Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 35
гр. Сливен, 13. 04.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на
двадесет и първи
март, две хиляди и шестнадесета
година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:
Галя Иванова
При участието на секретаря С.В., като разгледа докладваното
от административния съдия административно
дело № 393 по описа на съда за 2015 година,
за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл.
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във
връзка с чл. 76а, ал. 4 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/.
Образувано е по жалба, уточнена с
молба от 16.12.2015 г., подадена от „Групова практика за първична извънболнична
медицинска помощ „МЕДИКА” ООД с ЕИК: ……., със седалище и адрес на управление:
гр. Сливен, ул. „Булаир” № 49, представлявано от управителя М.П.П., против Писмена
покана Изх. № 29-05-149 от 23.11.2015 г. на Директора на Районна здравноосигурителна
каса /РЗОК/ – Сливен, с която на основание чл. 76а от ЗЗО, оспорващият е
поканен в 14-дневен срок от получаване на поканата да заплати доброволно
неправомерно получена сума в размер на 3591,40 лева.
В жалбата си оспорващият твърди, че
оспорената писмена покана е незаконосъобразна. Излага съображения, че:
посочената сума не следва да бъде възстановявана, тъй като не е получена от
лечебното заведение, а от други структури на доболничната помощ; чл. 55, ал. 3,
т. 5 от ЗЗО забранява установяването на лимити в доболничната помощ. Моли
оспорената писмена покана да бъде отменена. Претендира присъждане на
направените по делото разноски.
В съдебно заседание оспорващият,
редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител,
който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. В съдебно заседание, проведено
на 28.01.2016 г., заявява изрично, че: не оспорва размерите, посочени в
оспорената писмена покана; не оспорва всички размери, посочени както в
писмената покана, така и в предходните документи - констативен протокол и
протокол за неоснователно получени суми; не оспорва фактологията такава,
каквато е изложена по повод броя на издадените направления; за четирите
тримесечия на
Административният орган се
представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който
оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. Излага съображения за
законосъобразност на оспорената писмена покана. В съдебно заседание, проведено
на 28.01.2016 г., уточнява, че сумите, посочени като превишения в оспорената
писмена покана, не са получени от оспорващото дружество, а са заплатени на
други изпълнители, които са извършили реално дейността по издаденото
направление.
Административният съд, след като обсъди и прецени
наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото
доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
На 13.02.2015 г. в гр. Сливен, между Националната
здравноосигурителна каса /НЗОК/, представлявана от Директора на РЗОК - Сливен,
като възложител, и „Групова практика за първична извънболнична медицинска помощ
/ГППИМП/ „МЕДИКА” ООД, като изпълнител, е сключен Договор № 200552 от 13.02.2015
г. за оказване на първична извънболнична медицинска помощ, който е със срок на
действие за срока на действие на НРД за медицинските дейности за
На 31.03.2015 г. между ГППИМП „МЕДИКА” ООД и РЗОК –
Сливен е подписан Протокол № РС-ІІ 552-1 за определяне броя на назначаваните
СМД и стойността на МДД на изпълнител на първична извънболнична медицинска
помощ /ПИМП/ за второ тримесечие на
Със Заповед № РД-09-851 от 09.11.2015 г. на Директора
на РЗОК - Сливен, издадена на основание чл. 72, ал. 2 от ЗЗО във връзка с чл.
26 от НРД за МД за
Въз основа на горепосочената заповед, финансовият
инспектор е извършила възложената проверка и е отразила констатациите си в
Констативен протокол № РД-13-01-168Ф от 12.11.2015 г., връчен на лечебното
заведение на 12.11.2015 г. В протокола са направени следните констатации: Като
изпълнител по договор за оказване на ПИМП, ГППИМП „МЕДИКА” ООД е подписало
Протокол № РС-ІІ 552-1 от 31.03.2015 г., с което е поело задължение през второто
тримесечие на
На лечебното заведение е съставен и Протокол за
неоснователно получени суми № РД-13-01-169Ф от 12.11.2015 г., връчен на ИМП на 12.11.2015
г. Протоколът е съставен от финансовия инспектор, на когото е възложена
финансовата ревизия, с посочено правно основание чл. 72, ал. 2 и чл. 76а от ЗЗО, като в него е възпроизведено съдържанието на горепосочения Констативен
протокол и е указана възможността за писмени възражения по направените
констатации в 7-дневен срок от връчване на протокола. Няма данни от лечебното
заведение да е направено писмено възражение по констатациите, отразени в
протокола за неоснователно получени суми.
На 23.11.2015 г. е издадена оспорената в настоящото
производство Писмена покана „относно: възстановяване на суми, получени без
правно основание, на основание чл. 76а, ал. 3 от ЗЗО”. В нея административният
орган се е позовал на извършената, въз основа на Заповед № РД-09-851 от
09.11.2015 г. на Директора на РЗОК - Сливен, финансова проверка на ГППИМП
„МЕДИКА” ООД, както и на съставените за резултата от проверката: Констативен
протокол № РД-13-01-168Ф от 12.11.2015 г. и Протокол за неоснователно получени
суми № РД-13-01-169Ф от 12.11.2015 г. В писмената покана е посочено
констатираното при проверката превишение от лечебното заведение на определения
брой на СМД и на определените стойности на назначаваните МДД за второ
тримесечие на 2015г., представляващо нанесена щета на бюджета на НЗОК/РЗОК
/преразход на бюджетни средства/ от ГППИМП „МЕДИКА” ООД в размер на 3591,40
лева, и лечебното заведение е поканено, на основание чл. 76а от ЗЗО, в 14-дневен
срок от получаване на поканата да заплати доброволно неправомерно получена сума
в размер на 3591,40 лева.
В Писмената покана като издател на акта е посочен
Директорът на РЗОК-Сливен – д-р А.В.. Под положения подпис е поставен
правоъгълен печат с нечетлив текст. Видно от изричното писмено изявление на
процесуалния представител на административния орган, входирано в съда на
29.02.2016 г. /л.66/, Писмената покана е подписана от Заместник-директора на
РЗОК – Сливен Д. С., съгласно правомощията й да замества Директора при негово
отсъствие. По делото са представени: Болничен лист за временна
неработоспособност № Е20153794917, издаден на 27.11.2015 г. от МБАЛ „Токуда
болница София” АД, видно от който Директорът на РЗОК Сливен А. А. В. е в отпуск
от 23.11.2015 г. до 24.11.2015 г.; Длъжностна характеристика на Заместник –
директора на РЗОК Сливен Д. З. С., в която в т. VІІ „Отговорности, свързани с
организацията на работата, управление на персонала и ресурсите” е посочено, че
Заместник– директорът подпомага Директора на РЗОК Сливен при осъществяване на
дейността и замества същия при отсъствие; и Правилник за устройството и
дейността на НЗОК.
Оспорената писмена покана е получена от лечебното
заведение на 24.11.2015 г. Жалбата срещу писмената покана е входирана в деловодството
на административния орган на 08.12.2015 г.
Между страните не съществува спор относно установените
по делото факти. Безспорни между страните са: определените на лечебното
заведение брой на назначавани СМД и стойност на назначавани МДД за второто
тримесечие на
Спорът между страните е относно приложението на
правните разпоредби и доколко законът оправомощава административния орган да
претендира процесната сума от лечебното заведение.
Въз основа на
установената по делото фактическа обстановка,
съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл.
149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен
интерес, и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен
контрол за законосъобразност.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Оспореният акт е издаден от компетентен
административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия. С
разпоредбата на чл. 76а, ал. 3 от ЗЗО Директорът на РЗОК е оправомощен да
издава писмена покана за възстановяване на суми, получени без правно основание.
Съгласно чл. 38 от Правилника за устройството и дейността на НЗОК, Директорът
на РЗОК при осъществяване на дейността се подпомага от заместник-директор,
който замества директора при отсъствие. В разглеждания случай административният
акт е издаден при условията на заместване. По делото са представени
доказателства, че на 23.11.2015 г., когато е издаден оспореният акт, Директорът
на РЗОК – Сливен е бил в отпуск поради временна неработоспособност, от което
следва, че същият в този период е бил в обективна невъзможност да упражнява
правомощията си. Оспореният акт е издаден и подписан от подчинено на титуляра
на правомощията лице, което е овластено с подзаконов нормативен акт да замества
директора при негово отсъствие. Правомощието по заместване е включено и в
длъжностната характеристика на заместващия.
С оглед на гореизложеното, оспорената покана е издадена при наличие на
компетентност.
Спазена е установената от закона форма – актът е
писмен и мотивиран. В акта са посочени фактическите основания за издаването му –
установеното с констативен протокол и протокол за неоснователно получени суми
превишение на определени брой на СМД и стойности на МДД за периода, което е
платено от НЗОК/РЗОК, и начинът, по който е определено превишението.
Фактическите основания са отнесени правилно към съответните правни основания за
издаването на акта. Мотивите на административния орган се съдържат, както в
самия акт, така и в документите, към които актът препраща и които се намират в
административната преписка, а именно: заповед за извършване на финансова
проверка, констативен протокол и приложенията към него, и протокол за
неоснователно получени суми.
В административното производство, приключило с
издаване на оспорената покана, не са допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила, определени в разпоредбата на чл. 76а
от ЗЗО. Съобразно правилото на чл. 76а, ал. 1 във връзка с чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, е издадена заповед на Директора на РЗОК, въз основа на която е извършена
проверка на лечебното заведение от длъжностно лице от РЗОК – финансов инспектор.
За резултатите от проверката са съставени Констативен протокол и Протокол за
неоснователно получени суми, които са връчени на оспорващото дружество, като в
съответствие с чл. 76а, ал. 2 от ЗЗО на лечебното заведение е предоставена
възможност за писмени възражения по направените констатации пред Директора на
РЗОК. Писмената покана е издадена след изтичане на срока за възражение, с което
е спазено правилото, указано в чл. 76а, ал. 3 от ЗЗО.
Оспореният
административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С
оспорената писмена покана административният орган е приложил правилно
относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на
закона, издавайки законосъобразен административен акт.
Условията, реда и правилата, при които ИМП може да
назначава СМД и МДД за процесния период са уговорени между страните при
сключването на договор № 200552 от 13.02.2015 г. за оказване на ПИМП. За всяко
тримесечие възложителят определя на изпълнителя брой на назначаваните СМД и
стойност на назначаваните МДД, съобразно Правилата по чл. 3, ал. 2 от ЗБНЗОК за
2015г., утвърдени от НС на НЗОК /чл. 38, ал. 2 от договора/, като изпълнителят
и възложителят подписват към договора протокол за определяне на броя на
назначаваните СМД и стойността на назначаваните МДД, съгласно чл. 24, ал. 4, т.
1 от НРД за МД за
В нормативната уредба и в сключения индивидуален
договор не са предвидени основания за освобождаване на ИМП от отговорността по
чл. 41, ал. 1 от договора в случаи на медицинска целесъобразност за превишението
на определените стойности. ИМП има възможност при подписването на протокола за
съответното тримесечие да претендира определяне на стойности, които са
съобразени с обема на оказваната от него медицинска помощ. След като протоколът
за възлагане на броя СМД и стойността на МДД е подписан, той става част от
договора и страните по него са длъжни да го изпълняват. Назначенията на
медицински дейности и издаването на направления в рамките на тримесечието се
извършва въз основа на личната преценка на изпълнителя на медицинска помощ. Предмет
на проверка в разглеждания случай не са конкретни дейности, назначени от
изпълнителя, а това дали общата стойност на така назначените дейности превишава
общата стойност на определените и възложени параметри. Нормативната уредба не предвижда
задълженията за възстановяване на суми на основание чл. 41, ал. 1 от
индивидуалния договор да се считат за отпаднали по съображения за медицинска
целесъобразност, която не е била предвидена при подписването на протокола.
Медицинската помощ, до която осигурените лица имат право на свободен достъп при
условията на равнопоставеност, не е неограничена и се определя от държавата по
вид, обхват и обем. Съгласно чл. 29, ал. 3 от ЗЗО, диференцираните разходи по
здравноосигурителните плащания за извънболничната медицинска помощ се определят
със ЗБНЗОК. Поради това е наложително създаването на финансов механизъм за
разпределение на лимитираните бюджетни средства за специализирана медицинска
помощ и медико-диагностична дейност между отделните изпълнители на
извънболнична медицинска помощ по договори с НЗОК.
Гореизложените изводи не се променят от становището
на оспорващия, според което чл. 55, ал.
3, т. 5 от ЗЗО забранява установяването на лимити в доболничната помощ. Определянето
за изпълнителите на медицинска помощ от страна на НЗОК/РЗОК на брой и стойност
на назначаваните СМД и МДД с протокол е регламентирано, както в чл. 20 и чл. 24
от Правилата за реда за определяне на броя на назначаваните СМД и стойността на
назначаваните МДД към договорите с изпълнители на първична и специализирана
медицинска помощ, приети от Надзорния съвет на НЗОК с Решение № РД-НС-04-8 от 27.01.2015
г., в сила от 01.01.2015 г., така и в
чл. 38 от индивидуалния договор, сключен между НЗОК и оспорващото лечебно
заведение. Съгласно чл. 55, ал. 3, т. 5
от ЗЗО /отменена – ДВ, бр. 98 от
Съдът не споделя и твърдението на оспорващия, че процесната
сума не следва да бъде възстановявана, тъй като не е получена от лечебното
заведение, а от други структури на доболничната помощ. По делото е установено,
че е налице превишение на определените параметри за второто тримесечие на
По изложените съображения, оспорената писмена покана е
законосъобразна, а подадената срещу поканата жалба е неоснователна и като
такава следва да бъде отхвърлена.
В гореизложения смисъл е и практиката на Върховен
административен съд на Република България:
Решение № 355 от 13.01.2016 г. по адм. дело № 5282/
С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за
присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2,
предл. последно от АПК, Административен
съд - Сливен
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Групова практика за първична извънболнична
медицинска помощ „МЕДИКА” ООД с ЕИК: ……., със седалище и адрес на управление:
гр. Сливен, ул. „Булаир” № 49, представлявано от управителя М.П.П., подадена
против Писмена покана Изх. № 29-05-149 от 23.11.2015 г. на Директора на Районна
здравноосигурителна каса – Сливен, с която, на основание чл. 76а от ЗЗО,
„Групова практика за първична извънболнична медицинска помощ „МЕДИКА” ООД – гр.
Сливен, е поканено в 14-дневен срок от получаване на поканата да заплати
доброволно неправомерно получена сума в размер на 3591,40 лева.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред
Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: