Решение по дело №123/2024 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: 525
Дата: 11 април 2024 г. (в сила от 11 април 2024 г.)
Съдия: Бисерка Бойчева
Дело: 20247140700123
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

525

Монтана, 11.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Монтана - III състав, в съдебно заседание на осми април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: БИСЕРКА БОЙЧЕВА
   

При секретар ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия БИСЕРКА БОЙЧЕВА административно дело № 20247140700123 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуален кодекс /АПК/, във връзка с чл. 40, ал. 2 и 3 от Закон за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Образувано е по жалба от Р.В.К., ЕГН * с адрес за кореспонденция: гр. М***, ул. „Г*** И*** “ № *, ет. * , ап. * против Мълчалив отказ на управителя на „РДО“-Монтана инж. И*** И*** И. ,за предоставяне на достъп до обществена информация по чл.24,ал.1 от Закона за достъп до обществена информация/ЗДОИ/, по заявление, вх.№ЗДОИ-2/23.01.2024г.до кмета на община Монтана, препратено на основание чл.32,ал.1 от ЗДОИ, с писмо, изх.№ЗДОИ-2/05.02.2024г. от кмета на община Монтана ,до „Регионално депо за отпадъци“Монтана ЕООД,землищата на с.Крапчене и с. Николово ,местност „Неделище“,общ. Монтана,с. Николово.

След изискване на административната преписка и запознаване с материалите по делото, съдът с Разпореждане № 373/13.03.2024 г. приема, че след като заявлението на жалбоподателя, подадено до кмета на Община Монтана, е препратено на осн. чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ, до управителя на „РДО – Монтана“ ЕООД, който изрично се е произнесъл с Решение за отказ за предоставяне на обществена информация, и то в срока по чл.28,ал.1 ЗДОИ,вр. с чл.32,ал.2 от ЗДОИ по разбиране на съда, на обжалване подлежи Изричният отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, по заявление вх. № ЗДОИ-2/23.01.2024 г. за предоставяне на достъп до обществена информация,от жалбоподателя, отправено до кмета на Община Монтана, препратено на основание чл.32,ал.1 ЗДОИ, с писмо, изх.№ЗДОИ-2/05.02.2024г. от кмета на община Монтана ,до управителя на „РДО“-Монтана ЕООД.

В жалбата се развиват съображения, че вместо да получи решение по искането в предвидения в чл. 28 от ЗДОИ срок, оспорващият е получил писмо по електронната си поща на 19.02.2024г.от управителя на „РДО-Монтана“ ЕООД, с което е уведомен, че не може да бъде уважено искането му. Счита, че това писмо не представлява отказ за предоставяне на обществена информация по см. на чл.37 ЗДОИ,а по същината си е изразено становище на управителя на „РДО“-Монтана ЕООД относно прилагането на ЗДОИ по отношение на заявлението. Сочи, че информацията в него относно фактът, че субектът „РДО – Монтана“ ЕООД не е задължен по ЗДОИ, не е вярна, тъй като от справка в Търговския регистър се установява, че едноличен собственик на капитала на „РДО – Монтана“ ЕООД е Община Монтана. Счита, че са налице кумулативно изискуемите предпоставки за определяне на дружеството като „публичноправна организация“ по смисъла на ЗДОИ, респ. като задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1 от закона. Твърди, че информацията в полученото от него писмо не представлява отказ по ЗДОИ и съответно не е годен за оспорване индивидуален административен акт. По посочената причина, обсъжданото писмо не се явява волеизявление на управителя на „РДО – Монтана“ ЕООД, удостоверяващо отказ на информираност, респективно не е индивидуален административен акт. Счита, че в случая е налице мълчалив отказ за достъп до обществена информация, който е постановен в нарушение на предписаната от закона форма и в противоречие с материално-правните норми на ЗДОИ. Съдържанието на това писмо не носи признаците на административен акт по см. на чл. 21, ал. 1 от АПК, а на уведомителен такъв. Сочи още, че исканата информация е публична и е следвало да бъде оповестена съгласно изискванията на чл. 72, ал. 5 от Наредба за реда за учредяване и упражняване правата на общината в публични предприятия и търговски дружества с общинско участие в капитала - приета с Решение № 392/25.03.2021г. от Общински Съвет – Монтана, която не е оповестена на електронната страница на Община Монтана за периода 01.01.2020 г. до 31.12.2023 г. Едва след поредица от искания за предоставяне на посочената публична информация, включително и от общински съветници в настоящия Общински съвет – Монтана, малка част от исканата информация била оповестена на електронната страница на Община Монтана, като твърди, че липсва аналитичната информация, както и част от отчетите съгласно изискванията на чл. 72 от Наредба за реда за учредяване и упражняване правата на общината в публични предприятия и търговски дружества с общинско участие в капитала - приета с Решение № 392/25.03.2021г. от Общински Съвет – Монтана, за да може всеки заинтересован гражданин на Община Монтана да добие представа и да изгради собствено мнение относно дейността на „РДО – Монтана“ ЕООД, ефективността на дружеството и разходването на публичните средства на Община Монтана. Моли съда да постанови решение, с което да отмени отказа, да върне преписката със задължителни указания за издаване на индивидуален административен акт за достъп до обществената информация.

В съдебно заседание жалбоподателят, се явява лично, поддържа жалбата си и моли да бъде отменен мълчаливия отказ ,като незаконосъобразен и да бъде върната приписката на органа за произнасяне с Решение за предоставяне на исканата информация по ЗДОИ.

От ответника -Управител на „РДО – Монтана“ ЕООД не е постъпил писмен отговор по жалбата. След дадени от съда указания с Разпореждане № 333/05.03.2024 г. на административния орган да представи заверено копие на цялата преписка, с писмо вх. № 654/11.03.2024 г. от надлежно упълномощеният, адв. Д. са представени относимите документи.

В съдебно заседание ответникът ,чрез адв.В.Д. ,надлежно упълномощен, оспорва жалбата и моли същата да бъде отхвърлена,като неоснователна, по подробно изложени доводи в с.з.

По допустимостта на жалбата.

Уредбата на мълчаливия отказ се съдържа не в специалния ЗДОИ,а в общия закон-АПК-чл.58, съгласно който текст непроизнасянето в срок се счита за мълчалив отказ да се издаде акта.Не е налице в случая мълчалив отказ ,доколкото заявлението е депозирано до Кмета на Община Монтана и е препратено на управителя на „РДО“-Монтана, на основание чл.32,ал.1 ЗДОИ.Съгласно чл.32,ал.1 ЗДОИ „Когато органът не разполага с исканата информация, но има данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок от получаване на заявлението той препраща съответно заявлението, като уведомява за това заявителя. В уведомлението задължително се посочват наименованието и адресът на съответния орган или юридическо лице“.Съгласно ал.2 на същата разпоредба „В случаите по ал. 1 срокът по чл. 28, ал. 1 започва да тече от момента на получаване на препратеното от съответния орган заявление“.Заявлението е препратено на 05.02.2024г./л.29/ и получено на 08.02.2024г./л.30/ ,като 14 -дн. срок по ал.2 на чл.32 ЗДОИ изтича на 22.02.2024г. Решението за отказ за предоставяне на исканата информация е депозирано на 19.02.2024г. на ел. поща на жалбоподателя. Следователно не е налице мълчалив отказ, а изричен такъв ,постановен в срока по чл.28,ал.1 ЗДОИ, вр. с чл.32,ал.2 ЗДОИ.В този смисъл,жалбата против изричния отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, съдържащ се в писмо на управителя на „РДО – Монтана“ ЕООД, е подадена в законоустановения срок, от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима. Видно от представените по делото доказателства решението за отказ за предоставяне не исканат информация е съобщено на жалбоподателя по ел. поща на 19.02.2024г.,а жалбата срещу него е подадена директно до съда на 01.03.2024г.,т.е. в 14- дневния срок по чл.149,ал.1 АПК.

Разгледана по същество, жалбата e НЕОСНОВАТЕЛНА, при следните съображения:

Доказателствата по делото са писмени. С Разпореждане № 373 от 13.03.2024 г. е разпределена доказателствената тежест. Приети са представените доказателства и становища на страните.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност и във връзка със становищата на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Производството пред административния орган е инициирано със Заявление вх. № ЗДОИ-2/23.01.2024 г./л.6/ на жалбоподателя, депозирано до кмета на Община Монтана, съдържащо искане за предоставяне по реда на ЗДОИ за периода 01.01.2020 г. до 31.12.2023 г. на тримесечните и годишните финансови отчети, анализи и доклади за дейността по чл. 29 от Закона за публичните предприятия в съответствие с Закона за счетоводството и приложимите счетоводните стандарти на общинско дружество „Регионално депо за отпадъци – Монтана“ ЕООД, ЕИК * , със седалище и адрес на управление Област Монтана, Община Монтана, с. Крапчене, п.к. 3434, землища на с. Крапчене и с. Николово, местност Неделище. Конкретно в заявлението е изброено какво включва тримесечното и годишното отчитане.

С писмо № ЗДОИ-2-1/05.02.2024 г. от кмета на Община Монтана оспорващият е уведомен, че Община Монтана не разполага с поисканата в заявлението информация, като на осн. чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ същото се препраща до „РДО – Монтана“ ЕООД.

С писмо № ЗДОИ-2/05.02.2024 г./л.29/ от кмета на Община Монтана заявление за достъп до обществена информация № ЗДОИ-2/23.01.2024 г. е изпратено на „РДО – Монтана“ ЕООД. Съгласно известие за доставяне писмото е получено в дружеството на 08.02.2024 г./л.30/.

В срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ, вр. с чл.32,ал.2 ЗДОИ ,по заявлението е изготвено писмо от управителя на „РДО – Монтана“ ЕООД инж. И*** И.. Писмото е изпратено на оспорващия съгласно, изразеното от него в заявлението желание, по посочения електронен адрес на 19.02.2024 г.

За да постанови изричен отказ от предоставяне на публична информация по реда на ЗДОИ, от управителя на „РДО – Монтана“ ЕООД са изложени съображения, че в приложното поле на закона се включват физически и юридически лица, но само относно извършвана от тях дейност, финансирана със средства от консолидирания държавен бюджет и средства от Фондове на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз по проекти и програми, (чл. 3. ал. 2, т. 2 от ЗДОИ). Сочи, че „РДО – Монтана“ ЕООД не извършва дейност, финансирана с изброените по-горе източници, поради което не е задължен субект по конкретното заявление да даде достъп до обществена информация по силата на Закона за публичните предприятия /чл. 28 и сл./. Излага, че исканата информация подлежи на публикуване, което се извършва на интернет страницата на Община Монтана /чл. 72, ал. 5 от Наредбата за реда за учредяване и упражняване правата на общината в публичните предприятия и търговски дружества с общинско участие/, като същата може да бъде открита на посочен интернет адрес. Оспорващият е уведомен, че в съответствие с разпоредбата на чл. 15, ал. 3, във вр. с чл. 15, ал. 1, т. 17 от ЗДОИ, достъп до исканата информация се регламентира и с разпоредбата на чл. 6, ал. 3 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, като е предвидено това да се извършва чрез публикуване на съответните счетоводни документи по партидата на съответното лице. Дава информация, че с изключение на отчетите за 2023 г., които подлежат на приемане през 2024 г., т.е. още не са приети, останалата информация може да бъде открита и в Търговския регистър по партидата на „РДО Монтана ЕООД, раздел „Обявени актове.

За да мотивира настоящото си решение, съдът взе предвид следното:

Както предвижда чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, този закон се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи,техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ, освен държавните органи, задължени лица са и публичноправни субекти, различни от държавните органи, включително публичноправни организации. С оглед горното общинските предприятия, каквото несъмнено е „РДО – Монтана“ ЕООД, са задължени да предоставят информация по реда на ЗДОИ, в качеството им на публичноправни субекти, различни от държавните органи по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ. Общинско предприятие според чл. 52 и 53 от Закона за общинската собственост е специализирано звено на общината за изпълнение на местни дейности и услуги, финансирани от общинския бюджет. От справка в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел /л. 13/ се установява, че едноличен собственик на капитала на „РДО – Монтана“ ЕООД е Община Монтана.От представените по делото 2 броя удостоверения от Община Монтана ,става ясно, че Общината не предоставя на дружеството субсидии,помощи или др безвъзмездни средства, а дружеството се финансира със собствени средства посредством сключени сделки с физически и юридически лица.

В чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ е предвидено, че органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. От тълкуването на тази разпоредба следва, че органът който създава обществена информация е този, който взема решение, съответно отказва достъпът до тази информация. В процесния случай органът, който е следвало да се произнесе по подаденото искане за достъп до обществена информация е управителят на „РДО – Монтана“ ЕООД, поради което правилно заявлението за достъп до обществена информация е препратено от кмета на общината до него и той е компетентния орган, които следва да се произнесе по направеното искане.

Съгласно разпоредбата на чл. 15, ал. 1, т. 7 от ЗДОИ с цел осигуряване на прозрачност в дейността на администрацията и за максимално улесняване на достъпа до обществена информация всеки ръководител на административна структура в системата на изпълнителната власт периодично публикува актуална информация, съдържаща информация за бюджета и финансовите отчети на администрацията, която се публикува съгласно Закона за публичните финанси. Съгласно ал. 3 от същата правна норма публичноправните организации периодично публикуват актуална информация за дейността си, съответстваща на конкретно посочена в ал. 1 информация. В това число влизат отчети за дейността по т. 6 и друга информация, определена със закон по т. 17.

Съгласно разпоредбата на чл. 28 и сл. от Закона за публичните предприятия „Публичните предприятия публикуват финансова и нефинансова информация за предприятието в съответствие с разпоредбите на този закон, правилника за неговото прилагане и приложимото законодателство“.Следователно,исканата информация, по която е постановен обжалваният отказ, подлежи на публикуване.

В изричния отказ за предоставяне на достъп до обществена информация от управителя на задължения субект „РДО – Монтана“ ЕООД е посочена информация, с точно сочен линк, към интернет страницата на Община Монтана, където всяко заинтересовано лице може да открие именно исканата със заявлението от жалбоподателя информация. От извършена служебна проверка съда установи, че в раздел“Публични предприятия“,секция „Общински дружества“/ „РДО – Монтана“ ЕООД към момента са публикувани счетоводни баланси и тримесечни и годишни отчети за приходи и разходи, ведно с приложимите документи, за периода месец 03.2021 г. до 09.2023 г. вкл.

Както е посочено в отказа, достъп до исканата информация се регламентира и с разпоредбата на чл. 6, ал. 3 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, като е предвидено това да се извършва чрез публикуване на съответните счетоводни документи по партидата на съответното лице. Тази информация е общодостъпна и всеки гражданин би могъл да осъществи безпрепятствен достъп до нея. От извършена служебна справка от съда по фирменото дело на „РДО – Монтана“ ЕООД в Търговския регистър се установява, че са публикувани годишни финансови отчети и годишни доклади за дейността на дружеството за периода 2008 г. до 2022 г. вкл.

Относно годишният финансов отчет и доклад за дейността на 2023 г., от управителя на „РДО – Монтана“ ЕООД е дадена информация, че същият все още не е приет по надлежния ред, което е и причината да не бъде публикуван и достъпен на електронната страница на Община Монтана и по фирменото дело на дружеството в Търговския регистър. Поради тази причина и не може да бъде предоставен на лицето по реда на ЗДОИ.

С оглед на изложеното, настоящият съдебен състав приема, че „РДО – Монтана“ ЕООД, в качеството си на задължен субект по чл. 3,ал.2,т.1 от ЗДОИ, е изпълнил задължението си да постанови изричен акт – решение за отказ от предоставяне на достъп до исканата информация. Постановеният акт е изпратен по заявения от лицето начин – на посочен от него електронен адрес. Жалбоподателят е надлежно запознат с постановения отказ, като е упражнил правото си на обжалване на същия.

Ето защо, като издадено от компетентен орган, в съответствие с изискванията за форма на акта, при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила и в унисон с материалния закон ,в съответствие и с целта на закона, , процесното решение издадено на основание чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ е законосъобразен акт, а жалбата против него е неоснователна и следва да се отхвърли.

Предвид изхода на делото и направеното искане за присъждане на адвокатско възнаграждение от процесуалния представител на управителя на „РДО – Монтана“ ЕООД, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответника -„РДО – Монтана“ ЕООД сума в размер на 1000/хиляда/лв., представляваща възнаграждение за един адвокат, определено по чл.8,ал.3 от Наредба№1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд Монтана, ІІІ състав,

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на Р.В.К., ЕГН * , с адрес за кореспонденция гр. М***, ул. „Г*** И*** “ № *, ет. * , ап. * , против Изричен отказ на управителя на „РДО“-Монтана инж. И*** И*** И. ,за предоставяне на достъп до обществена информация по чл.24,ал.1 от Закона за достъп до обществена информация/ЗДОИ/, по заявление, вх.№ЗДОИ-2/23.01.2024г.до кмета на община Монтана, препратено на основание чл.32,ал.1 от ЗДОИ, с писмо, изх.№ЗДОИ-2/05.02.2024г. от кмета на община Монтана ,до „Регионално депо за отпадъци“Монтана ЕООД,землищата на с.Крапчене и с. Николово ,местност „Неделище“,общ. Монтана,с. Николово.

ОСЪЖДА Р.В.К., ЕГН * и с адрес за кореспонденция: гр. М***, ул. „Г*** И*** “ № 14, ет. * , ап. * ДА ЗАПЛАТИ на „Регионално дело за отпадъци – Монтана“ ЕООД, ЕИК * , седалище и адрес на управление Област Монтана, Община Монтана, с. Крапчене, пк 3434, землища на с. Крапчене и с. Николово, местност Неделище, сума в размер на 1000/хиляда/лв., представляваща сторените по настоящето производство разноски за адвокатско възнаграждение, както и 5,00 /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист в полза на Административен съд Монтана.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно оспорване, по аргумент на чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ.

На основание чл. 138, ал. 3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 от АПК.

 

Съдия: