Решение по дело №269/2019 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 януари 2020 г. (в сила от 6 януари 2020 г.)
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20197090700269
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

184

гр. Габрово, 6.01.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд- Габрово в открито съдебно заседание от тринадесети декември, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА

и секретар: Радина Церовска, постави за разглеждане докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ адм.д. № 269 на Административен съд Габрово по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

           

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ Жалба с вх. № СДА-01-1493 от 4.10.2019 г., подадена от С.С.Г. ***, с ЕГН: **********, против Заповед № 1847 от 13.09.2019 г., издадена от кмета на Община Габрово, с искане за постановяване на нейната отмяна.

С атакувания ИАА на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 6, 7 и 9 и ал. 2 от Закона за общинската собственост /ЗОбС/, чл. 15, ал. 1, т. 2 и т. 3 и ал. 2, във вр. с чл. 4, ал. 2, т. 9 от НУРУЖННОЖ се прекратява наемното правоотношение между Община Габрово и жалбоподателката Г.. Мотивите за това са изтичане на срока за настаняване и отпадане на условията за настаняване в общинско жилище, съгласно Решение на Комисията по чл. 7, ал. 1 от НУРУЖННОЖ от 13.05.2019 г. – Протокол № 6, съобщено на жалбоподателката на 6.06.2019 г. и Решение на Комисията по чл. 7, ал. 1 от същата общинска наредба от 2.09.2019 г. – Протокол № 8.

Производството е по чл. 46, ал. 5 от ЗОбС и общия ред за оспорване на ИАА по АПК, към който специалната разпоредба препраща.

Заповедта е връчена на адресата на 18.09.2019 г. В нея е указано, че подлежи на оспорване по административен ред пред Административен съд Габрово в 14-дневен срок от съобщаването й по реда на АПК.

Жалбата до АСГ против заповедта е депозирана в Община Габрово на 2.10.2019 г., в рамките на 14-дневния срок за оспорване на ИАА, съгласно АПК. В нея Г. сочи, че заповедта е незаконосъобразна, тъй като не съдържа основания за своето издаване. Жалбоподателката не е била запозната с документите, съдържащи се в преписката. Не са налице и материално-правните предпоставки за издаването й. Г-жа Г. няма непогасени публични задължения, както е посочено в оспорения от нея ИАА.   

Производството е по чл. 46, ал. 5 от ЗОбС и общия ред за оспорване на ИАА по АПК, към който специалната разпоредба препраща.

АСГ намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес в законния срок за обжалване и в необходимата форма, като оспореният ИАА подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, поради което се явява допустима, с оглед на което се разгледа по същество относно нейната основателност в открито съдебно заседание, с конституиране и призоваване на страните.

В проведеното по делото открито съдебно заседание жалбоподателката не се явява и не изпраща представител.  

Ответната страна, редовно призована, се представлява от началник отдел „Правен“ при Община Габрово, служител с висше юридическо образование – Р. К., която оспорва депозираната жалба и моли за оставяне на същата без уважение. 

На основание чл. 168, ал. 1 от АПК съдът извърши служебна проверка по отношение на изтъкнатите в жалбата съображения за незаконосъобразност, както и за наличието на всички основания за оспорване на процесния ИАА, посочени в чл. 146 от кодекса.

Разгледана по същество съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения: 

Процесното жилище съставлява апартамент, находящ се в гр. Габрово, ул. „Студентска“ № 38, ет. 1, частна общинска собственост, актувано с АОС № 1268 от 5.07.2002 г. В приложения АОС административният адрес е ул. ***. С настанителната заповед с № 1810 от 9.09.2016 г. на кмета на Община Габрово жалбоподателката е настанена за срок от три години в общинско жилище, актувано с този АОС, но с административен адрес ул. „Студентска“ № 38, ет. 1. По делото няма спор, че става въпрос за един и същ имот, който е частна общинска собственост и в който жалбоподателката е настанена с четиричленното си семейство. Освен това по искане на съда по делото е представено и Удостоверение за факти и обстоятелства по териториално и селищно устройство № АУ-02-25-323 от 16.10.2019 г. на зам. кмета на Община Габрово, от което е видно, че имотът, описан в процесния АОС № 1268 от 5.07.2002 г. за частна общинска собственост и този, в Заповед № 1847 от 13.09.2019 г. на Кмета на същата община,  е един и същ, като настоящата ул. „***“ № 38 е идентична с ул. „***.

Съгласно чл. 46, ал. 2 от ЗОбС наемното правоотношение се прекратява със заповед на органа, издал настанителната заповед, като в заповедта се посочват основанието за прекратяване на наемното правоотношение и срокът за опразване на жилището, който не може да бъде по-дълъг от един месец. Настанителната Заповед на жалбоподателката С.С.Г. ***, като това се явява и органът, издал процесната Заповед за прекратяване на наемното правоотношение. Този орган има право да представлява общината при управление и разпореждане с общинско имущество, съгласно чл. 12, ал. 5 от ЗОбС и чл. 15, ал. 2 от НУРУЖННОЖ. Въз основа на така изложеното настоящият съдебен състав намира, че процесната Заповед е издадена от компетентен орган, в рамките на неговата териториална, персонална и функционална компетентност.

Община Габрово е сключила Договор за наем № 957-ОССД-16 с жалбоподателката на 21.09.2016 г. за процесното жилище, в което Г. е настанена заедно с трите си деца, визирани в настанителната заповед от 9.09.2016 г. на кмета на Община Габрово. Срокът за настаняването им, според чл. 3 от договора, е три години, считано от датата на подписването му. Настанителната заповед е връчена също на 21.09.2016 г., следователно този срок изтича на 21.09.2019 г.

Отдаването под наем на общински жилища се урежда от специален режим – ЗОбС и НУРУЖННОЖ и за него не важи общата разпоредба на чл. 236 от ЗЗД, според която ако след изтичане на наемния срок използуването на вещта продължи със знанието и без противопоставяне на наемодателя, договорът се счита продължен за неопределен срок. В процесната заповед са посочени като нормативни материалноправни основания за прекратяване на наемното правоотношение както законови, така и съответстващите им подзаконови такива: чл. 46, ал. 1, т. 6, 7 и 9 от ЗОбС /т. 6- изтичане на срока за настаняване; т. 7 - отпадане на условията за настаняване на наемателя в общинско жилище; т. 9 - други основания, определени с наредбата по чл. 45а, ал. 1/, респективно чл. 15, ал. 1, т.2, т. 3 /изтичане на срока за настаняване и отпадане на условията за настаняване на наемателя в общинско жилище/ от НУРУЖННОЖ. Като фактически основания са посочени именно: 1. Изтичане на срока за настаняване и 2. Отпадане на условията за настаняване в общинско жилище. Тъй като срокът за настаняване изтича на 21.09.2019 г., а в процесния ИАА е отбелязано, че наемното правоотношение се прекратява считано от следващата дата – 22.09.2019 г., то първото основание е несъмнено налице.

Според чл. 46, ал. 4 от ЗОбС при изтичане на срока на настаняване наемното правоотношение може да бъде продължено, ако наемателят отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище. Тази хипотеза обаче не е налице и това е именно второто основание за прекратяване на наемното правоотношение – отпадане на условията за настаняване на жалбоподателката в общинско жилище.

На 13.05.2019 г. е проведено заседание на Комисията по чл. 7, ал. 1 от общинската Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди и настаняване в общински жилища /НУРУЖННОЖ/, приета с Решение № 207 от 9.11.2017 г. на Общински съвет Габрово. Това е комисията по картотекиране на граждани с установена жилищна нужда в общината. Решенията й от тази дата са оформени в Протокол № 6 от същата. Комисията установява, че са налице обстоятелства, с оглед на които следва да се приеме, че Г. не отговаря на условията за настаняване в общинско жилище.

В т. 19 от този Протокол е разгледан случаят на жалбоподателката, като Комисията е установила, че същата има задължения към Община Габрово в размер на 110.85 лв. за периода месец януари, 2019 г. до месец май, 2019 г. /няма спор, че произходът на задължението е от неизплатени наеми/ при месечна наемна цена от 21.16 лв. за общо пет месеца. Също така тя има и задължения към ВиК в размер на 72.35 лв. от незаплатена консумирана вода за 2019 г. Извършена била и служебна проверка за това, дали наемателката отговаря на условията по чл. 4, ал. 2 от общинската наредба и има ли и други задължения, при която се установило, че съгласно получена по електронен път информация за наличието или липсата на задължения по чл. 87, ал. 11, във вр. с ал. 6 от ДОПК от ТД на НАП Велико Търново, офис Габрово се установява, че С.Г. има публични задължения към бюджета на държавата, което я прави несъответстваща на изискванията на чл. 4, ал. 2, т. 9 от НУРУЖННОЖ – наличие на просрочени публични задължения към държавния бюджет.

С писмо изх. № ОССД-03-01-94 от 22.05.2019 г. на кмета на Община Габрово до жалбоподателката на същата се съобщава, че наемните й правоотношения с общината са били разгледани на горепосоченото заседание на Комисията по чл. 7, ал. 1 от НУРУЖННОЖ, като тя е известена за постъпилата и обсъдена информация и за решението на Комисията, че не отговаря на изискванията на НУРУЖННОЖ и е предупредена, че на посочените след това в процесната Заповед основания наемните й отношения с Община Габрово ще бъдат прекратени.

Г. е получила това писмо по пощата на 6.06.2019 г., видно от приложеното известие за доставка, на което е отбелязано, че е получено лично от нея, като същото не е оспорено от страните по делото. В тази връзка АСГ намира, че на жалбоподателката е било съобщено за началото на административното производство по прекратяване на наемното й правоотношение. Тя е била запозната с наличието на горепосочения Протокол на помощната Комисия, с основанията за прекратяването на правоотношението – както фактически, така и нормативни. В тази връзка и съдът не кредитира твърдението от жалбата, че „не е била запозната с нито един от документите, посочени в заповедта“. Напротив, тя е била информирана за съдържанието на този Протокол и е имала възможност от 6.06.2019 г. до издаването на процесната заповед, което е станало три месеца по-късно, да изпълни задълженията си към общината, ВиК и бюджета.

По делото са представени доказателства за наличието на публични задължения на жалбоподателката към бюджета, като от Справка към 17.10.2019 г. е видно, че същата дължи 60.00 лв. - наложена й глоба по НП № 416 от 6.07.2009 г. В последствие от Удостоверение за наличието или липсата на задължения от 13.12.2019 г. на ТД на НАП Велико Търново е видно, че С.С.Г. няма задължения, но информацията е с дата, последващата издаването на заповедта – към 13.12.2019 г. На 18.10.2019 г. ВиК Габрово издава Служебна бележка, в която е посочено, че жалбоподателката няма задължения към дружеството. Това обаче също са новопоявили се факти, след издаването на процесния ИАА. Съгласно разпоредбата на чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му. Към 13.09.2019 г. основанията, посочени в процесната Заповед, са били налице и тя е издадена именно поради тяхното наличие, което я прави материално законосъобразна.

С оглед гореизложеното АСГ намира, че и двете хипотези, посочени като основания за издаването на процесната заповед, са били налице. Жалбоподателката не оспорва наличието на този факт, а и по делото допълнително са събрани неоспорени доказателства в тази насока. По време на разглеждането на настоящото дело, но след издаването на процесната Заповед, Г. е заплатила задълженията си, но този факт е настъпил след издаването на процесния ИАА, към момента на неговото издаване те са били налични.

Налице са както фактически, така и правни основания за издаване  на процесната заповед и, респективно, за прекратяване на наемното правоотношение с жалбоподателката, възникнало и съществувало по повод ползвано от нея общинско жилище.

ЗОС действително предвижда възможност за продължаване срока на договора, но при определени условия. Съгласно разпоредбата на чл. 46, ал. 4 от ЗОС, след изтичане срока на настаняване наемното правоотношение може да бъде продължено, ако наемателят отговаря на условията за настаняване под наем в общинско жилище. В закона е предвидена възможност за продължаване срока на договора, но не и автоматически същият да бъде продължен или да стане безсрочен. Това е така, тъй като ЗОС се явява специален закон по отношение на ЗЗД и намират приложение именно неговите разпоредби, а не общите правила по ЗЗД. В случая става въпрос за една правна възможност и то такава, за която е необходимо наличието на определени предпоставки – споменатите условия за настаняване под наем в общинско жилище, определени с НУРОЖННОЖ. Тази възможност е зависела от преценката на административния орган – в случая Кмет на Община Габрово, който в рамките на оперативната си самостоятелност е преценил, че са налице основания за прекратяване на договора – неплащане на консумативни разноски, свързани с ползването на жилището за повече от 3 месеца, каквото е задължението на жалбоподателката към ВиК и Общината, като наемодател, задължение към бюджета, както и решението на комисията по чл. 7 от Наредбата. Именно тези предпоставки са дали повод и основание на комисията по чл. 7 от НУРОЖННОЖ да приеме, че са налице основания за прекратяване на наемното правоотношение, тъй като тя не е спазила условията за настаняване в общинско жилище, като мотиви за това решение са именно констатацииите на комисията в тази връзка.

В заключение съдът намира, че издадената и оспорена Заповед се явява законосъобразна, издадена при налични и доказани основания, спазване на процедурата по издаването й, съдържа необходимите реквизити. Неин автор е компетентен административен орган. По тази причина съдът следва да остави без уважение подадената против нея жалба.

 

 Воден от горното и на основание чл. 172, ал.2, предл. последно, във вр. с ал.1 от АПК, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕТО по жалба вх. № СДА-01-1493 от 4.10.2019 г., подадена от С.С.Г. ***, с ЕГН: **********, против Заповед № 1847 от 13.09.2019 г., издадена от кмета на Община Габрово, с която се прекратява наемното правоотношение между Община Габрово и жалбоподателката, поради изтичане на срока за настаняване и отпадане на условията за настаняване в общинско жилище, които мотиви са обективирани в решение на Комисията по чл. 7, ал. 1 от НУРЖННОЖ, проведено на 6.06.2019 г. – Протокол № 6, като неоснователно.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост.

 

Препис от съдебното решение да се връчи на страните в едно със съобщението.

 

 

                                                                                    СЪДИЯ:

ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА