№ 204
гр. Благоевград, 27.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесети април през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Владимир Ат. Пензов
при участието на секретаря Димитрина В. Павлова
като разгледа докладваното от Владимир Ат. Пензов Административно
наказателно дело № 20241210200268 по описа за 2024 година
Производството е с правно основание чл.58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление ...., представлявано от управителя си ...
против Наказателно постановление (НП) № 42-0006160 от 21.04.2023 година
на Директора РД „Автомобилна администрация“ - София, определен от
министъра на МТИТС за длъжностно лице по чл.92 ал.2 от ЗАвП, чл.189 ал.12
от ЗДвП и чл.47 ал.2 от ЗАНН, с което на дружеството-жалбоподател за
административно нарушение по чл.7а ал.1 от Закона за автомобилните
превози във връзка с чл.7 ал.1 изр.2 от Закона за автомобилните превози, на
основание чл.96 ал.1 т.1 предл. последно от Закона за автомобилните превози
е наложена „имуществена санкция” в размер на 3000.00 (три хиляда) лева.
С жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност и неправилност
на атакуваното наказателно постановление, като се твърди, че АУАН и НП са
издадени при нарушаване на материално правните и процесуални норми.
Развиват се съображения, че нарушението не е осъществено, същото не е
доказано, както и това, че случая е маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
Иска се от съда да постанови съдебен акт, с който да отмени изцяло
наказателното постановление, като неправилно и законосъобразно.
1
В съдебно заседание дружеството-жалбоподател не ангажира
процесуален представител, представлява се от законният представител и
управител на дружеството в лицето на ..., която поддържа жалбата, ангажира
доказателства в подкрепа на тезата си и изразява становище по същество, като
моли съдът да отмени обжалваното наказателно постановление, като
незаконосъобразно.
Административно-наказващият орган не ангажира процесуален
представител по делото, но в писмено становище застъпва тезата, че жалбата
е неоснователна, а издаденото НП е правилно и законосъобразно и като
такова следва да се потвърди.
Районна прокуратура-Благоевград надлежно призовани не ангажират
становище по делото и процесуален представител.
Районният съд, след като съобрази доводите на страните, събраният по
делото доказателствен материал и закона, установи следното:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в
законоустановения срока за обжалване на процесното наказателно
постановление и от страна, имаща право на жалба. Разгледана по същество,
същата е частично основателна.
След анализ на събраните доказателства, съдът намира за установено от
фактическа страна следното:
С ангажираните по делото писмени и гласни доказателства се установи
по категоричен и безпротиворечив начин от фактическа страна, че на
15.03.2023г., около 13.15 ч., в гр.Благоевград, на бул.“Св. Димитър Солунски“
№ 77А в сградата на ОО „Автомобилна администрация“ – Благоевград е
извършена тематична проверка на „КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление ...., представлявано от
управителя си ..., в качеството му на превозвач, притежаващо Лиценз на ЕО
№ 19284 от 18.08.2018г. Проверката е възложена на К. И. М., двамата
служители на РД “Автомобилна администрация“ – София и осъществена на
15.03.2023г., като са проверени изискани и представени от дружеството
писмени документи и са направени справки в информационната система на
ИА „АА“ – София. Проверката е извършена във връзка с писмо с рег. № 11-
47-302/1/ от 16.01.2023г., като е започнала с изпращане до дружеството-
превозвач на Известие с рег. № 11-47-302/3/ от 25.01.2023г. (лист 6 от
2
делото). Установено е при проверката, че превозвачът „КА ТРАНС - 2018“
ЕООД е осъществил международен превоз на товари с МПС, влекач с рег. №
... по маршрут Република Гърция – Кралство Великобритания, видно от ЧМР
(CMR) № 865 от 11.01.2023г. за което няма издадено заверено копие от
лиценз на Общността и превозното средство не е вписано в Лиценза на
превозвача, като МПС е управлявано от водача ..., видно от записите от
картата на водача и дигитален тахограф на автомобила. За установеното
нарушения на 15.03.2023г. актосъставителят К. И. М. съставил на
дружеството-жалбоподател „КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление ...., представлявано от управителя си ..., в
качеството му на превозвач, в присъствието на свидетеля Е. Б. М. - служител
на РД “Автомобилна администрация“ – София и упълномощено от
управителя на дружеството-жалбоподател лице ..., Акт за установяване на
административно нарушение № 331887 от 15.03.2023г. (лист 4 от делото). В
акта е посочено, че установеното нарушение е квалифицирано, като
административно нарушение по чл.7а ал.1 от Закона за автомобилните
превози във връзка с чл.7 ал.1 изр.2 от Закона за автомобилните превози и
същият е връчен срещу подпис и с разписка на упълномощеното лице .... При
връчването на акта не са отразени възражения от упълномощеното лице.
Писмени възражения в законоустановения срок не са постъпили. Въз основа
на този акт, на 21.04.2023г. Директорът на РД „Автомобилна администрация“
- София, определен от министъра на МТИТС за длъжностно лице по чл.92
ал.2 от ЗАвП, чл.189 ал.12 от ЗДвП и чл.47 ал.2 от ЗАНН, издал обжалваното
Наказателно постановление № 42-0006160 от 21.04.2023г. (лист 5 от делото),
с което за административно нарушение по чл.7а ал.1 от Закона за
автомобилните превози във връзка с чл.7 ал.1 изр.2 от Закона за
автомобилните превози, наложил на дружеството-жалбоподател „КА ТРАНС
- 2018“ ЕООД, с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление ....,
представлявано от управителя си ..., на основание чл.96 ал.1 т.1 предл.
последно от Закона за автомобилните превози, „имуществена санкция” в
размер на 3000.00 (три хиляда) лева. НП е изпратено за връчване на
дружеството-жалбоподател „КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК ********* с
нарочно писмо изх. № 52-00-56-3307/1/ от 11.05.2023г. (лист 15 от делото)
чрез пощенски оператор на адрес: ..., но същото не е връчено и писмото с
известието (лист 16-17 от делото) е върнато на подателя, тъй като адреса на
3
дружеството-жалбоподател е неточно посочен в Благоевград, а същият
вдействителност е в ..... Административнонаказващият орган, след като е
приел, че дружеството-жалбоподател не е установено на адреса си по
регистрация, изпратил процесното наказателно постановление по електронен
път за изпълнение на НАП (лист 19 от делото). След получаване на покана за
доброволно изпълнение от НАП, управителя ... на дружеството-жалбоподател
„КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК ********* депозирала жалба вх. № 52-00-
56-3307/3/ от 24.01.2024г. до Директора на РД „АА“ – София (лист 22 от
делото), вследствие на която с нарочно писмо рег. № 52-00-56-3307/4/ от
24.01.2024г. на Директора на РД „АА“ – София, наказателното постановление
№ 42-0006160 от 21.04.2023г. било връчено на дружеството-жалбоподател
„КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК *********, като същото е получено на
ръка на 08.02.2024г. от управителя ... (лист 21 от делото). Същият ден, на
08.02.2024г. срещу наказателното постановление била депозирана и
процесната жалба, заведена с вх. № 52-00-56-3307/5/ от 08.02.2024г. в ОО
„АА“ – Благоевград (лист 3 от делото). В следствие на обжалването на
санкционния акт, по искане на административнонаказващия орган, сметката
на задълженото лице „КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК ********* в НАП
била нулирана и се отразило обжалването (лист 20 от делото).
Посочените в акта за нарушение фактически констатации се
потвърждават с разпита на свидетеля – актосъставител К. И. М., който е
категоричен, че на посочената в акта дата, час и място при извършената
тематична проверка на дружеството-жалбоподател установили въпросното
нарушение, относно липсата вписване на МПС в лиценза на дружеството,
като междувременно е извършен международен превоз с товарния автомобил
по маршрут Гърция – Великобритания и обратно. Свидетелят сочи, че
проверката е извършено по повод получено писмо от междуведомствения
координационен център, помещаващ се в сградата на БОП, гр.София, че
превозвачът „Ка Транс 2018“ ЕООД притежаващ лиценз на ЕО за товарни
превози е извършил нарушението, като било представено копие от ЧМР №
865 от 11.01.2023г. Свидетелят сочи, че е съставил акта в присъствието на
колежката си Е. М., която била свидетел по акта и в присъствието на
упълномощено от дружеството-жалбоподател лице.
С показанията си свидетелката Е. Б. М. установява, че знае за случая, но
не е участвала в проверката, която е извършена самостоятелно от
4
актосъставителя К. И. М., но се придържа към отразеното в акта. Категорична
е, че е свидетел по съставянето на акта, което станало в сградата на областния
отдел на Автомобилна администрация в Благоевград и в присъствието на
актосъставителя и упълномощено от дружеството-жалбоподател лице.
От представеното Известие рег. № 11-47-302/3/ от 25.01.2023г. (лист 6
от делото) до превозвача жалбоподател „КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК
********* е видно, че на същото е назначена тематична проверка, за която са
изискани да бъдат представени свидетелствата за управление на МПС за
всички водачи, управлявали превозно средство с рег. № ... за периода от
15.10.2022г. до 15.01.2023г., както и документите за превозно средство с рег.
№ ... – Свидетелство за регистрация на МПС – част 1; знак за първоначален
технически преглед (ако няма периодичен технически); протокол от
контролна проверка на тахографа.
Видно от представената разпечатка от информационната система на ИА
„Автомобилна администрация“ – София от 15.03.2023г. (лист 11 от делото) е,
че при направена проверка по регистрационен номер на автомобила – ... е
видно, че за същият няма издадено копие от лиценз за извършване на
международен превоз на товари.
По делото е приложено нотариално заверено Пълномощно № 1299 от
02.03.2023г. на нотариус № 501 на Нотариалната камара (лист 8-9 от делото),
с което „КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление ...., представлявано от управителя си ... е упълномощило ..., ...
и ..., всеки един от тях да представлява и подписва дружеството пред органите
на Министерство на транспорта, както и пред ИА „Автомобилна
администрация“, с права да присъства и участва при извършването на
проверки, да представя документи, да подписва и получава АУАН и НП,
свързани с дейността на дружеството.
Представено е копие от ЧМР (CMR) № 865, удостоверяващо, че с
товарен автомобил с рег. № Е5501НК, собственост на „КА ТРАНС - 2018“
ЕООД, с ЕИК ********* е извършен международен превоз на товари на
11.01.2023г. между Република Гърция и Великобритания. Тези обстоятелства
се потвърждават и от направените разпечатки от дигиталния тахаграф на
МПС с рег. № Е5501НК (лист 13 от делото) и от картата на водача ... (лист 14
от делото), управлявал същият автомобил по време на извършеният превоз на
5
товари.
Приложени и приети като доказателства по делото са и Заповед № РД-
08-30 от 24.01.2020 г. на МТИТС (лист 26-27 от делото) и Заповед № 7 от
16.01.2023г. на ИА „АА“ (лист 28 от делото), удостоверяващи материалната
компетентност на издателя на наказателното постановление.
По делото е представена Длъжностна характеристика за длъжност –
Инспектор, в отдел Контрол на РД „АА“ – София, подписана от К. И. М. –
Инспектор в ИА „АА“ (лист 23-25 от делото), удостоверяваща процесуалната
компетентност на актосъставителя.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена въз
основа на показанията на разпитаните по делото свидетели и от
приложенията към административнонаказателната преписка и приети по
делото писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна
страна следното:
Жалбата е депозирана от надлежно лице в установения 14-дневен срок
от връчване на наказателното постановление, поради което е допустима.
Разгледана по същество е основателна, като районният съд счита, че с
обжалваното наказателно постановление неправилно и незаконосъобразно е
ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството-
жалбоподател за административно нарушение по чл.7а ал.1 от Закона за
автомобилните превози във връзка с чл.7 ал.1 изр.2 от Закона за
автомобилните превози, за което като е наложено административна санкция
на основание чл.96 ал.1 т.1 предл. последно от Закона за автомобилните
превози.
От събраните по делото доказателства се установи, че АУАН е съставен
в нарушение на чл.40, ал.1 от ЗАНН, а именно в присъствие на нарушителя и
свидетелите, които не са присъствали при извършване или установяване на
нарушението, тъй като от разпита на свидетелите по акта стана ясно, че
нарушението е установено при извършена тематична проверка на
дружеството-жалбоподател единствено от актосъставителя К. И. М.. Актът е
съставен в нарушение на чл.40, ал.1-4 от същия законов текст, в които се
предвижда в присъстването, на кои лица се съставя акта. Освен нарушителят
и/или негов представител, следва да присъства към момента на съставяне на
6
акта и свидетелите присъствали при извършване или установяване на
нарушението, което е първата хипотеза и тя предвижда присъствие на
свидетел или свидетели – очевидци, било на извършване на
административното нарушение, било на констатирането му от
актосъставителя, без да се изисква никакъв специален брой на тези свидетели.
В чл.40 ал.3 от ЗАНН е предвидено, когато отсъстват такива свидетели или
има невъзможност акта да се състави с тяхно участие, той да се изготви
присъствието на други двама свидетели, като това изрично се отбележи в
документа. Именно тези две хипотези на чл.40 от ЗАНН са нарушени, в
случая от актосъставителя.
Видно от данните по делото нарушението е констатирано от
актосъставителя К. И. М., който безспорно е свидетел на констатиране на
нарушението, като в настоящия случай достатъчно е било при съставяне на
АУАН да присъства и да бъде вписан в последния, като свидетел, за да бъде
спазено изискването на чл.40, ал.1 от ЗАНН. Вместо това обаче,
актосъставителят е решил да състави акта в присъствието на друго лице, за
което са налични данни, че не е участвало в тематичната проверка, не е
констатирало нарушението и е участвало в съставянето на акта само и
единствено, като свидетел при съставянето на акта, без да е свидетел по
констатиране или установяване на нарушението. Дори да е имало причина,
която е възпрепятствала актосъставителят да състави акта в присъствие на
свидетелите на констатиране или установяване на нарушението, то в този
случай той е следвало да спази разпоредбата на чл.40 ал.3 от ЗАНН, като
състави същия в присъствието на други двама свидетели, като това изрично
се отбележи в акта. Съгласно чл.40 ал.4 от ЗАНН, когато нарушението е
установено въз основа на официални документи, актът може да се състави в
отсъствие на свидетели, но доколкото акта е съставен в присъствието на един
свидетел, то настоящата хипотеза не е такава. При това положение в
конкретния казус е налице издадено наказателно постановление, въз основа
на съставен акт за нарушение от лице, което е присъствало при
констатирането на твърдяното нарушение, но без свидетел, присъствал при
констатиране на твърдяното нарушение и без друг двама свидетели, които не
са присъствали при констатиране на твърдяното нарушение. Допуснатото
нарушение на правилата за съставяне на АУАН освен, че е процесуално
недопустимо, е довело и до ограничаване на правото на защита на
7
санкционираното юридическо лице. За дружеството-жалбоподател, като
санкционирано лице не съществува възможност да се защити като се позове
на показанията на свидетел, присъствал при констатирането на нарушението,
в извършването, на което е обвинено.
Административно наказващият орган от своя страна, не е изпълнил
задълженията си по чл.52 ал.4 от ЗАНН като е следвало преди да се произнесе
по преписката, респ. преди да издаде НП, да провери АУАН с оглед неговата
законосъобразност и обоснованост, а при необходимост и да извърши
допълнително разследване на спорните обстоятелства. Посочените нарушения
се явяват съществени, тъй като ограничават и засягат правото на защита на
дружеството-жалбоподател, което има право да узнае какво точно нарушение
е осъществило и доказателствата, въз основа на които е констатирано.
Нарушаването на правото на защита във всички случаи води до порочност на
издаденото наказателно постановление, тъй като представлява съществено
процесуално нарушение.
Установяването в хода на съдебното производство на съществуването и
несъществуването на описаното в НП административно нарушение
предпоставя индивидуализация на съответното административно нарушение,
съобразно всички изисквания на чл.57 от ЗАНН. Докато законът в чл.53 ал.2
от ЗАНН дава възможност на административнонаказващият орган да издаде
наказателно постановление, макар в акта за установяване на административно
нарушение да е допусната нередовност, стига да е установено по безспорен
начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и
неговата вина, то това положение не се отнася до издаденото НП, при което
административнонаказващият орган следва да спази всички императивни
изисквания на нормите на ЗАНН, като неспазването на това изискване води
до незаконосъобразност на наказателното постановление по отношение на
нарушението, и същото следва да бъде отменено само на това процесуално
основание, без да се разглежда спора по същество.
Съдът намира за нужно да отбележи, че в случая се касае за нарушение
вменено от ЕООД, чиято отговорност по аргумента на чл.83 ал.1 от ЗАНН е
невиновна, а обективна такава, поради което деянието не следва да бъде
изследвано от субективна страна. Разгледано от обективна страна, съдът
намира процесното нарушение по чл.7а ал.1 от ЗДвП във връзка с чл.7 ал.1
8
изр.2 от ЗДвП за недоказано. Съгласно посочените разпоредби,
лицензираните превозвачи могат да осъществяват превоз на пътници и товари
на територията на Република България само с МПС, за които има издадени
удостоверения за обществен превоз на пътници и товари, или заверено копие
на лиценз на Общността, като за всяко МПС, с което превозвачът извършва
дейност, министърът на транспорта, информационните технологии и
съобщенията или оправомощено от него длъжностно лице издават съответно
копие на лиценза на Общността или удостоверение за обществен превоз на
моторно превозно средство. В случая, от една страна се касае за извършен
международен превоз на товари от Република Гърция до Великобритания, а
не в страната, както и не е изследван въпроса от страна на наказващия орган,
дружеството-жалбоподател „КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК *********,
притежавало надлежно издаден лиценз на Общността, за което страните не
спорят, притежавало ли е и надлежно издадено удостоверение за обществен
превоз на пътници и товари. Тези неизяснени обстоятелства сочат на
недоказаност от обективна страна на така разглежданото нарушение, което
обуславя отмяна на обжалвания санкционен акт и от материално правна
страна.
Мотивиран от изложено и на основание чл.63, ал.1, пред.3 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 42-0006160 от 21.04.2023 година на Директора РД
„Автомобилна администрация“ - София, определен от министъра на МТИТС
за длъжностно лице по чл.92 ал.2 от ЗАвП, чл.189 ал.12 от ЗДвП и чл.47 ал.2
от ЗАНН, с което на „КА ТРАНС - 2018“ ЕООД, с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление ...., представлявано от управителя си ..., за
административно нарушение по чл.7а ал.1 от Закона за автомобилните
превози във връзка с чл.7 ал.1 изр.2 от Закона за автомобилните превози, на
основание чл.96 ал.1 т.1 предл. последно от Закона за автомобилните превози
е наложена „имуществена санкция” в размер на 3000.00 (три хиляда) лева
Решението може да се обжалва от страните пред Административен съд-
9
Благоевград в 14-дневен срок, считано от съобщението му.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
10