Решение по дело №393/2015 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 33
Дата: 13 април 2016 г. (в сила от 28 юни 2017 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20157220700393
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 декември 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 35

 

гр. Сливен, 13. 04. 2016 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет  и  първи  март,  две  хиляди  и  шестнадесета  година,  в  състав:

             

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  Галя  Иванова

 

При участието на секретаря С.В., като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 393 по описа на съда за  2015 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 76а, ал. 4 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/.

            Образувано е по жалба, уточнена с молба от 16.12.2015 г., подадена от „Групова практика за първична извънболнична медицинска помощ „МЕДИКА” ООД с ЕИК: ……., със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, ул. „Булаир” № 49, представлявано от управителя М.П.П., против Писмена покана Изх. № 29-05-149 от 23.11.2015 г. на Директора на Районна здравноосигурителна каса /РЗОК/ – Сливен, с която на основание чл. 76а от ЗЗО, оспорващият е поканен в 14-дневен срок от получаване на поканата да заплати доброволно неправомерно получена сума в размер на 3591,40 лева.

            В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената писмена покана е незаконосъобразна. Излага съображения, че: посочената сума не следва да бъде възстановявана, тъй като не е получена от лечебното заведение, а от други структури на доболничната помощ; чл. 55, ал. 3, т. 5 от ЗЗО забранява установяването на лимити в доболничната помощ. Моли оспорената писмена покана да бъде отменена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

            В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. В съдебно заседание, проведено на 28.01.2016 г., заявява изрично, че: не оспорва размерите, посочени в оспорената писмена покана; не оспорва всички размери, посочени както в писмената покана, така и в предходните документи - констативен протокол и протокол за неоснователно получени суми; не оспорва фактологията такава, каквато е изложена по повод броя на издадените направления; за четирите тримесечия на 2015 г. лечебното заведение има превишение на лимитите.

            Административният орган се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. Излага съображения за законосъобразност на оспорената писмена покана. В съдебно заседание, проведено на 28.01.2016 г., уточнява, че сумите, посочени като превишения в оспорената писмена покана, не са получени от оспорващото дружество, а са заплатени на други изпълнители, които са извършили реално дейността по издаденото направление.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 13.02.2015 г. в гр. Сливен, между Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/, представлявана от Директора на РЗОК - Сливен, като възложител, и „Групова практика за първична извънболнична медицинска помощ /ГППИМП/ „МЕДИКА” ООД, като изпълнител, е сключен Договор № 200552 от 13.02.2015 г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ, който е със срок на действие за срока на действие на НРД за медицинските дейности за 2015 г. /чл. 51 от договора/. Договорът е сключен, на основание чл. 59, ал. 1 от ЗЗО и в съответствие с Националния рамков договор за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2015 г. /НРД за МД за 2015 г./, в сила от 01.01.2015 г. В договора е предвидено, че: Изпълнителят може да назначава извършване на специализирани медицински дейности /СМД/ и медико-диагностични дейности /МДД/ по брой или стойност на отделните видове /чл. 38, ал. 1/; За всяко тримесечие възложителят определя на изпълнителя брой на назначаваните СМД и стойност на назначаваните МДД, съобразно Правилата по чл. 3, ал. 2 от Закона за бюджета на НЗОК /ЗБНЗОК/ за 2015 г., утвърдени от НС на НЗОК /чл. 38, ал. 2/; За всяко тримесечие изпълнителят и възложителят подписват към договора протокол за определяне на броя на назначаваните СМД и стойността на назначаваните МДД, съгласно чл. 24, ал. 4, т. 1 от НРД за МД за 2015 г. /чл. 38, ал. 3/; Броят на СМД и стойностите на МДД могат да бъдат надхвърляни с до 10 на сто, като надвишението се допуска само за текущото тримесечие и не може да бъде прехвърляно в следващите /чл. 39, ал. 3/; Всяко тримесечие изпълнителят може да превишава с 15 процента определения брой на назначаваните СМД и стойностите на МДД, но е длъжен да компенсира надвишението през следващото тримесечие, като не се допуска превишение през четвъртото тримесечие /чл. 39, ал. 4/; Изпълнителят е длъжен да възстанови на възложителя заплатените средства за МДД и СМД, назначени от изпълнителя извън разрешените надвишения и задължението за компенсиране /чл. 41, ал. 1/; Контролът по изпълнение на броя на определените СМД и стойностите на назначаваните МДД се осъществява по реда на чл. 76а и чл. 76б от ЗЗО, като за целта се извършва проверка, за резултатите от нея се съставя „Протокол за неоснователно получени суми” и се издава писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание /чл. 41, ал. 2/.

На 31.03.2015 г. между ГППИМП „МЕДИКА” ООД и РЗОК – Сливен е подписан Протокол № РС-ІІ 552-1 за определяне броя на назначаваните СМД и стойността на МДД на изпълнител на първична извънболнична медицинска помощ /ПИМП/ за второ тримесечие на 2015 г., с който са определени: брой издавани „Медицинско направление за консултация или за провеждане на съвместно лечение” /бл.МЗ-НЗОК № 3/ - 207 броя, и стойност на назначената с „Направление за медико-диагностична дейност” /бл. МЗ-НЗОК № 4/ в размер на 1824,50 лева. Протоколът е неразделна част от индивидуалния договор на изпълнителя.

Със Заповед № РД-09-851 от 09.11.2015 г. на Директора на РЗОК - Сливен, издадена на основание чл. 72, ал. 2 от ЗЗО във връзка с чл. 26 от НРД за МД за 2015 г., е наредено да бъде извършена финансова проверка от 09.11.2015 г. до 30.11.2015 г. на ГППИМП „МЕДИКА” ООД по изпълнение на индивидуален договор № 200552 от 13.02.2015 г. със задача: проверка по изпълнението на определения брой назначени СМД и стойността на назначаваните МДД от изпълнителя на медицинска помощ /ИМП/ за второ тримесечие на 2015 г. С тази заповед проверката е възложена на В. Г. Р. – финансов инспектор в РЗОК – Сливен. Заповедта е връчена на лечебното заведение на 12.11.2015 г.

Въз основа на горепосочената заповед, финансовият инспектор е извършила възложената проверка и е отразила констатациите си в Констативен протокол № РД-13-01-168Ф от 12.11.2015 г., връчен на лечебното заведение на 12.11.2015 г. В протокола са направени следните констатации: Като изпълнител по договор за оказване на ПИМП, ГППИМП „МЕДИКА” ООД е подписало Протокол № РС-ІІ 552-1 от 31.03.2015 г., с което е поело задължение през второто тримесечие на 2015 г. за броя на издадените „Медицинско направление за консултация или за провеждане на съвместно лечение” /бл.МЗ-НЗОК № 3/ за сметка на бюджета на НЗОК - 207 броя и за стойността на назначените „Направление за медико-диагностична дейност” /бл. МЗ-НЗОК № 4/ за сметка на бюджета на НЗОК в размер на 1824,50 лева; Лечебното заведение може да извърши за това тримесечие допустимо превишение от 10 % на броя на възложените СМД – с 21 броя, и на определената стойност на назначаваните МДД - в размер на 182,45 лева; както и превишение от 15 %, съответно в размер на 31 броя и 273,68 лева, което е длъжен да компенсира през следващото тримесечие, поради което за второто тримесечие на 2015 г. окончателният брой на СМД, които лечебното заведение може да изразходва, е 259 броя /207 + 21 + 31/, а окончателната сума за извършване на МДД, която може да изразходва, е в размер на 2280,63 лева /1824,50 + 182,45 + 273,68/; Назначените от ИМП изпълнени и заплатени от НЗОК за второто тримесечие на 2015 г. брой направления /бл. МЗ-НЗОК № 3 за тип 1, 2 и 4/ са 360 броя, а медицинските направления за извършване на МДД /бл. МЗ-НЗОК № 4/ са в размер на 3106,82 лева; Констатирано е превишение на определения брой на СМД и на определените стойности на назначаваните МДД за второ тримесечие на 2015 г.; Нанесената щета на бюджета на НЗОК - преразход на бюджетни средства, е в общ размер 3591,40 лева /2489,00 лева + 1102,40 лева/, която ИМП следва да възстанови като неоснователно изразходвана сума. Посочено е, че са констатирани нарушения на чл. 41, ал. 1 във връзка с чл. 39, ал. 3 и ал. 4 от индивидуалния договор, съгласно чл. 24, ал. 4, т. 1 от НРД за МД за 2015 г. Към констативния протокол са приложени: заверени преписи от Протокол № РС-ІІ 552-1 от 31.03.2015 г. към договор № 200552 от 13.02.2015 г. и Спецификация за извършена медицинска дейност от лечебното заведение за тримесечието.

На лечебното заведение е съставен и Протокол за неоснователно получени суми № РД-13-01-169Ф от 12.11.2015 г., връчен на ИМП на 12.11.2015 г. Протоколът е съставен от финансовия инспектор, на когото е възложена финансовата ревизия, с посочено правно основание чл. 72, ал. 2 и чл. 76а от ЗЗО, като в него е възпроизведено съдържанието на горепосочения Констативен протокол и е указана възможността за писмени възражения по направените констатации в 7-дневен срок от връчване на протокола. Няма данни от лечебното заведение да е направено писмено възражение по констатациите, отразени в протокола за неоснователно получени суми.

На 23.11.2015 г. е издадена оспорената в настоящото производство Писмена покана „относно: възстановяване на суми, получени без правно основание, на основание чл. 76а, ал. 3 от ЗЗО”. В нея административният орган се е позовал на извършената, въз основа на Заповед № РД-09-851 от 09.11.2015 г. на Директора на РЗОК - Сливен, финансова проверка на ГППИМП „МЕДИКА” ООД, както и на съставените за резултата от проверката: Констативен протокол № РД-13-01-168Ф от 12.11.2015 г. и Протокол за неоснователно получени суми № РД-13-01-169Ф от 12.11.2015 г. В писмената покана е посочено констатираното при проверката превишение от лечебното заведение на определения брой на СМД и на определените стойности на назначаваните МДД за второ тримесечие на 2015г., представляващо нанесена щета на бюджета на НЗОК/РЗОК /преразход на бюджетни средства/ от ГППИМП „МЕДИКА” ООД в размер на 3591,40 лева, и лечебното заведение е поканено, на основание чл. 76а от ЗЗО, в 14-дневен срок от получаване на поканата да заплати доброволно неправомерно получена сума в размер на 3591,40 лева.

В Писмената покана като издател на акта е посочен Директорът на РЗОК-Сливен – д-р А.В.. Под положения подпис е поставен правоъгълен печат с нечетлив текст. Видно от изричното писмено изявление на процесуалния представител на административния орган, входирано в съда на 29.02.2016 г. /л.66/, Писмената покана е подписана от Заместник-директора на РЗОК – Сливен Д. С., съгласно правомощията й да замества Директора при негово отсъствие. По делото са представени: Болничен лист за временна неработоспособност № Е20153794917, издаден на 27.11.2015 г. от МБАЛ „Токуда болница София” АД, видно от който Директорът на РЗОК Сливен А. А. В. е в отпуск от 23.11.2015 г. до 24.11.2015 г.; Длъжностна характеристика на Заместник – директора на РЗОК Сливен Д. З. С., в която в т. VІІ „Отговорности, свързани с организацията на работата, управление на персонала и ресурсите” е посочено, че Заместник– директорът подпомага Директора на РЗОК Сливен при осъществяване на дейността и замества същия при отсъствие; и Правилник за устройството и дейността на НЗОК.

Оспорената писмена покана е получена от лечебното заведение на 24.11.2015 г. Жалбата срещу писмената покана е входирана в деловодството на административния орган на 08.12.2015 г.

Между страните не съществува спор относно установените по делото факти. Безспорни между страните са: определените на лечебното заведение брой на назначавани СМД и стойност на назначавани МДД за второто тримесечие на 2015 г.; допустимите превишения за тримесечието; както и констатираните от административния орган превишения на тези размери, изчислени въз основа на назначените от ИМП изпълнени и заплатени от НЗОК за второто тримесечие на 2015 г. брой направления /бл. МЗ-НЗОК № 3 за тип 1, 2 и 4/ и медицински направления за извършване на МДД /бл. МЗ-НЗОК № 4/. Не се спори между страните и относно обстоятелството, че лечебното заведение има превишение на броя на СМД и на стойностите на МДД за всяко едно от четирите тримесечия на 2015 г.

Спорът между страните е относно приложението на правните разпоредби и доколко законът оправомощава административния орган да претендира процесната сума от лечебното заведение.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес, и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия. С разпоредбата на чл. 76а, ал. 3 от ЗЗО Директорът на РЗОК е оправомощен да издава писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание. Съгласно чл. 38 от Правилника за устройството и дейността на НЗОК, Директорът на РЗОК при осъществяване на дейността се подпомага от заместник-директор, който замества директора при отсъствие. В разглеждания случай административният акт е издаден при условията на заместване. По делото са представени доказателства, че на 23.11.2015 г., когато е издаден оспореният акт, Директорът на РЗОК – Сливен е бил в отпуск поради временна неработоспособност, от което следва, че същият в този период е бил в обективна невъзможност да упражнява правомощията си. Оспореният акт е издаден и подписан от подчинено на титуляра на правомощията лице, което е овластено с подзаконов нормативен акт да замества директора при негово отсъствие. Правомощието по заместване е включено и в длъжностната характеристика на заместващия. С оглед на гореизложеното, оспорената покана е издадена при наличие на компетентност.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен и мотивиран. В акта са посочени фактическите основания за издаването му – установеното с констативен протокол и протокол за неоснователно получени суми превишение на определени брой на СМД и стойности на МДД за периода, което е платено от НЗОК/РЗОК, и начинът, по който е определено превишението. Фактическите основания са отнесени правилно към съответните правни основания за издаването на акта. Мотивите на административния орган се съдържат, както в самия акт, така и в документите, към които актът препраща и които се намират в административната преписка, а именно: заповед за извършване на финансова проверка, констативен протокол и приложенията към него, и протокол за неоснователно получени суми.

В административното производство, приключило с издаване на оспорената покана, не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, определени в разпоредбата на чл. 76а от ЗЗО. Съобразно правилото на чл. 76а, ал. 1 във връзка с чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, е издадена заповед на Директора на РЗОК, въз основа на която е извършена проверка на лечебното заведение от длъжностно лице от РЗОК – финансов инспектор. За резултатите от проверката са съставени Констативен протокол и Протокол за неоснователно получени суми, които са връчени на оспорващото дружество, като в съответствие с чл. 76а, ал. 2 от ЗЗО на лечебното заведение е предоставена възможност за писмени възражения по направените констатации пред Директора на РЗОК. Писмената покана е издадена след изтичане на срока за възражение, с което е спазено правилото, указано в чл. 76а, ал. 3 от ЗЗО.

  Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспорената писмена покана административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт.

Условията, реда и правилата, при които ИМП може да назначава СМД и МДД за процесния период са уговорени между страните при сключването на договор № 200552 от 13.02.2015 г. за оказване на ПИМП. За всяко тримесечие възложителят определя на изпълнителя брой на назначаваните СМД и стойност на назначаваните МДД, съобразно Правилата по чл. 3, ал. 2 от ЗБНЗОК за 2015г., утвърдени от НС на НЗОК /чл. 38, ал. 2 от договора/, като изпълнителят и възложителят подписват към договора протокол за определяне на броя на назначаваните СМД и стойността на назначаваните МДД, съгласно чл. 24, ал. 4, т. 1 от НРД за МД за 2015 г. /чл. 38, ал. 3 от договора/. На основание чл. 24, ал. 4, т. 1 от НРД за МД за 2015 г., тези протоколи са неразделна част към договора. В разглеждания случай неразделна част от индивидуалния договор е Протокол № РС-ІІ 552-1 за определяне броя на назначаваните СМД и стойността на МДД на изпълнител на ПИМП за второ тримесечие на 2015 г., с който са определени: брой издавани „Медицинско направление за консултация или за провеждане на съвместно лечение” /бл.МЗ-НЗОК № 3/ - 207 броя, и стойност на назначената с „Направление за медико-диагностична дейност” /бл. МЗ-НЗОК № 4/ в размер на 1824,50 лева. Този протокол е подписан от представляващия лечебното заведение без възражение и следователно изпълнителят на ПИМП се е съгласил с определените в него стойности. Броят на СМД и стойностите на МДД могат да бъдат надхвърляни с до 10 на сто, като надвишението се допуска само за текущото тримесечие и не може да бъде прехвърляно в следващите /чл. 39, ал. 3 от договора/. Всяко тримесечие изпълнителят може да превишава с 15 процента определения брой на назначаваните СМД и стойностите на МДД, но е длъжен да компенсира надвишението през следващото тримесечие, като не се допуска превишение през четвъртото тримесечие /чл. 39, ал. 4 от договора/. За процесния период допустимите превишения от 10 % и от 15 % на определените брой СМД и стойности МДД, както и констатираните превишения над тези размери, са установени по безспорен между страните начин. В чл. 41, ал. 1 от договора е предвидено, че изпълнителят е длъжен да възстанови на възложителя заплатените средства за МДД и СМД, назначени от изпълнителя извън разрешените надвишения и задължението за компенсиране. Съгласно чл. 76а, ал. 1 от ЗЗО, в случаите, когато ИМП е получил суми без правно основание, които не са свързани с извършване на нарушение по този закон, и това е установено при проверка от контролните органи по чл. 72, ал. 2, изпълнителят е длъжен да възстанови сумите. Вместването на медицинските услуги в рамките на утвърдените стойности обезпечава финансовия ред в сферата на здравното осигуряване. С оглед на това в индивидуалните договори, сключени между НЗОК/РЗОК и ИМП, са установени правила и рамки, в които ИМП могат да назначават СМД и МДД за сметка на НЗОК. Излизането извън тези рамки е за сметка на ИМП, защото надвишава обема на медицинските дейности, които другата страна по договора – НЗОК, е приела да финансира. Определените стойности са финансов механизъм за разпределение на лимитирани бюджетни средства за специализирана извънболнична медицинска помощ и медико-диагностична дейност. Възложените параметри задължават ИМП да назначи СМД и МДД в рамките на определени брой и стойност. Приемането от изпълнителя на медицинска помощ на задължението да назначи СМД и МДД в рамките на определените стойности се удостоверява с подписването на протокола за възлагането им – в случая Протокол № РС-ІІ 552-1 от 31.03.2015 г. Въз основа на констатациите в Протокола за неоснователно получени суми, административният орган е счел и е отразил, че е допуснато превишение, съответно задължение за възстановяване на определените стойности. От събраните по делото доказателства и от изявленията на страните е установено, че лечебното заведение е извършило превишение на определените параметри на назначени СМД и МДД над разрешените за второто тримесечие на 2015 г. Установено е и, че превишението не е компенсирано през следващите тримесечия. Отразеното в оспорения акт превишение е изчислено като разлика между издадените, изпълнени и заплатени  направления за СМД и МДД, и определените и възложени с протокола към ИД брой и стойности, увеличени с допустимите общо 25 % превишения за второто тримесечие на 2015 г., която разлика е в общ размер на 3591,40 лева и е безспорно установена като стойност между страните по делото. Доказателствата по делото са в съответствие с констатациите на административния орган, намерили отражение в оспорената покана, че е налице назначаване от ИМП на СМД / бл. МЗ-НЗОК № 3/ и МДД /бл. МЗ-НЗОК № 4/ над определените брой и стойност за съответния период, което от своя страна е причинило непланирани плащания над разрешените бюджетни средства за НЗОК. В тази връзка твърденията на оспорващия, че не дължи възстановяване на посочените в акта суми, са неоснователни. По делото е установено нарушение на поетото от лечебното заведение задължение по чл. 39, ал. 3 и ал. 4 от договора за назначаване на СМД и МДД в броя и в стойностите, определени с подписания протокол за съответното тримесечие, и в рамките на допустимите превишения, което ангажира отговорността на изпълнителя на медицинска помощ по чл. 41, ал. 1 от договора. Назначаването от изпълнителя на ПИМП на СМД и МДД над определените размери за второто тримесечие на 2015г. е причинило непланирани плащания над разрешените бюджетни средства за НЗОК. Налице е щета за бюджета на НЗОК, чрез издаването на направления за СМД и МДД над определения от РЗОК Сливен лимит за тези медицински дейности, който лимит е финансово обвързан със ЗБНЗОК за съответната година. Определените и възложени стойности са регулаторен механизъм, който трябва винаги да кореспондира пряко с разполагаемия бюджет, в случая предвиден в чл. 3 от ЗБНЗОК за 2015 г.  

В нормативната уредба и в сключения индивидуален договор не са предвидени основания за освобождаване на ИМП от отговорността по чл. 41, ал. 1 от договора в случаи на медицинска целесъобразност за превишението на определените стойности. ИМП има възможност при подписването на протокола за съответното тримесечие да претендира определяне на стойности, които са съобразени с обема на оказваната от него медицинска помощ. След като протоколът за възлагане на броя СМД и стойността на МДД е подписан, той става част от договора и страните по него са длъжни да го изпълняват. Назначенията на медицински дейности и издаването на направления в рамките на тримесечието се извършва въз основа на личната преценка на изпълнителя на медицинска помощ. Предмет на проверка в разглеждания случай не са конкретни дейности, назначени от изпълнителя, а това дали общата стойност на така назначените дейности превишава общата стойност на определените и възложени параметри. Нормативната уредба не предвижда задълженията за възстановяване на суми на основание чл. 41, ал. 1 от индивидуалния договор да се считат за отпаднали по съображения за медицинска целесъобразност, която не е била предвидена при подписването на протокола. Медицинската помощ, до която осигурените лица имат право на свободен достъп при условията на равнопоставеност, не е неограничена и се определя от държавата по вид, обхват и обем. Съгласно чл. 29, ал. 3 от ЗЗО, диференцираните разходи по здравноосигурителните плащания за извънболничната медицинска помощ се определят със ЗБНЗОК. Поради това е наложително създаването на финансов механизъм за разпределение на лимитираните бюджетни средства за специализирана медицинска помощ и медико-диагностична дейност между отделните изпълнители на извънболнична медицинска помощ по договори с НЗОК.

Гореизложените изводи не се променят от становището на оспорващия, според което чл. 55, ал. 3, т. 5 от ЗЗО забранява установяването на лимити в доболничната помощ. Определянето за изпълнителите на медицинска помощ от страна на НЗОК/РЗОК на брой и стойност на назначаваните СМД и МДД с протокол е регламентирано, както в чл. 20 и чл. 24 от Правилата за реда за определяне на броя на назначаваните СМД и стойността на назначаваните МДД към договорите с изпълнители на първична и специализирана медицинска помощ, приети от Надзорния съвет на НЗОК с Решение № РД-НС-04-8 от 27.01.2015 г.,  в сила от 01.01.2015 г., така и в чл. 38 от индивидуалния договор, сключен между НЗОК и оспорващото лечебно заведение. Съгласно чл. 55, ал. 3, т. 5 от ЗЗО /отменена – ДВ, бр. 98 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г./, Националните рамкови договори не могат да установяват изисквания за максимален брой извършвани дейности и разпределение на квоти за изпълнителите на такива дейности в специализираната извънболнична и в болничната помощ. В посочената разпоредба е била предвидена забрана за регламентиране с НРД на обема, видовете дейности и разпределение на извършваните дейности на лечебните заведения във връзка с медицинската помощ, а не финансовото обезпечаване на оказаната медицинска помощ. В тази връзка съдът намира за необходимо да цитира действащата разпоредба на чл. 55а от ЗЗО, съгласно която НЗОК планира, договаря и закупува за здравноосигурените лица медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 в рамките на обемите, договорени в националните рамкови договори и в съответствие с параметрите на разходите по бюджета на НЗОК, определени в закона за бюджета на НЗОК за съответната година. В същия смисъл е било съдържанието на разпоредбата и в действащата й към датата на издаване на оспорения акт редакция. Ето защо съдът счита, че не е налице противоречие между ЗБНЗОК и ЗЗО относно определените и възложени на ИМП брой и стойности на назначавани СМД и МДД.

Съдът не споделя и твърдението на оспорващия, че процесната сума не следва да бъде възстановявана, тъй като не е получена от лечебното заведение, а от други структури на доболничната помощ. По делото е установено, че е налице превишение на определените параметри за второто тримесечие на 2015 г. Задължението на ИМП да възстанови сумите, представляващи стойността над превишението, не е обвързано с реално получаване на средствата, а е достатъчно те да са назначени от него. При превишаване на определените стойности от ИМП съответната РЗОК изплаща възнаграждение за назначените от него СМД и МДД. Самото предписване на медицински дейности в повече за сметка на бюджета на НЗОК е без основание, предвид изчерпания лимит за тези дейности. В случаите на превишени назначения на СМД и МДД се касае за причинени с тях плащания, за които не са предвидени средства в бюджета на НЗОК като разход за съответната година. Основанието за възстановяването на сумите от изпълнителя на медицинска помощ, който е назначил СМД и МДД в превишение на определените брой и стойности, е в това, че с тези назначения са причинени плащания, за които не са предвидени средства в бюджета на НЗОК и резултатът е преразход на бюджетните средства за СМД и МДД, който не се покрива от постъпленията в бюджета на НЗОК.

По изложените съображения, оспорената писмена покана е законосъобразна, а подадената срещу поканата жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

В гореизложения смисъл е и практиката на Върховен административен съд на Република България: Решение № 355 от 13.01.2016 г. по адм. дело № 5282/ 2015 г., VI о.; Решение № 12266 от 18.11.2015 г. по адм. дело № 4423 / 2015 г., VI о.; Решение № 7509 от 22.06.2015 г. по адм. дело № 12279 / 2014 г., VI о.; Решение № 4229 от 16.04.2015 г. по адм. дело № 13032 / 2014 г., VI о.; Решение № 1286 от 05.02.2015 г. по адм. дело № 9346 / 2014 г., VI о.; Решение № 795 от 23.01.2015 г. по адм. дело № 10366 / 2014 г., VI о.; Решение № 10415 от 25.07.2014 г. по адм. дело № 4579 / 2014 г., VI о.; Решение № 8355 от 19.06.2014 г. по адм. дело № 5408 / 2014 г., VI о.; Решение № 5395 от 17.04.2014 г. по адм. дело № 16746 / 2013 г., VI о.; Решение № 4565 от 02.04.2014 г. по адм. дело № 269/ 2014 г., VI о.; Решение № 4269 от 27.03.2014 г. по адм. дело № 16749 / 2013 г., VI о.; Решение № 2868 от 27.02.2014 г. по адм. дело № 15318 / 2013 г., VI о.; Решение № 685 от 20.01.2014 г. по адм. дело № 14091 / 2013 г., VI о.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Групова практика за първична извънболнична медицинска помощ „МЕДИКА” ООД с ЕИК: ……., със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, ул. „Булаир” № 49, представлявано от управителя М.П.П., подадена против Писмена покана Изх. № 29-05-149 от 23.11.2015 г. на Директора на Районна здравноосигурителна каса – Сливен, с която, на основание чл. 76а от ЗЗО, „Групова практика за първична извънболнична медицинска помощ „МЕДИКА” ООД – гр. Сливен, е поканено в 14-дневен срок от получаване на поканата да заплати доброволно неправомерно получена сума в размер на 3591,40 лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: