Решение по дело №278/2019 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 46
Дата: 1 април 2020 г. (в сила от 5 август 2020 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20195340200278
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

46

 

град Първомай, 01.04.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на шестнадесети януари две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 278 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 201 / 13.11.2019 година на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив, с което на „***” ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от С.Р.И., ЕГН **********, управител, на основание чл. 42, ал. 2 от Закона за храните е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева за нарушение по чл. 12, ал. 1 от същия закон.

Жалбоподателят „***” ЕООД, ***, чрез процесуалния си представител адвокат Н.Ш.Б. от Адвокатска колегия - *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в Жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив, чрез главен юрисконсулт Ц.П.Б. моли Съдът да потвърди процесното Наказателно постановление като правилно и законосъобразно.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неснователна.

 

От фактическа страна:

 

Във връзка с изпълнение от Отдел „Икономическа полиция“ при Областна дирекция на МВР - Пловдив на оперативна задача по противодействие на престъпността в сферата на търговията на територията на областта е уведомен Директорът на Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив и той издава Заповед № 363 / 01.10.2019 година, по силата на която на 02.10.2019 година д-р С.Н.И. (актосъставител) и инж. М.Д.Т. – главни инспектори в отдел „Контрол на храните”, са изпратени в община Първомай.

Полицаи от РУ на МВР - Първомай определят търговските обекти с обществено предназначение за целите на проверката, в която участват и представители от Националната агенция за приходите, като задачата на главните инспекторки е свързана с безопасността на храните съгласно законодателството.

През деня на инкриминираната дата контролиращите посещават магазин в село *** в квартал ***, стопанисван от „***” ЕООД, и И. и Т. виждат, че обектът е с технологично оборудване за продажба на хранителни стоки – хоризонтална витрина за месни и млечни продукти с изложени етикетирани с цена наличности, хоризонтален фризер за съхранение на пилета и пилешки продукти със стока, вертикален охладител за кисело мляко с фабрично опаковани продукти и посочена цена, охладител за безалкохолни напитки с оригинални фабрични опаковки в него. В магазина е ситуирана още кафе машина до работната мивка, а преди да влязат в помещението органите по инспектиране забелязват, че на една от наредените пред входа маси със столове лице консумира кафе.

В магазина И. и Т. комуникират с намиращата се там С.И., която собственоръчно пише декларация, че от месец януари 2018 година дружеството й упражнява търговска дейност чрез продажба на хранителни стоки и напитки. Поискано й е удостоверение за регистрация по чл. 12 от Закона за храните, но управителката не може да представи, след което заявява, че е мислела да подава такова заявление, но не го е сторила. Информацията е проверена в деловодството на Областната дирекция по безопасност храните в град Пловдив, откъдето е отговорено, че за такова дружество на този адрес изобщо няма открита процедура по регистрация.

На база констатациите от проверката на място в присъствието на С.И. инж. М. Т. съставя и й връчва Констативен протокол № 0052883 / 02.10.2019 година, с който лицето е поканено да се яви в офиса на Дирекцията в град Асеновград, област Пловдив, където на „***” ЕООД от д-р С.И. е съставен и връчен на управителя на дружеството жалбоподател Акт за установяване на административно нарушение № 0001204 / 07.10.2019 година.

На 18.12.2019 година С.И. подава заявление за регистрация на стопанисвания от търговеца обект в село *** и след проверка за съответствие със законовите изисквания по Заповед от 19.12.2019 година на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив на „***” ЕООД е издадено Удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни № 22808 / 07.01.2020 година.

Въз основа на Акт № 0001204 / 07.10.2019 година е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетел, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния процесуален ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

Правилно ат административнонаказващия орган се сочи нарушение по чл. 12, ал. 1 от Закона за храните, съгласно чийто текст: Производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона, които отговарят на хигиенните и / или на ветеринарно-санитарните изисквания, определени с нормативен акт (т. 1); имат разработена технологична документация за групите храни, които ще се произвеждат в обекта или прилагат национални стандарти или стандарти, разработени от браншови организации и одобрени от компетентен орган (т. 2); имат въведени: добри практики за производство и търговия с храни и система за анализ на опасностите и критични контролни точки или процедури в съответствие с нейните принципи, когато цялостното внедряване на системата е неприложимо (т. 3, буква А); система за управление на безопасността на храните (т. 3, буква А).

Точно е посочена и административнонаказателната разпоредба, следваща се за нарушението – по чл. 42, ал. 2 от Закона за храните, който предвижда налагане имуществена санкция в размер от 2000 лв. до 4500 лв. на юридическо лице или едноличен търговец, който произвежда или търгува храни в обект, нерегистриран по този закон, ако не подлежи на по-тежко наказание, а е безспорно от доказателствата по делото, че към инкриминираната дата „***” ЕООД търгува с хранителни стоки в стопанисван от него нерегламентиран по законовия ред магазин.

Съгласно чл. 83, ал. 1 от ЗАНН наказанието е наложено на юридическо лице за неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на дейността си; по чл. 27, ал. 1 от ЗАНН е в границите на посоченото в закона и е съобразено с текста на ал. 2 от нормата, тъй като е в минимума на предвиденото при отчитане, че няма данни жалбоподателят друг път да е санкциониран за нарушение на Закона за храните.

С оглед на горното и като се отчита, че нарушаването на задължителния режим за регистрация по Закона за храните е деяние с висока степен на обществена опасност, защото се създава пречка на органите по контрол да следят за спазването на всички изисквания, свързани с безопасността на предлаганите в съответните обекти храни, особено за хигиенните, пряко засягащи здравето и дори живота и на гражданите, а в случая е установено, че „***” ЕООД в нерегистрирано по надлежния ред помещение продава хранителни стоки повече от година и половина преди датата на проверката, липсва каквото и да е основание за приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Нарушението, описано в Акта и в Наказателно постановление, е конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган съгласно разпоредбите на чл. 49 от Закона за храните и са несъстоятелни възраженията за допуснати процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № 201 / 13.11.2019 година на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив, с което на „***” ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: *** представлявано от С.Р.И., ЕГН **********, управител, на основание чл. 42, ал. 2 от Закона за храните е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева за нарушение по чл. 12, ал. 1 от Закона за храните.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

Районен съдия:            (п)               

СЗ / МИ