О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1914
гр.Плевен, 02.10.2019 год.
Административен
съд - гр.Плевен, втори състав, в закрито съдебно заседание на втори октомври
две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Николай Господинов
като разгледа докладваното от съдията
административно дело № 1076 по описа на
Административен съд – Плевен за 2019 год. и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
по делото е образувано по жалба от Д.Р.Б. ***, против Решение №
508/26.08.2019г. на Министерски сьвет за отчуждаване на имоти и части от имоти
- частна собственост, за държавна нужда за изграждане на АМ „Хемус",
участък 122+260 до км 139+340, включително пътен възел „Плевен" на
територията на областите Ловеч и Плевен. Претендира се отмяна на оспореното РМС
№ 508/26.08.2019г. за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна
собственост, за държавна нужда за изграждане на АМ „Хемус", участък
122+260 до км 139+340, включително пътен възел „Плевен" на територията на
областите Ловеч и Плевен, В ЧАСТТА относно определеното парично обезщетение за
трайно засегната площ за отчуждаване – 4,986 дка собственост на лицето, с
идентификатор 51620.38.11, с начин на трайно ползване : ниви, орна земя, с
адрес на поземления имот с.Николаево, обл. Плевен, местност „Мала дългиня“, в
размер на 1269 лева, като бъде определено обезщетение при спазване на §1а от ДР
на Закона за държавната собственост.
Направено е
искане за назначаване на съдебно-оценителна експертиза, която да даде
заключение за размера на равностойното парично обезщетение за отчуждения имот
на жалбоподателя, при спазване разпоредбите на чл.32, ал.2 от ЗДС, вр. § 1а,
т.2 от ДР на ЗДС. Претендира се присъждане на разноски.
Ответникът-Министерски
съвет, чрез процесуален представител М. Б.-И. /с приложено
писмено пълномощно/ оспорва жалбата като неоснователна, като излага подробни
съображения по съществото на спора. Сочи в случай, че съдът допусне поисканата от
жалбоподателя съдебна експертиза, оценката да се извърши от вещо лице,
отговарящо на определените в ЗДС изисквания - § 1а, т. 3 от ДР на ЗДС, като
съобрази определените в § 1а, т. 2 и т. 4 от ДР на ЗДС изисквания. Оценката следва
да се извърши съобразно предназначението на имота преди влизането в сила на ПУП-ПП, предвиждащ изграждане на
националния обект, по пазарните цени на имоти с подобни характеристики.
Съгласно закона това са: осреднените цени от всички сделки с имоти за
покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на
собственост срещу задължение за строителство, ипотека — обезпечаваща
покупко-продажба на имот продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините,
както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от
имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12
месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по
вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди
датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението
на имота са вписани повече от 20 сделки при определяне на пазарната цена се
вземат предвид последните 20 вписани сделки. Осредняването се извършва въз
основа на не по-малко от две относими
сделки.
Претендира да
се представи по делото заедно с
експертизата копия от нотариалните актове или други документи за сделки, въз
основа на които е изготвено заключението.
При липса на
пазарни аналози (ако има по-малко от две относими сделки, вписани в съответната
служба по вписвания, отговарящи на законовите критерии), вещото лице да
определи оценката на отчуждаваните имоти по реда на Наредбата по чл. 36, ал. 2
от ЗСПЗЗ, съгласно чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС - Наредбата за реда за определяне
на цени на земеделските земи.
Прилага
административната преписка по издаване на оспореното решение.
При така
заявената претенция на жалбоподателя и с оглед становището на ответника, съдът
намира за установено следното:
Производството
се развива по реда чл. 145-178 от АПК във
връзка с чл.38 от Закона за държавната
собственост.
На основание
чл.157 АПК и чл.38, ал.6 от ЗДС, административното дело следва да бъде
насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание.
На основание
чл.154 АПК следва да се конституират страните в настоящото производство:
- в качеството
на жалбоподател – Д.Р.Б. ***, който да се призове на посочения в жалбата
съдебен адрес.
- в качеството на ответник по жалбата-Министерски съвет;
- като
заинтересовани страни-Министерство на регионалното развитие и
благоустройството; Министерство на финансите и Агенция „Пътна инфраструктура“
–София.
На основание
чл.163, ал.1 и 2 АПК, препис от жалбата и доказателствата следва да се изпратят
на ответника и на заинтересованите страни, като им се даде възможност да
представят писмен отговор по жалбата и да посочат доказателствата, като
приложат писмените, в 3-дневен срок от съобщението.
Административната
преписка е непълна. Не са представени, а следва да се представят в 3 дневен
срок от съобщението следните доказателства:
- доказателства за
датата на връчване на оспореното решение на жалбоподателя, а последното е от
значение с оглед проверка за спазване срока за обжалване.
-с оглед установяване
компетентността на органа, постановил оспореното решение и неговата завършеност
във формата на ИАА, следва да се представи оспореното решение с подпис на
министър-председателя и официален печат на МС, съобразно чл.9 от Устройствен
правилник на МС;
- доказателства за
влизане в сила на Заповед № РД-02-15-68/28.03.2019 год. на министъра на МРРБ.
-направените от
министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройството
предложения за отчуждаване на имотите до МС;
На основание чл.38, ал.6 от ЗДС следва да се
приемат писмените доказателства.
С оглед направеното
искане от жалбоподателя следва да се назначи съдебно-оценителна експертиза, ВЛ
по която след като се запознае с приложените по делото доказателства и при необходимост
– след като извърши проверка в Агенцията по вписванията, да даде отговор на
въпросите:
Какво е равностойното
парично обезщетение по чл.32 от ЗДС и §1а, т.1 от ДР на ЗДС в съответствие с
предназначението на отчуждения имот преди влизането в сила на подробния
устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план,
който предвижда изграждане на национален обект, въз основа на пазарните цени на
имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. В този
случай да се вземат предвид пазарните цени на имоти с подобни характеристики,
намиращи се в близост до отчуждавания. В случай че не могат да се определят
пазарните цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени
по-малко от две сделки в съответната служба по вписванията, равностойното
парично обезщетение да се определи по
реда на: 1. правилника
за прилагане на Закона за държавната собственост - за имоти в
урбанизираните територии и устройствени зони; или наредбата
по чл. 36, ал.
2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - за
земеделски земи; или наредбата
по чл. 86, ал.
2 от Закона за горите - за горските територии.
За ВЛ следва да се назначи оценител
на земеделски земи. Съгласно чл.38, ал.9 от ЗДС ВЛ следва да отговаря на изискванията на §1а, т.3 от ЗДС- да има необходимото образование и
професионална квалификация за оценяване на имоти; в зависимост от
предназначението на имота притежава правоспособност на независим оценител по
смисъла на Закона
за независимите оценители за извършване на съответната оценка; да
има поне три години професионален опит за оценяване на имоти; да не е служител
на инвеститора, не е заинтересован от отчуждаването и не е роднина по права
линия без ограничения, по съребрена линия до четвърта степен и по сватовство до
втора степен на страните по отчуждаването.ВЛ следва да представи доказателства
за тези обстоятелства като приложения към изготвената експертиза.
На основание
чл.171, ал.4 вр. с чл. 170, ал.1 АПК
съдът следва да укаже на ответника, че носи доказателствената тежест да
установи съществуването на фактическите основания, посочени в оспорения акт и
изпълнение на законовите изисквания при издаването му.
Воден от горното
съдът
ОПРЕДЕЛИ
:
НАСРОЧВА административно дело № 1076/2019 год.
на Административен съд-гр.Плевен, за разглеждане в открито съдебно заседание на 22.10.2019 год. от 10,15 часа, за когато да се призоват
страните.
КОНСТИТУИРА страните в производството:
- в качеството
на жалбоподател – Д.Р.Б. ***, който да се призове на посочения в жалбата
съдебен адрес.
- в качеството
на ответник по жалбата-Министерски съвет;
- като
заинтересовани страни-Министерство на регионалното развитие и
благоустройството; Министерство на финансите и Агенция „Пътна инфраструктура“
–София.
ДА СЕ ИЗПРАТЯТ на ответника и на
заинтересованите страни копия от жалбата и доказателствата.
ДАВА възможност на ответника и на
заинтересованите страни да представят писмен отговор по жалбата и да посочат
доказателствата, като приложат писмените, в 3-дневен срок от съобщението. В
същия срок ответникът да представи по делото следните доказателства:
- доказателства за
датата на връчване на оспореното решение на жалбоподателя
- с оглед установяване
компетентността на органа, постановил оспореното решение и неговата завършеност
във формата на ИАА, следва да се представи оспореното решение с подпис на
министър-председателя и официален печат на МС, съобразно чл.9 от Устройствен
правилник на МС;
- доказателства за
влизане в сила на Заповед № РД-02-15-68/28.03.2019 год. на министъра на МРРБ.
-направените от
министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройството
предложения за отчуждаване на имотите до МС;
ПРИЕМА КАТО ДОКАЗАТЕЛСТВА по делото приложените към жалбата
документи, съгласно опис в същата и находящи се от л.3 до л.12 по делото.
ПРИЕМА КАТО ДОКАЗАТЕЛСТВА поделото писмо
вх.№ 4737/30.09.2019г. на ответника и приложените към него документи без опис,
съставляващи административната преписка, както и информация на електронен
носител /диск/.
НАЗНАЧАВА съдебно-оценителна експертиза, ВЛ по която, след като
се запознае с приложените по делото доказателства и при необходимост – след
като извърши проверка в Агенцията по вписванията, да даде отговор на въпросите:
Какво е равностойното
парично обезщетение по чл.32 от ЗДС и §1а, т.1 от ДР на ЦДС в съответствие с
предназначението на отчуждения имот, собственост на жалбоподателя, преди влизането в сила на подробния
устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план,
който предвижда изграждане на национален обект, въз основа на пазарните цени на
имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. В този случай
да се вземат предвид пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи
се в близост до отчуждавания. В случай че не могат да се определят пазарните
цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени по-малко от
две сделки в съответната служба по вписванията, равностойното парично
обезщетение да се определи по реда на:
1. правилника за
прилагане на Закона за държавната собственост - за имоти в
урбанизираните територии и устройствени зони; или наредбата
по чл. 36, ал.
2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - за
земеделски земи; или наредбата
по чл. 86, ал.
2 от Закона за горите - за горските територии.
НАЗНАЧАВА за вещо лице С. М. П., икономист, оценка на
търговски предприятия и вземания, оценител на права на интелектуална и
индустриална собственост, оценител на земеделски земи и трайни насаждения,
оценител на недвижими имоти.
УКАЗВА на ВЛ, че следва да представи като
приложения към заключението доказателства, че има
необходимото образование и професионална квалификация за оценяване на имоти; че
притежава правоспособност на независим оценител по смисъла на Закона за
независимите оценители за извършване на съответната оценка; че има
поне три години професионален опит за оценяване на имоти; че не е служител на
инвеститора, не е заинтересован от отчуждаването и не е роднина по права линия
без ограничения, по съребрена линия до четвърта степен и по сватовство до втора
степен на страните по отчуждаването.
ОПРЕДЕЛЯ депозит за
експертизата в размер на 200 /двеста/ лева, вносими от жалбоподателя в 3-дневен
срок от съобщението, в който срок следва да представи и вносния документ по
делото.
УКАЗВА на ответника и на заинтересованите
страни, за които актът е благоприятен, че носят доказателствената тежест да
установят съществуването на фактическите основания, посочени в оспорения акт и
изпълнение на законовите изисквания при издаването му.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на оспорване.
Преписи от определението да се изпратят на страните.
С Ъ Д И Я: /п/
|