринаромедицински процедури.
Деянието е осъществено с цел да се получат средства от фондове,
които са предоставени от Европейския съюз на българската държава.
Субект на престъплението по чл. 248а, ал.2 от НК е всяко наказателно
отговорно лице – обвиняемата е пълнолетно вменяемо лице.
От субективна страна престъплението е извършено от обв.П. с пряк
умисъл. Тя е съзнавала общественоопасния му характер, предвиждала е и е
искала настъпването на общественоопасните последици. Била е наясно, че
представя неверни сведения, че отглежда 44 броя биволици пред РА на ДФ
"Земеделие", като е извършила това, за да получи неправомерно средства от
фондове на ЕС.
За престъплението по чл. 248а ал.2 във вр. с ал.1 от НК законодателят
предвижда наказание "лишаване от свобода" до 3 /три/ години и "глоба" от
хиляда до пет хиляди лева. Съдът при определяне на наказанието отчита
6
обстоятелството, че са налице предпоставките на чл. 78а от НК, а именно: за
престъплението да се предвижда наказание лишаване от свобода до три
години, когато е умишлено; обвиняемата не е осъждана за престъпление от
общ характер и не е освобождавана от наказателна отговорност по реда на
този раздел; причинените от престъплението имуществени вреди да са
възстановени /в конкретния случай няма причинени имуществени вреди/.
Разпоредбата на чл. 78а от НК предвижда наказание "глоба" в размер
от 1000 до 5000 лв.
Предвид гореизложеното съдът счита, че са налице предпоставките
на чл. 78а от НК обвиняемата П. да бъде освободена от наказателна
отговорност като и бъде наложено административно наказание "глоба" в
размер на 1500 лв. /хиляда и петстотин лева/.
При определяне на наказанието на обвиняемата за извършеното от
нея престъпление съдът съобрази наличните смекчаващи отговорността
обстоятелства: чисто съдебно минало, липса на лоши характеристични данни.
Липсват отегчаващи отговорността обстоятелства. Съдът съобрази и
формалния характер на извършеното деяние, т.е. че реално обвиняемата не е
получила средства от фондовете на Европейския съюз.
Ето защо, съдът прецени, че следва да бъде наложено наказание глоба
в размер от 1500 лв., което е съответно на степента на обществена опасност
на деянието и дееца, както и на целите на наказанието, посочени в
разпоредбата на чл. 36 от НК.
Така мотивиран, съдът постанови решението си.
Мотивите са изготвени и предадени на 28.04.2022 г.

ОКРЪЖЕН СЪДИЯ :


7