Решение по дело №1395/2022 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 35
Дата: 20 януари 2023 г.
Съдия: Кети Михова Косева
Дело: 20225510101395
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 17 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 35
гр. К., 20.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – К., ТРЕТИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:КЕТИ М. КОСЕВА
при участието на секретаря ГАЛИНА М. ГИЛЕВА
като разгледа докладваното от КЕТИ М. КОСЕВА Гражданско дело №
20225510101395 по описа за 2022 година
Предявен е иск за отмяна на дисциплинарно наказание „забележка“ с
правно основание чл.358, ал.1, т.1 във връзка с чл.358, ал.2,т.1 КТ във връзка
с чл.186,чл.188, т.1, чл.185, чл.194, чл.195 от КТ.
Ищецът Г. В. Г., ЕГН-********** от гр.К., моли съда да постанови
решение, с което да отмени наложеното му със заповед № ЗРД 284/31.05.2022
г. на Командира на в. ф. 22180 - К., дисциплинарно наказание „Забележка”
като незаконосъобразно и да му присъди направените по делото разноски.
Твърди, че е цивилен служител и работи по трудов договор във военно
формирование /в. ф./ 22180 – К. на длъжността „Финансов контрольор”.
Винаги е изпълнявал функционалните си задължения професионално и в
пълен обем. Със заповед № ЗРД - 284/31.05.2022 г. на командира на
формированието, връчена му на 01.06.22 г., му е наложено дисциплинарно
наказание „Забележка”. Счита, че посочената заповед е незаконосъобразна,
тъй като работодателят не е упражнил надлежно предоставените му от
Кодекса на труда дисциплинарни правомощия.
Излага следните съображенията: Нарушена е разпоредбата на чл. 193.
ал. 1 КТ, не са му искани обяснения за следните нарушения: системно
изготвяне на погрешни контролни листове, които не отговарят на програмния
продукт „Бизнес навигатор“; в контролни листове се смесват параграфи;
пускане на контролен лист без да е издадена заповед. Твърди, че нито един от
поставените въпроси не е достатъчно конкретизиран от към време и
обстоятелства, и нарушенията не са уточнени от обективна и субективна
страна. За да може адекватно да opганизира защитата си е необходимо
работодателят да посочи конкретни нарушения, които да бъдат възприети от
1
него като такива и по тях да посочи факти и изясняващи обстоятелства, от
значение за характеризиране на деянието като нарушение, както и за
определяне на наказанието по вид. Дисциплинарното наказание му е
наложено за затова, че: „За периода 01.01.2022 г. - 13.05.2022 г. е издал 39
/тридесет и девет/ контролни листа, на които е вписана грешна сума, не е
посочен параграф, посочен е грешен параграф, посочени са различни
параграфи, без да е посочено коя сума към кой параграф се отнася или
повторно издадени за различни плащания по различни параграфи“, с което е
нарушил разпоредбите на Системата за финансово управление и контрол
/СФУК/ на в. ф. 22180, с peг. №3- 252/28.01.2022 г. Деянието му е
квалифицирано като нарушение на трудовата дисциплина по чл. 187 (1), т. 10
от КТ. От поканата за даване на обяснения е видно, че му се искат обяснения
за дисциплинарни нарушения, различни от посочените в заповедта. Твърди,
че е наказан за нарушения, за нито едно от които не са му изискани и той не е
давал обяснения.
Твърди, че са нарушени разпоредбите на чл. 195, ал1 КТ, която
императивно въвежда изисквания към съдържанието на заповедта за налагане
на дисциплинарно наказание, а именно - заповедта не е мотивирана. Счита, че
в искането на обяснения и в заповедта за налагане па дисциплинарно
наказание работодателят наистина не е длъжен да посочи всички обективни и
субективни елементи на изпълнителното деяние, както и кои факти е приел за
установени, но е задължително нарушението на трудовата дисциплина да
бъде посочено по разбираем за служителя начин. Посоченото основание по
чл. 187 (1), т. 10 КТ, като правна квалификация, е лишено от съдържание
поради непосочване на конкретните нарушения, с техните обективни и
субективни признаци, или по точно с посочването им по абсолютно объркващ
и неразбираем за него начин. В мотивната част на заповедта се сочи, че са
сгрешени 39 контролни листа без да е ясно всички те ли са обременени от
посочените в заповедта недостатъци - вписана грешна сума, без посочен
параграф, с грешен параграф, с различни параграфи, без посочване коя сума
към кой параграф се отнася и т н. или всеки един от тях страда от различен
порок. Съгласно Приложение №1 и Приложение №2 от СФУК, контролните
листове, които издава финансовия контрольор са 2 вида за поемане на
ангажимент /заявяване на суми от бюджета на Министерство на отбраната/ и
извършване на разход. Всички те имат като задължителен реквизит номер и
дата на издаване. Твърди, че за процесния период е издал над 300 контролни
листа и не е ясно за изготвянето на кои от тях е наказан, което дава
възможност в един последващ момент той да бъде санкциониран повторно за
същите контролни листове. Задължението по чл. 195, ал. 1 КТ е въведено с
оглед разпоредбата на чл. 189, ал. 2 КТ за еднократност на наказанието.
Нарушаването на чл. 195, ал. 1 КТ води и до невъзможност да се установят
конкретните нарушения, съответно да се определи както предмета на
възникналия между страните спор, така и на евентуалния съдебен контрол,
при оспорване на заповедта. В заповедта е посочено, че е нарушил
разпоредбите на СФУК на в. ф. 622180 – К., но не са посочени съответните
текстове вменяващи му задълженията, които се твърди, че не са изпълнени.
2
Липсата на описание на нарушенията го лишава от ефективна защита, както в
хода на дисциплинарното, така и в хода на съдебното производство. С
обжалваната заповед е нарушена и императивната разпоредба на чл. 189 от
КТ. Преценката на дисциплинарното нарушение, по критериите на чл. 189
КТ, съставлява част от приложението на закона. От заповедта не става ясно
как са взети в предвид тежестта на нарушението, обстоятелствата при които е
извършено. Няма данни за други подобни прояви от негова страна, както и за
настъпили вредни последици за работодателя. Счита, че не е налице
посоченото в заповедта основание за налагане на дисциплинарно наказание.
Твърди, че не му е ясно как спрямо него е осъществена дисциплинарна
отговорност за нарушение на вътрешноведомствен акт, който не е действал
през част от процесния период. Твърди, че заповедите касаещи различните
видове плащания, във в. ф. 22180, се предоставят на финансовия контрольор
само за запознаване. В един по-късен момент, когато се извършват
плащанията, от отделение „Личен състав“ до него се изпраща счетоводна
справка, която не е придружена със заповеди и в нея не са посочени номера
на заповеди, суми и параграфи. Заявява, че няма пропуски в работата си и не е
допуснал нарушение на трудовата дисциплина в обхвата на заеманата от него
длъжност, с оглед на създадената във в. ф. 22180 практика и предоставените
му от работодателя условия за осъществяване на финансов контрол.
Ответникът В.ф. *** – К., ЕИК:129010171265 гр. К., ул.**** оспорва
изцяло предявеният иск и моли да бъде оставен без уважение, като
неоснователен и недоказан.
Оспорва твърдението на ищеца, че е нарушена разпоредбата на чл. 193,
ал. 1 КТ като неоснователно. Като работодател е изпълнил процедурата по
чл.193, ал.1 КТ, разгледал е писмените обяснения на ищеца и след преценка
на доказателствата, е издал обжалваната заповед. Твърди, че не е необходимо
в искането на обяснения да са посочени обективните и субективни елементи
на изпълнителното деяние или правната му квалификация (решение №
363/10.01.2012г. по гр.д. № 354/2011г. на ВКС, III г.о.; решение №
7126/26.06.2013г. по гр.д. № 1060/2012г. на ВКС, III г.о.) както и че няма
изискване искането на обяснения да е мотивирано (решение №
220/26.04.2011г. по гр.д. № 1917/2010г. на ВКС IV г.о.). При поискване на
обяснения от страна на работодателя, му е обяснено какво точно е
нарушението му и въпросите са му поставени, съобразно съдържанието на
заповедта за назначаване на служебна проверка с № 3РД-188/12.04.2022 г.
Оспорва твърдението на ищеца, че са нарушени разпоредбите на чл. 195, ал. 1
КТ, тъй като са спазени всички изисквания на закона при издаване на
заповедта, а именно: Заповедта за дисциплинарното наказание е в писмена
форма, от лице, което има право да наложи дисциплинарното наказание, а
именно- командирът на В.ф. ***; подписана е от субекта на дисциплинарната
власт; в заповедта е посочен нарушителят, нарушението, за което
нарушителят се наказва и периодът, в който е извършено. В заповедта за
налагане на дисциплинарното наказание са посочени нарушенията, открити в
тези 39 /тридесет и девет/ контролни листа, така че твърдението на ищеца за
неяснота, е неоснователно. В хода на служебната проверка, във взетите
3
писмени обяснения от лейтенант Д.В. началник на секция „Финанси“ във В.ф.
***- К., са описани всички 39 контролни листа, както и грешките,
представляващи нарушение на трудовата дисциплина, свързано с неправилно
и непълно оформяне, открити в тях. Оспорва като неоснователно твърдението
на ищеца, че с обжалваната заповед е нарушена и императивната разпоредба
на чл. 189, ал. 1 КТ. Никъде в изискванията на закона за съдържание на
заповедта за налагане на дисциплинарно наказание, няма задължение за
описване на това как се вземат предвид тежестта на нарушението,
обстоятелствата, при които то е извършено, както и поведението на работника
или служителя. Работодателят е направил тази преценка, в резултат на което е
наложил конкретното по вид наказание. Съгласно чл. 187, ал. 1, т. 10 КТ
нарушение на трудовата дисциплина е и неизпълнението на други трудови
задължения, предвидени в закони и други нормативни актове, в правилника за
вътрешния трудов ред, в колективния трудов договор или определени при
възникването на трудовото правоотношение. По силата на чл. 127, ал. 1, т. 4
КТ работодателят е длъжен да връчи на работника/служителя длъжностна
характеристика. В нея следва да бъдат конкретизирани задълженията на
работника/служителя, които произтичат от характера на работата.
Работникът/служителят обаче е длъжен да изпълнява и всички други
задължения, които произтичат от характера на работата, дори и когато
длъжностната характеристика не е връчена или тя е непълна ( решение № 800
от 22.03. 2011г. по гр.д. № 776/ 2009 на ВКС, IV г.о). Пълно изброяване на
всички по - конкретни задължения и посочване на нарушенията им като
нарушения на трудовата дисциплина в КТ практически е невъзможно, а и не е
необходимо. За всички такива задължения е валидно определението на
нарушението на трудовата дисциплина, дадено в чл. 186 КТ. Твърденето на
ищеца, че СФУК на В.ф. ***- К., с рег. № 3-252/ 28.01.2022 г. не е действал
през част от процесния период, намира за неоснователно, тъй като в
проверените контролни листи за периода от 01.01.2022 г. до 13.05.2022 г., има
само един, който е с дата 12.01.2022 г. Всички останали сгрешени контролни
листове /неправилно и/или непълно съставени/ са издадени след 28.01.2022 г.,
по време на действащия СФУК. Категорично не отговаря на истината
твърдението на ищеца, че заповедите, касаещи различни видове плащания във
В.ф. *** - К. се предоставят на финансовия контрольор само за запознаване.
Видно и от длъжностната му характеристика с рег. № 3ДХ391/10.06.2019 г.,
едно от неговите основни задължения е „да съгласува заповеди за
назначаване, уволнение и преместване на военнослужещи и цивилни
служители, както и заповеди свързани с изплащане на финансови средства“.
Това нарушение, за което е издадена заповедта за дисциплинарно наказание,
възпрепятства работата на секция „Финанси“ при извършване на плащанията
по финансови заповеди. Освен това създава предпоставка за плащания на
суми по дадена заповед повече от един път и с погрешна сума.
Твърди, че считано от 26.08.2022 год. трудовото правоотношение с
ищеца е прекратено и моли съда на това основание, поради липса на правен
интерес у ищеца, да прекрати производството по настоящото дело.
С оглед на гореизложеното, ако съдът не уважи искането му за
4
прекратяване на делото моли съда да отхвърли предявения иск, като
неоснователен и недоказан.

От събраните по делото доказателства преценени по отделно и в
съвкупност съдът намира за установено следното:
Безспорно в отношенията между страните е, че считано от 01.12.2017
год. по силата на сключен трудов договор Сухопътни войски - В.ф. ***, в
качеството си на работодател е възложило на Г. В. Г. и последният е приел в
качеството си на цивилен служител да изпълнява длъжността „финансов
контрольор“ във военното формирование съобразно изискванията на
длъжностната характеристика, с чието съдържание служителят
предварително се е запознал и екземпляр, от която му е предоставен при
подписването на трудовия договор.
Видно от длъжностната характеристика за длъжността „финансов
контрольор“ с рег. № 3ДХ391/10.06.2019 г., ищецът е пряко подчинен на
командира на В.ф. ***, има достъп до класифицирана информация с ниво
„Поверително“, изпълнява длъжността при условията на ненормиран работен
ден.
Основна отговорност на изпълняващият длъжността „финансов
контрольор“ е превантивната работа за разходване на финансовите средства
от бюджета на в.ф.22180. Основно изискване към лицето заемащо тази
длъжност е притежаването на чувство за отговорност, умение за работа в
екип, познаването на описаните в длъжностната характеристика 12 документа
след които ЗФУКПС, НФСРСПИ по ЗФУКПС, КТ, КТД, ЗОВСРБ,
Вътрешните правила на СФУК на в.ф. 22180, Счетоводния документооборот
на МО, БА и структурите на пряко подчинение на Мо, Указанията на МО,
Правилници, заповеди и др. т. на МО и т.н.
Изрично изискване към заемащият длъжността „финансов контрольор“
съгласно длъжностната характеристика е спазването на ЗФУКПС.
В раздел „Основни функции и задължения“ на длъжностната
характеристика на заеманата от ищеца длъжност детайлно и достатъчно
конкретно е разписано съдържанието на трудовата функция на ищеца както
по отношение на възложеният му предварителен контрол при поемане на
ангажимент/заявяване на парични средства от бюджета, така и по отношение
на възложеният му предварителен контрол /т.е. преди/ при извършване на
разходи.
Редът и начинът за осъществяване на вменения в задължение на ищеца
контрол е предварително разписан от командира на в.ф.22180
Негови основни задължения са: своевременно да документира
извършеният предварителен контрол чрез попълване на контролни листове и
регистриране на финансовия контрол; да извършва превантивен, текущ и
последващ предварителен контрол на оформлението на приходно-разходните
документи с оглед на законосъобразното разходване на паричните средства;
да съгласува заповеди за назначаване, уволнение и преместване на
военнослужещи и цивилни служители, както и заповеди свързани с
изплащане на финансови средства“.
5
На 28.01.2022 година са утвърдени Вътрешни правила на „Системата за
финансово управление и контрол на 2 механизиран батальон през 2022
година, отнасящи се за дейностите по финансово управление и контрол в
район К.“. Чл.12 от вътрешни правила на Системата за финансово управление
и контрол изрично разписва кои са контролните дейности , къде се прилагат,
каква е тяхната цел и къде са разписани правилата които се прилагат при
осъществяването им. Неразделна част от СФУК са приложените Процедури
по различните видове контролни дейности, в които детайлно е описано какво
е съдържанието на Контролният лист Видно от съдържанието на Контролен
лист за предварителен контрол при поемане на задължение ищецът следва
след като СЕ ЗАПОЗНАЕ с всички представени му документи да констатира
и да отрази / с „ДА“ или „НЕ“/ съответства ли задължението на бюджетните
параграфи, налице ли е бюджетен кредит, компетентно ли е лицето, което
поема задължението, правилно ли са изчислени количествата и сумите,
спазени ли са процедурите и другите изисквания, свързани с поемане на
задължението.
При 2 механизиран батальон за 2022 година е воден Регистър за
извършен предварителен контрол при поемане на задължения и извършване
на разход с рег. № 6-174/30.12.2021 год., наричан Регистър на финансовия
контрольор на ВФ22180- К., съставян от ищеца в качеството му на финансов
контрольор.

Със заповед № ЗРД - 284/31.05.2022 г. на командира на В.ф. ***,
връчена на му на 01.06.22 г., на ищеца е наложено дисциплинарно наказание
„Забележка” с мотиви, че същият е цивилен служител, който нарушава
трудовата дисциплина, за периода 01.01.2022 г. – 13.05.2022 год. издава 39
контролни листа, на които е вписана грешна сума, нее посочен §, посочен е
грешен §, посочени са различни §-и без да е посочено коя сума към кой § се
отнася, или повторно издадени за различни плащания по различни §-и.
Посочено е в мотивите на заповедта, че причина за извършване на
нарушението неспазване разпоредбите на СФУК на в.ф.22180 и чл.187, ал.1,
т.10 от КТ е ниската му отговорност и че действията му съставляват виновно
неизпълнение на трудовите му задължения и нарушение на трудовата
дисциплина. Затова и на основание чл.186, чл.188, т.1, във вр. с чл.187, ал.1,
т.10 от КТ и Протокол от извършена служебна проверка с рег. №
1348/27.05.2022 год. на ищеца е наложено дисциплинарно наказание
„забележка“.
Заповед за назначаване на служебна проверка с № 3РД-188/12.04.2022 г.
спомената от ответника в отговора на исковата молба не е представена по
делото.
Протоколът от извършена служебна проверка с рег. № 1348/27.05.2022
год., цитиран в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание не се
представя по делото.
Данни за адресата и предмета на възложената служебна проверка както
и за резултатите от нея по делото не са представени.
За доказване на твърдението си, че на ищеца са поискани обяснения за
нарушенията предмет на заповедта, ответникът не представя доказателства.
6
Представени са от ищеца дадени от него на 26.05.2022 год. писмени
обяснения, поискани му по телефона от старши юрисконсулт Горунска по
трите посочени в обясненията въпроси.
Представени са заверени копия на 39 бр. издадени от ищеца в периода
01.01.2022 г. – 13.05.2022 г. контролни листа с приложени към тях заповеди и
фактури. Дали в представените контролни листове има допуснати описаните
в Раздел „Искане по доказателствата“ на отговора на исковата молба
нарушения е ирелевантно за спора при така приетите за установени факти и
обстоятелства.

От така приетите за установени факти и обстоятелства съдът прави
следните изводи :
Искът е основателен и следва да бъде уважен.
Дисциплинарното наказание се налага с мотивирана писмена заповед, в
която се посочват нарушителят, нарушението и кога е извършено,
наказанието и законният текст, въз основа на който се налага.
Работодателят е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание
да изслуша служителя или да приеме писмените му обяснения и да събере и
оцени посочените доказателства. Когато работодателят предварително не е
изслушал служителя или не е приел писмените му обяснения, съдът отменя
дисциплинарното наказание, без да разглежда спора по същество.
Разпоредбите на предходната алинея не се прилагат, когато обясненията на
работника или служителя не са били изслушани или дадени по негова вина.
В тежест на ответника е доказване на законосъобразността на
наложеното наказание, което включва и спазване на процедурата по издаване
на заповедта за налагането му.
Заповедта за дисциплинарното наказание е в писмена форма, издадена е
от лице, което има право да наложи дисциплинарното наказание - командирът
на В.ф. ***; подписана е от субекта на дисциплинарната власт; посочен е
нарушителят, вида на нарушението, за което нарушителят се наказва и
периодът, в който е извършено. Посочено и основанието на което се налага
наказанието – Протокол от извършена служебна проверка с рег. №
1348/27.05.2022 год.
Ответникът не е изпълнил задължението си по чл. 193, ал.1 от КТ да
изслуша или да приеме обясненията на ищеца преди да му наложи
наказанието и в този смисъл работодателят не изпълнил задължението си да
вземе решение за налагане на наказанието след като извърши преценка на
твърденията на нарушителя за факти и обстоятелства.
Заповед № ЗРД - 284/31.05.2022 г. на командира на В.ф. *** е издадена
на 31.05.2022 год. и връчена на ищеца на 01.06.22 г. В заповедта за налагане
на дисциплинарното наказание се навеждат доводи за нарушения открити
неиндивидуализирани 39 /тридесет и девет/ контролни листа, но наказанието
се налага на основание резултатите от извършена служебна проверка по
Протокол с рег. № 1348/27.05.2022 год. Представените по делото обяснения
дадени от ищеца са от дата 26.05.2022 год., т.е. преди резултатите от
служебно назначената проверка да станат факт. Обясненията са поискани
7
устно, по телефона и видно от съдържанието им по въпроси по принцип
досежно несъответствие на контролни листи на програмния продукт Бизнес
навигатор; смесване на параграфи в контролни листи и пускане на контролен
лист без да се издаде заповед без конкретизиране на документите.
По делото не се представиха доказателства, че основанието, на което е
посочено, че е наложено дисциплинарното наказание - Протокол от
извършена служебна проверка с рег. № 1348/27.05.2022 год. е било известно
на ищеца и че той е дал устни или писмени обяснения по констатациите на
проверяващите.
По делото не се представиха доказателства, че цитираните в мотивите
на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание като нарушение на
трудовата дисциплина издадени 39 бр. контролни листа са били известни на
ищеца, както и че на същият са били поискани обяснения и/или му е била
дадена възможност да даде обяснения конкретно по всеки или по някой от
тях.
Ответникът изрично посочва, че в хода на служебната проверка, във
взетите писмени обяснения от лейтенант Д.В. началник на секция „Финанси“
във В.ф. ***- К., са описани всички 39 контролни листа, както и грешките,
представляващи нарушение на трудовата дисциплина, свързано с неправилно
и непълно оформяне, открити в тях, но не твърди и не представя
доказателства това да е било направено по отношение на ищеца.
Намерението на работодателя да наложи дисциплинарно наказание на
служителя е основанието да бъдат поискани обяснения на служителя да
конкретните нарушения мотивирали работодателя да започне процедура по
налагане на наказание. В настоящото производство не се установи на ищеца
да е станало известно намерение на работодателя за налагане на
дисциплинарно наказание, конкретните нарушения мотивирали работодателя
да стигне до това намерение.
Споровете между работника или служителя и работодателя относно
изпълнението на трудовите правоотношения, са трудови, затова и на осн. чл.
359 КТ ищцовата страна не заплаща такси и разноски по производството.
Ищецът представя списък на разноските, има направени разноски за
възнаграждение на представляващият го адвокат Т. П. в размер на 600 лв.
Ответната страна е представлявана от юрисконсулт. Не представя
списък на разноските, не прави искане за присъждане на разноски.
Ответникът на осн. чл.84, т.1 ГПК не дължи държавна такса, но следва
да заплати на ищеца направените от него разноски в размер на 600 лв.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ, на осн. чл.193, ал.2 КТ, наложеното на Г. В. Г., ЕГН-
********** от гр. К., бул.**** със Заповед № ЗРД 284/31.05.2022 г. на
командира на В.ф. *** – К. дисциплинарно наказание „Забележка”.
ОСЪЖДА В.ф. *** – К., ЕИК:129010171265 гр. К., ул.****,
8
представлявано от подп. М.Д. – командир на формированието да заплати на Г.
В. Г., ЕГН-********** от гр. К., бул.**** сумата 600 лв., представляваща
разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в двуседмичен срок от връчването
му пред ОКРЪЖЕН СЪД - Стара Загора.
Съдия при Районен съд – К.: _______________________
9