О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№……………………/08.02.2021 г., гр.Добрич
ДОБРИЧКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на осми февруари през две хиляди двадесет
и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ САНДЕВА
като разгледа докладваното
от председателя адм. дело № 21 по описа на АдмС – Добрич за 2021 г. намира
следното :
Производството по делото е
образувано по жалба на Д.С.М., с ЕГН **********,*** срещу писмо - отказ с изх.№
МДТ-02-16240 от 10.12.2020 г. на кмета на община Генерал Тошево.
Ответникът – кметът на община Генерал
Тошево, не изразява становище по жалбата.
Съдът, като взе предвид
представените по делото доказателства и се съобрази със становищата на
страните, счита следното от фактическа и правна страна :
От данните по делото е видно, че Д.С.М.
е подал по пощата декларация по чл.14 от ЗМДТ за недвижим имот - земя и сграда,
находящ се в с.Присад, ул. „Втора“ № 18, придобит по давност. С писмо с изх.№ МДТ-02-16240 от
10.12.2020 г. на кмета на община Генерал Тошево М. е уведомен, че декларацията
му няма да бъде администрирана, тъй като за декларирания от него имот има
образувана партида на името на трето лице. Не е представен и документ, който да
го легитимира като собственик на декларирания имот.
Именно това писмо – отказ е
предмет на обжалване в настоящото производство и подлежи на преценка от съда. За
да се прецени обаче дали писмото подлежи на съдебен контрол за законосъобразност,
следва да се установи преди всичко дали то има характер на индивидуален
административен акт.
В случая е безспорно, че се касае
за деклариране на недвижим имот за облагане с данък върху недвижимите имоти,
което е предмет на регулиране от ЗМДТ и ДОПК.
Съгласно
чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на
ДОПК и обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Според
ал. 3 в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат
правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по
обезпечаване на данъчни задължения - на
публични изпълнители. В ал. 4 на същата разпоредба е посочено, че служителите
по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината. Съгласно
ал. 5 кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152,
ал. 2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната
община – на териториален директор на НАП.
В
разпоредбите на чл.98 и сл. от ДОПК са уредени правилата при подаване на
декларации във връзка с производствата по установяване на задължения за данъци.
Съгласно чл. 98 от ДОПК декларации, документи и данни се подават пред органите
по приходите при прилагане на разпоредбите
на глава X на ДОПК, доколкото в закона не е предвидено друго.
Видно от посочените
разпоредби обработката на данъчните декларации се извършва от служителите на
общинската администрация по чл.4, ал.1 от ЗМДТ, поради което кметът на община
Генерал Тошево не е имал правомощия да разглежда въпроса дали са налице
условията за приемане на декларацията или не. Безспорно кметът на общината
съгласно чл.44, ал.1, т.1 от ЗМСМА ръководи изпълнителната дейност на общината,
което означава и дейността на служителите в звеното за местни данъци и такси,
но това не означава, че той има компетентността на всеки един орган и служител
в общинската администрация. По делото няма
данни за произнасяне от служител в отдел „Местни данъци и такси” по повод на
подадената от М. декларация
по чл. 14 от ЗМДТ, а и от съдържанието на писмото е видно, че то не е
издадено в производство по обжалване по административен ред (още повече, че в
тези случаи компетентният по-горестоящ орган е началникът на отдел “Местни данъци и такси” при
община Генерал Тошево, който е и ръководителят на звеното по приходите в
местната администрация). При положение че не е бил оправомощен по закон да приеме
и обработи декларацията, кметът на общината не е дължал изобщо произнасяне по
нея, поради което издаденото от него писмо няма характер на акт по смисъла на
чл.21 от АПК. Фактически това писмо е едно уведомление, становище по подадената
декларация, което е без правно значение и не подлежи на съдебен контрол за
законосъобразност независимо от вписването в него, че може да бъде обжалвано в
14-дневен срок пред Административен съд - Добрич. С такова правно значение би
бил единствено отказът на служител от общинската администрация да приеме и
обработи декларацията и именно той би бил годен предмет на обжалване по съдебен
ред след изчерпване на административния ред за контрол по ДОПК.
С оглед на изложеното следва да
се приеме, че липсва годен предмет на обжалване пред съд, поради което и на
основание чл.159, т.1 от АПК жалбата е процесуално недопустима и следва да бъде
оставена без разглеждане, а производството по нея – прекратено. В същото време
е налице подадена декларация, по която се дължи произнасяне, поради което и с
оглед на общите принципи за бързина и процесуална икономия преписката следва да
изпрати на компетентния орган от общинската администрация при община Генерал
Тошево по смисъла на чл.4, ал.1, във вр. с ал.3 - 4 от ЗМДТ, който следва да
прецени дали са налице условията за приемане и обработване на декларацията по
чл.14 от ЗДМТ. В случай че бъде издаден отказ за това, той ще подлежи на
обжалване пред ръководителя на звеното за местни приходи в общината с оглед на
задължителния характер на обжалването по административен ред като абсолютна процесуална
предпоставка за допустимост на съдебния контрол за законосъобразност. Ако
жалбата бъде отхвърлена, то на обжалване пред съда ще подлежи първоначалният
акт (отказ), като ответник в производството ще бъде ръководителят на звеното по
приходи в местната администрация.
Воден от горното, съдът
О
П Р Е
Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на
Д.С.М., с ЕГН **********,*** срещу писмо – отказ с изх.№ МДТ-02-16240 от
10.12.2020 г. на кмета на община Генерал Тошево.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.
дело № 21/2021 г. по описа на Административен съд – Добрич.
ИЗПРАЩА преписката на звеното за
местни приходи в община Генерал Тошево за произнасяне по подадената от М. декларация
по чл.14 от ЗМДТ от служител на общинската администрация, определен със заповед
на кмета на общината по чл.4, ал.4 от ЗМДТ, имащ правата и задълженията на
орган по приходите по чл.4, ал.1, във вр. ал.3 от ЗМДТ.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на
обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му на страните с частна жалба пред Върховния
административен съд на Република България.
Административен съдия :