Решение по дело №628/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 254
Дата: 8 юни 2023 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20227100700628
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                             254                08.06.2023 г.                 град Добрич

 

В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Добрич                                                пети състав            

На десети май                                                                              година 2023

В публично заседание в следния състав:

                                                                        Председател: Иванка И.

Секретар: Мария Михалева 

Като разгледа докладваното от председателя Иванка И.

АД № 628 по описа за 2022 година

За да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 54, ал. 6 от ЗКИР.

Делото е образувано по жалбата на Х.К.А. ***, чрез адв. Е.Р. от АК – Варна, със съдебен адрес:*** против Изричен отказ за изменение на КК на гр. Добрич, обективиран в Писмо изх. № 17-266/ 10.10.2022 г. на началника на СГКК – Добрич относно ПИ с идент. № 72624.615.3077 и 72624.615.9004, находящи се в гр. Добрич,ул. „Струма“№ 11-11А, според приложен проект за изменение към заявление вх. № 01-4300/ 27.07.2022 г.

Жалбоподателят сочи, че процесния отказ е издаден при противоречие с материалния закон. Според него през 2018 г. е закупил дворно място с площ от 292 кв.м. в идеални части от ПИ с идент. № 72624.615.3077 по КК и КР на гр. Добрич, целия с площ от 325 кв.м., а по скица от СГКК – Добрич с площ от 488 кв.м., ведно с построените в имота сгради: къща със застроена площ от 86, 20 кв.м. и гараж със застроена площ от 28 кв.м. Според действащия ПУП на гр. Добрич за имота е отреден УПИ Х, пл. № 3077, кв. 537 по плана, ж.к. „Русия“ 1, целия с площ от 325 кв.м. съсобственик в УПИ е община Добрич с 33 кв.м. идеални части. Жалбоподателят е поискал от общината да прекратят съсобствеността между тях като закупи нейната идеална част. За целта е следвало да представи пред Д“Общинска собственост“ удостоверение за идентичност на УПИ Х, пл. № 3077, кв. 537 по плана на ж.к. „Русия“1 с ПИ с идент. № 72624.615.3077. Оказало се, че в КК и КР процесния имот с иден. №72624.615.3077 обхваща закупения от него УПИ № Х, пл. №3077, кв. 537 по плана ж.к. „Русия“ 1 и УПИ № IX, пл. № 3077, кв.537 по плана ж.к. „Русия“ 1, с площ от 194 кв.м. – съсобственост на съседите му от североизток. От общинската администрация казали, че следва да се промени КК, като се нанесе УПИ Х, пл. № 3077, кв. 537 по плана ж.к. „Русия“ 1 с площ от 325 кв.м. в КК и КР на гр. Добрич. За целта следва да се открие процедура по ЯФГ в СГКК, като жалбоподателят е изготвил проект за изменение на КК и КР, който е бил одобрен от АГКК и му е било издадено Удостоверение за приемане на проект за изменение на КК и КР № 25-241224/ 10.08.2022 г.  С процесното писмо началникът на СГКК- Добрич е постановил отказ за изменение на КК и КР, поради направеното писмено възражение на община град Добрич, с мотив, че с прилагането на регулацията само на УПИ № Х, пл. № 3077, кв. 537 по плана ж.к. „Русия“ 1 би довело до неудобства за ПИ с идент. №№ 72624.615.3075 и 72624.615.3076, тъй като се прекратява достъпа до тях откъм ул. „Струма“, който попада в УПИ № Х, пл. № 3077. Според оспорващия за ПИ с идент. № 72624.615.3075, 72624.615.3076 и 72624.615.3074 е отреден УПИ № IX, пл. № 3074, 3075 и 3076, кв. 537. Достъпът до имоти пл. № 3075 и 3076 се осъществява през имот с пл. № 3074 в рамките на отредения им УПИ №  IX, като по действащия ПУП на Ж.к. „Русия“1 за тези имоти няма предвиден тупик за обслужване. Отредения в КК имот за достъп до ПИ с идент. № 72624.625.3075 и 72624.615.3076 е част от УПИ № XI, а не от ПИ с идент. №72624.615.9004 с НТП – второстепенна улица, като това също е грешка в КК.     

В с.з. по делото жалбоподателят А., редовно призован, явява се лично и с адв. Р. от АК – Варна, която поддържа жалбата и изразява становище за отмяна на оспорения адм. акт. Пледира за присъждането на разноски, представя писмени бележки с изразено становище за липсата на спор за материално право.

Ответникът по оспорването – началникът на СГКК – Търговище, редовно призован, не се явява и не се представлява. Изпратено е писмено становище за наличието на спор за материално право (стр. 59 от делото)..

Заинтересованата страна – Х.Т.М. ***, редовно призована, не се явява и не се представлява, не изразява становище по делото.

Заинтересованата страна – В.С.М. ***, редовно призован, не се явява и не се представлява, не изразява становище по делото.

Заинтересованата страна – Р.С.М. ***, редовно призован, не се явява и не се представлява, не изразява становище по делото.

Заинтересованата страна – община Добрич, редовно призована, не се явява и не се представлява, не изразява становище по делото.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна при следните съображения:

От фактическа страна съдът приема за установено, че жалбоподателят А. е собственик на ПИ с идент. № 72624.615.3077 по КК и КР на гр. Добрич, целия с площ от 325 кв.м., а по скица от СГКК – Добрич с площ от 488 кв.м., ведно с построените в имота сгради: къща със застроена площ от 86, 20 кв.м. и гараж със застроена площ от 28 кв.м. Според действащия ПУП на гр. Добрич за имота е отреден УПИ Х, пл. № 3077, кв. 537 по плана, ж.к. „Русия“ 1, целия с площ от 325 кв.м. според представения НА за покупко-продажба на НИ № 183, том. VI, рег. № 10644, дело № 1108 от 11.10.2018 г. на нотариус Ю. Димитров с рег. № 160 в НК – София, с район на действие района на РС – Добрич  (стр. 4 и 5 от делото)

На 27.07.2022 г. жалбоподателят А. *** извършването на следните услуги: 1) Издаване на удостоверение за приемане на проект за изменение на КК и КР за обект ПИ с идент. №72624.615.3077  гр. Добрич, ПИ с идент. № 72624.615.9004 гр. Добрич (стр. 19  и сл. от делото).

На 10.08.2022 г. СГКК е издала на жалбоподателя А. Удостоверение за приемане на проект за изменение на КК и КР № 25-241224 (стр. 30 от делото) за ПИ с идент. № 72624.615.3077, 72624.615.9004, сгради с идент. № 72624.615.3077.3, 72624.615.3077.4. В удостоверението е вписано, че проектът и документите към него отговарят на изискванията на чл. 75 от Наредба № РД-02-20-5/ 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на КК и КР и на чл. 14 и чл. 16 от Наредба № РД-02-20-4/ 11.10.2016 г. за предоставянето на услуги от КК и КР. Вписано е също, че проектът за изменение на КК и КР, внесен с вх. № 01-430098/ 27.07.2022 т. е приет. Приложена е и скица с обяснение към  удостоверението за приет проект (стр. 30Б от делото). От обяснението става ясно, че се нанасят нови обекти в КК и КР, а именно 1) проектен идент. № 72624.615.3078 с проектна площ от 323 кв.м. и ТПТ – урбанизирана с НТП – ниско застрояване (до 10 м.), съседи 72624.615.9004, 72624.615.3077 и 72624.615.3050; 2) сграда с проектен идент. 72624.615.3078.2 с проектна площ от 28 кв.м., с предназначение: гараж, брой етажи – 1; 3) сграда с проектен идентификатор 72624.615.3078.1, с проектна площ от 82 кв.м. с предназначение – жилищна сграда – еднофамилна, брой етажи – 1.

На 19.08.2022 г. на всички страни по делото е било изпратено уведомление на основание чл. 26, ал. 1 от АПК, че по повод на подаденото заявление на жалбоподателя А. до СГКК за изменение на КК и КР на гр. Попово на ПИ с идент. № 72624.615.3077 и 72624.615.9004 с адм. адрес: гр. Добрич, ул. „Струма“ № 11-11А (стр. 34 и 36Б до 37 от делото).

На 30.08.2022 г. община град Добрич е направила писмено възражение пред началника на СГКК – Добрич срещу започналата процедура за изменение на КК и КР на гр. Добрич, с мотив, че с прилагането на регулацията само на УПИ № Х, пл. № 3077, кв. 537 по плана ж.к. „Русия“ 1 би довело до неудобства за ПИ с идент. №№ 72624.615.3075 и 72624.615.3076, тъй като се прекратява достъпа до тях откъм ул. „Струма“, който попада в УПИ № Х, пл. № 3077. Тези ПИ, заедно с ПИ с идент. № 72624.615.3074 имат отреждане в съседния УПИ № XI – 3074, 3075, 3076, за които обаче регулацията не е приложена. За част от застрояването в ПИ с идент. № 72624.615.3077 – „Гараж с пристройка“, „Плътна ограда“ и „Прозирна ограда“ има съставен Констативен акт № 8/ 18.05.2021 г. на община град Добрич за незаконно строителство, като това застрояване е разположено непосредствено до границите на ПИ, които с настоящото изменение на КК ще бъдат променени. Издадена е заповед за премахване на строежа № 951/ 13.07.2021 г. , която е обжалвана пред АдмС – Добрич от А., като съдът е отхвърлил жалбата и към настоящия момент е налице висящо производство пред ВАС.

На 10.10.2022 г. началникът на СГКК – Добрич издал процесния адм. акт – Изричен отказ, обективиран в писмо изх. № 17-266, с което е постановил отказ за изменение на КК и КР на гр. Добрич по заявлението на жалбоподателя Х.А..

На 24.10.2022 жалбоподателят е подал жалбата си против процесния адм. акт пред АдмС – Добрич.

По делото е допусната съдебно-техническа експертиза с вещо лице геодезист. По първия поставен въпрос вещото лице е дало отговор, че за ПИ с идент. №72624.615.3075, 72624.615.3076, както и 72624.615.3074 по КККР на гр. Добрич със ЗРП от 1996 г. е предвидено УПИ № XI-3074, 3075, 3076, кв. 537 с площ от 1015 кв.м., измерена от цифровия модел на плана (скица от община Добрич и графика № 1).

По втория поставен въпрос съдебният експерт е дал заключение, че съгласно действащия ЗРП от 1996 г. за УПИ № XI-3074, 3075, 3076, кв. 537 се предвижда достъп от изток, югоизток чрез ул. „Струма“ между осови точки Р 251 и Р 265 и от север с предвидената улична регулация от осови точки Р 251, 252, 253 до 263. Видно от КККР и ЗРП от 1996 г. регулацията за процесните имоти не е приложена по смисъла на §22 от ДР на ЗУТ. Когато е налице подобна ситуация се обръщаме към ПР на §6 и § 8 от ЗУТ. За имоти с идент. № 72624.615.3075, 72624.615.3076, част от УПИ № XI-3074, 3075, 3076, кв. 537 по предвиждане от ЗРП от 1996 г. няма осигурен достъп освен тупик, видно от контура на КК, където е част от имот с идент. № 72624.615.9004. Този тупик съществува в кадастралната основа на ЗРП от 1996 г. и предходен план. Законът предвижда следните възможност и чрез ЗУТ (чл. 14, ал. 4 от ЗУТ- УПИ имат задължително лице (изход) към улица, към път или по изключение към алея в парк.) В конкретния случай е налице урегулиране на ПИ с идент. № 72624.615.3075, 72624.615.3076 и 72624.615.3074 по КККР (предходни 3074, 3075 и 3076 от 1996 г.) в УПИ № XI-3074, 3075, 3076, кв. 537 без да се отчете правото на всеки от изброените имоти да му бъде осигурен достъп  с изключение на 3074, който граничи с ул. „Струма“ (графика № 1).

По третия поставен въпрос вещото лице е дало отговор, че съгласно действащия ЗРП не е предвиден тупик, който да обслужва ПИ с идент. № 72624.615.3075, 72624.615.3076, част от УПИ № № XI-3074, 3075, 3076, кв. 537 на ж.к. „Русия“ 1, гр. Добрич (скица на община Добрич и графика № 1)

На последния поставен въпрос съдебният експерт е дал заключение, че с вода, природен газ и електричество ПИ с идент. № 72624.615.3077 се снабдява от страна на ул. „Струма“. Тротоарния кран се намира пред гаража (сграда с идент. № 72624.615.3077.4 по КККР). Кутия с измервателен уред за газ се намира също на посочената сграда откъм улицата. Отново на ул. „Струма“ пред сграда с идент. № 72624.615.3077.3 по КККР на гр. Добрич (снимка 1 Газ, снимка 2 тротоарен кран, снимка 3 електричество и извадка от община Добрич с нанесен подземен кадастър).      

Съдът кредитира заключението на вещото лице като компетентно изготвено и непротиворечащо на събраните писмени доказателства по делото, поради което го приобщава към последните.

При така установените факти съдът направи следните правни изводи:

Съдът приема обжалвания адм. акт – изричен отказ за изменение на КККР на гр. Добрич относно ПИ с идент. № 72624.615.3077 и 72624.615.9004, находящи се в гр. Добрич,ул. „Струма“№ 11-11А, според приложен проект за изменение към заявление вх. № 01-4300/ 27.07.2022 г. на жалбоподателя А. за издаден от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, определени в чл. 54 от ЗКИР.

Съдът приема подадената жалба за основателна.

Според легалната дефиниция на т.16 от ДР на НАРЕДБА № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри "Спор за материално право" по смисъла на чл. 70 и 71 е налице, когато в проекта за изменение на кадастралната карта местоположението и границите на имотите не съответстват на правата на собственост на всички заинтересовани лица съгласно представените и събрани писмени доказателства в административното производство. Съгласно легалното определение, дадено в  § 1, т. 16 от ДР на ЗКИР "непълноти или грешки" са несъответствия в данните за недвижимите имоти в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти спрямо действителното им състояние към момента на одобряване на кадастралната карта и кадастралните регистри. Съгласно чл. 54, ал. 1 от ЗКИР непълнотата или грешката се допълва или поправя от СГКК въз основа на писмени доказателства и проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти. Безспорно е, че след измененията в ЗКИР в ДВ, бр. 49 от 13.06.2014 г. за административния орган отпадна задължението да съставя констативен акт за установяване на непълноти или грешки в КК, а след измененията в ЗКИР в ДВ, бр. 57 от 22.07.2016 г. отпадна и задължението му за отразяване на непълнотите и грешките в комбинирана скица. Той обаче е длъжен, в изпълнение на разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от АПК, да уведоми известните му заинтересовани лица за започналото пред него производство. В случая съдът приема, че това задължение е изпълнено и на заинтересованите страни е дадена възможност да се запознаят с искането и да изразят становище по него, с което е изпълнена и разпоредбата на чл. 35 от АПК, и именно във връзка с уведомяване на заинтересовано лице е установено, че исканата промяна не е свързана със спор за материално право. Целта на предвидената в ЗКИР процедура е да установи реално съществуващото състояние по отношение на имотите и обстоятелството, че по отношение на него е налице съгласие на всички засегнати лица. Липсата на такова съгласие може да бъде преодоляна само от влязло в сила съдебно решение за установяване на правата им, но не и чрез други способи. В административното производство е недопустимо да се решават спорове за материално право между страните, с оглед на което в чл. 54, ал. 2 от ЗКИР изрично е посочено, че когато непълнотата или грешката е свързана със спор за материално право, тя се отстранява след решаване на спора между фигуриращия в КР собственик на засегнатия от изменението кадастрален обект и заявителя на изменението.

С оглед доказателствата по делото съдът намира, че в случая процедурата по сезиране на компетентния орган, с искане за изменение на КККР на гр. Добрич относно описаните недвижими имоти е спазена. Процесното писмо с обективиран отказ е индивидуален административен акт – чл. 21, ал. 1 от АПК, издаден от компетентния орган съгласно разпоредбите на чл. 51, ал. 2 и чл. 54, ал. 4 от ЗКИР и в предвидената писмена форма. Същият е съобразен с процесуалния закон и в хода на издаването не са допуснати съществени процесуални нарушения.

Издаденият адм. акт обаче противоречи на материалния закон.

С оглед на събраните доказателства съдът намира, че действително е налице неприложена регулация по смисъла на § 22 от ДР на ЗУТ. Според посочената разпоредба „Подробният устройствен план се счита за приложен:1. (изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) по отношение на регулацията: а) с влизането в сила на административния акт за одобряване на подробен устройствен план по чл. 16; б) със сключването на окончателни договори за прехвърляне право на собственост, когато такива се предвиждат; в) с изплащането на обезщетенията по отчуждителните производства; 2. по отношение на застрояването - с полагането на фундаментите на строежите по издадени строителни книжа.

Поради това следва да се приложи §6 и § 8 от ПР на ЗУТ . Според първата норма „Действащите към деня на влизане в сила на този закон териториално устройствени планове, общи и подробни градоустройствени планове запазват действието си. Посочените планове се изменят при условията и по реда на този закон. Действащите към деня на влизане в сила на този закон дворищно регулационни планове могат да бъдат приложени по досегашния ред в 6-месечен срок от деня на влизането в сила на закона. Общинската администрация осигурява извършването на необходимите оценки в едномесечен срок от постъпване на искането.Проекти за териториално устройствени планове, общи и подробни градоустройствени планове и кадастралните планове към тях, които са внесени за обявяване до 31 май 2001 г., се съобщават, съгласуват, одобряват, обжалват и влизат в сила по досегашния ред. В тези случаи актовете за одобряване се издават до 31 декември 2001 г. След влизане в сила на дворищно регулационните планове по ал. 3 те могат да бъдат приложени по досегашния ред в 6-месечен срок от деня на влизането им в сила. Общинската администрация осигурява извършването на необходимите оценки в едномесечен срок от постъпване на искането. След изтичане на сроковете по ал. 2 и 4 не могат да се извършват сделки за разпореждане с дворищно регулационен парцел, за който не са изплатени дължимите обезщетения за уреждане на сметки по регулация, когато такива обезщетения се предвиждат. Наличните кадастрални планове, плановете за земеразделяне и другите планове, свързани с възстановяване правото на собственост върху земеделски земи и поземлени имоти в горски територии, се ползват за изработване на устройствени планове до изработването и влизането в сила на кадастрална карта за съответната територия. Плановете по ал. 7, които не са в цифров вид, преди изработване на устройствения план се преработват в цифров вид във формат, определен по реда на Закона за кадастъра и имотния регистър.

Съгласно разпоредбата на §8 от ДР на ЗУТ „След изтичане на сроковете по § 6, ал. 2 и 4 отчуждителното действие на влезлите в сила, но неприложени дворищно регулационни планове за изравняване на частите в образувани съсобствени дворищно регулационни парцели и за заемане на придадени поземлени имоти или части от поземлени имоти се прекратява. Собствениците на поземлени имоти по ал. 1 могат да: 1. приложат влезлите в сила неприложени дворищно регулационни планове с договор за прехвърляне на собственост в нотариална форма; 2. поискат изменение на дворищно регулационните планове при условията и по реда на този закон; 3. поискат вътрешните регулационни линии на техните имоти да бъдат поставени в съответствие със съществуващите граници на поземлените имоти. Договорите с държавата или с общината по ал. 2, т. 1 се сключват във формата, при условията и по реда на чл. 15, ал. 4 и 5 и чл. 17, ал. 4 и 5.  Изменението на дворищно регулационния план по ал. 2, т. 3 се одобрява със заповед на кмета на общината. Кметът на общината издава заповед за отказ по исканото изменение на плана, когато не са изтекли сроковете по § 6, ал. 2 или 4, налице са хипотезите на ал. 6 или 7 или ако изменението предвижда образуване на урегулирани поземлени имоти без изход по чл. 14, ал. 4. Заповедите по изречение първо и второ се обявяват само на собствениците на непосредствено засегнатите имоти, а жалбите срещу тях не спират изпълнението им. Строителство в урегулирани поземлени имоти по ал. 1 не се разрешава до реализиране на една от възможностите по ал. 2. Строителство в урегулирани поземлени имоти по ал. 1 не се разрешава и когато в резултат на изменение на дворищно регулационния план по ал. 2, т. 3 планът за застрояване за съответните урегулирани поземлени имоти е влязъл в противоречие с действащите устройствени правила и норми. Започнатите производства по прилагане на дворищно регулационни планове се довършват по досегашния ред. За започнато производство се смята денят на подаване на искането за оценка в общинската администрация в срока по § 6, ал. 2 и 4.

Съдът приема, че не е налице спор за материално право, тъй като не е налице неблагоприятно засягане на материалното право на собственост на страна по делото. Отделно от това в проекта за изменение на кадастралната карта местоположението и границите на имотите съответстват на правата на собственост на всички заинтересовани лица съгласно представените и събрани писмени доказателства в административното производство предвид нормата на § 16 от ДР на НАРЕДБА № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.

Поради тези съображения подадената жалба се явяват основателна и следва процесния адм. акт да бъде отменен, като преписката бъде върната обратно на адм. орган – началника на СГКК – Добрич за ново произнасяне.

Предвид на изхода от оспорването и претенцията на жалбоподателя съдът приема, че на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на същия следва да бъда присъдени направените по делото разноски в размер на 1660 лв. съставляващи адв. възнаграждение в размер на 1250 лв., депозит за ВЛ от 400 лв. и внесена ДТ от 10 лв.

     Воден от горното и на основание чл. 172 във вр. с чл. 172а от АПК, във вр. с чл. 143 от  АПК, съдът

 

      Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Изричен отказ за изменение на КК на гр. Добрич, обективиран в Писмо изх. № 17-266/ 10.10.2022 г. на началника на СГКК – Добрич относно ПИ с идент. № 72624.615.3077 и 72624.615.9004, находящи се в гр. Добрич,ул. „Струма“№ 11-11А, според приложен проект за изменение към заявление вх. № 01-4300/ 27.07.2022 г. на Х.К.А. ЕГН ********** ***.

ВРЪЩА преписката на началника на СГКК – Добрич за ново произнасяне в 14-дневен срок от влизане на решението в сила.

ОСЪЖДА СГКК – Добрич да заплати на Х.К.А. ЕГН ********** *** направените по делото разноски в размер на 1660 лв. съставляващи адв. възнаграждение в размер на 1250 лв., депозит за ВЛ от 400 лв. и внесена ДТ от 10 лв.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред Върховен административен съд на Република България.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: