Решение по дело №669/2021 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 10
Дата: 14 февруари 2022 г. (в сила от 9 март 2022 г.)
Съдия: Сийка Златанова
Дело: 20215440200669
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 10
гр. С., 14.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – С. в публично заседание на десети февруари през две
хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Сийка Златанова
при участието на секретаря Сирма Купенова
като разгледа докладваното от Сийка Златанова Административно
наказателно дело № 20215440200669 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН, вр. чл. 189, ал. 14 от ЗДвП.
Постъпила е жалба от „Р.“ АД срещу Наказателно постановление №
***/01.12.2021 г., издадено от и.д. директор на РД „АА“ - П., с което на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв. на
основание чл. 104, ал. 1 ЗАвтПр.
От Съда се иска да отмени наказателното постановление като
неправилно и незаконосъобразно издадено в нарушение на материални и
процесуалните разпоредби. Твърди се, че обжалвантоо НП е
незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на процесуалния и
материалния закон, липсва извършено нарушение, посочен е грешен
материален закон, а и времето на проверката съвпада с обявеното извънредно
положение в страната. Претендира за деловодните разноски.
В съдебно заседание за жалбоподателя се явява адв. К., който
поддържа жалбата и моли обжалваното НП да бъде отменено по
съображенията, изложени в пледоарията.
Въззиваемият – редовно призован не изпраща представител в съдебно
заседание. В писмено становище счита жалбата за неоснователна, а
1
издаденото наказателно постановление за законосъобразно. Прави
възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.
Въз основа на представените по делото писмени доказателства и на
събраните такива гласни съдът установи от фактическа и правна страна
следното:
Няма спор по делото, че „Р.“ АД е придобило качеството на
превозвач с лиценз № 0561/19.08.2017 г. за международен превоз на пътници
по шосе.
В периода 07.11.2021 – 12.11.2021 г. е извършена комплексна
проверка на транспортната дейност на превозвача „Р.“ АД. В хода на
проверката е установено, че на 15.03.2021 г. превозвачът не е организирал
работата на водача на автобус *** с рег. № *** – М. А., изпълняващ превоз на
пътници по основна градска линия № 1 от общинската транспортна схема по
начин, по който да спазва изискването след 4 часа управление на автомобила
за времето от 04:50 ч. до 12:45 ч. да има прекъсване от 30 мин. или две
прекъсвания по 15 мин, установено от попълнения пътен лист.
За констатираното нарушение свид. М. съставил АУАН №
297002/12.11.2021 г. в присъствието на свид. С. срещу „Р.“ АД,
представлявано от Д. К. П. за нарушенията, квалифицирани по чл. 30, т. 1 от
Наредба № 2 на МТС ДВ бр. 32/2002 г., във вр. с чл. 5, ал. 1 Наредба Н-3 на
МТ, ДВ бр. 31/2009 г.. Актът е съставен в присъствието на законния
представител на дружеството и е подписан и връчен без възражения.
Видно от пътен лист № 22724/15.03.2021 г., издадено от Н. за водач
М. А., на същата дата А. е изпълнявал с процесния автобус линия У. - К. С., с
тръгване от Гаража – С. за У.. Като начален час на тръгване от Гаража – С. е
посочен 4,50 и пристигане в С. 5,00 ч. и пробег 6 км; следват С. – У. с час на
тръгване 5,00 и пристигане 5,30 ч. и пробег 9,600 км; У. – К. с час на тръгване
5,30 и пристигане 6,05 ч.; К. - У. с час на тръгване 6,05 и пристигане 6,45 ч.;
У. – К. с час на тръгване 6,45 и пристигане 7,25 ч.; У. – К. с час на тръгване
6,45 и пристигане 7,25 ч.; К. - У. с час на тръгване 7,25 и пристигане 7,57 ч.;
У. – К. с час на тръгване 7,57 и пристигане 8,37 ч.; К. - У. с час на тръгване
8,37 и пристигане 9,09 ч.; У. – К. с час на тръгване 9,09 и пристигане 9,49 ч.;
К. - У. с час на тръгване 9,49 и пристигане 10,21 ч.; У. – К. с час на тръгване
10,21 и пристигане 11,01 ч.; К. - У. с час на тръгване 11,01 и пристигане 11,33
2
ч.; У. – К. с час на тръгване 11,33 и пристигане 12,13 ч.; К. - У. с час на
тръгване 12,13 и пристигане 12,45 ч.. Пробегът на разстоянието У. – К. – У. е
21,300 км..
Въз основа на АУАН е издадено обжалваното НП № ***/01.12.2021 г.
за описаното нарушение на чл. 30, т. 1 от Наредба № 2/15.03.2002 г. на МТС,
вр. чл. 5 от Наредба Н-3/07.04.2009 г. на МТ, на основание чл. 104, ал. 1
ЗАвтПр на жалбоподателя е наложена санкция в размер на 1 000 лв.. НП е
връчено на жалбоподателя срещу разписка на 21.12.2021 г.
По делото е приложена заповед № РД–08-30 от 24.01.2020 г. на
МТИТС, с т. 6 на която на директорите на Регионална дирекция
„Автомобилна администрация“ е възложена материалната компетентност за
издаване на наказателни постановления по ЗАвтПр, ЗДвП и подзаконовите им
нормативни актове.
От показанията на разпитаните свидетели М. и С. се потвърждава
описаната в АУАН и в обжалваното НП фактическа обстановка. Съдът
кредитира показанията на свидетелите като обективни и безпротиворечиви и
напълно кореспондиращи с обсъдените писмени доказателства.
Жалбата е процесуално допустима и разгледана по същество е
основателна.
Съгласно санкционната разпоредба на чл. 104, ал. 1 ЗАвтПр
Превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и
почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и
товари, включително при превози за собствена сметка, се наказва с
имуществена санкция 1 000 лв.
С разпоредбата на чл. 78, ал. 3 ЗАвтПр е въведено задължение за
водачите при извършване на превози с превозните средства по ал. 2 да спазват
изискванията за времето за управление, прекъсване и почивка по чл. 5 - 9 от
Регламент 561/2006. Според ал. 4 изискванията за времето за управление,
прекъсване и почивка при извършване на превози с превозни средства по чл.
3, буква "а" от Регламент 561/2006 се определят от министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията с наредбата по чл. 89, ал. 1.
С Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване
на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници
3
с автобуси (Загл. изм. - ДВ, бр. 44 от 2011 г.), издадена от министъра на
транспорта и съобщенията, обн., ДВ, бр. 32 от 29.03.2002 г., в сила от
29.03.2002 г., изм. и доп., бр. 32 от 8.04.2003 г., изм., бр. 45 от 2.06.2006 г., в
сила от 1.06.2006 г., изм. и доп., бр. 44 от 10.06.2011 г. се определят условията
и реда за утвърждаване на транспортните схеми и за осъществяване на
обществените превози на пътници с автобуси, извършвани от регистрирани
търговци, притежаващи лиценз за извършване на превоз на пътници на
територията на Република България или лиценз на Общността, както и други
документи, които се изискват от закона и тази наредба, по утвърдени
транспортни схеми на територията на Република.
С чл. 30, т. 1 от Наредбата е въведено задължение за извършващото
превоза на пътници лице да организира труда на водачите, като спазва
нормативно установената максимална продължителност на работния ден
(смяна), междудневната и междуседмичната почивка и прекъсванията в
периодите на управление съгласно Закона за автомобилните превози.
С Наредба № Н-3 от 7.04.2009 г. за необходимите мерки за
изпълнението и прилагането на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския
парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в
автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета
относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при
автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на
Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби
от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за
необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕО) №
561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за
хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани
с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и
(ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на
Съвета
(Загл. изм. – ДВ, бр. 15 от 2016 г.), издадена от министъра на транспорта,
обн., ДВ, бр. 31 от 24.04.2009 г., изм. и доп., бр. 33 от 26.04.2011 г., изм., бр.
15 от 23.02.2016 г., доп., бр. 74 от 20.09.2019 г., се определят: изискванията за
времето на управление, прекъсванията и почивките на водачите при
извършване на превози с превозни средства, посочени в чл. 3, буква "а" от
Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15
4
март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното
законодателство, свързани с автомобилния транспорт; изискванията към
съдържанието, графикът за работата на водачите и другите документи,
удостоверяващи дейността на водачите; условията и редът за издаване на
карти за дигитални тахографи; сроковете за извличането и съхраняването на
данните от паметта на дигиталните тахографи и от картите на водачите.
В чл. 5, ал. 1 от тази наредба е прието правило, че след период на
управление 4 последователни часа водачът е длъжен да спази прекъсване от
най-малко 30 min. В ал. 2 е предвидено, че прекъсването по ал. 1 може да бъде
заменено с прекъсвания от най-малко 15 min всяко, вместени в периода на
управление на превозното средство.
Член 3, б. „а“ от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския
парламент и на Съвета от 15 март 2006 година за хармонизиране на някои
разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния
транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на
Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета изрично
изключва от приложното му поле автомобилен превоз с превозни средства,
използвани по редовни линии, когато маршрутът на въпросната линия не
надвишава 50 километра.
Безспорно се установи от събраните по делото доказателства, че в
процесния случай превозвачът „Р.“ АД извършва обществен превоз на
пътници с автобуси по утвърдени транспортните схеми. В случая е
извършвана транспортна схема с маршрут, който не надвишава 50 км. Видно
от пътния лист, послужил за съставянето на процесния АУАН и за
установяване на вмененото на жалбоподателя нарушение, маршрутът на
основната градска линия № 1 от общинската транспортна схема, изпълняван
от посочения автобус с рег. № *** е с дължина 21,300 км, а не е с дължина
повече от 50 км..
При това положение е основателно възражението на жалбоподателя,
че вмененото му нарушение е несъставомерно, тъй като за извършван
транспорт на превози с маршрути по-малко от 50 км. въобще няма изискване
за прекъсване на работата при продължителност повече от 4 часа. Налице е
неправилно приложение на материалния закон от административно
наказващия орган, обуславящо отмяната на обжалваното НП като
5
незаконосъобразно
В случая дължината на маршрута е от съществено значение за
съставомерността на посоченото нарушение. След като дължината на
маршрута на извършвания превоз въобще не е посочена нито в АУАН, нито в
НП, е налице и нарушение на изискването за пълно описание на елементите
от фактическия състав на нарушението изисквания, с което съществено са
нарушени чл. 42, ал. 1, т. 4 и 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, което нарушение
прави обжалваното НП незаконосъобразно.
Ще следва наказателното постановление да бъде отменено като
незаконосъобразно на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН.
Относно разноските:
Жалбоподателят е направил разноски за адвокат в размер на 300 лв.,
платени в брой при сключването на ДПЗС /л. 5/. С оглед изхода от спора ще
следва да бъде осъден въззиваемият да плати на жалбоподателя на основание
чл. 63д, ал. 1 ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 3 АПК направените деловодни разноски.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. чл. 63, ал. 3 ЗАНН, във
връзка с чл. 92, ал. 3 ЗАвт.Пр и чл. 63д, ал. 1 ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 3 АПК,
С. районен съд

РЕШИ:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление №
***/01.12.2021 г., издадено от и.д. д. на Регионална дирекция Автомобилна
администрация – П., с което на „Р.“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление гр. С., ул. ***, представлявано от Д. К. П., на основание 104, ал. 1
от Закона за автомобилните превози е наложена имуществена санкция в
размер на 1 000 лв. за нарушение на чл. 30, т. 1 от Наредба № 2/15.03.2002 г.
на МТС, вр. чл. 5 от Наредба Н-3/07.04.2009 г. на МТ.
ОСЪЖДА Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – П.,
представлявана от и.д. Г. Д. П. да заплати на „Р.“ АД, ЕИК ***, със седалище
и адрес на управление гр. С., ул. ***, представлявано от Д. К. П. на основание
чл. 63д, ал. 1 ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 3 АПК направените деловодни разноски
за адвокат в размер на 300 лв..
6
Решението подлежи на касационно обжалване на основанията,
предвидени в НПК, в 14-дневен срок от съобщаването му пред
Административен съд - С..
Решението да се съобщи на страните, като на жалбоподателя чрез адв.
К..
Съдия при Районен съд – С.: _______________________
7