Р Е
Ш Е Н
И Е № 260600
гр.
Пловдив,23.11.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски районен съд, VІII н.с., в
публично съдебно заседание на седми
октомври две хиляди и двадесета
год. в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ВАСИЛ ТАСЕВ
при
секретаря Ваня Койчева, като разгледа АНД № 4932/2020г. по описа на ПРС, VІІІ наказателен
състав, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл.
от ЗАНН.
Постъпила е
жалба от Ф.Ф.А. с ЕГН ********** против
електронен фиш /ЕФ/ серия К № 3063255 на ОД на МВР – Пловдив, с който му е
наложено административно наказание - ГЛОБА в размер на 400 лева за нарушение на
чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 189,
ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП.
Жалбоподателят, по съображения,
изложени в жалбата и чрез процесуалния си представител – адв. П., моли съда да отмени процесния
електронен фиш. Претендират се разноските по делото.
Въззиваемата
страна, в
съдебно заседание се представлява от ст. юрк. Б., която излага доводи за потвърждаване на електронния фиш. Претендират
се и разноските по делото.
Съдът, след като прецени
доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, както и доводите на
страните, намира за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима,
като е подадена от активно легитимирано лице с изявен правен интерес и в законово установения в чл.189, ал.8 от ЗДвП преклузивен срок.
Разгледана по същество, същата
е неоснователна.
На жалбоподателя Ф.Ф.А. с ЕГН **********,
е бил издаден Електронен фиш за налагане на административно наказание глоба
серия К № 3063255 за нарушение, извършено на 03.10.2019
г. в 12:04ч. в гр. Пловдив бул.
„Цариградско шосе” до № 51, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство № TFR1-M № 546, за превишаване на разрешената скорост с 31 км/ч при
управление на МПС – лек автомобил „БМВ Х 5 3.0 ДИ“ с рег. № ******. Моторното превозно средство,
собственост на жалбоподателя, се движело с 81 км/ч, при разрешена скорост за
населено място от 50 км/ч. Скоростта от 81 км/ч била отчетена от
автоматизираното техническо средство, като бил приспаднат толеранс на скоростта
от минус 3 км/ч.
Нарушението било заснето с автоматизирано техническо средство -
мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движние
тип ТFR1-M. Същата е преминала пoследваща проверка, за което по делото има
приложен от Главна дирекция „Национална полиция“, сектор „Управление на
собствеността“ Протокол № 4-32-19 от проверката на мобилната система
видеоконтрол. Било е издадено и Удостоверение за одобрен тип средство за
измерване № 10.02.4835, със срок на валидност до 24.02.2020г.
На
жалбоподателя Ф.Ф.А., чиято
собственост е заснетото в нарушение процесното МПС, е наложено административно
наказание „ГЛОБА“ в размер на 400
лева на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, за нарушение на
чл.21, ал.1 от ЗДвП.
Описаната
фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от
събраните по делото и приложени по
преписката писмени доказателства, които съдът кредитира.
При
така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна
страна:
По
делото са налице категорични и безспорни доказателства за извършено от
жалбоподателя Ф.Ф.А. административно
нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, тъй като същият се е движил със скорост от 81
км/ч при разрешена в населеното място скорост от 50 км/ч.
При
извършената служебна проверка съдът констатира, че обжалваният електронен фиш
съдържа реквизитите по чл.189 ал.4 от ЗДвП – посочени са данни за
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване
на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственикът, на когото е
регистрирано превозното средство, нарушителят /ангажиран на основание чл.188, ал.1
от ЗДвП/, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата,
срокът, сметката и начин за доброволното й заплащане. За по–голяма прецизност е
необходимо да се отбележи, че сред посочените реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП
няма изискване фишът да е датиран, да съдържа имена, длъжност и подпис на
издателя, нито се изисква посочване пред кого и в какъв срок може да се
обжалва. С изпълване на съдържанието на
електронния фиш, съгласно предвидените изисквания за неговата форма, същият
вече е административен акт, годен да породи съответните правни последици.
Електронният фиш правилно е издаден по отношение на жалбоподателя като
собственик на процесното МПС, доколкото от данните по делото не се установява
последният да се е възползвал от възможността по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП.
След
измененията на ЗДвП
/обн. ДВ бр.19 от 13.03.2015г./ и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./,
издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за
допуснати нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП
е допустимо и когато нарушенията бъдат
установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система. Следователно
установяването на нарушението с мобилно система за видеоконтрол е възможно и
установяването на нарушение на ЗДвП с такова устройство не представлява нарушение.
Съгласно
разпоредбата на чл.165, ал.3 от ЗДвП, условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, каквато в
случая се явява Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата. Съдебният състав счита, че са спазени
изискванията на посочената Наредба.
Нарушението е било заснето с
автоматизирано техническо средство – мобилна система за видеоконтрол на
нарушенията на правилата за движение TFR1-M № 546, в клип № 6799, в който
скоростта била отразена като 84 км/ч и бил отчетен толеранс на измерената
скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, за което е прието, че последният се
е движел с 81 км/ч. По делото е наличен и снимков материал, на който е заснето
нарушението. За техническото средство е било издадено и Удостоверение за
одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, със срок на валидност до
24.02.2020г. /валидно към датата на нарушението/.
Спазени са изискванията на чл.10, ал.1
от Наредбата, като в случая за използваното мобилно АТСС за контрол е бил
попълнен протокол. В същия отразените данни съответстват на процесното време и
място, на номера на статичното изображение, режим на измерване и задействие,
посока на движение на контр.МПС, данни за служебния автомобил и подпис на
контролния орган. Протоколът представлява официален свидетелстващ документ,
който удостоверява мястото, времето и начина на извършване на видеоконтрола и
спазването на нормативните и техническите изисквания за неговата
законосъобразност. Сочените в тази посока възражения за поправки на протокола,
съдът намира за неоснователни, доколкото същите по никакъв начин не се
отразяват върху правото на защита на жалбоподателя и не създават съмнение,
относно законосъобразността му като официален документ.
На следващо място, видно от приложения
по административната преписка Протокол № 4-32-19/ 08.03.2019г. от проверката на
мобилната система за видеоконтрол TFR-1M се установява, че процесното АТСС е
преминало последваща проверка Главна дирекция „Национална полиция“, сектор
„Управление на собствеността“ – полицейска техника, Лаборатория за проверка на
анализатори за алкохол в дъха и радар скоростомери, опрамощена със Заповед №
2050-4/11.02.2019г. от ДАМТН, валидна до 11.02.2024г. /съотносима към датата на
нарушението/. Ето защо направеното в тази посока възражение на жалбоподателя,
също не се споделя от съда, поради неговата неоснователност.
За по-голяма прецизност, следва да се
отбележи,че обозначаването на местата за контрол с пътен знак Е24 е отпаднало
като законово изискване към датата на нарушението.
Правилно извършеното от жалбоподателя
административно нарушение за неспазване на правилата за движение по пътищата е
било подведено под правната норма на чл.21, ал.1 от ЗДвП, предвиждаща, че при
избиране скоростта на движение на водача на пътното превозно средство от
категория В е забранено да превишава 50 км/ч в населено място.
При основателното ангажиране отговорността
на жалбоподателя, правилно му е наложено наказание по реда на чл.182, ал.1, т.4
от ЗДвП, който предвижда административно наказание „глоба“ в размер от 400 лева
за водач, превишил разрешената скорост
от 31 до 40 км/ч в населено място. В конкретния случай разрешената
максимална скорост за движение в населено място е 50 км/ч. Същата е превишена с
31 км/ч. Налице е абсолютно определена санкция, която не подлежи на редуциране
от страна на съда.
Установеното нарушение разкрива типичната, а не по-ниска степен на
обществена опасност на деяния от този вид, поради което приложение не може да
намери разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.
При извършената служебна
проверка съдът не
констатира допуснати в
хода на административнонаказателното производство
съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяна на атакувания електронен фиш.
Предвид горните съображения и неоснователността на наведените от страна
на жалбоподателя възражения, съдът намира,че обжалваният електронен фиш, като
правилен и законосъобразен, следва да бъде потвърден.
При
този изход на спора и съобразно с чл.63, ал.3 и ал.5 от ЗАНН, основателно е
искането на въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
С оглед на това, че конкретният размер на възнаграждението за юрисконсулт
законът предоставя да се определи от съда, то съобразно с разпоредбата на чл.37
от Закона за правната помощ, която предвижда съобразяване на възнаграждението с
вида и количеството на извършената дейност, както и на основание чл.27е от
Наредбата за заплащането на правната помощ, съдът намира, че следва да определи
възнаграждение за ползваната юрисконсултска защита в минималния размер от 80
лева, предвид фактическата и правна сложност на делото. Поради това следва да
се присъди възнаграждение в минимума от 80 лева, представляващо юрисконсултско
възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА електронен
фиш серия К № 3063255 на ОД на МВР – Пловдив за налагане на глоба за нарушение,
установено с мобилна система за видеоконтрол TFR1-M, с който на Ф.Ф.А. с ЕГН **********, е наложено административно
наказание - ГЛОБА в размер на 400 /четиристотин /лева
за нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ и на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Ф.Ф.А. с ЕГН **********,***, сумата от 80 /осемдесет/ лева, направени по
делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административния съд на
гр.Пловдив по реда на глава ХІІ от АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
Вярно с оригинала.
С.Д.