Решение по дело №225/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 декември 2020 г. (в сила от 6 април 2021 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20207190700225
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 137

гр. Разград, 10.12.2020 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на седми декември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

 

с участието на секретаря Пламена Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 225 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 459 от Изборния кодекс във вр. с чл. 30, ал. 8 ЗМСМА.

Постъпила е жалба от Политическа партия „ГЕРБ“, подадена чрез упълномощения представител В. С. В., против Решение № 205-МИ от 26.11.2020 г. на Общинска избирателна комисия – Разград, с което е отхвърлен сигнал с вх. № 284 от 12.11.2020 г. относно наличие на несъвместимост съгласно чл. 30, ал. 4, т. 4 ЗМСМА за общинския съветник Т. П. Т. В жалбата се твърди, че решението е неправилно, незаконосъобразно, постановено при неспазване  на установената форма, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при противоречие с материалния закон и при несъответствие с целта на закона. Излагат се подробни съображения в подкрепа на сочените отменителни основания. Иска се решението да бъде отменено.

Ответникът ОИК – Разград оспорва жалбата като неоснователна.

Заинтересованото лице Т. П. Т. моли жалбата да бъде оставена без уважение.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 141-МИ от 28.10.2019 г. на ОИК – Разград Т. П. Т. е обявена за избрана за общински съветник от Коалиция „БСП за България“.

С трудов договор № 6 от 16.01.2020 г., считано от 17.01.2020 г., Т. Т. е назначена за директор на Регионален исторически музей – Разград със срок за изпитване 6 месеца в полза на работодателя, докато длъжността бъде заета въз основа на конкурс. Със заповед на кмета на Община - Разград изпитателният срок е бил удължен, считано от 01.07.2020 г.

На 12.11.2020 г. в ОИК – Разград е подаден сигнал вх. № 284/12.11.2020 г. от В. В., в който е посочено, че в качеството си на общински съветник Т. Т. е назначена на длъжността директор на РИМ – Разград от кмета на Община – Разград, който е неин работодател и ръководи музея в административно-организационно отношение. В сигнала се твърди, че музеят е организионна единица, чрез която общината осъществява културна си дейност на територията си и е част от общинската администрация. Поради това е заявено, че са налице основанията по чл. 30, ал. 4, т. 4 ЗМСМА за предсрочно прекратяване на пълномощията на Т. като общински съветник.

Т. Т. е била уведомена за постъпилия сигнал и е представила становище вх. № 286/24.11.2020 г. за неговата неоснователност.

Сигналът е бил обсъден на заседание на ОИК – Разград, като е бил внесен проект за решение за предсрочно прекратяване на правомощията на Т. като общински съветник. Проектът е бил гласуван поименно, като 5 члена от комисията са гласували „за“ и 8 члена – „против“. Поради липса на необходимото мнозинство решението не е било прието.

С оспореното Решение № 205-МИ от 26.11.2020 г. по реда на чл. 85, ал. 4, пр. 2 ИК ОИК – Разград е отхвърлила сигнала за наличие на несъвместимост с мотиви, че РИМ – Разград е ЮЛ, създадено с акт на МС, той е със смесено финансиране и длъжността директор на РИМ не фигурира в длъжностното и поименното разписание на длъжностите в общинската администрация, и в устройствения правилник на общинската администрация.

По делото е представена структурата на общинската администрация на Община – Разград и дейностите към нея, одобрена с Решение № 51 по Протокол № 5/11.02.2020 г. на Общински съвет – Разград /достъпно на интернет страницата на Община – Разград/, съгласно която към специализираната администрация е създаден отдел „Култура, религиозни и младежки дейности“, към който се отнасят „Други дейности по културата“, без да са конкретизирани.

Приложен е Устройствен правилник на администрацията на Община – Разград, одобрен със заповед № 646/01.06.2020 г. на кмета на Община – Разград, като в чл. 52, ал. 2 от него са изброени функциите на отдел „Култура, религиозни и младежки дейности“ в областта на културата, в това число т. 18 – ръководство в административно-организационно отношение на музеите на територията на общината.

Видно от Поименното разписание на длъжностите в общинската администрация, в отдел „Култура, религиозни и младежки дейности“ не е включена длъжност „директор на РИМ“. Такова длъжностно наименование не фигурира и в Поименното разписание на длъжностите на звената към общинската администрация, в което са посочени другите дейности по културата – Туристически информационен център и Радио Разград.

По делото е представен Правилника за устройството и дейността на Регионален исторически музей – Разград, утвърден от министъра на културата и съгласуван с кмета на Община – Разград. Съгласно чл. 3 от него музеят е юридическо лице на бюджетна издръжка, второстепенен разпоредител с бюджетни кредити. В чл. 4 е посочено, че създаването на музея е станало с основаването на Разградското археологическо дружество, чийто устав е утвърден от Министерството на народното просвещение със Заповед № 712 от 22.02.1922 г. и ПМС № 80 от 07.04.2006 г. Съгласно чл. 6 ръководството на музея се осъществява: административно-организационно – от Община – Разград, а методически – от Министерство на културата. Същата организационна и методическа подчиненост е отразена и в длъжностната характеристика на Т.,***. В раздел I. Обща информация на характеристиката не са посочени дирекция, отдел или сектор, в които се отнася длъжността.

В чл. 15 от Правилника за устройството и дейността на РИМ – Разград е посочено, че музеят се финансира от: 1. бюджета на Община – Разград чрез делегирани държавни дейности; 2. целеви средства от републиканския бюджет; 3. реализиране на собствени приходи от извършване на услуги, спонсорство, дарения, завещания от български и чуждестранни физически и юридически лица и др.; 4. защитени проекти по международни и национални програми.

Съдебно известен факт е, че с Решение № 121 от 02.11.2020 г., постановено по адм. дело № 183/2020 г. по описа на АдмС – Разград, влязло в сила на 26.11.2020 г., е отхвърлена жалбата на кмета на Община – Разград против Разпореждане за прилагане на принудителна административна мярка № 45-00-343 от 10.09.2020 г., издадено от главен инспектор в ГД „Инспекторат за опазване на културното наследство“ при Министерство на културата, с което на основание чл. 192, ал. 1, т. 2, б. „а“ ЗКН с цел преустановяване на констатирано нарушение по чл. 28, ал. 6 ЗКН на кмета на Община – Разград е дадено писмено предписание в срок до 30.11.2020 г. да предприеме действия за организиране и провеждане на конкурс за избор на директор на РИМ – Разград.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – ОИК, която съгласно чл. 30, ал. 5 и ал. 6 ЗМСМА се произнася относно прекратяване на пълномощията на общинските съветници.

Решението е в надлежната писмена форма, има необходимото съдържание и е постановено при спазване на правилата по чл. 85, ал. 3, ал. 4 и ал. 7 ИК.

Решението не противоречи на материалноправните разпоредби.

Съгласно чл. 30, ал. 4, т. 4 ЗМСМА пълномощията на общинския съветник се прекратяват предсрочно при назначаването му на щатна длъжност в съответната общинска администрация.

Съдът счита, че заеманата от заинтересованото лице длъжност директор на РИМ – Разград не е щатна длъжност в общинската администрация на Община – Разград. Такава длъжност не е посочена нито в Поименното разписание на длъжностите в общинската администрация на Община – Разград, нито в Поименното разписание на длъжностите на звената към общинската администрация. Съгласно чл. 15, ал. 1 ЗМСМА общинската администрация подпомага дейността на общинския съвет и на кмета на общината. Регионалният исторически музей не е организационно звено, подпомагащо общинския съвет или кмета. Съгласно чл. 24 от Закона за културното наследство /ЗКН/ той е културна и научна организация, която издирва, изучава, опазва и представя културни ценности, природни образци и антропологични останки с познавателна, образователна и естетическа цел. По смисъла на чл. 4, ал. 2, т. 1 във вр. с ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата /ЗЗРК/ музеят е културен институт, който определя самостоятелно своите задачи и структура съобразно предмета на дейността си. Съгласно чл. 9, ал. 2 ЗЗРК регионалните културни институти се създават, преобразуват и закриват от Министерския съвет по предложение на министъра на културата, съгласувано с областния управител, след решение на общинския съвет, на чиято територия са седалищата им. Аналогична е и разпоредбата на чл. 28, ал. 1 ЗКН.

В чл. 31 ЗКН е установено, че музеите се ръководят независимо от вида на организацията и формата на собственост: 1. методически - от Министерството на културата; 2. в административно-организационно отношение - от кмета на общината или собственика; 3. в научноизследователската дейност - от Българската академия на науките и съответните ведомствени и научноизследователски институти и учреждения. Предвиденото в закона административно-организационно ръководство от кмета не означава, че директорът на музея е общински служител. Обратното тълкуване би довело до абсурдното положение директорът на национален музей да се счита за длъжност от  администрацията на общината, на чиято територия е седалището на музея.

Директор на музей е ръководна длъжност в Класификатора на основните музейни длъжности и изискванията за тяхното заемане, утвърден със заповед № РД-09-102/23.03.2010 г. на министъра на културата, издаден на основание чл. 37, ал. 2 ЗКН. Тази длъжност се заема по специалния ред, уреден в чл. 28, ал. 6 ЗКН – след провеждане на конкурс от комисия, в състава на която се включват трима представители на съответната община, трима директори на национални и/или регионални музеи и един представител на Министерството на културата.

Анализът на горните разпоредби налага изводите, че РИМ – Разград не е общинска структурна единица и неговият директор не заема назначаема длъжност в общинската администрация. Поради това не са налице условията по чл. 30, ал. 4, т. 4 ЗМСМА за прекратяване на пълномощията на общинския съветник Т. Т. и правилно ОИК – Разград е отхвърлила сигнала за несъвместимост.

Неточно е твърдението на жалбоподателя, че РИМ – Разград е на издръжка от общинския бюджет на Община – Разград.  Съгласно чл. 40, ал. 2 ЗКН регионалните музеи се финансират от 1. общините, на чиято територия е седалището им, като за тяхната издръжка се осигуряват целево допълнителни средства от държавния бюджет; 2. вноски, които правят в бюджетите им и общините, на чиято територия регионалните музеи развиват дейност, като техният размер се определя ежегодно с решение на съответните общински съвети. РИМ – Разград е със смесено финансиране, като източниците са конкретизирани в чл. 15 от Правилника за устройството и дейността му. Задължението на музея да представя месечни и годишни финансови отчети произтича не от принадлежността му към общинската администрация, а от статута му на второстепенен разпоредител с бюджет, който по силата на чл. 11, ал. 13 от Закона за публичните финанси се контролира от първостепенния разпоредител с бюджет, в случая – кмета на общината.

Законосъобразността на назначаването на Т. Т. като директор на РИМ – Разград не е предмет на съдебен контрол в настоящото производство, поради което съдът не коментира възраженията на жалбоподателя в тази насока. Следва да се отбележи, че е налице влязъл в сила административен акт, с който кметът е задължен да организира и проведен конкурс за избор в съответствие с изискванията по чл. 28, ал. 6 ЗКН.

Неоснователен е доводът, че по длъжностна характеристика директорът на РИМ – Разград реализира културната политика на Община – Разград в областта на музейното дело. Действително това е втората цел на длъжността, но първата е да организира, ръководи, контролира, координира и отчита цялостната дейност на РИМ като културен и научен институт, провеждащ държавната политика и политиката на  Община – Разград в сферата на културното наследство. При това необоснована е тезата на жалбоподателя, че музеят е организионна единица, чрез която общината осъществява културна си дейност на територията си и е част от общинската администрация.

Не е аргумент в подкрепа на горната теза и обстоятелството, че подадената от Т.Т. декларация по чл. 35, ал. 1, т. 4  ЗПКОНПИ е публикувана на интернет страницата на Община – Разград. Публикацията е съобразно чл. 40 и чл. 41 ЗПКОНПИ във вр. с чл. 31, т. 2 ЗКН и не доказва, че структурно длъжността директор на РИМ е част от общинската администрация. Още повече, че декларацията е публикувана извън секцията на отдел „Култура, религиозни и младежки дейности“, в отделна секция  Културни институти, в които са обявени декларациите на ръководителите на всички културни институти на територията на Община – Разград, някои от които несъмнено не са общински.

На основание чл. 459, ал. 7 ИК съдът не обсъжда доводите на жалбоподателя, изложени в писмените бележки.

Предвид горното съдът намира, че не са налице отменителните основания по чл. 146 АПК и оспорването като недоказано следва да бъде отхвърлено.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Политическа партия „ГЕРБ“, подадена чрез упълномощения представител В. С. В., против Решение № 205-МИ от 26.11.2020 г. на Общинска избирателна комисия – Разград, с което е отхвърлен сигнал с вх. № 284 от 12.11.2020 г. относно наличие на несъвместимост съгласно чл. 30, ал. 4, т. 4 ЗМСМА за общинския съветник Т. П. Т.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 7–дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/